sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Tunis

Tammikuun 2020 lopussa teimme matkan uuteen maahan - Tunisiaan viiden päivän ajan. Tunisia on tullut tunnetuksi Arabikevät alkupaikkana - josta kansannousut alkoivat ympäri Lähi-Itää. Myöhemmin myös terroristi-iskut 2015 karkottivat turistit pois maasta, mutta nyt vuoden pari Suomestakin on taas järjestetty ryhmämatkoja Tunisiaan eritysesti Sousseen ja Hammametiin. Olin ostanut aiemmin Lufthansalta lennot Frankfurtin kautta Tunisaan ja takaisin.

Sidi Bou Said - ovi

Tunis Medinassa oleva ovi

Sidi Bou Said

Perjantai 31.1.2020

Saavuimme Tunisin lentoasemalle hieman puolen yön jälkeen, ja ensimmäisenä kohtasimme paikallisen taksimafian lentokentän ulkopuolella - busseja ei enää yöllä kulkenut, joten jouduin pitkään vääntämään hinnasta. Oikeastaan matkailija on aika heikoilla tästä, ja nytkin kuljettaja osoitti vieressä olevan rakennustyömaan kylttiä ja kertoi että takseilla oli kiinteä 50 dinarin hinta Tunisin keskustaan. Oikea hinta on 10 dinaria ja yöllä 15 dinaaria. Vinkkinä se, että kannattaa mennä lähtevien matkustajien puolelle ja napata sieltä taksi - ja ylipäätänsä aina napata "ajossa oleva" taksi, ei koskaan pysähdyksissä olevaa. Vapaan taksin näkee valosta: punainen valo tarkoittaa vapaata taksi ja vihreä varattua taksia, eli toisin kuin voisi kuvitella.  Oikeasti taksit eivät maksa Tunisiassa paljon mitään -- siitä myöhemmin.

Bar El Bhar

Sain väännettyä pyydettyä hintaa hieman alemmas - 30 dinariin, ja nukkumaankin piti päästä, jotenka suuntasimme Tunisin Medinaan - Bar El Bharin eli ranskalaisen portin (meriportti) luo taksikuskin kokoajan puhuessa ja ajaessa aivan järkyttävää vauhtia. Se on hyvä kohde ylipäätänsä kun Medinaan tulee - ja lähdimme kävelemään pimeitä kujia klo 1 yöllä kohti majoitusta jonka olimme Medinasta varanneet: Dar Zyne de Medina -- vanhaan taloon tehty muutaman huoneen perinteinen "riad" tyylinen majoitus, jossa on iso sisäpiha ja huoneet sijaitsevat sisäpihan ympärillä. Puhelimen navigaattori ei välillä toiminut kapeilla kujilla, ja jossain kohtaa meidän perään juoksi mies. Mietin hetken että onko kyse ryöstöstä vai mistä... mutta hän halusi viedä meidät turvallisesti perille. Hyvä että auttoi koska majoituksen paikka oli hieman eri kohdassa mitä navigaattori olisi opastanut. Toisenlainen kohtaaminen... Olin varannut majoituksen viideksi vuorokaudeksi, ja tarkoituksena oli käydä matkan aikana toisaalla yhdeksi yöksi ja palata viimeiseksi yöksi samaan paikkaan. Auton olin jo varannut kahdeksi vuorokaudeksi aiemmin.

Aamusta lähdimme katsomaan Tunisin ulkopuolella noin 10km päässä olevaa kahta nähtävyyttä: Karthagoa ja Sidi Bou Saidia - joista varmaan moni muistaa ensimmäisen, jonka roomalaiset tuhosivat täysin puunilaissotien yhteydessä 146 eaa. Lause "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam " on varmaankin tuttu koulun historian kirjoista, johon senaattori Cato päätti aina puheensa Rooman Senaatissa: "Muuten olen sitä mieltä, että Karthago on tuhottava"

Kohteisiin pääsee hyvin paikallisjunalla - joka lähtee Tunis de Mare asemalta. Yhden suuntainen lippu maksoi 0.700 dinaria eli 20 euro senttiä. Juna on aika vanha, mutta noin parissa kymmenessä minuutissa pääsee Carthagon alueelle, jossa on useampia paikkoja jäädä pois junasta. Kannattaa jäädä pois Carghage Salammbo asemalla. Me ajoimme Carghage President asemalle, jossa totesimme että ei täältä taida helposti päästä mihinkään - ja palattiin toiseen suuntaan junalla. Eräs paikallinen hyvää englantia puhuva henkilö tuli juttelemaan, ja "halusi" näyttää "ilmaiseksi" paikkoja -- no tässä kohtaa kellot soivat ja aavistin että myöhemmin tullaan rahaa vaatimaan, mutta koska emme sopineet mitään ajattelin että katsotaan tämä kortti. Loppupeleissä oli ihan hyvä tyyppi, ja osasi viedä juurikin oikeisiin paikkoihin (muttei mihinkään veljen mattokauppaan) ja kertoili muutenkin Tunisiasta hyvin juttuja.

