perjantai 2. elokuuta 2024

Argentiina - Buenos Aires

Etelä-Amerikan kuukauden matkan viimeinen kohde oli Argentiinan pääkaupunki Buenos Aires, johon lensimme luoteis-Argentiinan Saltasta. Majoituimme kolmeksi yöksi Recoletan kaupunginosassa sijaitsevassa Arc Recoleta hotellissa. Saavuimme hotellin vasta puolenyön aikoihin, joten käytännössä meillä jäi aikaa Buenos Airesiin vain kahdeksi täyttää päivää ja kolmannen päivän aamulla meidän piti jo lähteä aamupäivästä lentokentälle.

La Bocan värikkäitä taloja - erittäin turistinen alue

Keskiviikko 26.6.2024

Aamusta lähdimme puolen päivän opastetulle kierrokselle Buenos Airesin eri kaupunginosiin liikkuen kaupungin osasta toiseen autolla jonka jälkeen jalkauduimme kävelemään ja katselemaan mitä missäkin kaupunginosassa oli nähtävää. Näin saimme jonkinlaisen käsityksen tästä laajasta miljoona kaupungista. Opas sattui olemaan aikamoinen kosmopoliitti joka selosti jatkuvalla syötöllä eri mistä missäkin nähtiin ja välillä jouduttiin oikein "juoksemaan" hänen perässään kun kuljimme niin La Bocan kuin San Telmon kaduilla sekä keskustan kuuluisilla aukioilla ja nähtävyyksissä.

Kävimme ensin ihmettelemässä lähetystöaluetta jonka ympäriltä löytyy myös isoja bulevardeja ja laajoja puistoa sekä lukuisia museoita, kunnes päädyimme Plaza de Mayolle - Buenos Airesin tärkeimmälle aukiolle jonka toisella laidalla on presidentin palatsi, Buenos Airesin pääkatedraali sekä valtion pankki. Kävimme katedraalissa katsomassa kenraali San Martinin (Argentiinan, Perun ja Chilen vapauttaja Espanjasta) isoa mauseleumia, jonka ympärillä sotilaat vartioivat hautaa.

Buenos Airesin katedraali

Kenraali San Martinin hauta

Seuraavaksi suuntasimme La Bocan alueelle, joka on kuuluisa värikkäästi maalatuista taloista ja turistille suunnatuista ravintoloista ja tangoa esittävistä paikoista. Monet turistit jonottivat ottamaan kuvia erinäistä muovisten patsaiden kanssa. Alue on hyvin pieni. Kävimme myös La Boca stadionin porteilla. La Bocasta suuntasimme uuteen kaupunginosaan - entisen sataman viereen rakennettuun osaan, jossa oli paljon pilvenpiirtäjiä, luksus asuntoja ja ravintoloita.

Kierros päätyi boheemiin Sal Telcon kaupunkiin, josta löytyi useita ravintoloita, iso kauppahalli sekä erityisen paljon antiikkiliikkeitä. Tämä kaupunginosa vaikutti paljon kiinnostavammalta ja aidommalta kuin teennäinen La Boca. Koska aurinko paistoi päätimme kävellä takaisin hotellille. Suuntasimme ensin Playa de Mayolle jossa olimme käyneet aamupäivällä ja löysimme sen läheisyydestä ravintolan lounasta varten - wieninleikkeet oli järkyttävän suuria, mutta hinta kohtuullinen 20 euroa per henkilö juomineen.

"Mustan Kissan tangoa" Sal Telmossa

Lounaalta jatkoimme kohti maailman leveintä Avenida 9 de Julio katua, joka on 140 metriä leveä käsittäen 7 kaistaa molempiin suuntiin. Pituutta kadulla on kolme kilometriä. Keskellä katua on myös korkea obeliski, jonka on myös yksi kaupungin symboleista ja paikka jossa ollaan kun ns. "torilla tavataan".

Obeliski, Buenos Aires

Lopulta päädyimme kenties maailman kauneimpaan kirjakauppaan - El Ateneo Grand Splendid, joka on rakennettu entisen teatterin tiloihin.

El Ateneo Grand Splendid kirjakauppa

Päädyimme takaisin hotellille auringonlaskun jälkeen ja mittarissa oli lähemmäs 15km kävely ympäri Buenos Airesia.

Torstai 27.6.2024

Torstaina piti alunperin lähteä käymään Uruguayn puolella päiväreissulla Colonia del Sacramenton kaupungissa, johon olisi päässyt Buenos Airesista lautalla muutaman tunnin matkalla mutta päätimme jättää sen väliin. Parin tunnin vierailu Uruguyassa kun ei olisi antanut muuta kuin "maapisteen". Vaikka olenkin "maailmanmatkaaja" ja "maapisteiden keräilijä" niin haluan kuitenkin tutustua aina uuteen maahan kunnolla. Parin tunnin reissulla rannikkokaupunkiin sitä ei tehdä.

