maanantai 19. helmikuuta 2024

Sri Lanka - Nuwara Eliya

Kandysta matka jatkui siis kohti Sri Lankan korkeimpia ylänköjä kohti Nuwara Eliyaan, joka olikin matkamme suosikkikohde yhdessä Ellan kanssa ilmaston ja maisemien vuoksi. Vietimme Nuwara Eliayssa kaksi vuorokautta.

Nuwara Eliyan postitoimisto

Torstai 25.1.2024

Kandyn puutarhan jälkeen kohti Nuwara Eliyaa johon Kandysta on matkaa noin 80km - matka-aika noin 2-4 tuntia pysähdyksistä riippuen. Maisemat alkavat kohoamaan kokoajan ylemmäksi ja ensimmäiset teen viljelykset alkoivat näkymään kuten myös niitä ympäröivät mänty- ja eukalypsysmetsät.  Pysähdyimme lounaalle lähelle Rambodan vesiputouksia - Chill Ramboda nimiseen ravintolaan, jonka terassilta näkyi pitkälle laaksoihin ja teetä kasvaviin rinteisiin. Muutama kilometri tästä pohjoiseen tulivat esille "tee-tehtaiden" alueet ja niissä olevat vierailu keskukset. Kävimme yhdestä isoimmista - Damro tea factoryssa, jossa kerrottiin nopeassa tahdissa miten teetä tuotetaan ja lopulta saimme itsekin maistaa teetä. Sinällään mielenkiintoista kuulla että teepensaasta otetaan vain nuoremmat kasvin versot ja miten kolmesta eri lehtityypistä saadaan eri makuista teetä. Emme juo paljoakaan teetä kotona, jotenka emme viitsineet ostaa teetä kotiin. Karakoram ja Pamir highwaylle sekä yleisesti Keski-Aasiassa olemme toki teetä juoneet - erityisesti vihreää teetä jonka sanotaan myös helpottavan korkeaan ilmanalaan. Arabimaissa taas minttutee on tullut tutuksi.

Teeplantaasia

Saavuimme lopulta majapaikkaan, parin kilometrin päähän Nuwara Eliya kaupungista, korkealle mäen huipulle rakennettuun majoitukseen, josta tuli mieleen ihan suomalaiset kesämökit tai Alppien alppimajat. Paikka oli nimeltään Cottage San Fransisco Nuwara Eliya ja saimme ison huoneen isolla parvekkeella käyttöömme. Tämä majoitus oli matkamme eittämättä paras paikka niin näkymien kuin myös aamiaisen suhteen. Nautimme upeasta maisemista kunnes aurinko alkoi laskemaan ja lämpötila putosi nopeasti alle 15 asteeseen. Silloin vasta tajusin tarkistaa kuinka korkealla olemme, korkeusmittari näytti 2100 metriä. Lähdimme illalla vielä käymään Nuwara Eliyassa illallisella ja sinne pitkin laittaa päälle ainoa pitkähihainen paita, koska ilma oli niin raikas ja viileä. Kävimme syömässä "kottua" eli kottu rotia Themparadu nimisessä ravintolassa. "Kottu" on pieneksi paloiksi hattua roti-leipää ja currya - erittäin täyttävää ruokaa.

Majoituksen näkymiä

Perjantai 26.1.2024

Aamulla klo 7 aikoihin herätessä lämpötila ulkona olikin mukavat +7 astetta, mutta auringon kohotessa ylemmäs myös lämpötila kohosi lähemmäs 20 asteeseen. Aamiaisen jälkeen ajoimme takaisin kaupunkiin ja viemme koko perjantaipäivän Nuwara Eliyan kaupungissa, jossa ensin kävimme paikallisessa postitoimistossa kirjoittamassa postikortteja kotiin. Postitoimisto oli aikoinaan englantilaisten perustama ja muutenkin rakennukset Nuwara Eliyassa muistuttivat paljon pientä englantilaista maalaiskylää. Paikkaa kutsutaankin "pikku Britanniaksi".  Postitoimistoa ollaan muuttamassa hotelliksi ja hotellin edessä olikin pieni protesti tätä vastaan.

Seuraavaksi kävimme kävelemässä Gregory järven (Gregory Lake) ympäri ja ihmettelimme paikallisten vesi"urheilu" aktiviteetteja järvellä, koska tarjolla oli niin polkuveneitä, nopeita moottoriveneitä ja vesijettejä joilla ajeltiin ympäriinsä järvellä ihan minkälaista järjestystä. Paikalliset tuntuivat viihtyvän pipot päässä ja toppatakit päällä - olihan vain 20 astetta lämmintä näin aamupäivällä.

Gregory Lake

Puolenpäivän aikoihin ajoimme tutustumaan historiallisen The Grand Hotel Nuwara Eliya, jossa henkilökunta tuli näyttämään hotellin eri tiloja: ruokasaleja, biljardisalia, uima-allas osastoa sekä lounge baria jossa nautimme keskipäivän GT:t (gin toncit). Hotellissa on noin 180 huonetta ja palvelu on viiden tähden hotellin mukaista - ja niin olivat myös hinnatkin, jotenka jätimme lounaan väliin tässä kohteessa vaikka tarjolla olisi ollut useampia ravintoloita.

The Grand Hotel ja sen Library Lounge bar

Hotellin juomatarjontaa - Pekoniviskiä?

The Grand Hotel Nuwara Eliya ja sen puutarhaa

Myöhäistä lounasta kävimme syömässä kaupungin keskustassa, lähellä basaarialuetta, olevassa Da Silva Food Center ravintolassa. Nimestä huolimatta ihan ok ruokaa.Lounaan jälkeen palasimme majoitukseen nauttimaan vielä aurinkoisista näkymistä vuorille ja mäntymetsän tuoksusta. Illallista söimme tällä kertaa majoituksessa.

Nuwara Eliya nousi tosiaan matkamme suosikki kohteeksi koska siellä oli sopivan lämmintä (viileää) verrattuna Sigiriyan tai Kandyyn. Pienen kaupungin ilmapiiri oli hyvin rento ja välillä tuntui kuin olisi ollut Englannissa.  Seuraavaksi matkamme jatkui junalla kohti Ellan kaupunkia.

1. Kottuannokset on jäänyt mieleen paitsi maukkaina myös valtavina. Muutamaan kertaan syötiin sellainen Marikan kanssa puoliksi ja siinä oli riittävästi ruokaa molemmille. Nuwara Eliya lukeutui meidänkin suosikkeihin, lämpötila tosiaan oli varsin miellyttävä.

1. Kottu oli kyllä kuin meidän "pyttipannua" . Taidettiinn myös jossain ravintolassa ottaa vain yksi kottu alkuun niin täyttävää se tosiaan on.

2. Melkolailla samoja reittejä kuljettiin Aurinkomatkojen kiertomatkalla helmikuussa 2011. Majapaikkana meillä oli Grand Hotel Nuwara Eliya, joka ei siihen aikaan tainnut olla huippuhinnoissa. Yksi tutustumiskohteista kaupungissa oli markkinapaikka, jossa oli tarjolla monenlaisia merkkituotteiden (tai feikkisellaisten) kakkoslaatuisia urheiluvaatteita. Sellaisia olivat koiriemme hoitajina toimineet tyttäremme toivoneet tuliaisiksi.