Matkustin tänään ensimmäistä kertaa Airbusin A350-900 lentokoneella - kyseessä oli Finnairin A350-900 lento Kööpenhamista Helsinkiin. Tämä lento on legendaarinen "paholaislento" - johtuen lennon nimestä ja kohteesta: AY666 HEL.
|
Finnairin Airbus A350-900 Helsingissä |
Lennon jokainen paikka oli myyty - eli koneessa matkusti 297 henkilöä, 15 kabiinin jäsentä (opetuslento ennen kaukokohteita) plus lentäjät. Tunnelma Kööpenhaminan kentällä oli odottava ja innostunut. Pääsin ensimmäisten joukossa nousemaan koneeseen, koska matkustin ryhmässä 1 - lipun mukaan, eli siis Economy Comfortissa. Myös henkilökunta tuntui olevan innoissaan uudesta koneesta.
Viihtyvyys: Economy Comfort on muuten samanlainen kuin Ecomony, mutta istuinväli on 11 cm enemmän kuin normiluokassa ja istuimet sijaitsevat koneen business-luokasta seuraavana (5 riviä). Rivijako on 3+3+3. Itse en kokenut mitään luksusta tässä Comfort luokassa - istuimet olivat peruspenkit - ja penkki liukui mielestäni ikävästi eteenpäin kun penkkiä kallistaa. Tämä tuntuu olevan nykyinen käytäntö uusien penkkien kallistuksen suhteen. Lisäksi käsinojat olivat huomattavan kapeat verrattuna A330 sarjan koneissa oleviin. Ilmanvaihto lennon aika oli erittäin hyvä - eikä ilma tuntunut niin kuivalta kuin vaikkapa A320 koneessa. Tästä plussaa - eli tämän osalta koneessa jatkaisi matkustaa pidempääkin.
Lennon pääteeksi pääsin käymään business-luokassa, joka tuntui olevan aika perus-business tasoa. Business-luokan rivijako on 1+2+1. Penkit takaavat yksityisyyttä, mutta olivat mielestäni aika ahtaasti sijoitettuna ("tehokkaasti sijoitettu") verrattuna mm. Lufthansan B747-8 tai A380 business luokkaan.
|
Finnair Economy Comfort luokka |
Viihdejärjestelmä: Economy luokassa jokaisen istuimen selkänojassa on 11 tuuman kosketusnäyttö, ilman käsiohjainta (joka on mm. B777-300ER koneissa). Tämä johtaa siihen, että takana olevan tölkkimiset näyttöön kyllä varmaankin tuntuvat läpi lennon. Onneksi kosketusnäyttö oli suhteellisen herkkä eli sitä ei tarvitse hakata valintojen tekemiseen. Viihdejärjestelmässä oli suhteellisen hieno karttajärjestelmä sekä mahdollisuus tarkistella lentoa kahden ulkopuolisen kameran avulla. Myös elokuvatarjonta näytti olevan kattavaa, mutta musiikin ja radion poissaolo hämmästytti - ehkäpä Finnair olettaa että matkustavat tuovat oman musiikin mukanaan puhelimissa ja läppäreissä.
|
Viihdejärjestelmä - matkakartta |
Lento: Lentoon lähtö oli huomattavan hiljaista, pois ukien siivekkeiden moottorien ääntä, joka oli mielestäni huomattavan kova - istuin juurikin siiven kohdalla. Muuten kone oli erittäin hiljainen, ja nousukyky huomattavasti parempi verrattuna Airbusin A340-400 koneeseen, joka on tunnettu erittäin hitaasta nousukulmasta. Pääsimme osan matkasta lentämään 41000 jalan eli noin 12.5 km korkeudessa, vaikka tällä konetyypillä oltaisiin päästy yli 13km matkalentokorkeuteen. Lasku 41000 jalasta 36000 jalkaan tehtiin mielestäni aika nopeasti (tuntui oikein vatsassa kun lähdettiin alaspäin) - mutta tästä eteenpäin liuku Helsinkiin tapahtui jouhevasti. Laskeutumista Helsinkiin oli mukava seurata viihdejärjestelmän kautta - kamerat peräsimessä ja koneen alla näyttivät hienosti laskeutumisen syksyiseen Helsinkiin.
|
Iso siipi, ja siiven kärjessä oleva "winglet" |
|
Laskussa |
|
Lähestyminen Helsingin lentoasemalle |
|
Näkymä peräsimestä laskeutumisen jälkeen |
|
A350-900 |
Yhteenveto: Hieno kone, erittäin hiljainen ja mukava matkustaa. Economy luokan ruokatarjoiluista ei voida todeta mitään, koska tällä kertaa oli erittäin lyhyt lento (1h 20min). Seuraavaksi kone siirtyy operoimaan Finnarin Aasian kohteita - marraskuussa 2015.
Mielenkiintoinen aihe, mutta useat pienet kirjoitusvirheet ja pari ihan asiavirhettäkin jäi pilaamaan lukukokemusta. Koneessa on 297 paikkaa+miehistö ja kone siirtyy kaukoliikenteeseen vasta kuukauden päästä. Ensimmäinen kaukolento Shanghaihin on näillä näkymkn21.11.
VastaaPoistaKorjattu sekä kirjoitus että asiavirheitä. Automaattinen tekstin syöttö ei toimi ihan perusvarmasti eli oikolukeminen on edelleen tarpeen. Pahoittelen.
VastaaPoista