maanantai 6. kesäkuuta 2022

Seychellit - Praslin

Seychellien matkan toinen osuus vietettiin Praslinin saarella, joka Seychellien toiseksi suurin saari pääsaaren Mahen jälkeen. Olimme saapuneet Seychelleille aiemmin ja viettäneet kolme päivää La Diguen saarella - Seychellit - La Digue. Praslinin saarella tarkoituksena oli jatkaa rantojen tutkimista ja käydä Vallee de Mai luonnonsuojelualueella, jossa kasvaa kuuluisat palmut jotka tuottavat maailman isommat pähkinät joiden paino voi olla 10-25 kiloon. Paikka on myös Unescon maailmanperintökohde ja palmuja kasvaa vain Praslinin ja Curieusen saarilla luontaisesti. Coco de Mer pähkinät muistuttavat ulkomuodoltaan naisen lantiota ja tästä syystä niitä kutsutaan myös nimellä Sexy Coconuts. 

Anse Lazio, Praslin, Seychellit


Keskiviikko 25.5.2022

Aamusta siirryimme La Diguen saarella lauttarantaan taksilla (200 SCR, 13.5€) parin kilometrin matkan ja edelleen Cat's Rose aluksella Praslin saarelle (meno-paluu 28€ henkilö), jossa meitä oli vastassa taksi jolla siirryimme Anse Volbert tai Cote d'Or rannan tuntumassa sijaitsevaan hotelliin nimeltä Le Duc de Praslin. Hotelli on luokiteltu neljän tähden hotelliksi sisältäen pari kolme ravintolaa, span ja useita uima-altaita. Huone, vaikkakin pienin, oli tarpeeksi iso - noin 70 neliötä omalla isolla parvekkeella ja pienen yksikön kokoisella wc/suihku-tilalla. Olimme myös valinneet ns. puolihoidon, mutta totesimme ensimmäisen illallisen jälkeen että buffetin ruoka oli aika huonoa, vaikkakin tarjolla oli hedelmälepakoista tehtyä currya (paikallista herkkua vielä näin koronan aikana). Päädyimme usein miten ruokailemaan rannalla olevassa a la carte ravintolassa Cafe des Arts, jonne ensimmäisenä päivänäkin menimme lounaalle syöden mm. grillattua mustekalaa ja creolilaista kanacurrya. 

Vaikka Praslinin saari on suhteellisen pieni ja siellä toimii julkinen bussiliikenne suhteellisen hyvin, olin vuokrannut pienen auto kolmeksi päiväksi (Hyundai i10 Grand automatic, 50€ vuorokausi). Takseillakin pääsee paikasta toiseen, mutta tuli kuitenkin edullisemmaksi ottaa vuokra-auto käyttöön. Auto toimitettiin hotellille ja palautimme sen lähtöpäivänä Praslinin lentoasemalle. 

Ensimmäinen päivä Praslinin saarella meni oikeastaan Anse Volberin rannalla, joka on noin kaksi kilometriä pitkä tasainen valkoista hiekkaa oleva ranta jonka edessä aukeaa turkoosin värinen meri. Turisteja oli suhteellisen vähän rannoilla ja siellä sai kulkea ihan vapaasti ilman turistiretkien kaupittelua läheisille saarille tai veneretkille. 

Anse Volbert, Cote d'Or - Praslin

Hotellin rantaravintolan kuvatuin palmu, Cote d'Or rannalla


Torstai 26.5.2022

Aamusta lähdimme tutustumaan Vallee de Mai luonnonpuistoon ja aurinko paistoi osittain. Pääsymaksu puistoon on todella hintava (350 SCR/25 euroa henkilö). Puistoon pääsee kulkemaan ilman opasta 1,5-2.5 kilometrin merkittyjä polkuja pitkin, mutta otimme kuitenkin oman oppaan, jotta saisimme vierailusta enemmän irti ja näin saimme kuulla paljon eri kasveista ja eläimistä. Olimme liikenteessä heti aamusta eikä muita henkilöitä ollut poluilla liikkeellä. 

