maanantai 3. huhtikuuta 2023

Ateena

Ateena - tuo kulttuurin ja historian kehto - oli aina kiinnostunut minua kun ala-asteella historian oppitunneilla päntättiin antiikin Kreikan jumalia, luettiin Odysseuksen seikkailuista ja opiskeltiin pylväiden malleja: joonialainen, doorilainen ja korinttilainen. Demokratia, filosofia ja useat nykyään käytössä olevat sanat ja ilmaisut ovat peräisin Ateenan kaupunkivaltion alueita tuhansien vuosien takaa.

Loppuvuodesta 2022 sähköpostiin tuli tarjous Aegean airlines suorista lennoista Helsingistä Ateenaan - ja mihin hintaan: 137 euroa meno-paluu. Mietin hetken ja varasin lennot maaliskuun loppuun viiden päivän reissuille. Pari viikkoa ennen matkaa sähköpostiin tuli vielä Aegean airlinesin business-luokan tarjouskilpailu, jossa voi antaa oman tarjouksen upgradesta. Laition huvikseen halvimman mahdollisen hinnan - 85€, ja yllättäen sain business-luokan korotuksen tähän hintaan. Tässä jutussa kerron mitä kolmen täyden päivän aikana ehtii Ateenassa tehdä ja nähdä.

Partheonin temppeli Akropolis-kukkulalla

Perjantai 24.3.2023

Iltapäivän täysi lento Ateenaan Airbus A320 koneella lähti ajallaan. Business-luokka oli perinteinen kapearunkokoneen tyylinen 3+3, missä keskipaikat olivat vapaana. Tarjoilu lennolla oli erinomaista sisältäen kolmen ruokalajin menun juomineen - kolmea puna- ja valkoviiniä oli tarjolla plus muuta. Finnair jää auttamatta toiseksi verrattuna Aegaeanin tarjoiluun liittyen.

Saavuimme Ateenaan klo 17 ja ostimme metroliput (10€ meno, menopaluu olisi ollut 18€). Metromatka Syntagman aukiolle kesti lähes tunnin ja metro oli aivan täynnä. Syntagman aukio on ns. Ateenan keskus, jonka laidalla sijaitsee parlamenttirakennus, jonka edessä on usein nähty mielenosoituksia. Aukion laidalla on myös useampia hotelleja, mutta itse olin varannut majoituksen parin korttelin päästä InnAthens hotellista. Kyse on pienestä, mutta modernista hotellista - noin pari kymmentä huonetta.

Kävimme illallisella (kreikkalaisittain aikaisin klo 19) läheisessä Taverna Saitassa, jossa hinnat eivät olleet niin "saitoja", mutta ruoka oli ihan kelvollista vaikka paikalla olikin puheesta päätellen vain turisteja. Enempää emme jaksaneet alkaa "suorittaa" ensimmäisenä matkapäivänä.

Lauantai 25.3.2023

Heräsin aamulla vaimeaan jylinään joka voimistui vähitellen ja katsoessani ulos parvekkeelta meni parvekkeen alla Leopard 2 panssarivaunuja. Hetken aikaa pohdin että onkohan taas joku mellakka alkanut, mutta kalustoa tuli vaan enemmän ja enemmän noin 15 minuutin aikana ja koko parveke tärisi. Googlaus - tänään olikin Kreikan itsenäisyyspäivä ja Kreikan armeijan kalustoa siirrettiin aamusta paraatia varten joka alkaisi klo 11 aikoihin ja kestäisi parin tunnin ajan.

Tyhjät Ateenan kadut. Taustalla Hotel Grande Bretagne

Ensimmäisen päivän ohjelmassa oli kapuaminen Ateenan korkeimmalle kukkulalla - Lycabettukselle joka sijaitsi noin 1.5 kilometrin päästä hotellilta. Ateenan pääkadut olivat aivan autiot, mutta jalkakäytävillä oli satoja poliiseja valmiina turvaamaan paraatia. Oli todella turvallinen olo kävellä keskellä Ateenan keskustaa satojen poliisien ja sotilaiden ympärillä. Lycabettukselle noustaan aluksi noin sata metriä Syntagman aukiolta ylöspäin -- paljon rappusia, kunnes saavutaan hissin ala-asemalle, josta pääsee vuoren sisään rakennettua kaapelivaunulla itse kukkulan huipulle (menopaluu 10€) ja jos haluaa säästää rahaa muttei polvia niin kävellen pääsee polkua pitkin. Huipulla on pieni kirkko, jossa olikin menossa lauantaiaamun messu sekä muutama kallis ravintola. Näkymät huipulta ovat huikeat ympäri Ateenan ja sieltä käsin vasta tajuaa kuinka laajalle neljän miljoonan asukkaan Ateena on levinnyt. Huipulta voi sitten bongailla muita nähtävyyksiä kuten olympialaisten areenan sekä tietysti kaukana alhaalla sijaitsevan Acropolis kukkulan.

