keskiviikko 21. helmikuuta 2024

Sri Lanka - Nanu Oya - Ella

Nuwara Eliaysta jatkoimme matkaa kohti Ellaa junalla reittiä jonka sanotaan olevan Sri Lankan ja jopa maailman yksi upeimmista reiteistä. Nuwara Eliyan lähimpänä oleva asema on Nano Oyassa noin 8 km päässä. Junamatka Ellaan ei ole kilometreissä pitkä, mutta liikenteestä ja viivästyksistä riippuen se kestää kolmesta neljään tuntia, matkanopeuden ollessa yleensä alle 30km/h.

Nanu Oyan vesiputous

Lauantai 27.1.2024

Koska junamme kohti Ellaa lähtisi vasta puoli yksi iltapäivästä, niin aamusta ajoimme Nuwara Eliaysta hieman Nano Oyasta ohi läheisille teen viljeysrinteille kävelemään ja kuvailemaan maisemia, jonka jälkeen ajoimme upealla Nano Oyan vesiputoukselle, jonka yllä kulkee Kandy - Ella rautatie ja sen silta. Junakin sattui sopivasti juuri kulkemaan sillan ylitse ja saimme otettua kuvia siitäkin. Lopulta kävimme vielä Edinbourghin kylässä juomassa teetä ennen juna-asemalle saapumista.

Yllättäen juna olikin myöhässä ensin puoli tuntia ja sitten tunnin, jotenka jouduimme odottelemaan hetken juna-asemalla. Tässä junassa oli neljä matkustusluokkaa. Ensimmäisessä luokassa on ilmastointi ja istuin paikat varattavissa, jotenka ikkunoita ei saa auki kuvausta varten. Toisessa luokassa on hieman paremmat penkit kuin kolmannessa luokassa ja istuin paikat varattavissa. Kolmas luokka taas jakaantuu kahteen eri osaan - varatut istuinpaikat ja vapaat istuinpaikat. Meillä oli liput kolmanteen luokkaan varatuilla istuinpaikoilla, tosin niin että eri puolella - ikkunapaikat kuitenkin. Kolmas luokka vapailla istuinpaikoilla näyttikin olevan ääriään myöten täynnä lähinnä paikallisia kun taas muissa luokissa oli lähinnä turisteja.

Se kummalla puolella junaa kannattaa istua on oikeastaan sama. Alkumatkasta oikealla puolella on paremmat näkymät kun taas vasemmalla puolella oli pelkkää pusikkoa ja metsää kunnes junan toinen tunnin matkan jälkeen vasemmalta puolelta aukeaa upeat näkymät alas laaksoihin ja vuoristoon.

Koska juna ajaa hitaasti ja mutkittelee radalla, niin lähinnä nuoremmat ihmiset tuntuivat riippuvan ovissa ottamassa kuvia joita nettikin on täynnä: ihmisiä roikkumassa junan ovista ulkona. Itse en tämmöiseen hullutukseen alkanut - lähinnä nauratti sen jonotus ja ryysis oville: toisella ovella kuvattavat ja junan toiselle ovella kuvaaja.

Junamatka Ellaan kesti lopulta neljä tuntia ja saavuimme sitten iltapäivästä kello viiden aikoihin. Ella tuntuikin olevan kuin toisesta maasta: todella paljon turisteja kävelemässä pienessä kylässä ja sen pääkadulla joka oli täynnä vain turisteille suunnattuja ravintoloita, baareja ja kauppoja. Emme kuitenkaan jääneet sitä ihmettelemään vaan ajoimme hotellin (Ella Flower Garden Resort) lähelle, josta lähdimme heti kävelemään ylös Mini/Little Adam's peakille katsomaan auringonlaskua, johon johti noin 900 metrin asfaltoitu tie (piti varoa tuk-tukeja, jotka vievät turisteja lähemmäs huippua), ja sen päästä nousimme muutamia satoja rappusia  ja lopulta polkua pitkin itse mäen päälle. Mäeltä olikin hyvät näkymät Ellan ympäristöön, josta jylhimpänä kohoa Ella Peak vuori. Little Adam's peak koostuu kolmesta eri huipusta, joilla sitten käveltiin väistellen muita turisteja, jotka halusivat taas roikkua kivillä ja ottaa kuvia. Onneksi kukaan ei pudonnut alas rotkoon.

Kävelimme takaisin hotelliin ja checkin jälkeen kävimme suihkussa ja vaihtamassa vaatteet, jonka jälkeen lähdimme itse Ellan "kyläraitille" ihmettelemään menoa ja meininkiä. Cafe Chilli on tällä hetkellä Ellan "the paikka" jossa kaikki käyvät syömässä - joka myös tarkoittaa jonottamista, jotenka valinta oli helppo - ei siis sinne. Vastapäätä tätä oli pienempi Rainbow niminen ravintola, jossa kävimme syömässä. Kävelymatkalla (1.5km) hotelliin alkoi jossain kohtaa satamaan vetää ja olimme pakotettuja käymään vielä ottamassa "yhdet kulkurin iltakaljat".

