Haaveista totta
Keväällä 2014 päätin toteuttaa erään haaveen ja tehdä hieman pidemmän reissun maailmalla. Olen jo pidempään haaveillut matkasta Kaakkois-Aasiaan ja Oseaniaan kun koti Suomessa eletään "synkkää ja ikävää" vuodenaikaa. Tähän mennessä on maailmaa tullut kierrelty lähinnä pohjoisella pallonpuoliskolla siten, että "maabongaus lukema" osoittaa tällä hetkellä lukua 52.
Sain työantajan kanssa sovittua kolmen kuukauden mittaisesta poissaolosta ajalle 12/2014-02/2015, eli kolmeksi kuukaudeksi. Tämän jälkeen aloin hahmottelemaan matkaa kartalla käytettävissä olevan ajan ja rahan suhteen. Alunperin oli tarkoitus tehdä RTW-matka (Round-The-World), mutta käytettävissä olevan ajan ja kiinnostuksien suhteen totesin että on parempi tutustua uusin maihin pidempään, kuin reissuta ympäri maapalloa jetlagista kärsien.
Matkan varaukset
Lennot päätin varata jo etukäteen, enkä viitsinyt lähteä vain varaamaan ensimmäisen legin lippuja ja sitten matkakohteessa miettiä (ja tuskailla) jatkolentojen suhteen. Lentojen varaaminen omatoimesti netistä osoittautui lähes mahdottomaksi, joten turvauduin tällä kertaa (ensimmäistä kertaa ylipäätänsä) matkatoimiston apuun, joilla on systeemit millä varata useampia legejä samalla kertaa yhdelle lipulle. Homma toimi mielestäni hyvin - lähetin heille alustavan matkasuunnitelma ja aikataulutuksen, ja tämän jälkeen kävin matkatoimistolla parin tunnin neuvottelut, jonka aikana säädettiin lennot ja niiden aikataulut kohdilleen. Samalla sain hyvin vinkkejä eri matkakohteista. Tämän jälkeen käytiin vielä muutamia puhelinneuvotteluita ja sähköpostien vaihtoja, jonka jälkeen matkat vahvistettiin. Kaakkois-Aasian "sukkulointilennnot" päätin varata itse.
Legejä tuli yhteensä 15 - pääasiassa Qantaksen (ja Jetstartin) lentoja. Pitkät lennot on pääasiassa yölentoja, lyhyemmät legit päivälentoja. Lentokone "bongarina" tälle matkalle tulee pari uutta konetyyppiä - Boieng 777-300ER sekä Boieng 787-7 "dreamliner". Muita vanhempia tuttavuuksia pidemmillä lennoilla on A330-300, A340-300 (Finnarin "vanha ranskalainen rouva" :-( ) sekä A380. Lyhemmät lennot A320 ja B737-800 koneilla.
Legejä tuli yhteensä 15 - pääasiassa Qantaksen (ja Jetstartin) lentoja. Pitkät lennot on pääasiassa yölentoja, lyhyemmät legit päivälentoja. Lentokone "bongarina" tälle matkalle tulee pari uutta konetyyppiä - Boieng 777-300ER sekä Boieng 787-7 "dreamliner". Muita vanhempia tuttavuuksia pidemmillä lennoilla on A330-300, A340-300 (Finnarin "vanha ranskalainen rouva" :-( ) sekä A380. Lyhemmät lennot A320 ja B737-800 koneilla.
Kun lennot oli vahvistettu käytin muutaman viikon aikaa matkaohjelman "viimeistelyyn", johon liittyi majoituksien esivaraukset, vuokra-autojen ja lauttamatkojen varaukset.
Entäs se matka, eli mihin ollaan menossa?
Maakohtainen matkaohjelma on seuraava: Singapore - Malesia - Indonesia (Bali) - Australia - Uusi-Seelanti - Thaimaa - Kambodza - Thaimaa (Koh Samui) - Dubai
Kolmen kuukauden matka jakautuu seuraavasti:
Singapore: 4 päivää Singaporessa, siten että käydään Singaporesta käsin Malesiassa
Malesia: 4 päivää Kuala Lumpurissa
Indonesia - Bali: 8 päivää Ubudissa
Australia: 3 viikkoa. Sydney - Melbourne - Adelaide vuokra-autolla, ja lentäen Ayers Rock ja Uluru
Uusi-Seelanti: 3 viikkoa. Pohjois-saarelta etelä-saarelle vuokra-autolla
Kambodza: 6 päivää Siem Reap
Thaimaa: 3 päivää Bangkokissa ja 2 viikkoa Ko Samuin ja Ko Phanganin saarilla
Dubai: 3 päivää
Matkavalmistelut tähän mennessä
Aika paljon on pitänyt tähän mennessä tehdä valmisteluita ja suunnitteluita - eli tämä alkaa jo muistuttaa pientä "projektia".
Tässä hieman listaa varauksista:
- lentovaraukset
- majoituksien (esi)varaukset
- autovuokraukset
- lauttamatka (Uusi-Seelanti)
- paikallisoppaat Balille ja Siem Reapiin
Valmisteluita:
- matkatavaroiden kartoitus tavoitteena less-is-more.
- kansainvälinen ajokortti
- rokotteet ja malarian estolääkitys
- viisumit (Australia ja Kambodza)
- auton talvisäilytyksen järjestelyt
- matkavakuutuksien pidennys
- postin kääntö
- opaskirjojen hankinta ja matkaohjelman suunnittelut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti