lauantai 8. heinäkuuta 2023

Pakistan - Karakoram Highway: Islamabad - Gilgit

Pakistanin pääkaupungin Islamabadista lähtevä ja Kiinan rajalle lukeva Karakoram tai Karakorum Highway oli kiehtonut minua siitä asti kun näin Michael Palinin sarjan Himalajan ja Karakorumista ja myöhemmin idea matkasta heräsi uudelleen kun vuonna 2017 matkustin Tadjikstanista Kirgisiaan Pamir Highwayta pitkin. Karakorum Highway on maailman korkeimmalla sijaitseva kansainvälinen tie jatkuen Kiinan puolella Kashgorin asti. Korkeimmillaan tie on Khunjerab Pass ylityksessä, lähes 4800 metrin korkeudella merenpinnassa. Maantie rakennettiin 1958-1978 Kiinan ja Pakistanin yhteistyönä.


Karakoram Highway ja Indus-joki (Beshamista kohti Giglitiä)


KKH - Karakoram Highway ja kolmen vuoriston kohtauspaikka

Alunperin minun piti lähteä Pakistaniin keväällä 2020 ryhmämatkalle joka sitten ensin siirtyi useampaan kertaan ja lopulta peruuntui. Niinpä helmikuussa 2023 päädyin vihdoin ostamaan Qatar Airwaysilta lentoliput Pakistaniin kesäkuulle 2023 vajaan kolmen viikon matkalle. Löysin matkalle oppaan IndyGuide sivuston kautta, joka pystyi yhdistämään Karakorum Highway, Hunzan laakson sekä Hindu Kush vuoristoalueet 16 päivän aikataulun mukaisesti. Heti alusta asti oli selvää että tälle reissulle en lähde omatoimisesti vuokra-autolla ajamaan vaan tarvitsen oppaan sekä 4WD auton kuljettajalla. Saimme sovittua matkan alustan rungon helmikuun aikana ja sain tarvittavat dokumentit (kutsukirje, matkaohjelma, lisenssit yms) viisumin hakemista varten. Pakettiin sisältyi:

  • Opastus ja kuljetukset sisältäen 4WD auton, polttoaineen ja kuljettajan
  • Majoitukset turisti-hotelleissa (taso 2-4 tähteä) tai majataloissa
  • Ruuat ja juomat (aamiainen, lounas, illallinen juomineen, pullotettua vettä riittävästi, tee/kahvit välipalat tauoilla sekä hedelmiä - joita muuten ostettiin pitkin matkaa eri basaareista)
  • Oppaan ja kuljettajan majoitus ja ruokailut - söivät meidän kanssa samoissa paikoissa
  • Sisäänpääsymaksut kohteisiin
  • Tarvittavat asiakirjat viisumia varten
Erikseen jäivät maksettavaksi:
  • Kansallispuistomaksu Khunjerabiin (20 USD/pp)
  • SIM-kortit (kaksi erillistä 10 USD per SIM kortti rajaton data)
  • Lennot
  • Viisumi

Oppaan matkallani oli Sherbaz Ali Nagri, jota voin suositella lämpimästi. Löydät hänen yhteystiedot joko IndyGuide sivustolta tai Pakistan Journeys sivustolta. 

Viisumien hakuprosessi

Viisumin hakuprosessi osoittautuikin erittäin haastavaksi. Ajattelin että viisumit saisi parissa kolmessa päivässä tai enintään parissa viikossa joten jätin hakemukset maaliskuun 2023 lopussa. Viisumien hakemus oli erittäin tarkkaa, koska siinä kysyttiin omien tietojen lisäksi myös vanhempien tarkat tiedot, tiedot nykyisestä ja edeltävistä työpaikoista aina kolmen viime vuoden matkustus historiaan asti. Nadran eVisa sivusto oli myös hämmentävä koska oli mahdollisuus hakea eVisaa tai Visa in your inboxia. Molempiin tarvittiin kuitenkin samat lomakkeet ja dokumentit. Ensimmäisen hyväksyntä meni lähimpään suurlähetystöön ja jälkimmäinen kaiketi oltaisiin käsitelty Pakistanissa ja se kaiketi olisi tullut parissa päivässä. eVisan hinta oli 35 USD. 