Paikka on todella vaikuttavan näköinen isoine palmupuineen joita siellä kasvaa useita eri lajeja. Näimme myös hieman harvinaisen mustan papukaijan. Kiinnostavinta oli kuulla miten Coco de Mer palmu oli saanut nimensä - aiemmin näet uskottiin että palmut olivat kasvaneet Malediivien saarilla ja sieltä meren yli ne olivat kelluneet Seychellien saarille - netistä löytyy tästä hyvä kuvaus: Legends_of_the_coco_de_mer

Viime vuosikymmeninä ongelmana palmujen lisääntymiseen on ollut se, että ne tarvitsevat pölytykseen pieniä liskoja, mutta muutamia vuosia sitten saarille ilmestyi keltaisia muurahaisia jotka ovat levinneet ympäriinsä aiheuttaneet paljon tuhoa erityisesti liskoissa. Muurahaiset olivat tulleet jonkin rahdin mukana saarille. Tämän jälkeen muurahaista on pyritty pääsemään eroon myrkyttämällä niitä jotta liskojen kanta toipuisi joka edelleen edesauttaisi palmujen lisääntymistä. Ymmärtääkseni valtaosa muurahaisista on nyt saatu myrkkyjen avulla hävitettyä, mutta mitä muuta myrkyt ovat samalla aiheuttaneet.. 

Coco de Mer pähkinä - tämä painoi noin 10kg




Kun olimme olleet noin puolisen tuntia puistossa alkoi satamaan todella kovaa ja huolimatta korkeista palmuista ja niiden isoista lehdistä kaikki polut alkoivat tulvimaan vedestä ja saimme kokea luonnon suihkun palmujen alla (lue: kastuimme läpimäräksi, ja kameran luvattu roiskevesisuojauskin toimi). Parin tunnin kierroksen päätteeksi sadekin loppui mutta päätimme palata takaisin hotellille vaihtamaan kuivia vaatteita. Sade jatkui  pitkin iltapäivää ja päädyimme viettämään loppupäivän hotellilla ja Cote d'Or rannalla sekä ihailemaan illalla upeaa auringonlaskua. 

Perjantai 27.5.2022

Aamulla aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta, vaikka yöllä oli satanut todella kovaa. Aikaisen aamiaisen jälkeen lähdimme katsomaan kuuleman mukaan Praslinin upeinta rantaa - Anse Laziota, joka sijaitsee noin seitsemän kilometrin päässä hotellilta. Tie oli paikoin erittäin kapea ja jyrkkä kunnes saavuimme Praslinin pohjoisrannalla olevaan Anse Lazioon. Pitkä hiekkaranta, ehkäpä noin kilometrin verran, taustalla isot palmupuut, molemmissa rannan päissä isoja graniitti kallioita, matala ranta -- eikä ketään missään. No, muutama katamaraani on ankkuroinut merelle, mutta muuten ranta oli aivan tyhjä. Ja eikun uimaan... todella hyvä paikka uida koska aallot olivat pieniä ja vesi erittäin kirkasta. 

Anse Lazio ja kirkasta vettä

Aamulla Anse Lazio ranta oli ihan tyhjä

Hieno paikkahan Anse Lazio oli aamusta, kunnes puolen päivän aikaan ranta olikin jo aika täynnä ihmisiä joita pienet bussit toivat jatkuvalla syötöllä rannalle, ja kolmen tunnin jälkeen lähdimme takaisin hotelliin myöhäiselle lounaalle ja kävelemään taas Cote d'Or rannalle. Illalla auringonlasku värjäsi taivaan upeilla väreillä. 


Auringonlasku kuvattuna Cote d'Or rannalla


Lauantai 28.5.2022

Aamusta lähdimme pikku hiljaa kohti Praslinin lentokenttää ja kävimme muutamilla rannoilla (mm. Anse Grande ja Anse Kerlan) saaren länsiosissa, mutta ne eivät olleet läheskään yhtä hyviä kuin Anse Lazio tai Anse Volbert (Cote d'Or). Rannat olivat aika kapeita, pieniä ja osassa oli paljon merilevää rannoilla. Eli vinkkinä se, että kannattaa ehkäpä enemminkin majoittautua saaren itäpuolella kuin länsipuolella, jossa on toki vähemmän majoitusta ja ehkäpä hiljaisempaa. 

Palautimme auton lentoasemalle ja pääsimme jo aiemmalla Air Seychellien lennolla takaisin Mahen saarelle, koska koneessa oli tilaa. Mahen saarella oli yhdeksän tuntia aikaa ennen kuin Qatar Airwaysin lento lähtisi kohti Dohaa, ja niinpä otimme taksin lentokentältä Beua Valloonin rannalle, joka sijaitsee Mahen saaren länsipuolella. Taksien hinnat olivat taas mafia-hintaiset vaikka kuinka yritin tinkiä - puolen tunnin matka 800 SCR eli 55 euroa!! Paluumatka kentälle maksoi 700 SCR eli 48 euroa hotellista tilattuna.

Kävimme lounaalla Story Seychelles hotellissa. Hotellien alueelle olisi pitänyt ostaa erillinen "day visitor" pääsy, mutta henkilökunta sanoi että ei tarvitse maksaa ja ottivat myös käsimatkatavarat ilmaiseksi säilytykseen (matkustimme muuten pelkillä käsimatkatavaroilla - tropiikissa ei paljoa vaatteita tarvitse). He olisivat myös tarjonneet suihku mahdollisuuden ilmaiseksi heidän spa-osastolla, mutta emme sitä tarvinneet.  

