lauantai 10. helmikuuta 2024

Sri Lanka - Negombo

Tammikuun 2024 lopussa teimme 17 päivän matkan Sri Lankaan, joista Sri Lankassa olimme täydet 15 päivää ja kaksi vuorokautta meni matkoihin. Ensimmäisen kerran Sri Lankaan piti matkustaa huhtikuussa 2021, mutta tällöin pandemia pisti suunnitelmat hieman uusiksi. Toisen kerran Sri Lankaan piti matkustaa kesäkuussa 2023 - ns Plan B suunnitelmissa, jos Pakistanin viisumeja ei olisi saatu ajoissa. Sain viisumit olimme kesäkuussa kolmisen viikkoa Pakistanissa. Joten kolmas kerta toden sanoo ja pääsimme Sri Lankan matkaan tammikuussa 2024. Sri Lanka on 92. UN valtio jossa olen käynyt.

Auringonlasku Negombossa - hotellin kattoterassilta nähtynä

Sri Lankaa on maana kohdannut erinäisiä haasteita: sisällissotaa (1983-2009), tsunamin 2004, terroristi-iskut 2010 luvulla, talouden sakkauksen 2020 luvulla, hyvin korruptoitunut hallinto ja lopulta myös pandemian joka vie loputkin turistit maasta. Nyt maa näyttää olevan taas kohti parempaa ja turisteja todellakin odotetaan tuomaan maahan tuloja.

Varasin Mango Vacations nimiseltä paikalliselta firmalta 14 päivän kierroksen käsittäen ns. klassikko reitin eli Sri Lankan historiallisia ja Unesco kohteita, Sri Lankan ylänköjä, neljä erilaista safaria sekä lopuksi lomailua Sri Lankan etelärannikon lomakohteissa. Tällöin matkalla nähtiin kaikkea mielenkiintoista. Käytössä meillä oli koko matkan auto kuljettaja-oppaan kanssa ja majoitukset 3* hotelleissa ja majataloissa sisältäen aamiaiset ja muutamissa kohteissa myös illalliset. Lennot ostin Qatar Airwaysilta jo toukokuussa 2023 mutta sain ne siirrettyä ilman lisäkustannuksia tammikuulle 2024. Lennot olivat Helsingin Dohan välillä Finnarilla ja Dohan Colombon välillä menossa Oman Air (wet-lease Qatarille) ja paluussa Qatar Airways.

Tervetuloa kahden viikon kattavalle Sri Lankan kierrokselle ja aloitamme Negombosta, jossa vietimme ensimmäisen päivän ja reissun kaksi viimeistä päivää. Eli tässä matkan alku ja loppu.

Negombo Beach, Sri Lanka - hotellin huoneesta nähtynä

Lauantai 20.1.2024

Lähdimme matkaan jo edeltävänä päivänä perjantaina suoraan Helsingin Matkamessuilta (jossa muuten Sri Lankan standi oli ihan tyhjänä ainakin perjantaina aamusta), josta siirryimme -19 pakkasessa ja kesävaatteissa Helsingin lentoasemalle.  Helsingistä lensimme Finnarin Airbus A330-300 koneella Dohaan, jossa meillä oli ripeä 1.5 tunnin vaihtoaika ja saimmekin hieman juosta kentällä jotta ehdimme jatkolennolle Colomboon. Final Call oli jo kuulutettu kun pääsimme portille. Dohan lento oli tasainen, mutta Colomboon mentiin turbulenssien tahdissa Oman Airin Airbus A330-200 koneessa.

Saavuimme aamusta klo 8:30 Colombon kentälle ja maahantulo oli nopea koska olimme hankkineet viisumit etukäteen (50 USD henkilö) sekä tehneet sähköisen tuloilmoituksen. Kannattaa tehdä nämä etukäteen niin pääsee helpommin maahan. Ensimmäinen haaste oli löytää kentältä kuljettaja joka veisi meidät Negomboon. Paikalla oli kymmeniä tai ehkäpä jopa sata kuljettajaa kylttien kanssa. Puolisen tuntia meni kunnes oma kuljettaja saatiin paikalle muutamien puhelujen jälkeen ja siirryimme autolla Negomboon, joka sijaitsee noin 20 minuutin ajomatkan päästä lentokentältä pohjoiseen rannikolla. Ensimmäinen havainto Sri Lankasta oli yleisilmeen siisteys, järjestys ja rauhallisuus. Olin odottanut Intian kaltaista menoa, mutta olin väärässä.

