Tein pikaisen viikonloppumatkan Lontooseen marraskuun lopussa oikeastaan vain siitä syystä, että Finnairin uusi Airbus A350-900 operoi Euroopassa vielä marraskuun ajan ennen siirtymistä pidemmille Kaakkois-Aasian reiteille.
Niinpä ostin liput Lontoseen ja korotin matkustusluokan samalla business-luokkaan Finnair Plus pisteillä. Viime talven Oseanian kierrokselta pisteitä olikin kertynyt ihan reilusti, jotenka 10000 pisteen korotus ei ollut tässä mielessä yhtään hullumpi valinta, koska pääsin näin lentämään Airbus A350-900 business luokassa Helsinki-Lontoo välin. Olin aiemmin lentänyt
CPH-HEL välin Airbus A350-900 koneella Premium Economyssa. Paluumatka oli Airbus A32B koneella Economy-luokassa.
Lento business-luokassa oli erittäin mukava kokemus, ja "käänteinen kalanruoto" matkustamo (1+2+1 istuinjärjestys) mahdollisti jokaiselle matkustajalle esteettömän siirtymisen käytävälle. Jokaisella matkustajalla on omaa tilaa runsaasti, mutta jos matkustaa kaverin kanssa kahdestaan niin tällöin suosittelen keskipaikkoja - vaikkakin niissäkin istuu ihan omissa oloissaan eikä vieruskaveriin ole näkökontaktia. Itse istuin ikkunapaikalla - tosin illalla pimeydessä en päässyt nauttimaan isojen ikkunoiden tuomista näkymistä. Istuin on erittäin hyvä, ja säätöjä riittää joka suuntaan. Makuuasennossa jalkatila on erittäin kapea.
|
Finnair A350-900 business class |
Ruoka- ja juomatarjoilut olivat "normaalit" business-luokan tarjoilut - illallinen ei ollut mitenkään erityinen (paistettua kanaa bataattimuusilla), mutta juomat olivat mainiot (aitoa shampanjaa ja hyvää punaviiniä).
|
"Perus-business mättöä".. |
Viihdejärjestelmästä seurasin oikeastaan vain lennon kulkua erinäisiä karttanäkymiä vaihdellen, mutta pikaisesti tarkistettuna saatavilla on myös paljon elokuvia, mutta musiikkia en löytänyt kuunneltavaksi. Harmi.. Business-luokan matkustajille tarjotaan myös ilmainen wifi-yhteys - ja ainakin mobiilin FB ja WhatsApps sovellukset toimivat jouhevasti. Itse sisäänkirjautuminen verkkoon oli mielestäni hieman turhan "hankala" - Wifi-vouchernumeron lisäksi piti syöttää vielä käyttäjätiedot salasanatiedoilla jotta pääsi "rekisteröitymään käyttäjäksi".
Yleisesti ottaen voi todeta että Finnarin uusi A350-900 on erittäin hiljainen ja mukava kone matkustaa. Myös aiemmin tehty matka Economy luokassa on ihan mukava, mutta business-luokka on vieläkin parempi.
|
Isot on ikkunat |
Lontoossa vietin kaksi yötä majoittuen Paddingtonin aseman lähistöllä, joka on muuten erinomainen valinta varsinkin kun Heathrow lentoasemalta pääsee joko 15 minuutisssa (Heathrow Express) tai 25 minuuttissa (Heathrow Connect) suoraan asemalle. Junaliput ovat erittäin kalliita - halvempi Heathrow Connect maksoi 15€/suunta/hlö. Heathrow Express olisi ollut yli kaksi kertaa kalliimpi.
Ensimmäisenä Lontoon päivänä tein isommat kävelylenkin ympäri Lontoota käymättä missään turistinähtävyydessä (olin käynyt niissä jo kesällä 2009), jotenka oikeastaan vain nautin kävelystä ympäri Lontoota, mm. Covent Gardenissa oli nähtävillä kaikenlaista esiintyjää ja Thamesin etelärannalla oli tuulisessa säässä mukava kävellä. Väkeä oli todella paljon liikkeellä. Kävin myös katsomassa Harry Potter elokuvasta tuttua juna-asemaa St. Pancras joka on avattu vuonna 1868. Rakennus on erittäin hieno, mutta junaa Tylypahkaan en löytänyt...
|
St. Pancras asemarakennus |
|
St. Pancras asema ja aseman kellot |
Lauantaipäivänä kävin myös matkailijoiden arvostamassa kirjakaupassa Stanfordissa, jossa on kolmessa kerroksessa kirjoja ja karttoja liittyen matkustukseen. Kirjat ovat suhteellisen hintavia (netistä saa tilattua kyllä halvemmalta), mutta kokoelmat ovat kattavia. Itse olen tästä kaupasta yleensä ostannut karttoja, ja niin tälläkin kertaa - mukaan lähti Armenian ja Portugalin karttoja (ehkäpä seuraavia matkakohteita...).
|
Disneyn hahmoista tehty "joulukuusi" St. Pancras asemalla |
|
London Eye |
Toisena päivänä tein pitkän kävelylenkin Hyde Parkissa, josta suuntaisin Lontoon tekniikan museoon (vinkki: Lontoossa museot ovat ilmaisia!!) ihmettelemään höyrykoneita ja muita vempeleitä. Kävin myös tutustumassa Harrold's tavaratalon ruuhkaan ja kalliisiin luksus-tuotteisiin..
|
Veturi 1800-luvulta |
|
Ford vuodelta 1913 |
|
Tehokas kilpuri 1920-1930 luvuilta.. - JET-1 |
Ennen paluuta Heathrown lentoasemalla kävin vielä etsimässä itse Karhuherra Paddingtonin pronssista patsasta Paddingtonin asemalta. Petyin pahasti, koska sitä ei enää siellä ole. Tarkistin paikan vielä valokuvien ja kertomusten perusteella -- olihan nähnyt hänet viimeksi vuonna 2009 läheisen Mad Bishop and Bear publin läheisyydessä. Tiedätkö sinä mihin Karhuherra Paddington on matkustanut - takaisin Peruun?
Täältä voit lukea samasta matkasta hieman toisenlaisen raportin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti