torstai 29. heinäkuuta 2021

Rodos - osa 2

Tässä jutussa kerron Rodoksen matkan toisesta osuudesta, jonka teimme Symin saarelta palattua. Olimme ennen Symiä viettäneet jo neljä päivää Rodoksella Rodoksen kaupungissa ja kiertäen läntisen osan saarta, joten seuraavat neljä päivää tutustuimme Rodoksen itäiseen ja eteläiseen osaan.

Lindoksen Akropolis ja hieman kylän rakennuksia

Torstai 1.7.2021

Kävimme hakemassa vuokra-auton Rodoksen lentoasemalta Rhorent nimisestä firmasta. Autoksi saatiin tällä kertaa tulipunainen Peugeot 108 automaatti, joka olikin lähes uusi. Hinta neljäksi päiväksi nollaomavastuulla 155€. Suuntasimme auringonlaskussa kohti Pefloksen kylää (Lindosin kaupungista muutama kilometri etelään), jonne oli matkaa noin 60km - ajoaika noin tunti, emmekä pysähtyneet matkalla koska olisi kiva löytää majoitus valoisaan aikaan. Saavuimme hotelliin, jonka nimi oli pahaenteisesti Summer Memories Apartments, hieman ennen aurigonlaskua. Ennen kuin ehdin autosta pois niin paikan pitäjä tervehtimään nimellä - ja saimme kuulla että ollaan hotellin ainoat asiakkaat ja saimme parhaan kolmen henkilön huoneiston ylimmistä kerroksesta isolla parvekkeella. Koska ketään muita ei ollut tässä "compleksilla" majoittunut hetkeen oli huone kuin sauna. Ulkolämpötila oli noin 35 astetta, ja sisällä sellaiset 50 astetta. Huoneessa oli ilmastointi mutta se toimi vain kun oltiin sisällä ja huoneen jäähdyttäminen kesti tovin.

Summer Memories hotelli - huone oli keskellä ylikerros

Lähdimme kuumuutta karkuun ja syömään illallista. Selvästi näytti tämä paikka on normaalisti täynnä brittituristeja ravintola- ja baaritarjonnan mukaan, mutta varmaankin yli 70 prosenttia oli kiinni. Hotellissakin mainostettiin pubi visailuja, pool partyja, karaokea ja diskoja - no wau mistä jäätiin paitsi. eipä harmittanut. Löysimme aivan lähistöltä sympaattisen näköisen Spitaki nimisen ravintolan, joka osoittautui todella hyväksi paikaksi. Ketään muita asiakkaita ei ollutkaan ensimmäisenä iltana ja saimme rauhassa syödä mitä nyt tarjoilija innostui ihan täysin kun asiakkaita tuli paikalle ja kovin keskusteli meidän kanssaan. Ruoka, juoma ja palvelu olivat hyvät tässä paikka, jopa niin hyvät että kävimme kaikkina iltoina syömässä siellä. Kahtena viimeisenä iltana paikassa olikin jo hieman enemmän väkeä, varmaankin siitä syystä että viikonloppu ja heinäkuun alku, jolloin lisää turisteja tuotiin kohteeseen.

Spitaki ravintola

Perjantai 2.7.2021

Yö meni "saunoessa"ja suihkussa - tuskaisen kuumassa hotellihuoneessa. Aamiaisena hotellissa sai sitten valita ottaako English Full Breakfastia vai jotain mutta -- otettiin muuta, hieman kevyempää. Aamiaisen aikana pooli eli uima-allas tultiin myös puhdistamaan - meitä varten.

Perjantain ohjelmassa oli saaren eteläiset osan kierros. Aluksi ajoimme aivan saaren eteläkärkeen Prasonisi beachille, joka on kuuluisia isosta hiekkarannasta ja vesiurheilustaan. Paikalla oli todella paljon varjopurjeella liikkuvia. Uimaan ei tehnyt mieli koska hiekkaa lensi joka suuntaan ja aallot olivat aika kovat. Myöskin kannas, jota pitkin olisi päässyt Prasonisin "saarelle" oli huuhtoutunut pois.

Prasonisi beach

Seuraavaksi ajoimme Monolithoksen kylään, ja kävimme kävelemässä Monolithoksen linnan raunioilla joissa sisällä oli pieni valkoinen kirkko. Kylässä ja teiden varsilla myytiin myös paljon paikallisten tuottamia herkkuja: hunajaa, oliiviöljyä, hilloja ja viiniä yms. Monolithoksesta suunnattiin kohti saaren keskiosia ja vuoristoja.

Näkymiä Monolithoksen linnasta

Pysähdyimme myöhäiselle lounaalle pieneen mukavaan taveraan nimeltään Taverna Aletro Ag. Isidoros kylässä. Mukava vanhempi pariskunta piti paikkaa, ja tilasimme lounaaksi kreikkalaista salaattia, viinilehtikääryleitä, leipää ja pari olutta. Eikä maksanut paljon. Kylästä ajoimme upeita vuoristoisia ja hiljaisia tietä pitkin takaisin Peflokseen. Loppuiltapäivä menikin sitten "omalla" poolilla kunnes kello kahdeksan jälkeen kävimme jälleen Spitakissa syömässä - nyt "Platter for two", josta ehkäpä 3/4 jaksettiin syödä. Palasimme yöksi taas "saunaan"...

