lauantai 7. joulukuuta 2019

Mauritius: Flic-en-Flac

Palasimme Reunion matkalta takaisin Mauritiukselle, jossa tarkoituksena oli viettää viikon ajan rantalomaa. Rantalomailu on minulle hieman vierasta, ja ehkäpä oltiin hieman "mukavuusalueen ulkopuolella", mutta haastoin itseni - voinko olla Mauritiuksella "tekemättä mitään".

Paikallinen vene - Flic-en-Flac

Sunnuntai 24.11.2019

Saavuimme Maurituksen lentoasemalle iltapäivästä, ja lähdimme tilatun taksin kanssa kohti Flic-en-Flac nimistä paikkaa, joka sijaitsee Mauritiuksen länsirannikolla. Olin varannut kuuden yöksi majoituksen - huoneiston (Twins Apartment), jonka koko oli 80 neliöitä, omalla parvekkeella ja kiinteistössä oli myös uima-allas. Tapasin huoneiston isännöitsijät ja he kertoivat miten mitäkin toimii ja mistä löytyy mitäkin kauppoja ja ravintoloita. Huoneistoissa oli iso olohuone, täysin varusteltu keittiö, kaksi makuuhuonetta, wc/suihku ja kolme erillistä parveketta. Wow! Hinta majoitukselle oli 366€ (kuusi vuorokautta). Sovimme samalla taksi tulee hakemaan seuraavan viikon lauantai-iltapäivästä.

Flic-en-Flac ei ole mikään luksus-hotellien ja resorttien keskittymä (toisin kuin esim. Le Mornen alue), vaan siellä on paljon paikallista asutusta ja sitten paljon yksittäisiä lomahuoneistoja. Majoituksesta rannalle oli matkaa noin 600 metriä, ja lähimpään kauppaan 800 metriä (Jumbo Express, aiempi Spar -- sieltä saat kaiken tarvittavan). Itse pidin tälläisestä kombinaatiosta, samalla näki kaduilla, kaupoissa ja rannoilla paljon paikallista väkeä. Paikkana Flic-en-Flac, kuten koko Mauritius, oli erittäin turvallinen. Flic-en-Flacista löytyy myös ihan kelvollisia (ja HALPOJA!) ravintoloita.

Maanantai 25.11.2019

Rantapäivä ("älä tee mitään" päivä). Aamusta lähdettiin vaan kävelemään Flic-en-Flacin rantaa pitkin kohti ökyhotelleista kuuluisaa Wolmarin aluetta. Rantaa on useita kilometrejä ja rantaa reunustaa täälläkin isot männyt, joiden varjossa oli kiva istua.

Flic-en-Flacin rantaa

Kiva paikka käydä uimassa

Pojat halusivat kuvaan

Ravintolavinkkinä: Zub Express ravintola -- Flic-en-Flac eteläpäässä. Erittäin hyvää intialaista ja kiinalaista ruokaa. Ravintolasta ei saa alkoholia, mutta ruuat olivat niin hyviä että kävimme muistaakseni neljä kertaa siellä syömässä. Hintakin oli edullinen - esim. alkupalana kasvissamosat, pääruokana: kasvisruoka (palack paneer) ja kanaruoka (chicken masala), kaksi sitruunariisiä ("lemon rice" -- suosittelen!), pari nan-leipää, litra vettä, ja mangolassit: Yhteensä 22€!

Zub Express myös vuokraa autoja -- jotenka vuokrasin sitten auton kolmeksi vuorokaudeksi samalla kertaa.

Zub Expressin ruokaa

Kävimme illasta kaupoilla ostamassa huoneistoon ruokaa ja juomaa. Onneksi asunnossa oli ns. mummokärryt eli sellaiset perinteiset perässä vedettävät ostoskärryt, jolla saisi helposti rullattua isommat ostokset mukana kaupasta kotiin/majoitukseen. Teimme yleensä aamiaiset ja illalliset huoneistossa ja päivisin käytiin lounaalla siellä missä liikuttiin.

Illalla oli kiva katsella auringonlaskua rannalla -- oli ihan kiva päivä olla tekemättä mitään.

Auringonlasku

1. Ihan kivannäköinen ranta. Kävitkö snorklaamassa tai kävikö edes mielessä?

1. En käynyt snorklaamassa - tyydyin vain uimaan meressä. Itse en ole kiinnostunut sukelluksesta, mutta jos sukellus kiinnostaa Mauritiukselta löytyy kuulemma ihan hyvät ja kirkkaat vedet.

2. Hyvä yritys olla tekemättä mitään, mutta jos auton vuokraa niin tekemättömyys käy vaikeaksi. :)

1. Tosiaan oli yritys - mutta minulle tuokin oli jo lähes tekemättä mitään päivä.

3. Vierailin Flic-en-Flacissa yhdeksän vuotta sitten. Ranta oli kiva. Mauritiuksen rannat on pitkälti resortteja täynnä, joten vastaavaa pitkää hiekkarantaa emme nähneet muualla Mauritiuksella.

1. Mielestäni Flic-en-Flacin ranta oli myös erittäin hyvä. Kaakkois-Mauritiukselta löydettiin toki vieläkin parempia rantoja, joissa ei ollut ketään.

4. Heippa, tarvitko autonvuokraukseen kansainvälistä ajokorttia? :) Maaliskuussa ollaan menossa Mauritiukselle ja luettiin jostain että täytyis olla, mutta osa taas sanoo että eivät sitä käytännössä kysy.

t. Karo

1. Hei! Kansainvälistä ajokorttia ei tarvita - riitti EU-ajokortti ja passi.