Carthagoa

Kävimme katsomassa Les Ports Puniques de Carthage paikan, jonne Carthago oli perustettu ja missä oli ollut satama - ja sitten kiertelimme aluetta, jossa on oikeastaan nykyisin vaan luksus-asuntoja, ja niiden välissä muutamia historiallisia kohteita. Läheisen kukkulan päällä oli roomalainen teatteri ja muutamia sinne tänne jätettyjä kiviä. Museoon emme viitsineet lähteä tällä kertaa.. jotenka nappasin kadulta taksin ja ajoimme läheiseen Sidi Bou Saidin kylään, joka kuuluisa valkoisista taloista ja siniseksi maalatuista ovista ja ikkunoista. Taksi Carthagosta ylös näköalapaikalle maksoi 0.8 euroa -- joka kautta on helpompi lähteä kävelemään katuja alaspäin. Turisteja ei oikeastaan näkynyt kuin muutamia -- eikä myöskään paikallisia, eli kadut olivat hiljaiset ja autiot. Kiertelimme alueella ehkäpä tunnin verran, ja palasimme Sidi Bou Saidin asemalta Tunisin keskustaan paikallisjunalla ja edelleen kävelen Medinaan, jossa olikin aikamoinen kuhina kaduilla.

Sidi Bou Said - sininen ovi

Sidi Bou Saidin rautatieasema

Löysimme Medinan kujilta ravintolan jota oltiin kehuttu -- Dar Slah, ja paikka osoittautui erittäin hyväksi ravintolaksi; ruoka oli erinomaista ja henkilökunta puhui hyvää englantia -- ja olivat erittäin ystävällisiä. Hinta: alkupalat (joista tuli ihan täyteen) ja pääruoka (esim. kuskussia ja lammasta) maksoi kiinteä 25 dinaria (noin 8 euroa), eli hinta on suhteellisen kova paikalliseen hintatasoon suhteutettuna -- mutta meillä ei. Kävimme tässä ravintolassa myös seuraavana päivänä. Suositus tälle: Dar Slah.
Tunisin Medinaa ja päämoskeijan minareetti

Illaksi palasimme majoitukseen auringon laskiessa - kun olimme vielä kuvanneet Tunisin Medinan värikkäitä ovia ja yhdessä "kattobaarissa" näkymiä Medinan kattojen yllä.

Lauantai 1.2.2020

Aamusta lähdimme käymään Tunisin toisessa "must" kohteessa - Bardo museossa, jonne on koottu Pohjois-Afrikan upeimpia mosaiikkitöitä ja patsaita. Taksi 6km matkasta maksoi 3.4 dinaria eli 1.1 euroa. Metrolla olisi myös päässyt kohteeseen. Museon ympärillä oli raskas vartiointi, koska tänne terroristit hyökkäsivät maaliskuussa 2015 tappaen toistakymmentä ulkomaalaista turistia - heidän muistolleen on museon sisällä nimitaulu ja maiden liput.

Bardo museo

Kiertelimme museossa parin tunnin ajan -- kovin oli täälläkin hiljaista. Virallisia oppaita olisi voinut saada ala-aulasta, mutta omatoimisesti museoon voi hyvin tutustua ja tekstit ovat myös englanniksi. Ihan hienoja töitä museosta löytyy eikä pääsylippukaan ollut kuin 4.5 euroa. Kiertelen jälkeen palasimme taas Bar El Bharille taksilla - ja nyt ruuhkasta johtuen matka maksoi hieman enemmän: 1.3 euroa -- eli taksilla ajaminen on todella halpaa Tunisissa, kunhan muistaa ottaa auton "lennosta".

Iltapäivän kiertelimme Medinan ympärillä olevilla kaduilla jossa oli käynnissä isot lauantaimarkkinat, ja myöhemmin palasimme Medinan kapeille kujille. Tunisin Medina on suhteellisen selkeä kulkea eivätkä kauppiaat ole mitenkään aggressiivisia  pois lukien ehkäpä niissä turistirihkama-myymälöissä. Paikalliset tosiaan käyvät paljon ostoksilla Medinassa, ja tungoksessa kulkeminen oli ihan turvallista - kunhan vaan pitää laukun lukittuna (minulla on PackSafen MetroSafe LS200 laukku, jota voin suositella..)

Dar Zyne La Medina majoitus

Seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä yhdeksi yöksi Hammametiin, mutta päätimme viettää siellä kaksi yötä, koska totesimme että Tunisin Medina oltiin nyt nähty ja vuokra-auton pysäköinti Medinan läheisyydessä olisi aika haastavaa. Hammametista olin varannut La Badira hotellista majoituksen -- siinä oli aikamoinen vastakohta Tunisin Medinan majoitukseen.

