keskiviikko 31. heinäkuuta 2024

Argentiina - Cafayate

Luoteis-Argentiina viimeinen matkakohde Saltan provinssissa oli Cafayaten kaupunki, joka sijaitsee noin 190km etelään alueen pääkaupungista Saltasta. Alue on kuuluisaa viininviljely aluetta ja erityisesti korkealla sijaitsevista (1600-2100 metriä) olevista viinitarhoista ja viinitiloista. Alue on kuuluisa vaaleista torrontes rypäleistä sekä tietysti punaisesta malbec rypäleistä.

Quebrada Las Concasin punaisia vuoria

Cafayaten pieni kaupunki sijaitsee 1683 metrin korkeudella ja kaupungin lähistöllä on upea Quebradan Las Concasin laakso, joka on kuuluisa upeista punaisista vuorista ja luonnon muodostelmista sijaiten samalla RN68 tien varrella joka on nopein ja suorin reitti Saltasta jolloin ajoaika on noin neljä tuntia. Toinen vaihtoehto olisi ollut ajaa legendaarista RN40 tietä pitkin (ajoaika kahdeksan tuntia), tietä joka jatkuu aina Argentiina Patagoniaan asti, mutta osa tiestä on soratietä eikä vuokra-auton ominaisuudet siihen houkuttaneet. Toisaalta myös matka-aika olisi tullut tuplasti pidempi. Niinpä ajoimme Cafayateen ja takaisin samaa RN68 tietä pitkin, ja onneksi ajoimme sillä menomatkalla paistoi aurinko ja saimme nähdä upeat punaiset kalliot mutta paluumatkalla satoi vettä.

Sunnuntai 23.6.2024

Ajoimme läpi hiljaisen Saltan kaupungin sunnuntai-aamuna ja suuntasimme kohti RN68 tietä jota pitkin pääsee Cafayateen. Ensimmäiset pari tuntia olivat läpiajoa muutamien kylien eivätkä maisematkaan olleet niin erityisiä: peltoja, maatiloja ja pieniä hiljaisia kyliä siellä täällä. Carmenin kylän jälkeen maisemat alkoivat muuttua kunnes saavuttiin Quebrada Las Concasiin rajalle, josta alkoi upea reitti läpi eri punaisen sävyinä hehkuvien vuorten ja laaksojen, noin 72km ajan kunnes tullaan Cafayaten kaupunkiin. Matkalla on lukuisia pysähdyspaikkoja joiden nimetkin olivat mahtipontisia: Devil's throat (Garganta del Diablo), El Anfiteatro, El Obselisco, Los Castillos. Osassa paikoissa olikin paljon turisteja ihmettelemässä maisemia, varsinkin Garganta del Diablo oli ihan täynnä väkeä. Kyse on syvästä kanjonista jonka vesi on uurtanut punaiseen kallioon. Paikalta löytyy myös pienehkö keltaisen hiekan dyynialue, Los Medanos. Lisäksi muutamia kilometrejä ennen Cafayate alkoi tien viereen ilmestymään viinitilojen kylttejä ja myöhemmin myös viini viljelyksiä. Tuolla 72km matkalla kannattaa siis pysähtyä ihmettelemään upeita luonnon muovaavia kohteita.

Kohti Cafayatea RN68 tietä pitkin

Vuokra-auto - Fiat Croma automatic

Garganta del Diablo

Los Castillos

El Obselisco

Majoituimme Cafayaten pienessä keskustassa sijaitsevaan Killa Cafayaten majataloon, jonka pitäjä otti meidät lämpimästi vastaan ja kovasti hänellä tuntui olevan sekä kysyttävää (mistä tullaan, miksi) että esitelmöitävää sitä Cafayaten kaupungista. Taisimme olla ainoat asiakkaat koska kovin hiljaista hotellissa oli myös seuraavina päivinä.

