tiistai 20. heinäkuuta 2021

Rodos - osa 1

Kesän matkan Kreikan meri, meri Kreikan ensimmäinen kohde oli Rodoksen saari. Ensimmäisessä osassa kerron mitä tehtiin Rodoksen kaupungissa ollessa.

Rodoksen vanhan kaupungin kujilla

Perjantai 25.6.2021

Lensimme sinne perjantaina Juhannusaattona Finnarin suoralla lennolla - lentoaika noin kolme ja puolituntia. Korona-ajasta huolimatta Airbus A319 kone oli lähes täynnä. Lähtöselvityksessä tarkistettiin sekä PCR testien tulokset että PLF lomake. Odottelimme lentoa uudistetussa Aspire Loungessa, joka on nyt huomattavasti valoisampia ja avarampi kuin aiemmin. Suosittelen.

Itse lento oli aika turbulenttinen koska Euroopan päällä on satoja kilometrejä leveä ukkosrintamavyöheke jonka yli tai läpi lennettiin noin parin tunnin ajan. Laskeutumisen jälkeen jonotettiin tovi tarkistuspisteeseen jossa katsottiin pikaisesti PCR tulokset ja että PLF lomake oli olemassa. Jotkin matkustajat arvottiin vielä pikatesteihin. Turvaväleistä kuulutettiin, mutta niitä ei noudatettu.

Lentokentältä siirryttiin hotelliin etukäteen varatun kuljetuksen avulla ja matka-aika lentokentältä Rodoksen kaupunkiin oli noin puolisen tuntia. Ensimmäiset neljä yötä olimme Semiramis City nimisessä hotellissa, joka sijaitsee noin kilometrin päässä vanhasta kaupungista. Hotelli oli perus kolmen tähden hotelli - huone siisti, mutta aika pieni, mutta eihän sitä lomaa tulla huoneeseen viettämään. Sisäänkirjautumisen yhteydessä mitattiin vielä kuume ja iskettiin iPadit käteen joiden avulla piti tehdä sisäänkirjautuminen sormella tökkien. Tämä oli hieman outoa, koska matkatoimisto oli kuitenkin toimittanut tiedot jo etukäteen ja tässä vaiheessa sitten kestikin todella kauan kun osoite ja passin tietoja piti sormilla tökkiä näyttöön. Aikaa kuului sen verran, että hotellin ravintola ehti mennä kiinni -- ja oikeastaan hyvä niin, koska päädyimme syömään läheiseen Mezes ravintolaan illallista: kreikkalaista salaattia, souvlakia ja gyrosta sekä tietysti Mythos-olutta.

Gate of Amboise

Lauantai 26.6.2021

Lauantaina ohjelmassa oli Rodoksen vanhaan kaupunkiin tutustuminen aamiaisen jälkeen. Rodoksen vanha kaupunki oli lähes tyhjä kun kävelimme sen pääkatua läpi kunnes yllättäen meidät pysäytti suomalainen myyjä kun oli kuullut suomea. Olimme kuulemma ensimmäiset suomalaiset tänä vuonna joihin hän oli törmännyt. Tyhjyys ja hiljaisuus kaduilla oli hieman hämmentävää, mutta sai siinä samalla rauhassa katsella upeaa vanhaa kaupunkia eivätkä "terve, terve, kukkuluuruu, lonkero!" huutoja kuulunut kuin muutama, jolloin kävelimme vaan ohi.

Ensimmäisenä tehtävänä oli käydä satamassa vaihtamassa Symin lautan varaukset oikeisiin lauttalippuihin, ja tämän jälkeen kävelimme tunnin ajan kaupungissa ympäri-ämpäri kunnes suuntasimme Suurmestarin palatsiin, joka on alunperin rakennettu 1300-luvulla Johanniittain ritarikunnan toimesta, kun joutuivat lähtemään Jerusalemista pakosalle. Sitten rakennusta on korjailtu italialaisten toimesta 1930 luvulla. Tiesitkö muuten että Rodos siirtyi Kreikalle vasta toisen maailman sodan jälkeen. Sitä ennen se oli vuosia ottomaanien (Turkin) ja Italian hallussa. Palatsissa piti olla maski naamalla, jotenka kuumahan siinä tuli kiertäessä erilaisia saleja. Samalla lipulla pääsee myös lähellä olevaan museoon, mutta jätimme sen suosiolla toiseen päivään, ja jatkoimme uuden kaupungin katujen tutkimista.