Hotelli Tunisissa (ei oltu tässä)-- tämä muistuttaa sitä Tähtien Sodan aavikolla kulkenutta alusta johon R2D2 ja 3CPO kaapattiin. Tunisiassa muuten kuvattiin osa elokuvasta

Sunnuntai 2.2.2020

Aamulla otimme taksin Tunisin lentokentälle -- joka maksoi 4.5 dinaaria eli 1.5 euroa!! Eli kaupungista lentokentälle taksi ei maksa mitään, mutta toiseen suuntaan joutuu pahimmillaan maksamaan jopa kymmenkertaisen hinnan, kun joutuu taksimafian kanssa vääntämään hinnasta.

Kävimme hakemassa Europcarilta auton - VW Golf 1.6l bensa/automaatti auton - ja suuntasimme kohti Cape Bonin niemimaata. Tästä ja muista Tunisian kohteista seuraavassa jutussa.

sdasdas

1. Aivan ihanan näköistä arkkitehtuuria. Tunisia on kiinnostanut jo kauan. Kiva kuulla, että matkailu on vähän päässyt elpymään poliittisten mullistusten ja väkivallan jälkeen. Kiitos myös taksivinkeistä - kokemukseni mukaan varsinkaan monissa arabimaissa ei voi olla liikaa kikkakakkosia, joilla selvitä taksikuskien huijausyrityksistä!

1. Kiitos Taina! Tunisia näyttää toipuneet Arabikeväästä. Ajattelin kertoa näistä taksijutuista, koska se on yleensä ensimmäisiä henkilöitä jonka turisti tapaa saapuessaan maahan -- ja huijaus/vedätys yritykset voivat antaa maasta huonon kuvan. Mutta kun tietää mikä on pelin henki, niin siihen osaa varautua.

2. Maahan on kai turvallista jo matkata? Onhan siitä aikaa, kun siellä oli se ampumavälikohtaus. Tuo historia kiinnostaa kovin. Siksi sinne joskus haluan.

1. Hei Sari. Kyllä sinne on nyt turvallista matkustaa. Paljon tosin näkee turvallisuusjoukkoja, tiesulkuja ja poliiseja. En kokenut oloa epämukavaksi -- paitsi ehkäpä hetken kun astelin Bardo museon sisään.

3. Asuimme viikon Soussessa ja teimme sieltä vaan päiväretkiä ja tuolla kuviolla viivyimme Tunisissa vain muutaman tunnin. Bardo-museossa emme käyneet, mutta nuo kaupungin kontrastit jäivät mieleen, toisaalta kapeita kujia ja toisaalta länsimaisia liikkeitä leveän bulevardin varrella.
    Taksikuskit kyllä pahimmillaan niin pilaavat maan mainetta - minäkin yhden takia muistan aina mainita Bulgarian huijareiden maaksi :-)

1. Kiitos Pirkko! Itsekin mietin myös aluksi Soussea, mutta Tunisista käsin pystyi myös näkemään osan Tunisiaa. Tunisin kaupungissa on tosiaan vanhaa Medinaa ja isoja ranskalaisajan bulevardeja.

4. Käytiin Tunisiassa joskus vuosituhannen alkupuolella ja siellä oli rauhallista. Muistan järkytyksen kun tuttuun Bardo-museoon hyökättiin. Tuo lentokentän taksimafia on kyllä tosiasia joka maassa, toisinaan se toimii myös toiseen suuntaan.

1. Kiitos Terhi! Taksimafia on tosiaan aika yleismaailmallinen ilmiö - ja on hyvä olla tietoinen miten missäkin maassa se toimii.

5. Olin aikanaan 90-luvulla äkkilähdöllä Soussessa viikon ja se on varmaan ainoa paikka missä en ole viihtynyt kun olen matkustellut. Siellä on varmasti moni asia muuttunut, mutta silti minulla ei ole mitään hinkua sinne uudestaan. Kiva kuulla että teidän reissu oli onnistunut.

1. Kiitos Martta! Tunisia tosiaan jakaa mielenpitetä - niinkuin muutkin maailman kohteet. Minullekin tämä yksi kerta riitti - ainakin vähäksi aikaa.

6. Tulee tosiaan mieleen ihan Marokko. Tunisia on minulle ihan tuntematon kohde ja en kyllä kovin monen ole kuullut sitä kehuvan ��

1. Hei Sandra! Hyvin paljon samankaltaista tällä maalla on Marokon kanssa - sen itsekin havaitsin.

7. Tuntuu olevan aika yleistä tuo taksimafia eri maissa niin lentokentillä kuin juna-asemillakin 😁

1. Näin se taitaa valitettavasti olla. Varsinkin yöllä väsyneenä taksikuskien kanssa hinnasta vääntäminen on todella rasittavaa. Mikäli vaan lentokentältä on mahdollista matkustaa julkisilla kohteeseen käytän yleensä niitä. Ovat yleismaaailmallisesti huomattavasti halvempia ja joskus jota nopeampia (esim. Bangkok, Hong Kong tai Seoul).