Niinpä lähdimme käymään läheisellä Recoletan hautausmaalla, johon on haudattuna mm. Eva Peron. Pääsymaksu alueelle oli huomattavan korkea - 11€, ja hautausmaa ja sen haudat olivat aika huonossa kunnossa. Peronin pieni hauta tuli kuitenkin nähtyä.

Cementerio de la Recoleta

Hautuumaan jälkeen kävelimme ympäri Recoletan kaupunginosaa sinne-tänne ilman päämäärää poiketen kahviloissa ja baareissa (mm. Four Seasons hotellin upeassa baarissa) sekä pitkällä lounaalla. Päättyvä loma ja kenties pieni matkaväsymyskin alkoi kenties jo vaivata, joten palasimme auringonlaskun aikaan hotelliin ja pakkasimme laukut lentomatkaa varten. Buenos Aires olisi kenties vaatinut muutamia lisä päiviä vierailuun, niin iso paikka oikeasti on että esim. laajoihin puistoihin saati museoihin emme nyt ehtineet. Kaupungista minulle tuli mieleen New York tai Barcelona.

Perjantai 28.6.2024

Aamupäivästä lähdimme kohti Buenos Airesin päälentokenttää (Ezeica International Airport) noin 30km päähän keskustasta. Vaikka saimmekin laukut heti checkattua lennolle, niin turvatarkistus- ja passintarkistusjonossa meni lähemmäs puolitoista tuntia. Toiminta oli todella hidasta vaikka lähteviä lento ei ollut kuin muutamia.

Pääsimme nousemaan ajallaan KLM (Boeing 787-9) lentokoneeseen. Paluumatkan teimme Premium Economy luokassa jossa on economya tilavammat istuimet koneessa omassa osastossa ja siellä tarjoiltiin myös hieman "laajemmat" ateriat ja juomat verrattuna economy-luokkaan. Lento Amsterdamiin oli p-i-t-k-ä -- yli 13 tuntia, ja siihen vielä boarding ajat päälle. Lentotilastojen perusteella tämä oli minun pisin lentomatka.

KLM lento KL702 valmiina EZE-AMS lennolle. Boeing 787-9

Lauantai 29.6.2024

Saavuimme Amsterdamin kentälle aamusta klo 8:40, ja meillä oli "tiukka" 1h 10min vaihtoaika kentällä. Myös Amsterdamin turvatarkistus oli erittäin hidasta koska samanaikaisesti oli saapunut monta konetta ja ruuhkat tarkistuksiin olivat pitkät. Jonossa meni yli puolituntia, jonka jälkeen vuorossa oli passien tarkistukset johon oli lähes non-schegen terminaalin käytävän pituinen jono. Tässä kohtaa tuli mieleen että "game over", mutta päätimme kiilata koko jonon ohi ja huomasimme että jonottajat olivat menossa perinteiseen passin tarkistukseen ja pääsimme nopeasti sähköisistä passin tarkistuksesta läpi, mutta meidän piti kuitenkin vielä juosta C-siiven päähän ja ehdimme viime hetkellä Helsingin lennolle. Helsingin lentoasemalta otimme taksi kotiin.

Kotona otin vesihanasta lasin vettä ja maistoin maailmasta puhtainta vesijohtovettä. Tämä ns. "Kotiinpaluu-traditio" pitää tehdä ensimmäisenä kun saavun matkoiltani kotiin.

Uyunin suola-aavikolla, Bolivia

Epilogi

Kolmenkymmenen päivän matka oli päättynyt onnistuneesti ilman mitään isompia ongelmia tai haavereita ja "pierukin säilyi kuivana" (lue: ei vatsatautia). Saimme nähdä ja kokea neljän eri maan (Peru, Bolivia, Chile ja Argentiina) nähtävyyksiä monelta eri kannalta hyvän suunnittelun (kiitos Aventura!) ja matka-ohjelman myötä, joka todellakin räätälöitiin meille sopivaksi. Näitä olivat Perussa mm. inkojen upeat temppelit (mm. Machu Picchu), Boliviassa ylänköalueiden suola-aavikoita ja upeita laguuneja, Chilessä pieni lomanen Atacama San de Pedron kaupungissa ja Argentiinassa Jujuyn ja Saltan alueen upeat maisemat sekä erinomaiset viinitilat. Tapaamamme ihmiset jäivät myös mieleen, erityisesti oppaat olivat erittäin ystävällisiä ja hymyileviä, vaikka välillä emme esim. ravintoloissa löytäneet yhteistä kieltä tarjoilijoiden kanssa, niin aina pääsimme yhteisymmärrykseen. Tämä oli minun ensimmäinen matka Etelä-Amerikkaan ja sen ylänköalueille. Heittämättä matka meni top-10 matkoihin mitä olen tehnyt.

