lauantai 15. heinäkuuta 2023

Pakistan - Murree Hills ja Islamabad

Pakistanin matkakertomuksen viimeisessä osassa matkustetaan Abbottabadista Murree Hillsiin ja takaisin Islamabadiin. Matkan viimeiset neljä päivää halusimme jo olla hieman "lomalla" ja välttää pitkiä ajomatkoja, sillä tähän mennessä olimme kiertäneet jo Pakistania 12 päivän ajan ja kilometrejä oli kertynyt noin 3000km. 

Pakistan monument, Islamabad


Abbottabad - Murree Hills

15.6.2023 Abbottabadista matka jatkui viileämmille seuduille kohti Murree Hillsia, joka sijaitsee Islamabadin välittömässä läheisyydessä noin parin tunnin ajomatkan päässä. Maisemat muistuttivat hyvin paljon jälleen Alppimaisemia mitä nyt apinoita oli paljon nähtävissä. Alueella oli paljon pieniä kyliä joissa oli useita turisteille tarkoitettuja majoituksia ja ravintoloita. Lisäksi matkan varrella mutkaiset tiet olivat useassa kohtaa täynnä turistimyymälöitä, jossa myytiin huiveja, mattoja ja yllättäen paljon sateenvarjoja. Alue sijaitsee keskimäärin 2200 metrin korkeudella ja ilma on huomattavasti viileämpää kuin Islamabadissa, joten moni pakistanilainen matkustaa alueelle niin Islamabadista tai Lahoresta viettämään viikonloppua tai pidempää lomaa. 




Ajoimme (taaskin) useamman tunnin hiljakseen Abbottabadista kohti Murree Hillsiä pysähdellen useassa paikassa ja samalla etsimme sopivaa hotellia. Päädyttiin lopulta itse Murree Hillsin pääkylään, ja siellä myös Hotel One ketjun Hotel One Mall Road Murree hotelliin, jonne majoituimme kahdeksi yöksi. Tämä oli matkan ainoa paikka missä olimme samassa paikassa näin "pitkään". Halusimme viettää hieman lomaa. 

Murree Hills - hotellihuoneen parvekkeelta näkymä

Iltapäivästä kävimme kävelemässä itse "Mall Roadia" edestakaisin ja se olikin täynnä ihmisiä. Emme nähneet yhtään muuta länsimaista tai muutakaan ei-pakistanilaista turistia koko kylässä. Täällä olimme myös ehkäpä turistinähtävyys, mutta siinä missä Peshawarissa ei näkynyt kuin miehiä kaduilla, niin täällä oli ihan toinen meno - perheitä, lapsia, miehiä ja naisia länsimaalaisesti pukeutuneina nauravina ja hymyilevinä joukkoina. 

16.6.2023 Lähdimme aamupäivästä ajelemaan Murree Hillsistä nyt toiseen suuntaan - itään kohti Kashmirin alueen rajaa ja ensimmäisenä kohteena oli viiden tähden hotelli - PC eli Pearl Continental hotelli Bhurbanin kylässä. Opas halusi viedä meidät tänne, koska oli ehkäpä osannut lukea meitä oikein ja ymmärtänyt että vietettäisiin vaan rento päivä ilman sen suurempia nähtävyyksien kiertämistä. PC hotelliin ei kuitenkaan niin vain ajettu ja koska majoituimme sen "sisarhotellissa" (Hotel One) niin sieltä kautta piti pyytää lupa ja saimme näin myös "ilmaisen sisäänpääsyn" hotelliin jonne ajettiin isojen porttien ja auton tarkistuksen jälkeen. Kiertelimme hotellin puistoissa ja metsäpoluilla tunnin verran. Näköalapaikalta näkyi Kashmiriin ja kaukana siinsivät vuoret joiden takana olisi Intia. Kävimme myös ravintolassa juomassa mainiot kahvit ja Mint Margaretha (mocktail) juomat. 