Corundum Breeze Negombo hotelli taustalla

Negombo tosiaan sijaitsee rannalla ja se onkin hyvä kohde toipua pitkästä lennosta tai matkan päätteeksi viettää hetki ennen paluuta. Ranta ei ole mikään paratiisi-ranta täynnä turisteja ja turkoosia vettä vaan enemmänkin vain paikallisia viettämässä aikaa sekä kalastajia, joiden touhuja mekin pääsimme seuraamaan kun rannalla kävelimme. Majoituimme ensimmäiseksi yöksi isoon ja korkean hotelliin - Corundum Breeze Negombo, 12 kerrosta korkea hotelli, joka on ehkäpä koko paikan korkein rakennus. Tämä hotelli olikin matkan "huonoin" paikka ja vaikka oltiin luvattu saada huone heti aamusta niin se saatiin vasta iltapäivästä. Niinpä kävelimme rannalla ja kävimme syömässä lounasta (chicken curry) läheisessä Tuk Tuk Wine & Dine ravintolassa. jota voin suositella. Lähellä on myös kuuluisa Dutch tai Hamiltonin kanava, jota pitkin aikoinaan mausteita ja muita tuotteita on kuljetettu sisämaasta satamaan. Kanavaa pitkin oli kiva kävellä ihmetellä paikallista asutusta. Negombossa on myös isot kalamarkkinat aamuisin, mutta sinne emme jaksaneet lähteä käymään. Näimme myöhemmin ihan tarpeeksi kalamarkkinoita rantakohteissa.

Nuottaa vetämässä rantaan - Negombo beach

Paikallinen katamaraani Negombo beachilla

Hamilton / Dutch kanava, Negombo

Iltapäivästä saimme huoneen hotelliin ja siinä sitten sattui hauska episodi. Hississä oletettavasti hotellin johtaja tuli vastaan ja kätteli kovasti. Pääsimme huoneeseen ja lähdin suihkuun kunnes oveen koputetaan ("room service, sir!"). Etsin pyyhettä, ei ole missään. Ovi aukeaa, ja nappaan wc:n lattialta maton eteeni pää märkänä. Tullaan kertomaan wifin salasanana. Sanoin että saisiko pyyhkeet. Uudelleen suihkuun, kunnes oveen koputetaan taas. Tällä kertaa tuodaan tervetulojuomat. Otan ne vastaan wc:n matto edessäni. Ehdin jotenkin kuivata itseni ja heittää puhtaat kalsarit jalkaan kunnes oveen jälleen koputetaan. Hotellin johtaja tulee huoneeseen kyselemään että onko kaikki kunnossa ja kättelee jälleen minua - pää märkänä ja nyt kalsarit jalassa. Totesin että kyllä muuten mutta niitä pyyhkeitä odottelen ja että enempää en nyt viitsisi henkilökuntaa huoneessa tavata. Huoneesta ei löydy "älä häiritse" kylttiä oveen.

Illalla kävimme vielä kävelemässä Negombo beachilla, parissa baarissa juomassa Lion lager olutta sekä ihailemassa upeaa auringonlaskua hotellin kattoterassilta ja siellä olevasta ravintolasta. Palaamme huoneeseen klo 21 jälkeen. Ei pyyhkeitä vieläkään kunnes tuntia myöhemmin oveen koputetaan. Lämpimät ja vasta silitetyt pyyhkeet saapuivat. Menemme nukkumaan. Seuraavana päivänä alkaa 14 päivän mielenkiintoinen kierros Sri Lankassa.

... kaksi viikkoa myöhemmin...

