Kuvat ovat kesältä 2017 - jolloin tein kolme viikon matkan Keski-Aasiaan.
Pamir Highway - Tadjikistanin ja Kiinan välistä vuoristoa - vuonna 2017 |
Matkaohjelma ja kustannuksia
Matkaohjelmani 17 päivän matkalla on seuraava:- Lennän Helsingistä Istanbulin kautta Kathmanduun (500€/meno-paluu/henkilö), jossa vietän kolme päivää nähtävyyksiin tutustuen. Majoitukseni on Thamelin turisti(ghetto)alueella keskitason hotellissa (Oasis Kathmandul Hotel - hinta 150USD/3 yötä).
- Kathmandusta bussilla Pokharaan - bussimatkan kestoaika 6-8 tuntia. Hinta 25 USD/henkilö/suunta. Kahdelta hengestä menopaluu siis 100USD. Pokrahaan olisi päässyt myös lentäen, mutta tällöin hinta olisi ollut neljä kertaa korkeampi. Tosin matka-aika olisi ollut lyhyempi (puolen tunnin lento), mutta lentojen luotettavuus ei ole kovin korkealla.
- Pokharassa vietän neljä päivää, majoitus Hotel Point (162USD/4 yötä).
- Pokharassa yhtenä päivänä olen varannut koko päivän tutustumisen Tiibetin pakolaisiin ja heidän asuinalueelle. Varasin matkan Tibetanencounter.com nimisen matkatoimiston kautta.
- Käyn myös todennäköisesti katsomassa auringon nousua Himalajan vuoriston (Annapurna) ylle Sagarkotissa, jonka noin puolen tunnin päästä Pokharasta.
- Pokharasta palaan taas takaisin Katmanduun bussilla, ja yön samassa hotellissa kuin tullessa (50USD/1 yö).
- Kathmandusta lennän Bhutaniin DrukAirilla (380€/meno-paluu/henkilö) "business-luokassa".
- Bhutanissa olen varannut viiden päivän perusmatkapaketin kahdelle (2180USD), joka on siis all-inclusive - Bhutan Travel Club nimiseltä yritykseltä. Reittinä on perinteinen: Paro - Thimpu (2 yötä) - Punahka (1 yö) - Paro (2 yötä). Matkaa tehdään kuljettajan ja oppaan kanssa nelivetomaasturilla. Koska meitä on vain kaksi henkilöä, on matka hieman kalliimpi kuin ryhmämatkalla, mutta halusin tämän koska näin saan oman oppaan viideksi päiväksi ja voimme tehdä matkaohjelmaan tarvittavia muutoksia. Pienessä ryhmässä myös keskustelut ovat yleensä 'syvällisempiä ja aitoja' kuin isomman ryhmän kanssa.
- Bhutanista lennän takaisin Katmanduun, ja menen päiväksi Bhaktapuriin (noin 15km päästä Kathmandusta) tutustumaan sen vanhaan kaupunkiin (mitä on nyt jäljellä vuoden 2015 maanjäristyksen jälkeen). Majoitus on perinteinen Newari tyyliin rakennetussa hotellissa (Peacock Guesthouse - 80USD/yö).
- Katmandusta lennän takaisin Istanbuliin Turkish Airlinesilla, jonne sain pisteillä korotuksen business-luokkaan.
- Istanbulissa vietän yhden illan ja aamupäivän, ja majoitun vielä vanhan Ataturkin lentoaseman lähellä olevassa Elite Business World hotellissa (75€/yö).
- Yksi yö menee lentokoneessa
Kokonaiskustannukset kahden ja puolen viikon matkasta kahdelle hengelle on noin 4900€, josta valtaosa on Bhutanin matkan osuus (2600€). Mikäli olisin ollut vain Nepalissa olisi kustannus ollut huomattavasti pienempi. Majoituksen hintaakin olisi saatu alapäin, mutta otin keskitasoa paremman luokan majoituksen. Ruokailuun (Nepalin osalta) olen budjetoinut noin 50€/päivä/2 hlöä.
Pamir Highway - Wakhan Valley - Hindukus vuoristot Afganistanin ja Pakistanin välillä - vuosi 2017 |
Matkavarusteet
Tälläkin matkalla koetan liikkua mahdollisimman kevyillä varusteilla, eli alle 8kg painoraja huomioiden. Tällä hetkellä minun varusteiden yhteispaino on 7.5kg sisältäen (tietysti pois lukien päälle tulevat vaatteet):
- Laukku: The North Face Duffel bag - koko: S. Ns. "retkikunta" laukku - tilavuus 45 litraa.
