Matka kohti Malediiveja alkoi Qatar Airwaysin lennolla Helsingistä kohti Dohaa, Qataria. Lentokoneena tällä legillä oli Boeing 787-8 ("Dreamliner"), jossa business luokassa on mukavasti penkit 1-2-1 jaolla, jolloin jokaisella on suora pääsy käytävälle. Istuimet ovat asetettuna ns. käänteiseen "kalanruoto" muotoon eli penkit eivät ole suorassa vaan hieman käännettynä jolloin se tuo hieman enemmän yksityisyyttä. Keskipaikoilla voi väliseinän laskea tarvittaessa alas, jolloin ne sopivat hyvin kahdestaan matkustamiseen. Itse tykkään katsella ikkunoista maisemia, jotenka otimme peräkkäiset paikat: 3A ja 4A. Business-luokassa istuimia on yhteensä 22, mutta tällä kertaa matkustajia oli vain viisi jotenka tilaa oli riittävästi. Economy-luokassa arvioilta noin 2/3 oli käytössä. Matkustajien pitää käyttää maskia lennon aikana, paitsi jos on saanut korona-rokotteet, tällöin maskin käyttö on vapaaehtoista.
Pieni huomio 787-8 business luokasta: Vältä rivin 6 paikkoja - siinä on kaksi vierekkäistä istuinta toki, mutta vieressä on myös business luokan wc-tilat, ei ole ikkunoita, vieressä on myös lentokoneen ovet (kova suhina) ja takana alkaa heti economy-luokka, jonka eturiviin yleensä lapsiperheet laitetaan istumaan (huutoa voi olla). Rivien 5 ja 6 välissä on "baari", mutta ainakaan tällä hetkellä ne eivät ole käytössä.
Qatar Airways 787-8 Business Class |
Qatar Airways business-luokka on palkittu useamman kerran maailman parhaana ja kyllähän se palvelu oli hyvää heti alusta lähtien. Matkustajat otettiin henkilökohtaisesti vastaan ja saatettiin omalle paikalleen. Ennen lähtöä tuotiin aitoa shampanjaa (vaihtoehtona classic brut tai rose) tai mitä nyt halusi juoda, ja samalla kyseltiin ala carte menusta mitä haluttaisiin syödä ja juoda sekä milloin halutaan syödä. Qatarilla saat siis itse tilata menusta ruokaa ja juomaa aina kun haluat eikä niin että jokaiselle jaetaan suora samalla kertaa. Tämä on erittäin hyvä, koska voit syödä silloin kun on nälkä. Itse valitsin alkuruuaksi arabialaisen meze-alkupalat, pääruoaksi lammasta ja jälkiruuaksi tuli erinäisiä pieniä suklaa leivoksia. Tilaisin ruuan tunnin päästä lähdöstä.
Alkuruoka - mezet |
Pääruoka - lammasta |
Tasainen lento Dohaan meni nopeasti, vaikka kestikin yli viisi tuntia - nauttien business luokan palveluista, Oryx viihdejärjestelmästä musiikkia kuunnellen vastamelukuulokkeilla. Penkin säädöt olivat riittävät, mutta nukkumaan en tällä lennolla käynyt. Dohassa pääsimme nopeasti bussilla terminaaliin ja priority turvatarkistuksen jälkeen etsimään seuraavan lennon lähtöporttia. Toisin kuin Helsingissä, Dohan lentoasemalla oli todella paljon ihmisiä ja vilskettä. Koneet Euroopasta tulevat juurikin puolenyön aikoihin ja jatkolennot lähtevät parin kolmen tunnin päästä Aasian ja Afrikan suuntiin. Vaikka väkeä on paljon, niin Dohan kenttä on hyvin selkeä vaihtaa konetta.
Seuraava lento Dohasta Maleen olikin aivan täynnä ja tällä kertaa matkustimme Qatar Airways Boeing 777-200LR koneen business-luokassa ns. QSuitessa, jossa jokaisella on oma pieni "sviitti". Joka toinen penkki sviitti on eteenpäin ja toinen taas taaksepäin - ja sviitit olivat erittäin mukavia, koska niissä on omat ovet jotka saa suljettua ja istuimen saa täysin makuuasentoon. Keskipaikoilla voi kaksi sviittiä yhdistää "parivuoteeksi". Kone lähti Dohasta klo 2 jotenka nopean ruokailun (ja shampanjan) jälkeen kävimme nukkumaan lyhyen neljän tunnin lennon ajaksi. Eipä siinä paljoa ehtinyt nukkumaan kun henkilökunta tuli kyselemään mitä haluat syödä aamiaiseksi - tyydyin kahviin, mehuun ja hedelmiin. Tarjolla olisi ollut full breakfast, mutta lyhyen yöunien jälkeen ei ollut oikeastaan nälkä ja illallinen oli juuri myös syöty. Mutta kerrassaan mainio tuo QSuite - kerrankin koneessa pystyi oikeastaan hyvin nukkumaan koska en muuten osaa nukkua lentokoneessa.