PC eli Pearl Continental hotelli


PC hotellissa jatkoimme matkaa kohti itää ja ajoimme aina Munasan (kyllä, luit oikein - Munasa) kylän ja Jhelum joelle asti, jonka toisella puolella sijaitsee Kashmirin alue johon meillä ei viisuminkaan vuoksi ollut lupaa mennä ja rajalla olivat turvalllisuusjoukot vastassa. Kashmirin alueellahan on jo useita vuosikymmeniä jatkunut Pakistanin ja Intian välinen konflikti eikä sinne haluta päästää turisteja jos jotain terrorismiin liittyvää toimintaa siellä sattuisi esiintymään. Ajoimme Jhelum joenrantaa seuraten pienten kylien läpi ja edelleen takaisin Murree Hillsin kylään. Illalla kävelimme jälleen Mall Roadilla ja kävimme syömässä samassa (ketju) ravintolassa kuin Abbottabadissa eli Usmania ravintolassa.

Kashmirin rajalla, oikealla puolella Jhelum jokea


Murree Hills - Islamabad 

17.6.2023: Matkan viimeinen kohde - Islamabad, johon on Murree Hillsista parin tunnin ajomatka. Tie kiemurtelee kokoajan alaspäin ja ulkolämpötila taas nousi ylöspäin. Islamabadissa oli jo aamusta järkyttävän kuuma - ehkäpä noin 35-37 astetta kun kävelimme katsomaan ensimmäistä kohdetta Rawalin tekojärveä. Ei kovin kummoinen paikka ja eihän siellä ketään ollut keskellä päivää. Kuten ei ollut seuraavassakaan kohteessa - Pakistanin monumentilla jossa neljä isoja kaarta kuvastavat Pakistanin neljää aluetta. 

Faisalin moskeija, Islamabad




Alunperin meidän piti majoittua Rawalpindissä joka Islamabadista ehkäpä kymmenen kilometrin päässä, mutta päädyimmekin jäämään Islamabadiin (Signature Residence majatalossa) koska matka Rawalpindistä takaisin Islamabadiin olisi kestänyt puolesta tunnista tuntiin ruuhkista riippuen vaikka olikin lauantaipäivä. Islamabad on mielenkiintoinen kaupunki verrattuna muihin Pakistanin kaupunkeihin - pääkaupunki, joka on rakennettu vasta 1960 luvulla ja 1967 siitä tuli Pakistanin pääkaupunki. Aiempi pääkaupunki oli Karachi jota pidettiin "turvattomapana" ja valtion virastot haluttiin lähemmäs islamistisia alueita. Islamabad kaupunki rakenne pohjautuu ruutukaavaan joissa viivasuorat leveät tiet halkovat kaupunkia. Kaupunki myös erittäin vihreä siellä olevien puistojen vuoksi. Kadut tosin olivat lähes autiot kun ajelimme lauantaina pitkin ja poikin kaupunkia kiertäen katsomassa niin Green kuin Blue zoneja - joissa ensimmäisessä oli paljon hallintorakennuksia (mm. Pakistanin parlamentti) ja toisessa taas pilvenpiirtäjiä, ns. liike-elämän keskus. Muuten kaupunkikuva on hyvin tasainen. Illalla kävimme katsomassa vielä Faisalin moskeiljan joka on Pakistanin suurin ja tärkein moskeija jonka jälkeen ajoimme ylös Saidpurin kukkuloille ja Daman-e-Koh näköalapaikalle katsomaan Islamabadia hieman ylempää. Paikalla oli todella paljon perheitä viettämässä leppoisaa lauantai-iltaa ja kukkuloilla kävi onneksi hieman viileämpi tuulenvire. 