- Olkalaukku: Pacsafe Metrosafe LS200 - sopiva päivittäiseen tavaroiden kantamiseen sisältäen hyvät varkaussuojaukset. Pacsafen lukot sekä erillinen vaijerilukko laukkujen kytkemiseen.
- Vaatteet ( osa päälle tietysti...)
- Patagonia fleece - Partial Eclipse, joka on yli 23 vuotta vanha klassikko (!!). Valitettavasti tätä mallia ei enää valmisteta. Erittäin hyvä edestä tuulenpitävä fleece, takana joustava kangas joka huolehtii tuuletuksen. Tässä mallissa ei ole mitään ylimääräistä tai turhaa. Kovaan menoon.
- Patagonia Down Sweather Hoddy todella kevyt untuvatakki ( Bhutanin illat ja yöt ovat kylmiä )
- Patagonia Torrentshell sadetakki - paino alle 350 grammaa.
- Patagonia Organic Cotton pitkähihainen paita - 2kpl
- Patagonia lyhythihainen paita - 1 kpl
- Lyhythihainen paita - pellavaa - 1 kpl
- Aluspaidat - 4 kpl
- Vaellushousut - Teesar BDU - 2kpl ( Parhaat kestävät ja vilpoiset housut jotka olen ostanut Varustelekasta)
- Lowan lyhytvartiset vaelluskengät - Strato IV Low (ei Gore-Tex!).
- Alushousut - 4kpl, sukat 4 paria -- ja tietysti anopin kutomat VILLASUKAT!
- Hattu ja pipo sekä afganihuivi, joka tarvittaessa käy pyyhkeestä.
- Hygenia
- Käsidesiä
- Dödö ja saippua
- Parranajovälineet ( vaahto ja höylä)
- Hampaiden hoito ( harja ja tahna)
- Täydelliset EA-varusteet
- Matkalääkkeet ( Precosa, Immodium, Burana, Aspirin,..)
- WC-paperia
- Kosteuspyyhkeitä
- "Riepuja" -
- Asiakirjat
- Passit
- Viisumien puoltoanomukset
- Nepalin viisumia varten voi netistä täyttää 15 päivää ennen matkaa lomakkeet. Tarvitsen kahdenkertaisen viisumin - 45USD
- Bhutan viisumia varten tarvitsee matkatoimiston toimittaman "e-Visa Clerance" dokumentin
- Matkavakuutuskortti
- Luottokortit (MC ja VISA)
- US dollareita ja euroja
- Matkaohjelmat ja varaukset (iso pino tulostettuna..)
- Kirjat: LonelyPlanetin Nepal ja Bhutan
- Elektroniikkaa:
- Kännykkä (OnePlus 3)
- Kännykkälaturi
- iPad 2 (16GB - wlan --> perusmalli) ja laturi - sekä kuvien siirtoon muistikortin lukija
- Kamera
- Olympus OM-D E-M10 mark II, 14-42 EZ pienellä objektiivillä
- Olympus m.zuiko 9-18mm ultralaajakuvaobjektiivi
- laturi
- LedLenser P7.2 valaisin
- Petzl Tikka otsalamppu plus varaparistot
- Muut:
- Kellona "työjuhta" explorer- hengessä automaattivetoinen kronometri -- Omega Seamaster Planet Ocean 2201.51
- Heijastimia - sekä perinteisiä että led-valoilla olevia
- Aurinkolasit (Julbon vuoristolasit)
- "Jeesusteippiä" - fiksaukseen.
- Kyniä ja paperia
Pamir Highway - Tadjikistan kohti Murghabia- vuonna 2017 |
Pyrin kirjoittamaan seuraavia juttuja tänne ns. suoraan tien päältä. Seuraa myös matkaa Instagramissa: @reissujani
Kuulostaa huikealta, mahtavaa matkaa! Mulla on alustavasti ajatuksena tehdä hyvin samanlainen reissu keväällä, joten mielenkiintoista kuulla tuoreita kokemuksia tuolta alueelta! :)
VastaaPoistaItsekin odotan erityisesti Bhutanin osuutta ja lentomatkaa sinne. Paron kenttähän on yksi maailman vaarallisimmista. Kirjoittelen kokemuksista tänne aina kun aika antaa myöten ja löytyy toimiva verkkoyhteys.
Poista