Bippi ja Bunny (@pupumatkat) Titicaca-järven Isla del Solin saarella

1. Upea matka! Tykkään noista seuduista todella paljon. Niin ikään Buenos Aires on yksi suosikeistani. Tullaan varmasti vierailemaan jatkossakin tuolla päin!

1. BA olisi vaatinut pidemmän ajan jotta kaupunkiin olisi päässyt paremmin kiinni, mutta yleisesti ottaen kaikki vieraillut kohteet tällä Etelä-Amerikan reissulla olivat hienoja ja erilaisia missä olen aiemmin matkustanut. Patagoniaan haluaisin vielä matkustaa ja kenties myös Amazonille vaikka en hämähäkeistä ja muista "öttisiäistä" niin paljon pidä.

2. Buenos Aires on mielestäni hyvin kaunis kaupunki, varsinkin Etelä-Amerikan kaupungiksi, jos nyt näin voi sanoa. Monet rakennukset ja kahvilat ovat hyvin eurooppalaistyylisiä ja viehättävän näköisiä. Buenos Airesissa on siis tässä mielessä yllättävän kotoisaa, vaikka ollaankin ihan eri puolella maailmaa. Tuota en tiennytkään, että Recoletan hautausmaalle on nykyään pääsymaksu. Sitä ei ollut silloin, kun itse siellä vierailin, mutta siitä onkin jo vuosikausia aikaa.

1. BA oli kaupunkina kiehtova, varsinkin San Telmon alueella olisi kiva viipyä pidempään. Varmaankin pääsymaksuja on alettu keräämään koska maahan oli aika huonossa taloudellisessa tilanteessa vielä hetki sitten. Se mikä pisti vaan silmään oli kaksoishinnoittelu johon olen aiemmin törmännyt Intiassa - paikallisille hinta on huomattavasti halvempi tai sitten vain turisteja rahastetaan.

3. Hieno reissu. Juuri pohditaan poikani kanssa josko hänen valmistujaismatka olisi tämänkaltainen vai josko Australia olisi suunta

1. Varmaankin molemmat kohteet olisivat upeita jos tuollaisen saa "lahjaksi". Australia tosin huomattavasti "helpompi" kohde kuin Etelä-Amerikan maat jo kulttuuriin ja kielen osalta.

4. Juu, ei kunnon maabongari Uruguayta kuittaa vierailulla Colonia del Sacramentoon, vaikka se todella kaunis kylä onkin. Me jatkoimme Buenos Airesista aikoinaan matkaa lautalla sinne, yövyimmekin siellä - tunnelmallisuus oli muuten huipussaan illalla, eli suosittelen muuta kuin päivävierailua - ja jatkoimme sitten vielä Montevideoon, joka sekin oli ihan kivantuntuinen kaupunki.

1. Päätettiin tosiaan jättää Uruguya seuraavaan kertaan ja jos sinne matkustaa niin kunnolla tutkia maata. Maanosa on niin iso että vaatinee vielä ainakin kaksi erillistä kuukauden reissua että ehtisi käymään kaikissa maanosan jäljellä olevissa kahdeksassa maassa eli keskimäärin viikko per maa on ollut se tavoite että ylipäätänsä ehtii maata tai kohdetta näkemään.

5. Argentiina ja Buenos Aires kyllä kiinnostaisi kovasti matkakohteena ja varmasti vielä sinne reissu tuleekin tehtyä. :) Kiva lukea kokemuksia sieltä.

1. Kiva jos blogijuttu kiinnosti saat kipinän matkustaa Argentiinaan.

6. Käymistänne maista vain Perussa on tullut käytyä. Argentiina ja nimenomaan Buenos Aires kiinnostaisi kovasti. Hieno hautausmaa ja tuo kirjakauppa täytyy laittaa muistiin. Todella kaunis!

1. Kirjakauppa oli kyllä huomattavasti hienompi kuin "Suomalainen kirjakauppa"

7. En ole Buenos Airesissa käynyt ja Argentiinankin vain nähnyt Paraguayn puolelta, mutta kun näitä hulppeita katedraaleja, kirjakauppoja ja hautuumaita katselee, niin saa tehdä kyllä sen loppupäätelmän, että joskus on ollut rahaa Argentiinassakin. Enää ei taida olla :)

1. Argentiina oli maailman rikkaimpia valtiota 1900-luvun alussa, jopa rikkaampi kuin Yhdysvallat. Englanti oli tällöin heidän tärkein kauppakumppani, ja tämä näkyy mm. siinä se BA metro on rakennettu heidän toimesta. Eli ns. wanhalla rahalla maa on rakennettu ja se näkyy edelleen katukuvassa upeina rakennuksina.