Hotel Killa Cafayate rakennuksia

Kaupungista ja sen ympäristöstä löytyy siis kymmeniä viinitiloja ja viinimyymälöitä (bodega) jotenka ei tullut mitenkään epäselväksi mistä kaupunki on kuuluisa. Olimmekin jo Suomesta käsin varanneet seuraavaksi päiväksi vierailun kahdella tilalla. Viinitilalla vierailut ovat ilmaisia, mutta osallistuimme molemmissa sekä kierrokseen että viinien maisteluun. Näiden hinta vaihtelee riippuen minkä tason viinejä ja kuinka monta viiniä maistelee mutta esim. viiden kuuden viinin maistelukierros maksoi noin 13-15 euroa henkilöltä.

Iltapäivästä kävelimme vielä hyvin täynnä turisteja olevassa kaupungin keskustassa ja kävimme myöhäisellä lounaalla Pusk'no bistrossa (sijaitsee kaupungin Plaza de Cafayaten aukion reunalla) syömässä kolmen ruokalajin lounaan, jonka jälkeen suuntasimme Bodega Nanniin ostamaan viiniä illaksi.

Maanantai 24.6.2024

Suuntasimme (taksilla!) aamupäivästä kohti Piattellin viinitilaa, joka sijaitsee noin viiden kilometrin päästä Cafayaten keskustasta klo 11 alkavalle viinikierrokselle ja olimmekin ainoat ulkomaalaiset vieraat muiden ollessa argentiinalaisia tai ainakin espanjaa puhuvia, mutta opas kertoi meille ensin englanniksi ja sitten muille espanjaksi kohteesta. Piattellin viinitila (linkki: Piattelli vineyards) on hyvin uusi ja moderni viinitila sijaiten hieman Cafayten kylän yläpuolella 1700 metrin korkeudessa.  Kiersimme ensin hieman pihalla ja sitten modernissa hallissa nähden viinin tekemiseen käytettäviä teräksisiä säiliöitä. Viinikellarin näimme vain ikkunan takaa. Puolen tunnin kierroksen jälkeen oli vuorossa sitten kuuden eri viinin maistelu. Kierroksen jälkeen siirryimme lounaalle viinitilan upeaan ravintolan terassille jossa nautimme auringonpaisteessa kolmen ruokalajin lounaan viineineen. Lounas oli "kallis" (72€ kahdelle hengelle.. suomalaiseen hintatasoon nähden tämä oli halpa hinta) mutta erinomainen ja maukas mutta ns. "pitkä lounas": alkuruokanen kahdenlaisia empanadaseja (lihaa ja juustoa sisältäviä) - viininä Pianttelli torrontes, pääruoaksi ribsejä - viiniinä Pianttelli malbacia ja jälkiruokana suklainen ja hedelmäinen annos - viininä hieman makea valkoviini. Lounaalla meni pari tuntia. Voin suositella paikkaa mikäli Cafayatessa käy.

Piattelli Vineyards Cafayate

Piattelli Vineyardsin kellari

Piattelli Vineyards lounas - pääruoka-annos, upeassa maisemissa

Iltapäiväksi klo 15 siirryimme seuraavalla viinitilalle, Bodega El Esteco (linkki: El Esteco), joka on puolestaan hyvin vanha ja perinteinen viinitila - vuodelta 1863. Täällä pääsimme kiertämään myös tuotantolaitoksen sisällä puolen tunnin ajan, jonka jälkeen siirryimme maistelemaan viittä eri viiniä. Suosikki viiniksi tuli El Esteco Altimus, joka on vintage luokan viinejä vaikkakin sekoitettu useammasta rypäleestä. Myös perus El Estesco Don David Malbec Reserve on maultaan erinomainen malbec-rypäleestä tehty punaviini. Viinitilan yhteydessä on myös hotellimajoitusta sekä hyvä ravintola.

Bodaga El Estocon päärakennus

Viinien maistelua

Molempien viinitilojen tuotteita löytyy muuten Alkosta, joista juurikin El Estecon olinkin "löytänyt" ennen matkaa. Kävelimme päivän päätteeksi muutaman kilometrin Cafayaten keskustaan. Kävimme vielä myöhään illalla syömässä pihvit La Carreta de Don Olegario nimisessä ravintolassa, jossa pihvi oli aika keskinkertainen mutta viini (El Esteco Don David Malbec Reserve 2016) erinomainen.

Tiistai 25.6.2024

Ajoimme hiljakseen kohti Saltaa RN68 tietä pitkin ja puolessa välissä alkoikin sataa ihan kaatamalla vettä. Ensimmäinen kerta koko kuukauden aikana, mutta Saltassa olikin jo puolipilvistä. Ajoimme vuokra-autolla lentokentälle, johon oli tarkoitus palauttaa auto mutta vuokraamon toimistoa ei ollutkaan kentällä. Onneksi Hertz firmasta soittivat siihen toiseen vuokraamoon ja saimme sovittua ajan koska auto tulla hakemaan. Hakuoperaatiossa meni myös hetki kun auton hakija ei osannut puhua kuin espanjaa mutta taas Hertzin työntekijät auttoivat minua löytämään oikean henkilön.

Tie kohti Cafayatea upeiden vuorten välillä

Meillä oli lento Saltasta (SLA) Buenos Airesiin (Aeroparque Jorge Newbery, AEP) vasta myöhään illalla Aerolineas Argentinas lentoyhtiön Embraer E190 koneella. Kahden tunnin lento olikin täynnä turbulenssiä ja jatkuvaa "vatkausta" noususta laskuun, varsinkin nousun aikana jolloin koneen noustessa läheisten vuorten yli turbulenssit heiluttivat konetta aikalailla. Myöhemmin tarkistin turbli.com palvelusta että tosiaan kyseessä oli lähes koko matkan "strong" tai "moderate" tason turbulensseja. Saavuimme kuitenkin Buenos Airesiin aikataulussa. Seuraavat kaksi täyttä päivää vietimme Argentiinan pääkaupungissa ennen paluuta Suomeen.

1. Nämä ovat itselleni tuntematonta seutua Argentiinasta. En oikeastaan pidä juuri viinistä, niin sen vuoksi ei ole kiinnostanut. Maisemat näyttävät kuitenkin upealta, joten niidenkin vuoksi voisi matkustaa.

1. Cafayaten lähistöltä löytyi paljon luontokohteita vaikka alue onkin enemmän tunnettu viineistään.

2. Tuo maanantain lounaanne näytti siltä, että korvasi varmaan aamiaisenkin. Kaunista tuolla on muutenkin. Nuo turbulenssit eivät kuulostaneet kivoilta.

1. Kiitos. Lounaalla jaksoi pitkälle iltaan. Aamiaiset muuten Argentiinassa eivät olleet erityisen runsaita ja maukkaita. Tämä ei ollut yhdessä tai kahdessa paikassa vaan kaikissa niissä paikoissa missä olimme yötä. Voiko olla vaan sattuma vai maan tapa..

3. Matkat viinialueelle on ihan parhaita, ja maisematkin olisivat tuolla hulppeat. Jos viinitilalla on mahdollisuus ruokailla, niin se kannattaa kyllä ehdottomasti kokea. Ruuan ja viinin yhdistelmät ovat niissä aina täydellisesti sopusoinnussa. 😋

1. Kyllä näin on! Viinitiloilla pääsee suhteellisen edullisesti maistelemaan tilan viinejä ja ravintolatkin ovat olleet laadukkaita, jopa niin että hinta-laatusuhde voi olla parempi verrattuna "normaaliin" ravintolaan. Etelä-Afrikassa viinejä pääsi jopa maistelemaan ilmaiseksi eikä kyse ollut mistään vedellä jatketusta "talon viinistä".

4. Ai-jai. Lounas pitkän kaavan mukaan viinitilalla. Ihan parhautta. Itse olen aina pyrkinyt tuollaista mahdollisuutta hyödyntämään. Ja ei tosiaankaan haittaa, että ympärillä on yleensä hienot maisemat.