Islamabad Daman-e-Koh näköalapaikalta nähtynä


18.6.2023 Nukuimme pitkään majoituksessa ja lähdimme vasta puolen päivän jälkeen kiertämään uudestaan Islamabadin (tyhjiä) katuja autolla. Lounaan jälkeen kävimme vielä basaarissa ostamassa perinteisen pakistanilaisen miehen hatun - Pakol hatun. joka on villasta tehty hattu, jossa on reunoja kiertää ympyränmuotoinen reunus. Tätä hattua pidetään perinteisesti Chitralin alueella ja sitä näkee myös käytettävän Afganistanissa mm. Pashtun heimon jäsenillä. Iltapäiväksi ja loppupäiväksi suuntasimme Islamabad Serena hotelliin, jonne oli myös tiukat turvatarkastukset. Lähdimme ilta kymmeneltä kohti Islamabadin kansainvälistä lentokenttää ja jätimme hyvästit oppaalle ja kuljettajalle. Check-in aukesi klo 23 jälkeen ja siirryimme loungeen (ei alkoholia!) ennen boarding alkua. 

19.6.2023: Qatar Airwaysin Airbus 350-1000 (uusi konetyyppi minulle) lento lähti puoli neljän aikaa aamusta kohti Dohaa jonne saavuttiin paikallista aikaa kello viisi aamulla. Lentoaika oli vähän päälle kolme tuntia. Dohassa joutuikin kävelemään tovin mutta näille uuden The Orchard alueen, joka hieman muistutti Singaporen lentokentän aluetta - trooppinen puutarha ja isot vesiputoukset. Kannattaa käydä katsomassa jo on pidempi vaihtoaika Dohassa. Jatkolento Helsinkiin (Finnairin Airbus A330-300) lähti hieman myöhässä mutta eipä se enää haitannut ja aamupalan jälkeen ehdimme nukkumaan edeltävän yön väsymystä pois. Lentokentältä siirryimme kotiin ns. huoltotauolle pariksi päiväksi ennen seuraavaa matkaa - kohti Välimerta ja Italian Sardiniaan saarta. 

Kotimatkalla - Finnarin lennolla Dohasta Helsinkiin

Epilogi Pakistanin matkasta

Pakistan osoittautui yllättävän kiinnostavaksi paikaksi vierailla ja pitkäaikainen haave päästä Karakoram Highwaylle toteutui. Turisteja maassa käy yllättävän vähän koska sitä kulttuuria tai infraa ei maassa ole kovinkaan paljon, jota osaltaan ehkäpä vähentää ihmisten mielikuvat maasta ja erityisesti sen aiemmista ongelmia liittyen terrorismiin tai epävakaaseen ja korruptoituneeseen hallitukseen. Matkan haastavammaksi osuudeksi osoittautui valitettavasti viisumien pitkä ja vaivalloinen hyväksyntä, ja sen soisi olevan huomattavasti nykyistä mallia jouhevampi ja nopeampi. 

Matkan opas, Sherbaz, osoittautui erittäin hyväksi ja ystävälliseksi ja asiantuntevaksi henkilöksi kuten myös kuljettajamme joka ajoi rauhallisesti ja vakaasti välilläkin hieman haastavampia tietä pitkin. Kävimme heidän kanssa pitkiä keskusteluita niin Pakistanista kuin Suomesta ja meillä oli monta hauskaa hetkeä matkan varrella. Koska meitä oli matkalla vain kaksi henkilöä myös matkaohjelmaan oli helppoa tehdä muutoksia tarpeen mukaan verrattuna ryhmämatkaan, jossa muutokset eivät välttämättä ole niin yksinkertaista tehdä matkan aikana. 

Karakoram Highwaylla - kohti Khunjerabin solaa noin 3800 metrin korkeudella.


Pakistania matkakohteena voin suositella henkilöille joilla on hieman enemmän matkustamisesta kokemusta ja suhtautuvat positiivisella mielellä eri kulttuureihin ja ovat valmiita kokemaan uusia elämyksiä avoimin mielin. Pakistan on mielestäni turvallinen matkaa matkustaa, kunhan välttää muutamia konflikti ja raja-alueita. Afganistanin tilanteen "rauhoittuminen" on osaltaan myös vaikuttanut Pakistaniin. Pakistan on täynnä mielenkiintoisia kohteita - erityisesti Karakoram Highway ja Hunzan laakso olivat matkan kohokohtia. Suomesta järjestetään myös ryhmämatkoja Pakistaniin, mutta omatoimisesti matkustaminen sinne onnistuu. 

