tiistai 14. marraskuuta 2023

Äkkilähtöjä: Zurich

Lokakuun lopussa havaitsimme että marraskuussa olisi työvuorojen suhteen yksi yhteinen vapaa viikonloppu. Harvinaista. Suomessa kun kaikki nykyään auki 24/7. Eurooppaa pidemmälle ei viikonlopuksi viitsi matkustaa jotenka kohde rajoittui Eurooppaan mutta lentojen hinnat olivat on jo valmiiksi "pilvissä", kunnes muistin että Finnair Plus pisteitä löytyy aika paljonkin. Kohteeksi valikoitui Zurich - Sveitsin suurin kaupunki, jossa emme olleet aiemmin käyneet ja edeltävästä Sveitsin matkasta oli jo yli 13 vuotta. Olen käynyt Sveitsissä aiemmin kolmasti eri puolella lähinnä autoilen ( Chur, Interlake, Lugano, Lucerne, Basel). Varattiin siis Finnairin suorat lennot 86€ + 40000 pistettä.  Tähän sitten loppuikin matkan edullisuus...

Zurich ja Limmat joki

Perjantai 10.11.2023

Lento Helsingistä Zurichiin lähti ajallaan, koneena Norran Emppu E190, ja lento kesti 2.5 tuntia. Perillä olisi ollut kaksi vaihtoehtoa siirtyä keskustaan, junalla tai taksilla. Junalipun hinta 14.5€- taksilla noin 60€. Satoi vettä ja oli pimeää, nälkäkin alkoi olemaan, jotenka otimme taksin Motel One Zurich hotelliin mittarilla hintaan 64€ (matka noin 13km, ajoaika noin 15 minuuttia).  Olin varannut hotellista huoneen kahdeksi yöksi aamiaisella - 475€ (sis. aamiainen 21€/hlö). Nimestä huolimatta kyseessä ei ole mikään "motelli" vaan Saksan "Sokos-hotelliketju" joita löytyy todella paljon keskisestä Euroopasta. Tosin taso on huomattavasti parempi kuin Suomen Sokos hotellien - luokitus 4*. Hotellissa toistuu jännästi turkoosin sininen väritys.

Lähdimme kävelemään hiljaisen keskustan läpi kohti Limmat jokea, joka jakaa Zurichin (vanhan) kaupungin keskustan kahteen osaan, ja päädyimme toist'puolt' Limmat jokea Bierhalle Wolf nimiseen ravintolaan, jossa olikin jo ilo ylimmillään jonkun paikallisen bändin veivatessa ikivihreitä Oktoberfest biisejä muuta Euro-humppaa. Illallinen - 2*Wienin leike (36€ pihvi), 4*olutta (9€ olut) - yhteensä noin 110€. Bändi alkoi ihan tosissaan sitten veivaamaan ja meidän ikäinen ja varttuneempi yleisö alkoi tanssimaan ympäri pöytiä "lenkkajenkkaa" sveitsiläiseen tapaan. Emme lähteneet veivaamaan vaan kävelimme takaisin hotelliin ja sen One Lounge baariin - yhdet pienet 0.3l oluet - yhteensä 20€.

Lauantai 11.11.2023

"Vuoden harmainpäivä" - todellakin, vettä satoi aamusta, mutta ilma kirkastui ja pääsimme kävelemään ympäri Zurichiä ilman sateenvarjoja. Teimme ensin pitkän lenkin Zurich järven rannalla (rannalla on muuten yleinen sauna - hinta 30€ henkilö) ja sieltä Limmat jokea seuraten vanhan kaupungin kuuluisaa ostoskatua Bahnhofstrassea pitkin Zurichin päärautatieasemalle, josta edelleen radan vartta kohti Freitag laukkujen lippulaivamyymälään, joka on rakennettu useammasta päällekkäisestä kontista. Myymälässä meni tunti... ja (kallis) laukku lähti mukaan..

Freitagin myymälä

Palasimme takaisin keskustaan ja nyt ohjelmassa oli kelloliikkeissä vierailuja. Niitähän kaupungissa riittää ja palvelu niissä on erinomaista. Osaan pitää jonottaa, ja muutenkin ovella on turvamiehet arvioimassa päästääkö henkilön kauppaan. Omega Boutique shopissa tulikin sitten vierailtua hieman pidempään, mutta vaikka shampanjaa tarjoiltiin päätöksentekoa helpottamaan Omegan uusin Planet Oceanin Master Chronometer jäi vielä kauppaan. Myyjä kyllä yritti kaikkensa ja varsinkin kun näki nykyisen kelloni.  Swatchin kaupassa sentään teimme löydön. Simpson TV-sarjan teemainen donitsi-kello hintaan 110€. Vaihdoimme myös pariston toiseen Swatchin kellon, ja se oli järkyttyvän halpaa: uusi paristo, uusi takakansi ja työ odottaessa vain kolme euroa!!

