Sivut

sunnuntai 7. heinäkuuta 2024

Peru - Urubamba, Yucay ja matka Machu Picchulle

Seuraavat pari päivää vietimme Urubamba joen varrella sijaitsevassa Inkojen Pyhässä laaksossa (Sacret Valley) majoittuen Yucay kylässä noin kolmen kilometrin päässä Urubamban kaupungista, joka on samalla laakson isoin kaupunki. Limassa ilma oli ollut edeltävänä päivänä pilvinen ja sumuisen sateinen, mutta Yucayssa olikin sitten raikas ja aurinkoinen "talvinen" ilma lämpötilan ollessa aamuisin noin kymmenen astetta ja päivisin lähemmäs 22 astetta vaikka paikka sijaitsee 3000 metrin korkeudella ja ympärillä kohoaa useampia vuoria lähes neljään viiteen kilometriin asti.

Näkymiä Pyhään laaksoon Qantas Raqay kylästä

Keskiviikko 5.6.2024 Pyhän laakson inka temppeleitä

Vietimme koko keskiviikkopäivän kansainvälisellä retkellä joka suuntautui kolmeen eri kohteeseen Pyhässä laaksossa. Lähdimme aamulla klo 8 kohti Pisac (Pi'saq) kylään, jonne oli noin tunnin ajomatka ensin pikkubussilla, ja kohteessa vaihdoimme isompaan bussiin jossa meitä turisteja oli noin 20 henkilön ryhmä. Pisac on kuuluisa isoista värikkäistä (turisti) markkinoista, mutta ensin suuntasimme kaupungin yläpuolella sijaitsevaan inkojen noin vuonna 1450 rakennuttamaan kylään vuorten rinteillä, joka on kuuluisia isoista maanviljetykseen tehdyistä terasseista ja vuoren huipulla sijainneesta Qantus Raqay kylästä noin 3600 metrin korkeudella. Samalla kylä oli toiminut inkojen yhtenä monista vartiopaikkana Cuscon ja Ollantaytambon välisellä alueella. Cuscohan oli inkojen pääkaupunki ja sieltä kautta he hallitsivat valtakuntaa joka ulottui aina nykyisen Kolumbian alueelta Argentiinaan. Kiersimme alueella noin tunnin ajan ensin oppaan johdolla ja sitten itsenäisesti. Opas olikin todella osaava ja osaisi kertoa tarkkaan eri paikkojen historiasta.

Qantus Raqay terasseja ja kylä vuoren päälle

Seuraavaksi suuntasimme takaisin Pisacin kylään jossa on muutaman korttelin alueella kymmeniä turisteille tarkoitettuja kauppoja, jossa kaikissa tuntui olevan myynnissä samoja tuotteita. Erityisesti kaikki tuntuivat myyvän alpakan villasta tehtyjä tuotteita, mutta oikeasti Perussa ei ole niin paljon alpakoita että niistä riittäisi materiaalia kaikkiin tuotteisiin ja pääsimme myös oppaan johdolla vertailemaan eri "alpakasta" tehtyjä tuotteita. Kyllähän sen erotti missä oli lisättynä tai kokonaan keinokuiduista tehtyä materiaalia. Sanottiin myös että mitä värikkäämpi tuote, sitä todennäköisempää että siinä on laaman tai lampaan villaa eikä alpakkaa. Kävimme myös tutustumassa hopeasta tehtyihin koruihin ja miten erottaa aidon hopeakorun väärästä.

Pisacin markkinoita

Kiersimme täälläkin aluetta noin tunnin ajan kunnes hyppäsimme bussiin ja lähdimme ajamaan kohti lounaspaikkaa. Yllätykseni meille kahdelle oli varattu eri paikka lounastaa kuin muulle ryhmälle, koska eri agenteilla oli eri sopimuksia ravintoloihin. Yllätys oli vieläkin suurempi kun ajoimme takaisin Yucayn kylään ja meidän lounaspaikka olikin meidän hotellia vastapäätä sijainnut "viiden tähden" hotellialueella. Muu ryhmä siirtyi 15 kilometriä pohjoiseen olevaan ravintolaan, jotenka bussi joutuikin ajamaan tätä väliä keräten turistit taas lounaan jälkeen yhteen.