Herättikö tämä kuuden jutun Pakistanin matkakertomus sinussa kiinnostusta matkustamisesta Pakistaniin tai muita ajatuksia kohteesta? 

Karimabadista ostetut jakin villasta kudotut matot (40*150cm)- pihalla tuulettumassa. Nyttemmin makuuhuoneessa sängyn vieressä. Matkamuistot Pakistanista. 


  



6 kommenttia:

  1. Tuo kilometrimäärä onkin varsin korkea, vielä kun ottaa huomioon, että keskinopeus ei ihan Suomen maanteiden tasoa taida olla. Näyttääpä Murree Hills muuten vehreältä, ilmeisesti varsin suuri ero muihin vierailemiinne paikkoihin nähden? Mukavaa, että loppufiilikset matkasta ovat positiivisia. Kyllähän tässä niin kävi omalla kohdalla ainakin, että se orastava kiinnostus vahvistui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan aika hitaasti edettiin että olisikohan keskituntinopeus koko reissulla ollut jotain 30-40km tunnissa. Murree oli erittäin vihreä ja lämpötilaltaan sopiva paikka viettää pari päivää. Mikäli Pakistan kiinnostaa tai tulee lisää kysyttävää niin laita ihmeessä minulle kysymyksiä niin etsitään niihin vastaukset ja pääsette suunnitteleman Pakistanin matkaa - sieltä löytyy satoja erilaisia vaellus- ja vuorireittejä mikäli niistä on kiinnostunut enemmän kuin jeep/4wd road-trip matkasta.

      Poista
  2. Onpa ollut mielenkiintoista tutustua kokemuksiinne Pakistanissa. Sinne matkustaminen ei ole ollut varsinaisesti suunnitelmissa, mutta eihän sitä koskaan tiedä, minne sitä vielä tulee lähdettyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Se että kirjoitetaan eri kohteista voi sitten myöhemmin herättää itsellä halun matkustaa kohteeseen. Itse olen eri blogeista löytänyt mielenkiintoisia matkakuvauksia paikkoihin joihin ei olisi myöskään kuvittelut lähteväni ja sitten ehkäpä vuosia myöhemmin sitä löytää itsensä kohteensa.

      Poista
  3. Islamabadissa olisin itse viettänyt mielelläni jonkun päivän enemmänkin kuin meidän ohjelmassamme oli - etenkin kun se ohjelman mukainenkin aika vähän lyheni, kun kumpanakin päivänä, kun kaupunkiin tulimme, olimme ainakin pari tuntia myöhässä suunnitellusta. Pakistaniin en ehkä palaa - mutten kyllä kadu yhtään sitä, että päätimme sittenkin lähteä Pakistaniin senkin jälkeen kun matkan kerran peruunnuttua jo ajattelin, että antaa olla, olihan meillä vielä muitakin käymättömiä maita luultavasti ihan riittämiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pirkko! Islamabad oli huomattavasti viihtyisämpi kaupunki kuin esim. Peshawar. Vihreä, isoja puistoja ja hieman viileämpi kuin Peshawar. Itse olen tyytyväinen että pääsin käymään sittenkin Pakistanissa vaikka se samaa aiottu ryhmämatka keväältä 2020 ja sitten myöhemmin syksyllä 2020 peruttiin pandemian vuoksi, mutta kun matka ja kohde oli kirjoitettu ylös suunnitelmiin niin sen "toteutaminen" oli sitten helpompaa puskea läpi vaikka viisumien suhteen olikin pieniä haasteita - mutta toisaalta, jääpä matka sitten paremmin mieleen niiden haasteidenkin vuoksi.

      Poista