The Simpsons teemainen kello, herkullisen näköinen.

Kävelimme taas vanhassa kaupungissa Lindhofin kukkulan kautta toist'puolt' jokkee ja ylös funikularilla yliopiston näköalatasanteelle katselemaan syksyisiä maisemia. Lounasta päädyttiin pitkän kävelyn jälkeen syömään erinomaiseen Wirtsstube Munsterhofliin, joissa söimme perinteiset röstit paistetun kananmunan kera, oluet ja pullo vettä - yhteensä 65€. Tällä ei kukaan soittanut Euro-humppaa ja tunnelma oli hyvin seesteinen. Loppuiltapäivästä kävimme vielä Jules Verne panoramabaarissa, joka sijaitsee Zurichin tähtitornin 11. kerroksessa. Tähtitorni ja kaukoputki on oikeasti olemassa, mutta sen ovet olivat kiinni harmittavasti. Tähtitorni on auki vain iltaisin ja kun tähdet näkyvät. Zurichin keskustassa valaistus on huomattavan vähäistä jotenka ns. valosaastetta ei synny paljoakaan. Baari alkoi juuri täyttymään väestä ja saimmekin viimeisen pöydän. Drinkit "halpaan" hintaan yhteensä 40€.

Syksyinen Zurich nähtynä yliopiston päärakennuksen edessä olevalta tasanteelta

Illallista päädyimme, ehkäpä vielä vatsat täynnä lounas röstiä, syömään isoon ja ehkäpä hieman turistiseen Zeughauskelleriin joka on 1400-luvulta peräisin oleva iso entinen asehalli, nykyisin siis iso perinteinen ja aika kakofoninen ravintola. Palvelu oli kuitenkin nopeaa ja mutkatonta, mutta suosittelen varamaan pöydän etukäteen varsinkin viikonloppuisin koska väkeä oli todella paljon myös jonottamassa sisään. Illallinen, sama kombo kuin edeltävänä päivänä, lisättynä vielä salaatilla maksoi yhteensä 115€. Kävimme vielä matkalla hotellille hipsteri-baarissa juomassa yhdet IPAt.. yhteensä 20€.

Sunnuntai 12.11.2023

Heti aamusta satoi vettä kuin aisaa.. ja niin se sitten satoikin koko päivän. Koska oli sunnuntai niin tietysti kaikki kaupat ovat Sveitsissä ja myös Saksassa ja Itävallassa kiinni, kuin Suomessa konsanaan 1990-luvulla. No sentään museot ja kirkot ovat auki, mutta vasta puolen päivän jälkeen. Ainoat paikat missä kaupat ovat auki olivat rautatieasemalla (aivan kuten Helsingissä aikoinaan...) ja lentoasemalla. Lauantaisin kaupat myös menevät kiinni viimeistään klo 18. Ehkäpä sveitsiläiset osaavat arvostaa vapaata-aikaa enemmän kuin me eivätkä tarvitse 24/7 auki olevia kauppoja. Ehkäpä sveitsiläisetkin joskus vielä taipuvat pitämään kauppoja auki sunnuntaisin.

Kävelimme pari kolme tuntia vesisateessa "ikkunaostoksilla" ja muutamassa kahvilassa kunnes päädyimme samaan Bierhalle Wolfiin syömään lounasta kuin perjantaina. Tällä kertaa tunnelma oli hyvin seesteinen ja bändikin alkoi soittamaan juuri sopivasti kun olimme lähdössä pois. Lounas -- taas snitzelit ja muutamat oluet, maksoi 100€.

Kävimme myös Googlen Euroopan pääkonttorissa, jossa eräs tuttumme on töissä ja hän esitteli isoa kampusta. Olipa futuristinen toimisto, mutta sentään jokaisella oli avokonttorissa oma työpiste. Muutenkin Googlen edut (ilmaiset ruokailut, koko Sveitsin kattava lippu julkisiin,...) työntekijöille ja palkkaus on ihan toisella tasolla kuin Suomessa... alkupalkka koulusta valmistuneelle koodarille 10000 euroa kuukaudessa. Mites ne meidän taulukkopalkkaukset menikään...