Näkymä Lycabettus vuorelta kohti Akropolisia

Ateenan kaupunkikuva on laaja ja väritykseltään vaalea

Paluumatkalla pysähdyimme juomilla vielä trendikkäässä Kolonakin kaupunginosassa, jossa on muutamilla kävelykaduilla ja aukioilla paljon kahviloita ja baareja. Kolonakista matka jatkui Kansallispuutarhaan, joka oli ihan viihtyisä paitsi että aika sokkeloinen ja osa reiteistä oli suljettu remontin vuoksi. Sotilasparaati oli juuri päättynyt ja väkeä oli joka puolella, jonka suuntasimme kohti Ateenan katedraalia ja sen aukiota ja kävimme syömässä pitkän lounaan Cardinale Athens ravintolassa, jonka jälkeen tutustuimme aukiolla oleviin kirkkoihin ja nautimme vain iltapäivän auringosta ja lämmöstä (+22 astetta) terasseilla. Illasta kävimme vielä hotellin lähellä olevassa hauskassa "juopuneessa vuohessa" eli "Drunked Goat" viini- ja tapasravintolassa.

Sunnuntai 26.3.2023

"Kivien potkimispäivä" eli antiikin Kreikan kohteisiin tutustuminen. Mikäli on kiinnostunut käymään useammassa kohteessa niin suosittelen hankkimaan netistä lipun (noin 30 euroa) etukäteen jolla pääsee kahdeksaan eri kohteeseen samalla lipulla. Lähdimme heti aamusta klo 07:45 kävellen kohti Akropolis kukkulaan suositun Plakan kaupunginosan läpi. Alueelle pääsee kahdesta eri portista - suosittelen pohjoisen/lännen porttia, josta pääsee suoraan nousemaan kukkulalle tärkeimpiin nähtävyyksien luo ja poistuu sitten eteläisen portin kautta takaisin Plakaan. Alueelle kannattaa mennä heti kun se aukeaa, koska jo tunnin päästä paikka oli täynnä turisteja. Aamun auringossa paikasta saa myös paremmin valokuvia kun valo luo paremman kontrastin temppeleihin ja muihin rakennuksiin.

Partheonin temppeliä ja doorilaiset pylväät

Upeat naisfiguurit aamun valossa

Joonialaisia pylväitä

En tässä ala kertaamaan Akropoliksen historiaan koska jokainen on niistä koulussa lukenut, mutta paikka on tuhansia vuosia vanha ja se kuuluisin Partheonin temppeli, jossa aikoinaan sijaitse Athene jumalan patsas, josta Ateena sai nimensä, on noin ajalta 400 BC. Täältä voit bongailla niitä eri pylväsmalleja.. vaikkakin osa on edelleen rakennustelineiden peitossa. Harmittavasti britit olivat 1800-luvulla "tyhjentäneet" suurimman osan patsaista ja vieneet ne Lontooseen.  Vietimme kukkulalla noin tunnin, jonka jälkeen laskeuduimme eteläiselle portille mm. ohi Dionysoksen teatterin ja palaisin takaisin Plakaan ja jatkoimme matkaa päivän toiseen kohteeseen - Roman Agoralle eli roomalaisten agoralle, jossa kuuluisampana nähtävyytenä on kahdeksankulmainen "tuulten torni". Siellä myös bongasimme ensimmäisen kilpikonnan. Niitähän on Ateenan puistot ja raunioalueet täynnä.

Kolmantena kohteena oli Ateenan agora, joka sijaitsee heti Roman agoran vieressä. Se alue on todella laaja ja kukkulalla sijaitseva Hefastoiksen temppeli on ehkäpä upein alkuperäisessä asussa säilynyt temppeli - huomattavasti paremmassa kunnossa kuin Partheonin temppeli. Alueella on ollut myös paljon stonia eli pylväshalleja, joista yksi - Attaloksen stoa on rakennettu uudestaan 1950 luvulla ja nykyisin siinä on museo - ei käyty, koska nyt kolmen tunnin jälkeen alkoi olla hieman väsymystä "kivien katseluun", mutta pitihän se vielä yksi paikka käydä katsomassa eli Hadrianuksen kirjaston rauniot kunnes sai riittää ja palasimme Plakan alueelle lounaalle.  Iltapäivällä kävimme vielä katsomassa Zeuksen temppelin tai siis lähinnä mitä siitä oli jäljellä -- muutama pylväs, jotka olivat kaikki rakennustelineiden ympäröimänä.