Hotellin jonka alueella söimme lounaan oli myös oma värikäs kirkko

Päivän kolmas ja viimeinen kohde sijaitsi Ollantaytamboon kaupungissa, josta kautta muuten kuljetaan yleisesti Machu Picchun suuntaan junalla, jonne mekin matkasimme seuraavana päivänä. Ollaantaytambossa kohteen oli inkojen temppeliin tai linnakkeeseen, jonka juurella käytiin espanjalaisten (Pizarron johdolla) kanssa vuonna 1537 taistelu, joka oli viimeinen jonka inkat voittivat Manco Inca johdolla. Linnaketta ei koskaan saatu valmiiksi ja hyökkääjien päälle työnnettiin linnakkeen isoja kivipaaseja, jotka ovat vieläkin niillä sijoillaan joihin ne taistelun jälkeen jäivät. Paikka oli vaikuttava vaikkakin välillä erittäin tuulinen johtuen laakson muodosta ja sen ympärillä kohoavista vuorista. Palasimme illalla auringonlaskun aikoihin takaisin hotelliin.

Ollantaytambon inkojen linnake, jonka juurella oli inkojen viimeinen taistelu

Kivimuurin liitoksia

Linnoituksen muuria

Torstai 6.6.2024 Matka Machu Picchu Puebloon

Meillä oli aamupäivä hyvää aikaa kävellä Yucayn kylässä kunnes puolenpäivän aikaan siirryimme autokuljetuksella takaisin eilen käymään Ollaytaytambon kaupunkiin, josta lähdimme junalla kohti Machu Picchua Aguas Calientesin kylään, joka myös kutsutaan Machu Picchu Puebloksi eli Machu Picchun kyläksi. Näin jälkikäteen olisi ollut kenties parempi olla pari päivää Ollantaytambossa kuin Yucayssa yötä,  koska nyt jouduttiin matkaamaan parikin kertaa näiden paikkojen välillä. Onneksi matka kesti vain noin 40-45 minuuttia suunta. Junaa saa ohjeistuksen mukaan ottaa vain yhden 5kg painavan käsimatkatavaran, jotenka jätimme suurimman osasta tavaroista Yucayn hotelliin josta ne tultaisiin seuraavana päivänä hakemaan kun Machu Picchulta palattua jatkettaisiin matkaa Cuscoon. Tavaroita ei tosin kukaan junamatkalla tarkistanut mutta yhden yön matkalle riitti hyvin käsimatkatavarat.

Suurin osa turisteista matkaa Machu Picchulle juurikin junalla. Puolentoista tunnin junamatka Ollantaytambosta Machu Picchu Puebloon on kerrassaan upea kokemus, sillä juna kulkee Urubamba joen varrella alavirtaa kun mennään kohti Machu Picchua joka sijaitsee 2400 metrin korkeudessa. Väliä operoi pari kolme junaa ainakin eli Inca Rail, Peru Rail sekä luksusjuna Hiram Bingham joka on nimetty Machu Picchun "löytäneen" amerikkalaisen arkeologin mukaan. Me matkustimme Inca Rain junalla menomatkalla "360 luokassa" ja paluumatkalla Voyager luokassa. Erona näissä oli se, että menomatkalla junan vaunu on tilavampi ja katossa ovat kattoikkunoita joista voi nähdä maisemia laajemmin. Menomatkalla myös paikallinen bändi veivasi biisejä viereisessä junan vaunussa ja meidänkin vaunussa oli henkilökunnan esittämä show muinaisesta inkojen aikaisesta rakkaustarinasta. Jos oikein haluaa panostaa matkaan niin Hiram Binghami junassa pääsee nauttimaan upeissa puitteissa ruokaa ja juomaa, mutta meille riitti ihastella maisemia junan ikkunoista ilman ruokailua.