Qatar Airways 777-200LR, QSuite |
Malen kentällä maahantulomuodollisuudet olivat nopeasti ohi. Passin lisäksi tarkistettiin terveysturvallisuusselvitys (negatiivinen PCR testitulos) tai siihen liittyvä QR koodi skannattiin. Tämän jälkeen kävelimme muutaman metrin vastaantuloaulaan, jossa olikin hotellin henkilökuntaan kuuluva vastaanottaja, joka saattoi meidät aluksi muutaman kymmenen metrin päässä sijaitsevaan kotimaan terminaaliin, antoi lentoliput jatkolennolle (1.5 tunnin odotusaika) ja ohjasi hotellien käyttämään loungeen meidät istumaan. Koska olimme käsimatkatavaroilla niin emme tehneet checkin erikseen. Huomattavaa on se, että lennoilla saa olla vain 5kg matkatavaroita (ei tosin punnittu), mutta koska konetyyppi on hyvin pieni niin esim. perässä vedettävät käsimatkatavaralaukut eivät koneen sisälle mahdu. Loungessa oli tarjolla aamiaista, ja väkeä aika paljon osalla maskit ja osalla ei maskeja. Odoteltiin siinä tunnin verran ja sitten meitä tultiin taas noutamaan ja viemään kotimaanlentojen lähtöportille, josta hetken odottelun jälkeen pääsimme bussilla koneelle.
Kotimaan lentoja operoi paikallinen Maldivian Aero yhtiö, ja heillä on käytössään pienempiä koneita jotka sopivat saarille lentelyyn. Meille osui Bombardier Dash 8Q200 konetyyppi, joka olikin uusi kokemus. Kone on hyvin pieni -- vain noin 30 paikkaa ja moottoreina potkuriturbiinit. Ei muuta kuin koneeseen ja islamilaisen koraanisäkeiden lausumisen jälkeen (siis tulivat lentoyhtiön puolesta - Ins'Allah) kone rullasi kiitotien päähän, nousi ilmaan ja otti suunnaksi Kooddoon saaren noin 400km Malesta etelään. Lento kesti vähän päälle tunnin ehkäpä puolitoista, ja matkalla saattoi ihailla upeita atolli-saaria joita näkyi vähän väliä sekä tietysti erinäisiä riuttoja.
Kohti Kooddoon saarta |
Laskeutuminen Kooddoon saarelle |
Kooddoon kenttä on yksi pienimmistä "lentoasemista" jolle ole matkustanut. Koko saaren poikki menee oikeastaan vain kiitotie ja siinä se. Jotain majoituksia näytti myös olevan rakennettuna saaren toiselle laidalle, mutta me jatkoimme matkaa tästä saaresta eteenpäin. Jälleen kentällä oli hotellin henkilökuntaa vastassa ja kovasti ihmettelivät että missä meidän matkatavarat ovat ja varmistivat vielä pari kertaa ollaanko unohdettu matkalaukut jonnekin. Tällä kertaa matka jatkui ilmastoiduilla pakettiautolla noin 100 metrin matkan lentokenttä "terminaalista" pikaveneiden satamaan. Hieman nauratti tämä lyhyt ajomatka, jonka tosiaan oli voinut hyvin kävellä koska oltiinhan tässä jo lähes 24 tuntia matkustettu. Pikaveneessä meitä odotti sitten uusi henkilökunta, joka ohjasi meidän veneen perälle istumaan ja tarjoili appelsiinimehua. Sitten ei muuta kuin kaksi Volvon Penta 400hp konetta käyntiin ja suunnattiin kohti Dhigurahin saarta, jossa Residence Maldives of Dhigurah majoituskompleksi sijaitsee. Matka kesti noin viisitoista minuuttia ja maisemat olivat juuri sellaiset kuin mitä olin kuvitellut -- ainoastaan vesi oli vieläkin kirkkaampaa.
