torstai 22. helmikuuta 2024

Sri Lanka - Yala

Sri Lankan saarikierroksen viimeisenä kohteena ennen rantaloman alkua oli Yalan kansallispuisto, joka sijaitsee saaren kaakkois-etelärannikolla rajoittuen Intian valtamereen. Yala on Sri Lankan toiseksi suurin kansallispuisto ja eniten vierailtu kohde. Kooltaan se on 978 neliökilometriä. Tänä vuonna Yalan kansallispuistossa oli ollut pitkään vesisateita josta syystä puisto oli ollut välillä pitkään suljettuna ja tammikuussa se oltiin avattu turisteille jälleen vain viikkoa aiemmin. Vesisateista johtuen osa teistä oli huuhtoutunut pois ja osa oli vieläkin suljettuna.

Iso urosnorsu Yalan kansallispuistossa Intian valtameren rannalla

Sunnuntai 28.1.2024

Ajoimme Ellasta kohti etelää kolmisen tunnin ajan hyväkuntoisia teitä pitkin kunnes päädyimme Tissamaharama nimiseen kaupunkiin, jossa kävimme lounaalla jonka jälkeen noin klo 13 lähdimme neliveto maasturilla kohti Yalan kansallispuistoa, jonne oli ajomatkaa noin 45 minuuttia aivan sen eteläisellä portille lähelle Intian valtamerta. Maasturin lavalle oli rakennettu kuusi istuinta ja auringonpaahteelta suojasi kate, eli toisin kuin Minneriayssa tästä näki huomattavasti paremmin ympärille tarvitsematta nousta erikseen ylös.

Yala National Park, Block 1 entrance

Yalaan tehdään aamu- ja iltapäivän safariajoja ja pääsimme ensimmäisten joukossa klo 14 iltapäivisin avautuvaan kansallispuistoon. Hinta tuntui aluksi aika kovalta - yhteensä 130 dollaria, mutta iltapäivän ja illan ajon jälkeen tunsi että rahalle sai ihan vastinetta. Ajoimme Yalassa täydet neljä tuntia ympäriinsä ns. alueella numero 1 (Block 1). Tällä kertaa kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan "omia polkuja" mahdollisuuksien mukaan eikä seuraamaan muita autokuntia jolloin saimme nauttia rauhassa eläimistä, mutta välillä kun palasimme Yalan kansallispuistossa kulkevalle "päätielle" jouduimme ajamaan letkassa muiden keskellä.

Näimme nisäkkäistä kymmenkunta norsua, apinoita, isoja vesipuhelilaumoja, villisikoja, Yalan jäniksiä, mangusteja, kauriita sekä pienen vilauksen leopardista tai tarkemmin sanottuna sen takakäpälät kun se oli pitkällään ruohikossa. Matelijoista näimme monia krokotiilejä sekä land monitoreita eli maalla asuvia noin puolitoista metriä pitkiä varaaneja. Lintuja näimme kymmeniä eri lajeja: blue-tail bee eater (mehiläissyöjä), Sri Lankan grey hornhill (sarvinokkalintu), isoja merikotkia, haikaroita, pelikaaneja, kymmeniä riikinkukkoja, kuningaskalastajia (kingfisher) sekä erinäisiä vesistöissä olevia kahlaajia.

Yalan järviä ja kosteikkoja

Elephant rock

Palasimme Yalasta takaisin Tissamaharamaan klo 19 jälkeen ja majoituimme hieman paremman luokan resortissa tällä kertaa Chaarya resort and spa nimisessä paikassa. Tässä paikassa oli puolihoito, jotenka illallinen oli buffet-tyylinen täynnä olevassa ravintolassa koska paikassa majoittui isoja ryhmiä. Aamulla menimme syömään aamiaista vasta myöhemmin jolloin aamusafarille lähtijät ja isommat ryhmät olivat jo poissa.

Paluu Yalan kansallispuiston portille auringonlaskun aikaan

Seuraavassa kuvia enemmän Yalan safarilta ja sen eläimistä.

Land monitorien eli varaanien "hellä-hetki" iltapäivän kuumuudessa. Pienet "land monitorit" saavat alkunsa näin.

Sarvinokkalintu

Elefantti juomassa - taustalla lintu seuraa tilannetta

LEOPARDI -- pökköttelee pensaikossa. Paras kuva mitä saatiin.

Krokotiili rannalla iltapäivän kuumuudessa

Mangusti - huom. hauskan värinen punainen naama

Kauris ?

Vesipuhveleita

Villisikoja tonkimassa maasta herkkuja

Yalan safarin jälkeen alkoi lomaa-lomasta vaihe eli siirryimme Sri Lankan etelärannikolla sijaitsevaan Mirissaan jossa vietimme seuraavat neljä päivää "rantalomaa", jonka jälkeen palasimme vielä pariksi päiväksi Negomboon ennen paluuta Suomeen. Sri Lankan matkan viimeisessä osassa kerron rantalomasta sekä matkan kustannuksista ja muuten summaan matkan plussia ja minuuksia.

1. Hienoja kuvia! Yala oli hieno paikka, välillä ruuhkat tosiaan hieman ahdistivat, mutta eläinhavainnnot olivat mahtavia. Nyt en enää muista, olimmekohan itsekin Block 1 -alueella, mutta varsin samalta maisemat näyttävät.

1. Kiitos! Suurin osa turisteista kulkee Yalaan juurikin Block 1 alueella, koska se helpoiten saavutettavissa Tissamaharasta käsin.

2. Kyllä olette nähneet eksoottisia eläimiä, hieno kuvakavalkadi.
    Juha

1. Kiitos! Olihan se kokemus nähdä suomalaisten eläinten sijaan hieman meille eksoottisempia eläimiä vaikka varsinkin lintujen suomalaisten nimien kanssa oli tekemistä. Nisäkkäistä elefantit olivat parasta antia.

3. Kansallispuistot Sri Lankalla kiinnostavat, ja tuntuu että maasta löytyisi todella monipuolisesti muutenkin aktiviteetteja. Tykkäsin mainitsemastasi lomaa lomasta -konseptista, koska välillä tulee mentyä reissussa niin tiiviisti paikasta toiseen, että tuollainen loppuloman rentoutumisvaihe tulee aivan tarpeeseen ennen arkeen paluuta! :)

1. Kiitos. Olen tuota "lomaa lomasta" mallia pitänyt tärkeänä jos ollaan parinkin viikon reissulla. Kaakkois-Aasian kolmen kuukauden reissuilla kun tehtiin "tiukassa" aikataulussa 2.5kk jatkuvaa siirtymistä, niin sen jälkeen kahden viikon rantaloma Koh Samuin saarella tuli tarpeeseen.