Lento Samuilta Bangkokiin meni 1.5 tunnissa ATR 72-500 potkuriturbiinikoneella - aikamoinen pöristin ja vatkain tuo kone on. Bangkokin lentoasemalle saavuttiin iltapäivästä, ja seuraava lento Dubaihin piti lähteä aikataulun mukaisesti maanantaiaamuyöstä klo 2:25, mutta tämäkin lento oli myöhässä - noin tunnin, eli matkaan päästiin puolineljä aamulla. Jäi siis hyvää aikaa kulkea Bangkokin lentokenttää edestakaisin - kaupunkiin en enää jaksanut lähteä käymään.
Lento Bangkok-Dubai oli Emirates yhtiön Boieng 777-300ER koneella, lentoaika noin 6.5 tuntia. Ensimmäistä kertaa lensin sekä Emirates yhtiöllä että 777-300ER koneella. Kyllä pitää tunnustaa että Emirates on todella hyvä yhtiö, tämän yhden lennon perusteella. Todella ystävällistä henkilökuntaa ja vaikka matkalla tarjoiltiin vain aamupala ja välipaloja, niin ne olivat mielestäni Economy-luokassa paremmat kuin kotimaisen yhtiön Business-luokassa, jossa olen muutamia kertoja matkustanut. Itse lentokone näytti aivan tuliterältä tai sitten Emirates osaa pitää koneista hyvää huolta. Hyvät viihdejärjestelmät ja valaistus oli hieno sisältäen mm. yöllä katossa olevan tähtitaivaan led-valoilla. Myös paikat olivat turistinosaston etuosassa - 5 riviä (3+4+3 jaottelu), jotenka kabiini oli sopivan pieni verrattuna takana oleviin kahteen 20 rivin osastoon. Itse lento meni suorinta "tietä" Bangkokista Andamaanien yli, ja edelleen Intian yli ja suoraan sieltä Omanin ohi Dubaihin.
Emirates on luokiteltu myös yhdeksi maailman turvallisemmista yhtiöistä - ja taitaa se olla myös isoin yhtiö. Turvallisuuden huomasi kun Intian yllä alkoi pienet turbulenssit, niin heti kytkettiin "turvavyöt kiinni" -valo päälle. Samoin kun lähdettiin laskeutumaan 36000ft alaspäin niin sama tilanne. Omanin edustalla oli aikamoista ryskettä ja muutaman kerran räsähti oikein kunnolla. Jetstarilla ja Qantaksella lennättäessä niin turvavyön valoja ei laiteta päälle, vaan mennään täyttää vauhtia eteenpäin ja ihmiset saa vapaasti olla käytävillä. Samoin laskeutumisvaiheessa nämä kaksi yhtiötä laittavat "turvavyöt kiinni" valon päälle vasta noin 3000ft:ssa, ja tämän jälkeen joku kumminkin lähtee kävelemään käytävällä.
Dubaihin saavuttiin sopivasti aamu seitsemän aikaan (paikallista aikaa) uudelle Dubain Terminal 3:een. Lentokenttä ja Terminaali 3 olivat todella laajoja. Muistaakseni tämä terminaali 3 on vain Emirates yhtiön käytössä. Matkalaukut tulivat ajallaan ja sitten siirryttiin taksilla (naiskuljettaja!) Dubain keskustaan Bur Dubaihin, joka on Dubain vanhaa aluetta missä majoitus on vanhassa arabialaisessa talossa - Orient guest house. Lähistöllä sijaitsee paljon basaarialueita (souk) - ja joen toisella puolella on kuuluisa kultabasaari. Aamupäivästä tuli käveltyä jetlagissa muutamilla baasarialueilla, ja heti myyjät olivat kiinni kuin kärpäset. Aika härskisti heittävät hintoja ja kokeilevat onko turisti niin tyhmä ettei ole hinnoista olleskaan tietoinen, ja kun heittää itse vastatarjouksen 1/10 osalla, niin heti esitetään loukkaantunutta.. mutta tämähän on sitä "basaarimeininkiä" ja tinkimisen harjoittamista.
Tärkein meinaisi unohtua - Dubaissa on KYLMÄ. Täällä on vain noin 23 astetta lämmintä ja pilvistä/puolipilvistä. Erityisesti Dubai Creekin rannalla tuuli ylittävän kovaa ja harkitsin jo takin ottamista käyttöön.
Tämä päivä menee siis jetlagista toipumiseen ja basaarimeiningillä. Huomenna tiistaina suuntana uusi Dubai ja sen nähtävyydet kuten Burj Khalifa ja Dubai Mall - ostoshelvetti.
Dubai Creek - ja Deiran kaupunginosa |
Orient Guest Housen sisäpiha |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti