sunnuntai 7. heinäkuuta 2024

Peru - Machu Picchu

Perun ja kenties koko Etelä-Amerikan kuuluisin ja eniten vierailtu kohde taitaa olla Machu Picchu ja se oli listalla myös meillä kun suunnittelimme tätä matkaa. Netistä löytyy paljon paikan historiasta, mutta lyhyenä kertauksena että inkat rakensivat sen noin 1420 ja hylkäsivät kaupungin 1530 luvulla hävittyään "olemassa olostaan" sodan espanjalaisvalttoittajille. Sittemmin se jäi viidakon peittoon kunnes Hiram Bingham "löysi" sen 1911 ja toi sen samalla maailmalle tietoon ja vuonna 1983 se sai Unescon maailmanperintökohteen statuksen ja se kuuluu ns. "uuden maailman" seitsemän ihmeen joukkoon (näistä olen Machu Picchun lisäksi nähnyt Intian Taj Mahalin, Jordanian Petran ja Rooman Colosssiumin. kolme muuta ovat Kiinan muuri, Rion Kristus-patsas sekä Meksikossa Chichen Itzan pyramidi). Nykyään paikalla vierailee toista miljoonaa turistia vuosittain.

Machu Picchun rauniot aamun auringonpaisteessa

Perjantai 7.6.2024

Halusimme olla Machu Picchulla mahdollisimman aikaisin nähdäksemme auringonnousun alueella. Paikka aukeaa (talvisin) klo 6 ja olimme saaneet varattua liput klo 6 "sisäänkäyntiin", mutta koska aurinko nousisi vasta klo 7:15 niin lähdimme Machu Picchu kylästä vasta klo 6 jälkeen lähtevällä bussilla. Hotellissa aamiainen tarjoiltiin jo klo 4:30 alkaen jotenka ehdimme hyvin syömään ennen lähtöä. Teimme myös uloskirjauksen huoneesta samalla ja jätimme matkatavarat hotellin säilytykseen.

Bussimatka ylös Machu Picchun sisäänkäynnin luo kesti noin puolisen tuntia erittäin jyrkkää tietä pitkin. Alueella on kymmenkunta eri reittiä mitä pitkin saa kulkea ja näitä pidetään auki tiettyinä aikoina ja osaan pitää vielä ostaa erillinen lippu - esim. Huyana Picchun huipulle on oma lippunsa. Me teimme "klassisen" 2 (2A) kierroksen jonka ohjeellinen kiertoaika on 2.5 tuntia ja se kiertää koko alueen läpi. Tämä reitti on hyvin helppo kulkea eikä 2400 metrin korkeus tuntunut aiheuttavan mitään "ongelmia". Alussa on hieman jyrkempiä portaita, mutta ylimmän näköalatasanteen jälkeen helpottuu. Kannattaa kuitenkin pakata reppuun vettä mukaan, koska alueen sisällä ei ole myytävänä vettä tai muutakaan. Lisäksi suosittelen aurinkovoidetta ja hattua, koska auringon säteily oli erittäin voimakasta.

Aurinko nousee Machu Picchulla vuorten takaa

Kävelimme oppaan johdolla 15 minuuttia isolle tasanteelle, johon saavuimme kymmenen minuuttia ennen auringonnousua. Paikalla oli jo suhteellisen runsaasti väkeä, mutta "kaaos" on kuitenkin vielä hallittua eikä kuuluisimmalla valokuvaus paikoille ollut pitkää "jonoa". Auringonnousu vuorten yli idästä oli mykistyttävän kaunis olihan nyt taivaskin täysin selkeä ja ilma sopivan viileä noin 10 astetta. Sää oli siis erinomainen ja pääsimme todistamaan kuinka upeasti Machu Picchun rauniot tulivat esiin auringon valaistessa niitä ja viereisiä vuoren rinteitä. Kiersimme kolmisen tuntia raunioilla keskustellen asiantuntevan nuoren oppaan kanssa. Opas ei ole pakollinen eli voit myös omatoimisesti kiertää kohteet, mutta oppaan kanssa alueesta sai paljon enemmän irti kun lukemaan etukäteen opaskirjoja. Kuvat puhukoot puolestaan kuinka upea paikka oikeasti oli vaikkakin aamupäivän aikana alue alkoikin ruuhkautumaan pahasti pääturistimassojen saapuessa paikalle.

Ensimmäinen näkymä Machu Picchulle hetki ennen auringonnousua

Aurinkotemppeli - yksi paikan tärkemmistä temppeleistä

Taustalla näkyy Huayna Picchu vuori, johon olisi voinut myös kiivetä lisämaksusta

"Keskuskenttä"

Terasseja

Terassit toisesta kuvakulmasta

Keskellä oli "workshoppeja" eli työpajoja missä oltiin valmistettu erilaisia tarvikkeita silloisille asukkaille.

Kellon kymmenen jälkeen palasimme takaisin sisäänkäynnin luo, jossa oli täysi härdelli päällä ja jonot pitkiä sisäänkäynneissä. Hyppäsimme seuraavaan bussiin ja ajoimme alas Machu Picchu Puebloon käyden pitkällä lounaalla ennen kuin kävimme hakemassa hotellista matkatavarat ja siirtymistä juna-asemalle, josta lähdimme kohti Ollaytaytamboa klo 1430 junalla johon saavuttiin aikataulun mukaisesti klo 16.

Maailmanmatkaja Bunny, joka on käynyt noin 90 eri maassa ja uusi hattu Machu Picchu Pueblossa. Ks. Instagram: pupumatkat

Ollaytaytambossa meitä vastassa oli kuljettaja, joka olikin jo hakenut meidän matkatavarat Yucaysta, jotenka pääsimme ajamaan suoraan Cuscoon johon matka kuitenkin kesti lähes 2.5 tuntia, vaikka kartalla matkaa ei tullut kuin 60km. Cuscossa illan ruuhka oli kohtuullinen ja aurinkokin ehti laskea ennen kuin pääsimme Unaytambo Cucso nimiseen entisen inka temppelin / linnoituksen päälle rakennettuun hotelliin joissa majoituimme seuraavat kaksi yötä. Kävimme lähistöllä sijaitsevassa Chull's Peruvian Cuisene and Craft Beer paikassa syömässä erinomaista illallista ja nauttimassa muutamia hyviä "artesaani" oluita (7 Vidas merkiltä löytyi useampaa olutta). Hotellin sijainti oli myös erinomainen muutaman korttelin päässä Cuscon pääaukiolta ja vieressä tosiaan tämä erinomainen ravintolassa jossa kävimme myös seuraavanakin päivänä syömässä.

1. Tämä on kyllä kerran elämässä kohde. Pitäisi käydä nopsasti, vai onkohan jo niin niin massakohde, että ei koe aitoa tunnelmaa?

1. Tuolla on tuskinpa koskaan kovin hiljaista tai kenties sadekaudella voi olla, mutta heti aamusta kun menee niin voinee välttää isommat ruuhkat. Massaturistikohde tuo kuitenkin on.

2. Suomalaisittain mukava lämpötila, toiset saattavat pakata lämmintä. Omat tuntemukseni Machu Picchusta olivat pettyneet, sehän on alhaalla, toisin kuin Saqsayhuaman, esimerkiksi. Monoliitit siellä olivat paljon hienompia. Sanoisin, että jos Machu Picchulle tulee huppu päässä, niin onhan se hieno, mutta kun niitä raunioita on koko pyhä laakso täynnä ja lisää paljastuu, myös Machu Picchun ympäristöstä. Toinen pettymys oli sen löytäminen, kun ei se ollut sen enempää kateissa koskaan kuin minun avaimeni aamulla. Minun käydessäni siellä oli kyllä läkähdyttävän kuumaa ja pilvistä, joten ehkäpä se on auringossa nätimpi.

1. Cuscossa kävimme Saqsayhuamanilla. Upea paikka ja tosiaan monoliitit olivat ISOJA. Kenties sää myös vaikuttaa siihen miten kohteen tai nähtävyyden kokee. Esim. Limassa oli pilvistä ja utuista, eikä se savitiilipyramidi aluksi näyttänyt niin hienolta kuin mitä oli kuvitellut - auringonpaisteessa se olisi varmasti ollut upeampi kohde.

3. Melkoisen nopeasti te tuolla kävitte. Tuollainen auringonnousuretki olisi kyllä hieno. Aikanaan Angkor watissa sellaisella olimme.

1. Aikataulu on aika tiukka. Kolmisen tuntia riitti meille Machu Picchua. Jotkut voivat olla siellä useammankin päivän varsinkin jos käyvät viereisillä vuoren huipuilla.

4. Tämä on kyllä upea kohde ja sellainen, joka varmasti nousee omallakin listalla top-nähtävyyksiin tuolla suunnalla. Hienoja kuvia, joista hyvin näkee myös alueen suuruuden, kun ihmiset ovat siellä ihan pikkuruisina :) Hauska tuo teidän reissupupu!

1. Kiitos. Reissupuput ovat olleet jo pidempään (yli 20 vuotta) matkassa.

5. Auringonnousu Machu Picchulla oli upea. Aamu toimii tosiaan maisemien suhteen tuolla loistavasti ja on myös todennäköisesti se paras tapa välttää pahimmat ruuhkat - kuten niin useissa paikoissa muutenkin. Hieno paikkahan tuo on, ilman muuta.

6. Oma reissuni Machu Picchulle tapahtui vuonna 2011. Lähdimme ystäväni kanssa sinne Inkapolku-vaellus mielessä.Ystäväni sai juuri ennen reissua rasitusvamman jalkaansa eikä harmittavasti voinut lähteä vaellukselle. Hänellä oli muuta ohjelmaa niiden päivien ajaksi, kun me muut patikoimme tuon kuuluisan reitin. Ikimuistoinen matka, joka tuli elävästi mieleen tätä juttua lukiessa.

1. Varmasti on ollut mahtava vaellus. Näin muutamia vaeltajia jotka olivat lähdössä Inkapolulle ja muutamia jotka juurikin saapuivat polkua pitkin Machu Picchulle.

7. Machu Picchu on kyllä unelmien matkakohteiden klassikkoja! Itsellä tuskin suunnitelmissa moneen moneen vuoteen, mutta ehdottomasti kiinnostaa, sitten joskus. Hyvä, että ei tullut vuoristotaudin oireita, olen nimittäin kuullut muutamaltakin ihmiseltä, että ovat saaneet oireita Machu Picchulla. Itseä kyllä jännittäisi erittäin paljon ajomatka jyrkkää tietä pitkin sisäänkäynnille...

1. Bussissa kannattaa istua käytäväpaikalla jolloin jyrkkyys ei näkyisi niin selvästi kuin ikkunapaikalta. Onneksi tie on suhteellisen hyvä kuntoinen ja kuljettajat todennäköisesti kokeneita.

8. Tuo on kyllä viisainta, että menee saletisti ruuhkautuvuin nähtävyyksiin aikaisimpaan mahdolliseen ajankohtaan. Näyttää kyllä upealta varsinkin auringon valossa kylpiessään. 🤩

9. Machu Picchu oli kyllä vielä upeampi paikka kuin olin itse ajatellut! Olin vierailemassa juuri ennen pahimman sadekauden alkua joulukuun alussa, ja olin hieman epäileväinen kun päiväksi palkattu oppaani sanoi ettei paikalle kannata mennä vielä ihan klo 6. Mietin mielessä, että halusiko hän itse nukkua pidempään, kun olin suunnitellut muiden kertomuksen perusteella että paikalla kannattaisi olla aikaisin. Ainakin tuona päivänä hän oli oikeassa, sillä aikaisen aamun ajan Machu Picchua peitti pilvet ja kun saavuimme paikalle hieman myöhemmin oli koko paikka edelleen pilvessä. Puolen tunnin odottelun jälkeen pilvet alkoivat kuitenkin väistyä ja myöhemmin päivällä käyneiltä kuulin että he olivat nähneet kaupungin täysin kirkkaana auringonpaisteessa. En tiedä onko tämä sadekaudelle tyypillistä, että aamuvisiitillä saattaa käydä huono tuuri ja upeaa maisemaa ei oikeastaan pääse näkemään. Varmasti hieman myös tuurista kiinni! :)

1. Sadekaudella paikka voi hyvinkin olla pidempään pilvien tai usvan peitossa - ja kenties sitten iltapäivästä tai iltaisin selkeä. Tästäkin syystä ajoitimme matkan talviaikaan jolloin on suurin todennäköisyys että sattuisi olemaan kuulas ja selkeä ilman ja näin sitten onneksi olikin.