Kun saavuimme Dhigurahin saarelle olivat vastassa taas uudet henkilöt, jotka ensin kukittivat meidän tervetulleiksi ja laiturin päässä meidän ohjattiin istumaan golf-autoon ("buggy"), jolla meidän kuljetettiin vastaanottoon, jossa taas tulivat uudet henkilöt vastaan ja tarjoilivat uudet mehut samalla kuin kertoilivat paikasta ja tehtiin checkin hotelliin. Hetken päästä jatkettiin golf-autolla matkaa ja nyt mukana oli joku "mänitseri", joka kertoili paikasta samalla kun ajoimme kohti meille varattua "huoneistoa" tai oikeammin sanottuna taloa tai villaa, joka oli kooltaan isompi kuin Suomen asunto. Villalla oli kokoa ehkäpä 150 neliötä (WC/Suihku tilat olivat isompia kuin nykyinen olohuone ja keittiö yhteensä...) sisältäen mm. oman uima-altaan heti villan ulkopuolella ja "oman rannan", jolle pääsi kävelemään ja uimaan.
"Kotikatu" seuraavan viikon ajan |
"Mänitseri" kertoi kaikenlaista että miten all-inclusivee kuuluu (buffet aamiainen, lounaat ja päivälliset ala carte menusta saaren kolmesta ravintolasta ja viereisen saaren kolmesta ravintolasta - joka oli kyllä parempi kuin buffet-tyylinen ruokailu -- sekä viinit, oluet ja väkevät alkoholit), mitä aktiviteetteja olisi tarjolla (sukellusta, kajakkeja, purjehdusta, risteilyjä, Spa,...), miten liikkua saarella (jokaisessa villassa oli polkupyörät, ja tarjolla oli aina ilmainen buggy kyyti jos ei itse jaksanut liikkua) mitä ravintoloita on yms... jotain jutuista meni kyllä ihan ohi kun ihmettelin kuinka hieno paikka oli ja osaltaan matkaväsymys alkoi painamaan. Lopuksi ymmärsivät että haluttiin hieman levähtää, ja poistuivat paikalta. Seuraavan viikon viettäisin näissä puitteissa lomaa. Mikä nottei..
Huoneisto / Villa 603 rannalta päin kuvattuna |
Ps. Dhigurahin saarella on yhteensä 150 villaa, joista osa siis sijaitsee saarella ja osa meren päällä joihin johtaa pitkät "laiturit". Itse pidin enemmän tästä maalla olevasta Villasta, koska siinä naapuritalo ei ollut heti kyljessä kiinni ja näistä oli huomattavasti lyhyempi matka ravintoihin, vaikka tämä villa sijaitsi aivan saaren toisessa päässä. Huhtikuussa 2021 majoituksista oli käytössä alle 10 villaa, jotenka kovin paljon väkeä ei saarella sitten ollutkaan -- parempi niin.
Teillä näytti olevan ihana loma. Kateudesta vihreänä seurailin Insta -storya 😊
VastaaPoistaKiitos Sini! Olihan tämä ihan kiva loma vaikka alkuun vierastin hieman "all-inclusivea". Yhtälailla muuten ihastelin sinun talven matkaa Ruandaan -- myöskin ehkäpä hieman vihreänä.
PoistaKuulostaa todella upealta. Vähän erilaista kuin tuo räntäsade, jota parhaillaankin ikkunasta saa katsella. Vaikutti siltä, että palvelu myös oli todella hyvää? Itsekin muuten, että pitäisin maalla olevasta villasta enemmän, juuri mainitsemistasi syistä.
VastaaPoistaPalvelu oli aivan riittävää meille, vaikka olisihan Villaan saanut tilattua kaikki ruuat myös sekä tarvittaessa kokin tekemään ruokaa rannalla tai teranssilla. Löytyi myös ns. autiosaari, johon olisi voinut vuokrata omaan käyttöön ja sinne oltaisiin tehty/tuotu ruuat ja juomat.
PoistaKyllä se all-inclusive kelpais mullekin tuossa ympäristössä, vaikka normaalisti omatoimimatkoja suosinkin. Oli varmasti ihan erilainen tunnelma kuin normaaliaikana, kun oli noin vähän muuta porukkaa ympärillä. Mikä se islamilainen rukous oli siellä lentokoneessa? Kuuluuko tollasia yleisestikin "sen alueen" lennoilla, vai oliko vaan joku Malediivien oma juttu?
VastaaPoistaEn tiedä siitä rukouksen sisällöstä tarkemmin, mutta myös Qatar airwaysin lennoilla oli samanlainen tai samantyylinen rukous lähtiessä. Qatar Airwaysilla kehotettiin että rukoillaan tarvittaessa omalla istuimellaan ja viihdejärjestelmän lentokartasta näkyi aina missä päin Mekka sijaitsee. Ehkäpä kuuluu tuon maailman kulttuuriin. Tosin Turkish Airlinesin lennoilla vastaavaa en ole kuullut.
Poista