Vanhasta kaupungista siirryttiin Sea Gaten eli meriportin kautta uuteen kaupunkiin kävellen kohti Elli-rantaa, jossa olikin muutamia turisteja nahkaansa grillaamassa. Matkalla oli satamassa paljon yrittäjiä tarjoamassa veneretkiä eri kohtaisiin. Kävimme lounaalla Nisos nimisessä ravintolassa, jossa olikin tarjoilijana suomalainen. Kuinkas sattuikaan.. täysin sattumalta. Ruoka oli ihan hyvää, ja vatsat täynnä takaisin vanhaan kaupunkiin turkkilaisiin ja juutalaisiin kortteleihin tutustuen 3-4 tunnin ajan. Ei ketään missään ja hyvin oli hiljaista. Illallisen jälkeen (Mama Sofia, suosittelen hieman varauksella) kävelimme takaisin hotelliin -- kaksitoista tuntia myöhemmin ja 15km kävelyn jälkeen.

Suurmestarin palatsin torneja

Suurmestarin palatsin portaikko

Suurmestarin  palatsin yksi huone

Sunnuntai 27.6.2021

Seuraavana päivänä, sunnuntaina, todettiin että Rodoksen vanha kaupunki on nyt nähty, jotenka lähdettiin sitten tutustumaan tarkemmin ns. uuteen kaupunkiin, joka sijaitsee heti vanhan kaupungin pohjoispuolella. Kuitenkin sitä ennen kävin läheisessä autovuokraamossa vuokraamassa auton maanantaille, koska totesimme että kolme päivää Rodoksen kaupungissa on vähän liikaa. Jatkoimme Rodoksen kansallismuseoon hikoilemaan taas maskit naamalla. Paljon oli kaikenlaista nähtävää, mutta siinä kuumuudessa niihin esineisiin ei paljon aikaa jaksanut käyttää - tunnin jaksoimme.

Yksi pääkaduista, Ritarikatu, oli ihan tyhjä

Harhailimme jälleen vanhan kaupungin kaduilla - mm. Pythagoras kadulla, kunnes päädyimme Recap Pasha moskeijan vieressä olevaan Ta Mezeklikia ravintolaan pitkälle lounaalle, joka olikin tosi hyvä paikka - pieni perheen pitämä ravintola, ystävälliset omistajat ja hyvä ruoka. Kymmenen tunnin päästä kävelimme takaisin hotelliin - nyt vain 10km kävelyn jälkeen, mutta päätimme vielä käydä myöhäisellä illallisella Louis nimisessä ravintolassa (uudessa kaupungissa). Erittäin hyvä ruoka ja palvelu, joskin hieman kalliimpi. Päivälle vielä kaksi kilometriä lisää.

Maanantai 28.6.2021

Aamusta auto (Nissan "migreeni" Micra) alle ja suunnattiin perhoslaaksoon, joka sijaitsee noin 45 minuutin ajomatkan päästä Rodoksesta. Laakso on kuuluisa siitä että siellä oli tuhansia tai jopa miljoonia tietyn perhoslajin perhosia kevät-kesällä. Puistoon on pieni pääsymaksu, 5€, jolla pääsee käymään kaksi reittiä läpi. Suosittelen ainakin käymään ns. yläreitin, joka päätyy Kalopetran luostarikirkolle. Paikalle kannattaa tulla heti aamusta, koska paikka on todella suosittu eli viimeistään klo 9 kannattaa olla paikalla. Nytkin poispäin tultaessa olivat polut aivan täynnä kuten myös parkkipaikat.

Perhoslaaksossa

Se kuuluisa perhonen, jolla on upeat punaiset siivet kun lentää

Kaikki pinnat olivat täynnä perhosia

Perhoslaaksosta jatkoimme ns. viinitietä (Wine Roads) kohti saaren keskiosia etelään ajamalla pienten ja hiljaisten kylien läpi Emponasiin asti, jossa on paljon viinikellareita koska alue on viininviljelyn keskuspaikka saarella, ja sieltä edelleen Kritinian linnanraunioille, josta on upeat näkymän merelle ja Rodoksen länsirannikolle. Kävimme syömässä lounasta Kopria beachilla, josta löytyy pieni taverna.

Rodoksen maaseutua vuoristossa

Nissan "migreeni" vuokra-auto

Kritinian linnasta upeat näkymät Kreikan merelle

Kritinian linna

Päivän viimeisenä kohteena oli vielä Kamirosin kaupungin rauniot, jotka olivat aikoinaan olleet aika näky, mutta nyt paikalla on enää talojen, aukioiden ja temppeleiden rauniot. Kuumuus oli iltapäivästä aika kova, jotenka vettä kannattaa ottaa kierrokselle mukaan. Illaksi ennen auringonlaskua ajettiin takaisin Rodoksen kaupunkiin ja palautettiin auto.

Mielestäni Rodoksen kaupunkiin riitti ihan hyvin 2-3 päivää jotenka vaikkapa viikon matkalla Rodokselle kannattaa majoittua hieman eri puolella Rodoksen saarta, kuten mekin teimme - Osassa 2 kerron tarkemmin mitä Rodoksen eteläosista löytyy.