Kuukauden päästä hakemuksien jättämisestä viisumit eivät vieläkään olleet valmiit ja Pakistanin oppaan kanssa ihmeteltiin viivettä. Myöhemmin toukokuussa laitoin viestiä sekä Nadraan että Tukholman suurlähetystöön, jossa viisumit olivat hyväksyttävänä. En saanut mitään muuta vastausta kuin että "kiitos viestistä". Toukokuun alussa otin myös yhteyttä Pakistanin Suomen kunniakonsuliin ja tiedustelin onko hänellä mitään käsitystä miksi hakemuksien käsittely kestää ja sain vastauksen että näitä tapauksia oli ollut jo kymmeniä tänä vuonna. Viisumien hyväksyntää yritettiin hoputtaa monelta eri taholta kunnes saimme hyväksynnät lopulta vain viikkoa ennen matkan alkua. Tässä vaiheessa alkoi itselläni olemaan ns. "hermo pinnassa" koko hyväksyntä prosessin suhteen koska lennot oli maksettu ja Pakistanin osuudestakin jo pieni käsiraha. Ymmärtääkseni Pakistanissa asia eteni aika korkealle taholle meidän viisumien ongelmien vuoksi ja mitä kuulin niin Tukholman suurlähetystön ja ylipäätänsä viisumien hyväksyntä prosessia tullaan jatkossa parantamaan tai ainakin jotain ongelmakohtia tunnistamaan. 

Eli jos olet suunnittelemassa matkaa Pakistaniin niin viisumien käsittely- ja hyväksyntä voi kestää hieman pidempään. Itse tein jopa ns. Plan B eli mikäli Pakistanin viisumia olisi ollut olisin lähtenyt Sri Lankaan, jonne varasin muutoskelpoiset lentoliput toukokuun loppupuolella. Koska saimme viisumit siirsin Sri Lankan lennot tammikuulle 2024.

Menomatka Pakistaniin

3.6.2023. Lähdimme matkaan Helsingistä lentäen Finnairilla ensin Dohaan Airbus A330-300 koneella, josta pari tunnin vaihdon jälkeen oli jatkolento Qatar Airwaysin Boeing 787-8 Dreamlinerilla Islamabadiin, johon saavuimme 4.6 aamulla klo 8 aikoihin. Lennot menivät mukavasti BC (business class) johon olin saanut upgrade tarjoukset juuri viikko ennen lähtöä ja päätin ne ottaa, koska matka-aika oli lähemmäs 19 tuntia vaihtoineen. Islamabadissa viisumien tarkistus meni nopeasti läpi ja opas löysi meidät helposti tuloaulasta, koska taisimme olla ainoa länsimaiset matkustajat Islamabadin lennolla. Tapasimme myös kuljettajan ja hänellä oli käytössään Toyotan Land Cruiser Prado maastoauto. 

Alkuperäisen suunnitelman mukaisesti meidän olisi ensin pitänyt olla yksi päivä Islamabadissa, mutta päätimme heti muuttaa suunnitelmia ja lähteä KKH:lle (Karakoram Highwaylle) koska Islamabadissa oli todella kuuma ja matkan lopussa palattaisiin kuitenkin Islamabadiin. 

Tyypillinen koristelu kuorma-auto


Islamabad - Besham

4.6.2023: Islamabadista suuntasimme ensin Taksilaan, joka sijaitsee Indus- ja Hydaspes jokien välissä Punjabin osavaltiossa. Paikka on historiallisesti merkittävä sillä siellä on paljon Darelios I:n ja Aleksanteri Suuren kulttuuriperintöä (Unescon maailmanperintökohde) ja erittäin mielenkiintoinen Taksilan museossa jossa kävimme ensin jonka jälkeen vierailimme läheisellä buddhalaista kulttuuria sijaitsevalla Julian kaivauksilla. 

Taksilan museossa esillä Aleksanteri Suuren aikaisia patsaita

Buddhalaisia stupia Julian alueella

Museoiden jälkeen pääsimme varsinaisesti itse KKH ja ajoimme Khanpur tekojärven ohi kohti Abbottabadia ja edelleen Beshamiin noin kuuden tunnin ajan (200km), jossa on myös KKH muistomerkki Indus-joen varrella. Majoituimme Beshamissa Besham Inn nimiseen turistihotelliin, josta oli upeat näkymät noin joelle ja läheisille vuorille. Olimme vasta noin 600 metrin korkeudella. Kävimme illalla vielä Beshamin keskustassa basaarissa, ja siellä tuli hyvin ilmi että olimme erittäin "vanhoillisella" alueella. Paikalla ei näkynyt kuin miehiä, naiset olivat kotona eivätkä saa liikkua kaupungilla. Paikassa ei myöskään ollut poliisia vaan eräänlainen "heimoneuvosto" hoiti käytännön asioita aina rikollisten tuomitsemiseen asti. Naisilta ja tytöiltä oli myös kiellettyä laulaminen ja tanssiminen - missä nyt ikinä he olivatkaan, ja näistä tuomiona on ollut vangitsemista ja hengiltä kivittämistä. Kuulemma miehet ostivat kaiken basaarista, myös naisille tarvittaessa vaatteet jotka vievät sitten kotiin sovitettavaksi. Hieman meitä kyllä tuijotettiin kadulla ja basaarissa kun kuljimme katselemassa paikkoja. 