Roman agora, vasemmalla tuulten torni ja taustalla Akropolis-kukkula

Ateenan agoran Hefastoiksen temppeli

Maanantai 27.3.2023

Aluksi oli suunnitelmissa lähteä käymään Pireuksen satamassa ja Hydran saarella, mutta päätimme jäädä Ateenaan. Aamusta kävelimme takaisin "raunioalueille" ja kohti Kerameikoksen raunioita -- kyllä, keramiikka on saanut täältä (todennäköisesti) nimensä koska alueella oli jäänteitä keramiikan poltosta, ja löytyyhän paikalta myös "kippo- ja kuppimuseo". Paikalla on myös paljon upeita hautoja.

Kerameikoksen alueelta palattiin takaisin Monastirakin aukiolle, josta lähtee paljon pieniä katuja, jotka ovat täynnä turistikrääsää myyviä liikkeitä. Tykkää ken tykkää, jotenka jatkoimme vielä aamupäivän päätteeksi katsomaan Panathenaicin stadionia, jossa järjestettiin modernin ajan ensimmäiset olympialaiset vuonna 1896 paikalla jossa antiikin Kreikan aikana oltiin antiikin kisoja pidetty.

Iltapäivän lounaan jälkeen pompimme takaisin Plakan alueelle ja ylös Plakan ja Acropoliksen väliiin jäävälle Anafiotikan aluetta, jossa pääsee kulkemaan vain jalan pieniä kujia pitkin ja paikasta tuli jotenkin mieleen Santorilla ollut Oian kylä - tosin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. Alueella kannattaa liikkua hiljaisesti, koska siellä myös asutaan ja tästä oli muistutuksena useita kylttejä ja kieltoja.

Tiistai 28.3.2023

Alunperin piti palata metrolla takaisin lentokentälle, mutta Ateenassa olikin metrokuljettajien lakko, jotenka jouduimme ottamaan aamulla klo 5 hotellista taksin kentällä, mutta taksit eivät ole Ateenassa kalliita ja ne käyttävät (yleensä) mittaria ja matkasta ei tarvitse maksaa jos ei saa virallista kuittia. Nyt aamuyöstä matka taittui puolessa tunnissa ja maksoi 36 euroa. Lento Suomeen kesti kolme ja puoli tuntia. Helsingissä kylmä ja luminen ilma otti meidät vastaan.

Yhteenveto

Ateenan päänähtävyydet ovat hyvin lähellä toisiaan ja paras tapa liikkua keskustassa on kävellen. Metrolla ja taksilla toki pääsee paikasta toiseen, mutta meille sopi hyvin liikkua kävellen. Plakan alue on se missä ovat kaikki turistit ja ravintoloiden taso voi vaihdella ja toki lasku kannattaa aina tarkistaa. Minua yritettiin vedättää viinillä - tilaisin litran viiniä, tuotiin vain puoli litraa "väärässä karahvissa"  ja laskussa oli litra. Nähtävyyksiin kannattaa ostaa kombo-lippu jos vaan kiinnostusta riittää vaikkakin osa paikoista näkee porttien takaa hyvinkin. Keväällä oli sopivan "viileää" (21-25 astetta) ja aurinkoista liikkua. Turisteja Ateenassa on aina, ehkäpä näin keväästä vähemmän kuin kesällä. Ateenassa on toki paljon museoita, mutta emme jaksaneet alkaa niitä käymään läpi vaan nautimme ulkona auringosta kevään lämmöstä.

1. Tuohon hintaan ei tarvitsisi paljoa tosiaan miettiä. Voisin ajatella, että nimenomaan kevät on optimaalisin aika käydä Ateenassa. Turisteja tosiaan lienee vähemmän kuin kesällä ja lämpötilakin on miellyttävämpi. Teidän siellä olon aikana näyttää myös aurinko paistaneen mukavasti.

1. Business-lipun hinta oli kyllä uskomattoman edullinen. Kevät (tai syksy) ovat hyviä ajankohtia verrattuna kesään jolloin Ateena voi olla aikamoinen pätsi.

2. Olipa kiva kertaus Ateenasta. Olen käynyt siellä kerran, matka oli yksi niistä tosi harvoista, joita en tehnyt mieheni kanssa, vaan ystävän. Siitäkin on kiva muisto. Olimme liikkeellä lokakuussa koulujen syysloman aikaan, ja jäi mielikuva siitä, että tuokin aika oli mukava matkustusaika. Ei liikaa turisteja ja sää kuitenkin sopivan lämmin. Tulivat mieleen samat kohteet, joissa kävimme. Ehkäpä pitäisi joku kerta uusia matka, jos mieskin haluaisi lähteä kanssani. On hänkin siellä käynyt, mutta orkesterinjohtajana matkalla oleminen on aina vähän eri juttu kuin vapaana turistina. Kiitos hyvistä neuvoista lippujen yms. suhteen. Aila (www.ailajajuha.com)

1. Mikähän minulla oli ongelma, kun kommenttini lähti anonyyminä, en saanut vaihdetuksi nimeä?

2. Kiitos! Lokakuukin voi olla hyvä aika matkustaa sinne Suomen harmaudesta ja saada hieman vielä Välimeren lämpöä ja aurinkoa.