Sunnuntai 28.1.2024

Aamusta suuntasimme ehkäpä Ellan suosituimmalle nähtävyydelle - Nine Arches Bridge jota myös Taivassillaksi kutsutaan. Kyseessä on vuonna 1921 tiilistä rakennettu 90 metriä pitkä ja 30 metriä korkea rautatiesilta joka kaartuu upeasti vehreän maiseman ympärillä. Kävelimme sinne puolentoista kilometrin matkan hotellissa pitkin pientä polkua joka kulki välillä riisipeltojen ja välillä metsän halki kunnes päädyimme itse sillalle. Silta on myös hyvin kuvauksellinen paikka ja varsinkin silloin kun juna ajaa sen yli. Odottelimme tunnin verran junaa ja kävelimme pitkin poikin siltaa, kävelimme vain raiteita pitkin emme reunalla niin kuin jotkut. Nykyään silta tyhjennetään turisteista juuri ennen junan tuloa jotenka kannattaa varmistaa kummasta suunnasta juna tulee ja mennä vastakkaiselle puolelle ottamaan kuvaa tai videota. Kun juna on mennyt ohi, niin samalla katoaa myös suurimmat osa turisteista, niin mekin ja kävelimme takaisin hotellille ja lähdimme kohti Sri Lankan eteläosia - Yalan kansallispuistoon.

1. Nine Arches Bridge on hieno. Saatiin muuten sillä matkalla useampi iilimato riesaksi, oliko niitä teidän siellä ollessa? Sri Lanka on ainoa paikka, jossa niihin on tullut törmättyä.

1. Iilimatoihin emme Sri Lankassa törmänneet. Käytimme pitkiä housuja matkalla alkuun ja vasta rantakohteissa vaihdettiin shortsit jalkaan. Ehkäpä tuolla ei ollut nyt niin sateista tai sitten kävi vaan "huonompi" tuuri mitä maasta jalkoihin tarttui.

Hyttyisiäkään ei ollut häiriöksi mutta kyllä niitäkin oli ja iltaisin piti laittaa hyttysmyrkkyä. Sellainen huomio tuosta hyttysmyrkystä että Suomesta ostettu DEET pohjainen myrkky (Care Plus DEET, 100ml) jäi Helsingissä turvatarkistukseen kun sitä ei kuulemma saa käsimatkatavaroissa kuljettaa. Onneksi oli toinen sitruspohjainen luontainen estoaine ja se meni läpi tarkistuksesta.

2. Ollaan vastaavien hyttysmyrkkyjen kanssa matkustettu käsimatkatavaroissa arviolta 30 lentoa ympäri maailmaa. Joitain vuosia sitten paluumatkalla Tukholmassa niistä meille mainittiin ja nappasivat pois. Oli suuri yllätys siinä kohtaa, kun aiemmin ole ole tullut mitään sanomista. Jälkikäteen ajateltuna niinhän se tietysti on. No, sen jälkeen ei olla niitä pidetty mukana, ja kyllähän niitä sitten paikan päältä saa.

2. Minulle aivan uusi nimi tuo Taivassilta! En tiennyt sitäkään, että turisteja on vain junan tullessa. Itse en huomioinut ollenkaan junaa, ehkä sellainen meni. Väkeä ainakin oli niin paljon, että itse siltaa oli vaikea kuvata.
    Sama meno näköjään junissa jatkuu, vaikka tuosta ovista roikkumisesta varoitellaan. Aika hurjan näköistä oli kyllä välillä.
    Iilimatoja ei ole meilläkään tullut vastaan kahdella Sri Lankan reissulla :)

1. Taivassilta nimityksen näin ensimmäistä kertaa YLEllä esitettävissä "Maailman kauneimmat junamatkat" sarjassa jossa yhdestä niistä matkattiin Colombosta Ellaan asti.

3. Mitä tykkäsitte Nano Oyasta ja Nuwara Eliaysta? Me nähtiin / koettiin ne vaan junan ikkunasta, mutta sieltä nähtynä vaikuttivat tosi kauniilta paikoilta, mihin olis voinut hyvin pysähtyä ja vaikka yöpyä siellä yhden yön. Meillekin sattui muuten Sri Lankassa yks iilimato, mekään ei olla niihin muualla törmätty.

1. Nuwara Eliaysta pidimme kovastkin, koska siellä lämpötilat olivat korkeudesta johtuen huomattavasti alemmat kuin muualla Sri Lankassa - kuin Suomen kesässä: aamuisin +7 astetta ja päivällä +24 astetta. Samoin englantilaistyylinen kaupunki oli kivan näköinen ja historialliset hotellit samoin.

4. Samoja polkuja on tallattu, ainakin osittain. Mini Adam's Peakille kiipesimme aamulla - ja ihastelimme/ihmettelimme ihan reunalle kuvattavaksi asettuvia turisteja (ja asetuimme sitten itse melkein reunalle samalla tavalla) :-)
    Junassakin annoimme yllyttää itsemmekin, tosin vaan asemalla, hetkeksi roikkumaan junasta, vain kuvan takia.
    Me pidimme myös kovasti tuolla suunnalla Horton Plainsin pienestä vaellusreitistä.

1. Kiitos. Samoja polkuja pitkin mentiin, niin kuin varmaankin valtaosa turisteista jotka käyvät saaren kiertomatkalla. Horton Plainsissa emme käyneet mutta näimme kylläkin "World's End" kyltin lähellä Nano Oya kylää, josta käsin sinne olisi päässyt ajamaan.