KKH muistomerkki ja etäisyyksiä 


Besham - Giglit

5.6.2023: Lähdimme aamusta klo 7 jälkeen liikkeelle kohti Gilgitiä, joka on Giglit-Baltistanin alueelle pääkaupunki. Matkaa oli 320km ja arvio matka-ajasta 10-12 tuntia. Ajoimme läpi pienten kylien ja kaupunkien Indus-joen vartta pitkin syvissä laaksoissa vieressä jatkuvasti korkeammalle kohoavien vuorien reunustamana. Kylät olivat tälläkin erittäin vanhoillisia ja kaikilla näkyi katukuvassa vain miehiä. Muutamissa paikoissa joissa pysähdyimme vaimon piti laittaa huvi päähän jotta emme olisi herättäneet niin paljon "pahaa silmää" paikallisissa. 

Neljän tunnin ajomatkan jälkeen matkanteko loppui tunniksi, koska KKH oltiin kunnostamassa kiinalaisten toimesta sekä rakentamassa uusia isoja patoja Indus-joen varrelle. Isoja määriä kiviaineista räjäytettiin tai maanvyöryjä korjattiin ja siksi aikaa tie suljettiin liikenteeltä. Niinpä käytimme ajan hyväksi juoden teetä kahvilassa ja nauttimassa auringonpaisteesta. Muutama paikallinen otti jopa kontaktia ja kyseli mistä kaukaa olemme tulleet ja miksi. Taisimme olla heille aikamoinen "turistinähtävyys".  Lounaalle pääsimme klo 14 aikoihin Chilasin kylään kun matkaa oli jo tehty seitsemän tuntia Shangrila hotelliin. Sharngri-La nimisiä ravintoloita ja hotelleja matkan varrelta löytyi useampia. 

Odottamassa että tie saadaan auki. Tällä autolla matkustimme. 

Välillä tiet olivat hieman kapeampia 

Kalliopiirroksia Chilasin kylän lähellä - Buddha

Matkaa Gilgittiin oli vielä reilut kolme tuntia ja pysähdyimme kolmen vuoriston (Karakorum, Hindu Kush, Karakorum) monumentilla, koska kyseissä paikassa nämä kolme mahtavaa vuoristoa kohtaavat ja samassa kohtaa on myös Indus ja Gilgit jokien risteys (Gilgit joki yhtyy Indus jokeen). Samaisesta paikasta olisi pitänyt myös näkyä maailman 9. korkein vuori - Nanga Parbat, joka tunnetaan myös nimellä Killer Mountain, mutta vuori oli pilvien peitossa. Näimme vuoren kolme päivää myöhemmin kun ajoimme takaisin Gilgitiin Kiinan rajalta. Saavuimme Gilgittiin (korkeus 1500 mpy) illalla 11 tunnin ajomatkan jälkeen ja majoituimme pieneen Blossom Inn hotelliin, jossa olimmekin (jälleen kerran) ainoat asiakkaat. 

Kolmen vuoriston kohtaamispaikka sekä Gilgit ja Indus jokien yhtymäkohta

Himalajan, Karakorumin ja Hindu Kush vuoristojen kohtaamispaikka


Seuraavana päivänä matka jatkuisi yhä ylemmäs Karakoram Highwaylla kohti Karimabadia ja Hunzan laaksoa. 

11 kommenttia:

  1. Huh huh, en yhtään ihmettele, että oli ns. hieman stressaavaa noiden viisumien kanssa. Onneksi lopulta viisumikin järjestyi, en olisi moista viivettä osannut kuvitellakkaan. Nyt ollaan kyllä varsin eksoottisen kuuloisessa paikassa. Täytyykin lukea myös loput juttusi, niin saa nähdä, että lisääntyykö vai vähentyykö oma kiinnostus ko. paikkoja kohtaan. No, maisemien pitäisi joka tapauksessa olla hienoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olihan tuo viisumien hankinta aikalailla stressitasoa nostava juttu ja varsinkin kun muut valmistelut olivat todella pitkällä ja pelkäsin että pääsenkö vieläkään - kolmen vuoden jälkeen ja kolmen jo peruuntuneen matkan jälkeen Pakistaniin. No päästiin ja seuraavissa jutuissa maisematkin alkavat olla ns. kohdillaan.