Lisää kuvia Rodokselta ja muistakin matkoista löydät Instagramista tililtä @reissujani

Seuraavana päivänä matka jatkui Symin saarelle - siitä seuraavassa jutussa.

1. Olipas mukava törmätä tähän postaukseesi. En nimittäin ole ikinä käynyt Rhodoksella, kun olen vältellyt sitä turistirysänä. Olen kuitenkin kuullut moneltakin viime aikoina, että nyt olisi mukavan hiljaista ja miettinyt pitäisikö siellä kenties poiketa tänä syksynä.
    Miten muuten pärjää ilman autonvuokrausta? Kuinka hyvin siellä on joukkoliikennettä?

1. Kiitos! Niin itsekin Rodoksen olin luokitellut - rysänä, mutta nyt turisteja ei ollut paljoakaan ja löytyy saarelta ihan hyvin paikkoja joissa ei ole isoja turistihotelleja (tarvittaessa). Paikallisia busseja näytti liikkuvan ainakin Rodoksen ja Lindosin kaupunkien väleillä, ja varmaan löytyy myös firmoja jotka kuskaavat tarvittaessa paikasta toiseen. Eli ilman autoakin pärjää.

2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

3. Sama juttu on vähän ollut itsellänikin, että varsin turistiseksi olen paikan mieltänyt, mutta näköjään se ei ainakaan korona-aikana pidä paikkaansa. En ole ikinä käynyt Kreikassa, mutta haluaisin kyllä päästä siellä käymään. PAljonko muuten auton vuokra oli?

1. Kreikassa riittää kohteita missä käydä. Itse suosittelen aloittamaan vaikkapa Kreetalta, joka on todella iso saari ja sieltä löytyy hyvin paikkoja joissa ei ole massaturismihotelleja. Auton vuokra Rodoksella 1 vrk - 40€, ja sitten myöhemmin kun tultiin takaisin Rodokselle niin 5 vrk - 155€. Molemmissa täydet vakuutukset ja omavastuu nolla euroa. Halvemmallakin siis saa auton vuokraksi. Santoriinilla autot olivat huomattavasti kalliimpia - Smart fortwo Cabriolet 5 vrk - 220€.

4. Rodos oli mun eka ulkomaanmatka vuonna 1991, joten hauska aina nähdä ja lukea millanen se on nykyään :) Käytiinköhän me tuolla perhoslaaksossa, hmm, ei oo enää selkeitä muistikuvia.

1. Kiitos. Perhoslaakso tuntui olevan aika suosittu - ja siellä enimmät turistit nähtiin ja koettiin.

5. Meillä oli jo keväällä puolivalmis suunnitelma, jossa olisimme jakaneet viikon Rhodoksen ja Lindoksen välillä, mutta sitten Kreikka ei vielä silloin avannutkaan rajojaan ja sitten tulikin jo kesä ja muut kohteet. Katsotaan nyt sitten syksymmällä. Mietin myös hetken tuota, että nyt aikaisemmin luultavasti tosi ruuhkainen paikka on hiljaisempi, että olisiko tavallaan sittenkin ollut kiva kokea Rhodos "entisellään", nythän tuo hiljaisuus muistuttaa siitä, että maailma ei ole ennallaan.

1. Reissun jälkimmäisellä osalla palasin Rodoksella ja Lindoksessakin kävin. Itse nautin siitä hiljaisuudesta - turvavälit kunnossa vaikka myös ruuhkaisia paikkoja oli. Parempi niin kun ei ole rokotuksia vielä saatu täyteen.

6. Rodos oli munkin eka ulkomaanmatka Pohjoismaita pidemmälle v 99. Kaverilla oli mukana videokamera. Nähtävyyksiä enemmän taltioimme kulkukissoja ja miesten takapuolia. ☺️

7. Rodoksella olen käynyt 90-luvulla ja viikko meni aurinkoa palvoessa ja baareissa notkuessa :) Nyt sinne pääsisi aika edullisesti. Pari päivää sitten katselin matkatoimiston sivuja ja siellä oli äkkilähtöjä halvimmillaan 400 €/hlö. Periaatteessa olisi ollut kiva lähteä, mutta koska vielä ei ole toista rokotetta saatu, jätin sitten väliin.

1. Toki on helpompaa matkustaa jos on kaksi rokotetta, niin PCR-testejä ei pidä ottaa mennessä tai tullessa. Rokotustodistuksella on sitten varmaankin helpompi päästä EU alueella liikkumaan. Toisaalta tlianne Kreikan saarilla on hieman muuttunut ECDC raporttien perusteella, niin kuin lähes kaikkialla - kun on se "Iso-D" liikkeellä.