Perjantai 2.2.2024 & lauantai 3.2.2024

Sri Lankan kierroksen päätteeksi saavuimme vielä 1.5 vuorokaudeksi Negomboon perjantai iltana Mirissasta. Tällä kertaa majoitumme Seahorse Spa nimisessä hotellissa, joka oli huomattavasti mukavampi paikka kuin Corundum. Hotelli sijaitsee heti Hamiltonin kanavan ja Tuk Tuk Wine & Dine ravintolan välittömässä läheisyydessä, ja niinpä yritimme mennä syömään taas Tuk Tukiin, mutta perjantai iltana kaikki pöydät olivat varattuina ja baaritiskillä Lion oluen jälkeen kävelimme läheiseen Salt ravintolaan, joka olikin positiivinen yllätys. Salt on hieman fine dine tyylinen ravintola keskellä paikallista asutusta. Oli ehkäpä matkan kallein ravintola, mutta ruoka ja viinikin ihan hyvää (ja kallista -- 20€ pullo) - tosin tarjolla vain kahta puna- ja valkoviiniä. Henkilökunta hauskan "ylikohteliasta" ja lopulta tuotiin vielä käyntikortti nimellä että joskos hänet tarjoilijan voisin tripadvisorissa mainita. Tätä vastaavaa käyntikortti "juttua" muuten tapahtui yllättävän monessa paikassa. Toinen havainto oli se, että kun kysyttiin mistä kaukaa tullaan niin maa "Finland" ei selvästi kertonut heille mistä tullaan. Puhelimesta näytin maan sekä talvisia kuvia ja videoita - hämmästys oli suurta ja välillä useampi henkilö tuli ihmettelemään niitä kuvia. Monesti myös kuultiin tai luultiin että tulemme englannista. Onneksi venäläiseksi ei kukaan alkanut meitä "epäilemään" - heitä kun maassa oli turisteina tietyissä paikoissa aikalailla.

Viimeisen Sri Lankan päivän vietimme Negombo beachilla kävellen sen päästä päähän ja takaisin ja pysähtyen välillä muutamiin ihanasti rempallaan oleviin rantabaareihin (Negombo beach eteläpäässä) ja ravintoloihin. Söimme myöhäisen lounaan Ocean 14 nimisessä pienessä perheen pitämässä ravintolassa, joka sijaitsee Negombo beach pohjoispäässä. Siellä söin ehkäpä matkat parhaat meren tuoreet äyriäiset (puoli kiloa isoja katkarapuja paistettuna) ja vielä erittäin edulliseen hintaan.

Look Restaurant & PAB - Tulipa käytyä PUBin sijaan PABissa

Kävelemme takaisin hotelliin ja matkalla sinne pysähdymme tutussa baarissa juomaan vielä yhdet Lion oluet. Henkilökunta muisti meidän parin viikon takaa ja tällä kertaa olemme erittäin ruskettuneita. Nauroimme yhdessä että täällä käy joko valkoisia juuri maahan tulleita tai hyvin ruskettuneita maasta lähteviä.

Puolenyön aikoihin siirrymme Colombon jokseenkin kaoottiselle lentokentälle, jossa oli todella pitkät ja sekavat jonot turvatarkistuksiin ja immigratioon. Vaikka meillä oli lennolle BC liput emmekä tehneet check-in, koska matkustimme vain käsimatkatavaroilla, niin silti aikaa jonotuksissa meni lähemmäs puolitoista tuntia eli lentokentälle kannattaa tulla hyvissä ajoin. Qatar Airways ohjeisti saapumaan neljä tuntia ennen lähtöä.

Lento Dohaan (Qatar Airwaysin Dreamliner 787-8) lähti ikävästi aamuyöstä puoli neljältä, mutta onneksi ehdimme nukkumaan koneessa kolmisen tuntia ennen tilattua aamiaista (pari tuntia ennen Dohaa) ja Dohasta matka jatkui Finnarilla kohti Helsinkiä johon saavuttiin sunnuntai iltapäivästä jäiseen keliin.

Seuraavissa jutuissa päästään sitten itse Sri Lankan kiinnostavimpiin kohteisiin.

1. Hehe, eipä ole tuollaista tullut vastaan kuin oli episodi Corundum Breeze Negombossa. Tuota Finland - England - juttua tapahtuu tosiaan usein. Me oltiin muutama vuosi sitten Sri Lankassa vastaava aika, mukavaa päästä lukemaan juttuja ylipäätään matkasta sekä maan nykytilasta.

2. Totta tuo mitä kerrot, että maa on joutunut aika koville. Ensimmäisen kerran kävimme siellä 2019 tähän aikaan vuodesta, ja seuraavana pääsiäisenä oli ne pommiattentaatit kirkkoihin. Seuraavan vuoden reissulla huomasimme selvän eron, turisteja ei ollut ja kauppiaat olivat innokkaampia saamaan tuotteitaan myytyä. Ja sitten tulikin covid. Mukava kuulla, että siellä ollaan kuitenkin pääsemässä jaloilleen.
    Yhtäkään tarjoilijan käyntikorttia ei saatu, ja Finland on aina tunnistettu. Liekö nyt sitten turistikadon jälkeen on jo hiukan nuorempi polvi joka ei enää tiedä että on sellainen maa :)
    Onpa kiva päästä mukanasi taas Sri Lankaan!