      Poista
  2. Nuo viisumikuviot voivat kyllä olla kuumottavia. Meikäläinenkin stressasi saamatta jääneen Tansanian eVisan kanssa vaikka kaikki vakuuttivat, että kyllä sen sitten rajalta saa - ja niin saikin. Mutta jotenkin tympeää, kun anomus on tehty ja maksettu ja vielä puolison viisumi tulee lähes paluupostissa. Meikäläistä eivät nuo pitkät ajomatkat ja korkeudet olisi innostaneet, mutta tämäkin juttu on taas kerran vaan hyvä osoitus siitä, että vähänkin isompi maa, kuten vaikka Pakistan, niin siitä on todella moneen lähtöön, eli jokaiselle jotakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisumit on matkustamisessa se yksi eniten stressiä tuottavista aiheista (nyt koronan jälkeen kun lennot taas kulkevat), enkä itse jaksa odottaa että viisumi on valmis ennen kuin lentoja varaan. Joissakin viisumeissa jopa vaaditaan lentolippuja osana hakemusta. No tällöin pitäisi ehkäpä ostaa kalliimmat peruutuskelpoiset lentoliput. Totta - Pakistanissa on kaikenlaista nähtävää ja koettavaa.

      Poista
  3. Huhhei mitkä viisumikuviot! Onneksi kaikki lopulta onnistui. Myös päätös jättää omatoimimatkailematta oli varmasti hyvä. Saako udella, paljonko tuollainen paketti maksoi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisumeissa oli aikamoinen säätö. Perushinta 13 päivän reissuille oli 2260 USD kahdelle hengelle yhteensä ja siihen päälle ostettiin vielä neljän päivän "lisäpaketti" hintaan 450 USD. Tämän lisäksi tulee vielä kansainväliset lennot (esim. Qatar Airways, Turkish Airlines, Emirates) ja niiden hinta vaihtelee noin 700-1200 euroa per henkilö economy luokassa. Omaa rahaa ei Pakistanissa sitten mennytkään pois lukien ostokset.

      Poista
  4. Huh, matkan alusta ei ole kyllä jännitysmomentteja puuttunut! On kyllä jännittävää, että vielä 2020-luvulla pidetään kiinni visusti noin alkukantaisista tavoista (heimoneuvosto), vaikka tietoa olisi saatavilla vähän nykyaikaisemmastakin menosta ja käytännöistä. Harmi naisten ja tyttöjen kannalta, että näin on :-(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä fundementtaaliset suuntaukset ja kulttuurit, joissa pyritään johonkin "oikeaan ja alkuperäiseen" tuovat tämmöisiä meidän kannalta katsottuna "alkukantaisia" ja hieman outoja ja ehkäpä järkyttäviä tapoja toimia. Pakistanissa näiden vanhoillisten kylien ja esim. Islamabadin kaupungin välillä on todella jyrkkä kuilu - ja varmasti tulee viemään monta sukupolvea ennen kuin tilanne jotenkin muuttuu ja kuten on nähty esim. Afganistanissa niin se voi muuttua hyvinkin siihen fundementaaliin suuntaan ja hyvin nopeastikin.

      Poista
  5. Huikea reissu, pitää lukea muutkin osat! Tuo umpivanhoillisuus kyllä tökkisi, mutta sen varmasti kestäisi jo sillä, että pääsisi noiden kolmen vuoriston kohtaamispaikkaan. Voin kuvitella, että tuo viisumien viipyminen kävi hermoille. Meillä oli hieman vastaava kokemus koronatestitulosten kanssa kolme vuotta sitten, vaikka olimmekin menossa vain Belgradista junalla Montenegroon, emmekä lentämässä maailman toiselle puolen (Tanjan tulos saapui tiedustelun jälkeen sähköpostiin kaksi tuntia ennen junan lähtöä).
    Tuo matkapaketti vaikuttaa hyvältä, eikä kai muussa olisi tuolla järkeäkään. Paljonko tuli hinnaksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Matkapaketin (Pakistanin) alustava hinta oli 2260 USD ja siihen lisäksi muutaman päivän lisäpaketti hintaan 450 USD.

      Poista
  6. Tuo nimetön kommentti yllä on siis minun, lähti lapasesta.

    VastaaPoista