Loppuiltapäivästä palasimme junalla lentoasemalle ja lensimme illaksi takaisin Suomeen. Rahasta vielä puheen että käteistä ei matkalla tarvittu kertaakaan vaan joka paikassa kävi luottokortti (myös debit toimi), ja kunhan vain muistaa ottaa veloituksen CHF valuutassa eikä EUR niin se "paremmalla kurssilla"... Matkan kokonaishintaan en nyt viitsi alkaa edes laskemaan vaikka ovat näkyvillä luottokorttifirman appsista.

Onneksi en sentään alkanut sitä uutta Omegan kelloa ostamaan ja olisihan siitä pitänyt vielä Suomessa maksaa Tullissa ALVit päälle, koska Suomeen saa tuoda EU/ETA alueen ulkopuolelta ilman tullia vain 430 euron arvosta tavaraa. Tai muuten käy kuin sille entiselle Nokian johtajalle joka osti Sveitsistä kalliin kellon ja muita arvotavaroita, mutta hän käveli Tullista läpi vihreää linjaa tekemättä tullausilmoitusta. Johtaja oli kuitenkin hakenut Sveitsin tullista ALV palautukset, ja Sveitsin tulli ilmoitti niistä Suomeen, mutta tämä johtaja ei pysähtynyt Suomen tullissa.

Laivoja Zurich järven rannalla

Marraskuun alku Sveitsin vierailuun ei ehkäpä ollut paras aika, koska joulukadutkin olivat vasta myöhemmin avautumassa eikä sääkään ei suosinut. Toisaalta missä Euroopasssa marraskuussa sää olisi hyvä - ei missään väitän ja aiemmin olemme olleet useasti poissa kaukomailla "Muumilaakson marraskuun" aikana.

1. Sveitsi ei tosiaan ole edullisimmasta päästä, taitaa olla ainoa paikka jossa "peruspizzasta" on tullut maksettua yli 30 euroa. Toisaalta, eipä tuo hintataso lyhyellä visiitillä loppujen lopuksi paljoa tee. Zurichissa en ole käynyt, mutta olen itsekin kyllä kaupunkia kohteeksi miettinyt.

1. Sveitsissä pystyisi kyllä säästämään käymällä ostoksilla Coop tai Aldi ruokakaupoissa, joista olisi saanut evästä/lounasta suhteellisen edullisesti. Se jäi tuosta edellisestä jutussa kertomatta. Sveitsin hintataso tuntui tosiaan aika korkealta, koska en Suomessa paljoakaan käy ns. "ulkona" syömässä tai juomassa vaan teen kotona itse ruuat arkena ja pyhänä (edullisesti perus raaka-aineista).

2. Huh, on nuo Sveitsin hinnat melko armottomia, äkkiä kertyy lomalle melkoinen hintalappu vaikka ei niin kauaa viipyisikään. Itse olen käynyt Sveitsissä automatkalla pariin otteeseen, ensimmäisellä kerralla patikoitiin, yövyttiin camping-alueilla ja kokattiin pääasiassa itse (fiksusti oltiin käyty kaupassa jo Saksassa) ja toisella kerralla taidettiin käydä vain päiväseltään Genevessä, eli ikäänkuin läpikulkumatkalla vain oltiiin. Ai niin ja sitten toki Tour du Mont Blanc -vaellus kulki osin Sveitsin puolella, silläkin reitillä kyllä leiripaikkojen ja ruokien hinnassa huomasi milloin tultiin Italiasta Sveitsiin ja milloin palattiin Ranskaan :) Upeiden maisemien maa joka tapauksessa, ja ainakin Alppi-vaellusten merkeissä voisi vielä joskus palata.

1. Sveitsi on kyllä kieltämättä upea maa, varsinkin kesäisin, kun pääsee Alpeilla matkustamaan ja tarvittaessa omilla eväillä ja camping alueilla yöpyminen tuo säästöä verrattuna ravintoloissa käymiseen ja hotelleissa majoitukseen.