Inca Railin 360 junan vaunu

Näkymiä junan ikkunasta kohti Machu Picchua

Saapuminen Machu Picchuen kylään oli hauska, koska juna jätti matkustavat "keskelle" kylää. Kylässä on nykyisin toki juna-asema, mutta liikenteestä riippuen juna kulkivat ja purkavat matkustajia keskelle kylää ja junien kulkua olikin hauska seurata istuen vaikkapa ravintolassa. Machu Picchun kylässä ei jäänyt epäselväksi mikä on Perun tai kenties koko Etelä-Amerikan tärkein turistinähtävyys, koska koko kylä on yhtä turistialuetta kymmenine hotelleineen ja ravintoloineen sekä laajoine markkinoineen. Majoituimme yhdeksi yöksi El Mapi by Incaterra nimiseen isoon hotelliin sisältäen aamiaisen lisäksi myös illallisen. Kävimme kuitenkin iltapäivän myöhäisellä lounaalla syömässä grillattua alpakkaa jossain lähistön ravintolassa samalla seuraten junien kulkua kylässä. Puttukusi nimisestä pienestä ravintolasta oli myös hyvät näkymät kylän raitille ja junien bongaukseen. Machu Picchu Pueblo  on hyvin pieni ja sen ympäri kävelee vartissa joskin korkeuseroja riittää.

Aguas Calientes eli Machu Picchu Pueblo

Kylää nähtynä Puttukusi nimisestä ravintolassa, jossa kävimme olutta juomassa.

Tapasimme illalla vielä hotellissa seuraavan päivän oppaan, jonka kanssa sovimme lähdöstä aikaisin aamulla klo 6 jälkeen itse Machu Picchulle. Itse kohteeseen voi joko kävellä tai ottaa bussin "keskeltä" kylää. Pääsylipun mukaisesti tulee olla paikalla koska vain tietty rajallinen määrä turisteja päästetään alueelle päivittäin. Busseja kuitenkin menee niin tiheästi että riittää kun tulee paikalle aikaikkunan puitteissa eikä mitään tuntien jonotusta tarvitse harjoittaa. Liput sekä junaan että Machu Picchulle kannattaa hankkia hyvissä ajoin etukäteen kun tietää milloin kohteeseen matkustaa. Kylästä toki pystyy ostamaan lippuja Machu Picchulle ihan perinteisesti mutta varsinkin sesonkiaikaan ne on syytä hankkia etukäteen. Moni tekee matkan Machu Picchulle päiväretkenä Ollantaytambosta tai Cuscosta käsin, mutta itse halusimme viettää yhden yön kylässä ja suunnata heti aamusta Machu Picchulle. Seuraavassa jutussa kerron itse Machu Picchulla käynnistä.

1. Haaveilen Perun matkasta. Miltä tuntui noin korkeassa olo?
    Kuuluiko kaikki retket reissun suunnitelmiin vai olitteko ostaneet niitä erikseen?

1. Korkeutus tuntui parin päivän aikana varsinkin kun käveli ylämäkeen. Hengästyi helposti ja pulssi oli kovempaa. Muutamana yönä oli myös outoa "silmän takana" ollutta päänsärkyä (varsinkin yli 3800 metrissä) ja kun katselin aktiivisuusrannekkeesta veren happisaturaatiota niin sen huomasi olevan huomattavasti alempana normaalista. Parasetamoolia otin särkyyn. Jossain hotelleissa oli happisäiliöt respan vieressä, josta olisi ongelmatilanteissa saanut hengittää puhdasta happea.

Retket Perussa, Boliviassa ja Chilessä kuuluivat "pakettiin" ja suunnitelmiin. Argentiinassa maksettiin itse muutama retki tai vierailu.

2. Juuri junalla mekin tuonne kuljimme, ja muutenkin samoja Cuscon ympäristön alueita tutkimme. Samat kokemukset tuulisuudesta. Mitä materiaalien aitouteen tulee, niin kovasti pohdimme asiaa Nepalissa. Pehmeältä vaikuttivat ja päätettiin luottaa ilmoitettuun. Hyviä ovat olleet.

1. Todennäköisesti turistit kulkevat samoja "polkuja" ja kohteita tuolla pääsääntöisesti. Mitä ostoksien laatuun tai materiaaleihin niin niitähän löytyy laidasta laitaan, ja itsehän sen hinnan ja laadun aina asettaa että ostaako vai ei. Päädyimme mm. Cuscossa ostamaan yhden ponchon liikkeestä kadunvarren markkinoiden sijaan. Hinnasta neuvoteltiin toki ja siitä olisi saanut taxfree, mutta kun kuuli että ei ole lentämässä Limasta pois vaan maarajan yli mennään niin antoi vielä taxfree verran alennusta hinnasta. Laadun kyllä huomasi tuotteessa ja ostaja on ollut tyytyväinen. Kenties myös myyjäkin :)