Hintatasosta vielä mielenkiintoinen "kokemus" - Seybrew 0.5 litran olut maksoi hotellissa 17 euroa kun taas esim. Aperol Spirtz drinkki "vain" 14 euroa. No, tulipa sitten juotua kallein olut ikinä ja vielä muovisesta tuopista. Kippis! 

17 euron olut


Kävelimme myös Beua Valloon rannalla, joka oli muuten aivan täynnä, edes takaisin ja auringonlaskun jälkeen suuntasimme taksilla takaisin Mahen lentoasemalle. Samalla tuli nähtyä Seychellien pääkaupunki Victoria ja sen nähtävyydet - iltaruuhkassa oli aikaa katsella ympärilleen. Lentokentällä parin tunnin odottelun jälkeen pääsimme tekemään check-in lennolle ja siirryimme Saloon Vallee de Mai loungeen odottamaan boardingia, joka alkoikin huomattavasti ilmoitettua aikaa aiemmin ja pääsimme lähtemään noin tunnin etuajassa Mahesta kohti Dohaa. Qatar Airwaysin koneena oli tällä kertaa myöskin Boeing 777-200LR, mutta perinteisellä hieman vanhemmalla business-luokan konfiguraatiolla (2+2+2). Myöhäisen illallisen jälkeen nukuimme pari tuntia kunnes laskeuduimme Dohaan aamuyöstä klo 3. 

Praslin, Seychelles


Sunnuntai 28.5.2022

Tutulla Dohan kentällä oli ainainen kuhina ja meno päällä. Loungeen oli yllättävää kyllä älytön jono, jotenka jonottamisen sijaan etsimme hiljaisen paikan lentoasemalta jossa torkuimme muutamia tunteja. Paitsi että kello viisi kaiuttimista alkaa kuulumaan muslimien rukoushetkeen kutsut. Tämä oli aika ällistyttävää kuulla tuo myös lentoasemalla. Lento Helsinkiin lähti hieman myöhässä - koneena Boeing 787-8 Dreamliner. Lennon aluksi söimme brunssin ja pari tuntia ennen laskeutumista lounaan, muuten matka meni nukkuessa ja elokuvia katsellessa. Qatar Airwaysin all-time-menu on kyllä ollut erinomainen aina ja henkilökunta erittäin huomaavaista ja ystävällistä. Viimeiset neljä kaukomatkaa (Malediivit, Namibia, Zanzibar ja Seychellit) vuoden sisään olemmekin tehneet vain Qatar Airwaysilla. Hinta-laatusuhde on erinomainen ja aiemmat suosikit Turkish Airlines, Lufthansa ja Finnair jäävät kauaksi Qatar Airwaysista. 

Seychellien viikon matka oli oikeastaan aika sopiva, koska aikaero on vain yksi tunti, mutta lentoaika voi olla pitkä riippuen vaihtoajoista. Tällä hetkellä helpoiten pääsee matkustamaan joko Istanbulin (Turkish Airlines), Doha (Qatar Airways) ja Dubain (FlyDubai + Emirates) kautta. Hintataso saarilla ei ole halpa verrattuna vaikkapa Maurituksien tai Zanzibarin hintoihin. 

Auringonlasku Praslinin saarella

 

Kieltämättä Seychellien rannat ovat todella upeita ja hieman kun jaksaa nähdä vaivaa ja kävellä rannoilla voit löytää oman pienen hetkittäisen paratiisin ja rannan. Itse löysin sen, osittaisen oman pienen Shangri-La:n - ainakin rantojen osalta, La Digue saaren Anse Cocos rannalta.

15 kommenttia:

  1. Upeita auringonlaskuja taas! Ja todella hienolta näyttäviä nuo rannat, Anse Lazio erityisesti on hienon näköinen. Noita pähkinöitä olisi joskus mukavaa päästä itsekin näkemään ja ne taitavat olla itseäni kaikkein eniten Seychelleillä kiinnostava asia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Coco de Mer pähkinään ei voi olla törmäämättä Seychelleillä, mm. passiin leimat ovat tuon pähkinän muotoisia. Huomaisin sen vasta jälkikäteen - hauska ja hieman erilainen leima kuin tylsä suorakaiteen muotoinen leima.