3. Pääsääntöisesti olemme pitäneet Eurooppaa kelvottomana matkakohteena noin marraskuun alusta maaliskuun alkuun, mutta tietysti joskus pitää tehdä poikkeuksia, kuten vaikka nyt Luxemburgin joulumarkkinoiden suhteen ensi kuussa.
    Tuo funikulaari on ainakin jäänyt Zürichistä mieleen, kun kaupungissa on muutaman kerran tullut vierailtua, ensimmäisen kerran isän kanssa jo teini-ikäisenä. Isällä ohjelmassa liiketapaamisia, minulla vapaata aikaa kaupungilla, ellei nyt ihan isän luottokortti taskussa, niin reilusti taskurahaa kuitenkin :-)

1. Olet ihan oikeassa että Euroopassa on marras-maaliskuun välissä vähän synkkää ja ikävää säiden suhteen. Joulutorit erityisesti vanhoissa kaupungeissa ovat mielenkiintoisia vierailukohteita. Vähän valoa pimeyteen.

4. Sveitsin hintatasosta olen kuullut tarinoita ja näköjään ne pitävät paikkaansa. Huh! Sveitsi on minulla vielä näkemättä. Zurichin lentoja olen joskus katsellut, mutta sinne pitäisi mennä keväällä tai kesällä. Harva Euroopan kaupunki on näihin aikoihin kovin viehättävä.

1. Sveitsiin tosiaan kannattaa matkustaa keväällä tai myöhemmin kesällä, jolloin alppitietkin ovat auki.

5. Komppaan Merjaa, Sveitsin hinnoista olen kuullut "kauhutarinoita" yhdeltä jos toiselta - ja näköjään pitävät paikkansa :) Köyhänä opiskelijana kiersin maan aina kaukaa, mutta nyt (köyhänä) työssäkäyvänä olisi joskus kiva käydä katsastamassa sveitsiläinen elämänmeno - hintoja ei niinkään.

1. Kyllähän Sveitsi on kallis maa, siitä ei pääse mihinkään. Toki kustannuksissa voi säästää jos majoittuu viereisiin maihin Saksaan, Itävaltaan tai Italiaan ja sieltä käsin käy muutaman päivänä Sveitsissä.

6. Olipa hauska lukea sinun kirjoitustasi ja samalla muistella, miten itse otimme muutama vuosi sitten haasteen suorittaa Zürichin vierailu mahdollisimman alhaisella budjetilla. Olimme nimittäin jo valmiiksi Sveitsissä Weinfeldenissä ja teimme autolla päivävierailun Zürichiin. Kyllä Sveitsi on tosi kallis, erityisesti tuntuu siltä, että turistit maksavat kaikesta ihan hirvittävän paljon, eli ravintoloista, hotelleista, tilaisuuksien ja käyntikohteitten pääsymaksuista. Mutta usko tai älä, meidän päivämatkamme budjetti oli silloin (vuonna 2019) 83€ ja siitäkin 37€ oli parkkihallin päivämaksu. Kiertelimme erilaisia näköalapaikkoja ja osallistuimme jopa laivaristeilyyn. Haluaisitko käydä lukemassa meidän juttumme? Löytyy täältä: https://ailajajuha.com/2019/10/08/zurich-nakoalakierros-pienella-budjetilla/

1. Kiitos! Onpa parkkihallissa ollut hintaan, tosin Helsingissä maksut on nykyään lähes samat - 36€/vrk. Pitää käydä lukemassa teidän matkajutut myös.

7. Olisitte nyt vaan lähteneet "letkajenkkaamaan" :D

Ja missä kuva ostetusta laukusta.

Onhan tuo Sveitsi kallis, mutta on se myös todella kiva maa.

1. Kuva laukusta on IG tilini kuvissa - Freitagin F11 Lassie malli. Ei tullut minulle tosin käyttöön, mutta voisinhan tuotakin mallia harkita.

8. Euroopan sisäpuolella marraskuu on lämmin ja aurinkoinen etelä-reunassa. Portugalin Algarve, Espanjan Riviera, Malta, Sisilia ja ehkäpä Ranskan riviera vielä nauttivat aika hyvästä säästä joulukuun puoliväliin asti. Sanoisin, että +15+20C on taattu. Voi olla enemmänkin. Toisin, sinne on matkaa 3-5 h lentämällä. Nuo paikat ovat edullisemmasta päästä, ei mitään Sveitsin hintataso. 10K kuulostaa hyvältä paikalta, mutta jos ravintolaillallinen maksaa 115 e, ei se enää kovin suurelta summalta vaikuttaa. Maailmalla on muuten tosi kova pula koodareista.