1. Ehkäpä nuorempi sukupolvi ei enää Suomea (Finland) tunnista, koska aiemminhan Sri Lankaan tehtiin myös paljon ryhmämatkoja.

3. Ihana tuo pyyhe-episodi. Meniköhän viesti kaikilta eteenpäin vai vaan jolta kulta?🤔. Palvelu pelasi, mutta..

1. Enpä tiedä. Hieman hämmentävää touhua se olikin..

4. Pyyhe-episodisi sai hörähtämään ääneen!! Sait palvelua enemmän kuin ehkä halusitkaan... ;)
    Sri Lanka on myös omalla listalla odottamassa. Hyvä tietää, että maa on siisti ja rauhallinen. Omissa mielikuvissa on ollut harhaluulo jostain ihan muusta.

1. Olihan se aikamoista. Myös Intiassa olen muutamia kertoja turhautunut ns. turn-down palveluun eli illalla tullaan laittamaan verhot kiinni, avaamaan vuode ja tohvelit tuodaan sängyn laidalle. Pari kolme kertaa piti respaan soittaa että ei tarvitse iltaisin tulla häiritsemään -- ja silti tultiin vaikka oltiin ilmoitettu.

5. Meillä jäi turhankin lyhyeksi Negombon vierailu lennon myöhästymisen takia Sri Lankaan aikoinaan saapuessamme. Kalamarkkinoilla sentään aamulla kävimme - ja vilkaisemassa Hamiltonin kanavaa - ennen kuin matka jo jatkui. Kummassakin kohteessa olisin mielelläni viipynyt vähän pitempäänkin, jopa kalatorilla :-)

1. Teidän blogista sen kanavan ja muutkin Negombon kohteet bongasin. Negombo on helppo kohde alkaa ja lopettaa Sri Lankan matka.

6. Pyyhe-episodi kieltämättä vähän nauratti, mutta voin uskoa että ei ollut kovin hauskaa että henkilökuntaa lappaa huoneeseen kun on puolipukeissa, tai ei edes sitä... :D Meillä on Sri Lanka vielä käymättä, mutta kiinnostaa kyllä kohteena, joten kiva lukea kokemuksia sieltä!

1. Tervetuloa seuraamaan Sri Lankan matkaa ja ehkäpä saatte jotain vinkkejä jos/kun maahan joskus matkustatte.

7. Itselläkin oli monta yritystä päästä Sri Lankalle, kunnes onnistui. Aina oli joku sota tai Tamili-tiikerit tai jotain ja reissu peruuntui.

Ihan samat fiilikset jäi mulle, eli olin odottanut Intian kaoottisuutta, ja vastassa olikin siisti ja toimiva infra.

Venäläisiä tuolla on paljon ja ainakin minulle monin opas valitteli asiaa, eli heistä ei kovin pidetty.

1. Itänaapurin "molotusta" kuuli lähinnä rantakohteissa kun taas enemmän länkkäreitä (saksalaisia, ranskalaisia, hollantilaisia) oli sisämaan kohteissa. Tosiaan itänaapureista ja arabeista ei yleensä ottaen kovin paljon pidetty heidän käytöksen vuoksi kun muutaman paikallisen kanssa juttelin ja kyselin mitä fiiliksiä eri turistiryhmistä.

8. Tuo huoneessa ramppaaminen olisi käynyt kyllä hermoille pidemmän päälle :D Ja itse kans törmännyt tuohon, että Finland kuuluu monen päässä muodossa England. Lähes harva se reissu joku kuulee sen väärin. Jäänpä odottelemaan reissun jatkopostauksia.

1. Ihmettelin tuota että minua englantilaiseksi luullaan vaikka aksenttini on "vahva suomalainen" vaikkakaan ei mitään "ralli-englantia". Lontoossa minua on epäilty olevan Skotlannista kun hotellissa tein checkin.. se jo hieman enemmän hämmästytti kun sukunimikään ei ole yhtään sinnepäin viittaava.

9. Hehh, hauska tosiaan tuo pyyhe-episodi, vaikka ei varmaan siinä hetkessä niin hauska ollutkaan... En ole käynyt koskaan Sri Lankassa, joten kiva aina lukea sellaisesta maasta juttuja.