      Poista
  2. Seychellien kuvat ovat niin katseenvangitseva, että jäin lukemaan koko matkan tarinat samalla istumalla.
    Upeita paikkoja! Itselle on enemmän tuttuja Karibianmeren saaret, mutta nyt teki mieli laajentaa matkasuunnitelmia myös siihen suuntaan. Harmi toki, että hintataso siellä on aika korkea. Valkoisen hiekan luksus-lisää 😁.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Karibianmerellä varmasti löytyy yhtä upeita rantoja kuin Seychelleillä. Olen käynyt vain Kuubassa, ja sieltä löytyi etelärannikolta todella upeita rantoja valkoisella hiekalla ja turkoosilla merellä.

      Poista
  3. Kyllähän nämä rantakuvat on sellaisia, että oluesta voi pyytää 17€ ja taksit olla riistohintaisia - onneksi riittää käsimatkatavarat ja lauttahinnat melko alhaisia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki löytyi huomattavasti halvempia paikkoja, olut 8 euroa rantanäkymillä, mutta juoman ja ruuan hinta menee yleensä hotellin luokittelun mukaan joka ei tarkoita samaa suhteessa ruokaan.

      Poista
  4. Vaikka (risteilyllä) olimmekin Vallee de Main kansallispuistossa vain vähän aikaa - siis luultavasti tuollaisen ehkä samanlaisen, mutta ruuhkaisemman, opastuskierroksen verran, niin nuo Coco de Mer pähkinät jäivät kyllä mieleen! Uimarantojakin saarella kiertelimme, mutta yleensä en jaksa niistä innostua, en vaikka niitä väittäisiin saaren/maan/maanosan kauneimmiksi :-) - mutta auringonlaskukuvasi ovat kieltämättä upeita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pirkko. Auringonlaskut olivat todella upean näköisiä Cote d'Or rannalla vaikka kuvittelin että olen ihan väärässä paikassa kun ranta oli itään päin, mutta näin vain se laskeutuva aurinko värjäsi taivaan upean punaiseksi.

      Poista
  5. Huikeita pähkinöitä ja maisemia muutenkin! Saarikohteissa osataan kyllä tuo hinnoittelu ja vähän hankalaa inttää vastaankaan, kun ei välttämättä vaihtoehtoa ole tarjolla.

    Meillä muuten sama kokemus tuolta Dohan kentältä, että loungeen tolkuton jono. Sinne päästettiin vain ne, joilla ei ollut useita tunteja boardingiin. Meille annettiin voucherit vastapäiseen loungeen, kun se mihin olisi ollut access, oli tosiaan tupaten täynnä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saarikohteissa (Seychellit, Malediivit) tosiaan hinnat ovat yleensä korkeampia kun kuljetuskustannukset tulevat vielä päälle. Dohan kenttä ja lounger tuntuu olevan täynnä aina kun olen siellä konetta vaihtanut - vuoden aikana kahdeksan vaihtoa. Se nyt on ehkäpä osoitus siitä että pandemian pelko alkaa väistymään ja ihmiset liikkuvat jälleen.

      Poista
  6. Yhdyn kyllä edellisiin, auringonlaskut ovat kyllä niin upeita, että jo niiden takia kannattaisi käydä Seychelleillä. Qatar Airways taitaa tosiaankin olla tämänhetkisistä lentoyhtiöistä paras, juuri sillä lensin. Toivottavasti taso säilyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Qatar on mielestäni täällä hetkellä yksi parhaimmista, jollei jopa paras lentoyhtiö maailmassa. Turkish airlines, hyvä sekin, ei ole yhtään niin hyvä puhumattakaan Finnarin tai Lufthansan tasosta.

      Poista
  7. Oliko tosiaan hotellissa tarjolla lepakkoa😱? Upeita auringonlaskuja! Melkoinen hinta oluella. En varmaan ikinä saisi miestäni matkustamaan tuonne, jos olut maksaa noin paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä lepakkoa oli tarjolla useammassakin paikassa. Kyse on paikallisesta herkusta. Oluen keskihinta ravintoloissa oli tosiaan noin 8-10 euroa ja kaupasta ostettuna noin 4-5 euroa, eli Suomea hieman korkeammat ainakin kaupan hintojen mukaan.

      Poista
  8. Eikän tuo tosiaan ole hintatasoltaan mikään halpa kohde, mutta maisemat tietysti on sen verran upeita, että mielellään sitten maksaa oluesta sen muutaman euron extraa. Mutta kieltämättä pitäisi saada 17 eurolla ja olut lasiin, mutta minkäs teet.

    Rahtilaivat liikuttavat rahdin lisäksi paljon ongelmia. Yksittäisen ihmisen suoritukset ekotekoina on kuin hyttysen ininää, jos ei teollisuutta ja rahtiliikettä saada talkoisiin mukaan. Näin se valitettavasti vain menee.

    VastaaPoista