Lauantai 3.7.2021

Lauantai aamusta ajettiin läheiseen Lindoksen kaupunkiin, joka on tunnetuin nähtävyys on isolla kukkulalla sijaitseva linnavuori tai akropolis. Reitti sinne kulkee Lindoksen vanhan kaupungin kapeiden kujien läpi, kunnes päästään portaiden alapäähän josta pitää kulkea noin 300 askelmaa ylöspäin kunnes tullaan lippuluukulle, josta saa piletit itse alueelle. Athenen temppeli oli aikoinaan täällä, mutta nykyään paikalla näkee hieman pystyy nostettuja tai uudelleen rakennettuja pylväitä. Myöhemmin 1300-1500 luvulla Johanniitta Ritarikunta rakensi kukkulan ympäri linnan, jotenka paikalla useiden vuosituhansien "sekamelska" rakennelmia - myös ottomaanit eli turkkilaiset tekivät tänne rakennelmiaan.

Linnasta palattiin itse Lindoksen kylään joka on myös nähtävyys valkoiseksi kalkittuineen taloineen, talojen päällä sijaitsevista ravintoloista (roof terrace), "boutique" majoituksista ja kapeiden katujen varsilla olevista turistimyymälöistä. Kävimme yhdellä kattoterassilla ottamassa oluet ja jatkoimme kapeiden kujien tutkimista. Turisteja tuli koko ajan lisää ja lopulta ryysis on niin kova että heitettiin maskit naamaan ja lähdettiin takaisin autolle päin.

Lindosin kylää. Lähes jokainen talon katolla oli joku ravintola

Aamulla Lindoksin kapeilla kujilla ei ollut ketään

Iltapäivän myöhäinen lounas käytiin syömässä Pefki Beachilla olevassa Lee Beach baarissa. Sinne oli noin kilometrin matka Pefkoksen majoituksesta. Matkalla nähtiin paljon tyhjiä hotelleja ja ravintoloita jotka mainostivat brittiläistä jalkapalloa, pubi visaa, darts kisoja, kokopäivän English Full Breakfastia, Sunday Roasteja yms.. kovin siis brittiläinen, mutta ei ketään nähty ja paikat olivat kiinni.

Pefki Beach

Ilta menikin sitten tutuissa merkeissä: uima-altaalla Spitakissa illallinen, ja huoneessa saunominen.. tosin nyt alkoi jo ilma viilentymään ja kovan tuulen asioista saatiin läpivetoa siten että hieman viileni huone.

Sunnuntai 4.7.2021

Sunnuntai - lepopäivä. Aamusta lähdettiin katsomaan kävellen viereisiä rantoja - Pefki Little Beach ja Plakia Beach. Molemmat olivat ihan tyhjiä ja aikaimme siellä oltua käveltiin takaisin hotelliin ja alettiin ottamaan koronatestejä. Olimme hankkineet Suomesta korona tee-se-itse testaukset - ns. antigeeni testit, koska sitä vaadittiin Kreikan sisäisillä lennoilla. Olimme seuraavana päivänä matkustamassa Ateenan kautta Santoriinille Aegean Airlinesin lennoilla. Siispä tikkua nenään, tikku johonkin aineeseen minuutiksi, jonka jälkeen siitä piti pudottaa pari tippaa itse analysointilevyyn. Tulos valmistui 15 minuutin päästä -- ja kirjasimme tulokset viralliseen "Self-Declaration" lomakkeeseen. Se analysointilevy kuulemma näyttää samalta kuin raskaustestien välineistö. Enpä tiedä -- en ole raskaustestejä koskaan tehnyt. Kiva tietää.

Viinirypäleitä kasvoi joka puolella saarta

Iltapäivästä kävimme taas myöhäisellä lounaalla Flyers nimisessä ravintolassa -- äyriäspastaa ja viiniä. Oli hyvä palvelu ja ruoka.  Sunnuntai-ilta oli edeltävän toisinto - ja muutenkin päivä oli vaan yhtä lepoa. Joskus on hyvä ottaa "lomaa lomasta" ja olla tekemättä yhtään mitään. Seuraavana aamuna olisi aikainen herätys, auton palautus lentoasemalle ja lento Santorinille -- ne koronatodistukset mukana...

1. Olimme viime kesänä Alpeilla ja siellä oli myös varsin hiljaista. Normaaliin aikaan ihmisiä olisi varmasti ollut moninkertainen määrä. Rodos varmaan on vähän vastaava kohde, että nyt on juuri optimaalinen aika matkustaa sinne...

1. Kohde oli alkukesästä hiljainen, mutta uskoisin että jo nyt elokuussa siellä riittää väkeä koska Keski-Euroopassa lomakausi ja muutenhan koko Eurooppa on auki täysin matkailijoille.

2. Kahdesti olen ollut Rodoksella, eka kerran kolme vuotta sitten toukokuussa kaupungissa majoittuen ja toisen kerran pari vuotta sitten syksyllä Kolympian kylässä, ympäri saarta autoillen. Molemmat reissut olivat ihania, ei missään turistitungosta ; minusta onkin parhaat ajat sesongin ulkopuolella, kuumuuskaan ei silloin ole enää -tai vielä- niin uuvuttava. Minusta Rodos yllättäen oli hieno kokemus, voitti Kreetan, Turkin matkat.. Kroatia ja Kypros on olleet yhtä upeita kokemuksina. Oli kiva lukea Symistä, johon minäkin menin lauttavuorolla, ja Lindoksesta, jossa kävin paikallisen laivaretken.. ja muistella omia hetkiä.. syyskuussa olisi varattu meno Kallitheaan, saapa nähdä.. <3 matkalle tekee jo niin mieli!

1. Sesongin ulkopuolella Rodoskin on ihan hyvä kohde, ja toisaalta saari on sen verran iso että isoista turistikeskuksista pääsee pois tai sitten majoittuu niiden ulkopuolella.