3. Ateena on vielä käymättä, vaikka itekin olin hyvin kiinnostunut kreikkalaisesta (ja egyptiläisestä) mytologiasta. Huvitti myös tuo, että joku toinenkin muistaa ne eri pylväät :D Oon monesti veljelle esitelly niitä pylväsmalleja reissussa.

1. Sen minkä koulussa oppi, niin niitä ei ole onneksi (vielä) unohtanut. Täytyy myöntää että piti toki hieman kerrata että parin pylväsmallin eroja.

4. Mielenkiintoinen kokemus tuo panssarivaunukulkue. Aina mietin sodassa olleita ja heidän ahdistuksen nousua vastaavissa tilanteissa, kun meilläkin yksi sydämenlyönti väliin jää.

1. Kyllähän tuollainen aina hieman ihmetystä herättää ja varsinkin kun Kreikassa on ollut keväällä mielenosoituksia.

5. Ateenaa pitäs päästä kyllä tutkimaan tarkemmin. AA:n safkat on kyl ollu hyviä

1. Tosiaan Aegean Airlines palvelu ja ruokatarjoilut olivat erinomaisia. Jotain muuta kuin vettä ja mustikkamehua.

6. Kiitos kivasta postauksesta! Ateena on minun matkalistalla, syksyllä käytiin Kreetalla ja sielläkin on paljon mahdollisuuksia tuohon ”kivien potkimiseen”, kuten tietysti koko Kreikassa (ja muuallakin siellä lähialueella). Mutta juu, Ateena kiinnostaa, kevät olisi varmaan ihana aika käydä siellä. Kesällä on liian kuuma. Ehkä ensi keväänä.

1. Kevät oli kivaa aikaa vierailla kun kukat kukkivat ja erityisesti stirushedelmiä oli paljon puissa. Se hämmästyttää edelleen perus-härmäläista nähdä appelsiineja ja sitruunoita puissa -- ja ah, niiden maku vastapuristettuina.

7. Kivan kuuloinen Ateenan-reissu, lukuunottamatta tuota huijausyritystä. Sellaisiin ei haluaisi joutua varautumaan. Me käytiin kaupungissa päiväseltään Välimeren-risteilyn yhteydessä ja oppaamme naurattaa ja harmittaa meitä edelleen. Tuo selitti Kreikan historiaa eurooppalaisiksi todetuille opastettavilleen kuin alakoululaisille, kehuskeli Ateenan saavutuksia, kuten kerrostaloja ja linja-autoja ja hidasti lopulta koko köörin nousua Pantheonille paasaamassa sen historiasta kukkulan juurella. Mutta hieno kukkula oli silti. Ja Ateena tosiaan on valtava, kun sitä vähänkin ylempää katsoo!

1. Varmaankin kaikilla ei ole niin hyviä antiikin-Kreikan tietämystä niin opas sitten lähti nollista. Suomen peruskoulussa ainakin näitä opiskeltiin vielä 70-80 luvuilla pitkän kaavan mukaan - ja sen minkä nuorena oppii sen (ehkäpä vielä) vanhana taitaa.

8. Teillä on ollut kivan kuuloinen reissu! Ateena on itselläni vielä käymättä, vaikka kreikkalainen mytologia kiehtoo kovasti!

1. Mytologiaan ja jumaltarustoihin tuolla törmäsi "lähes" jokaisessa nähtävyydessä. En jaksanut edes lähteä käymään museoissa joissa niitä vasta olisikin riittänyt.

9. Ateena on vielä käymättä ja tosiaan taitaa olla keskikesällä aika pätsi:) Nuo pylväsjärjestelmät on kyllä joskus niin päähän paukutettu, että ei ole päässyt unohtumaan.

1. Suomen koulutusjärjestelmä on (oli) huippua ja kaikkea mahdollista on saanut opiskella - vaikka näitä pylväsmalleja. No tulipahan sekin tietämys sitten konkreettisesti hyödynnettyä, eikä oppi ojaan kaatanut. Kevät- ja syksy ovat parasta aikaa käydä Ateenassa. Kreikan saarilla viihtyy sitten kesäisin kun merituuli pääsee viilentämään.

10. Minulla on Ateena vielä käymättä, kun olen ihastumut Kreikassa erityisesti saariin. 🙂 Syksyllä Ateena kuitenkin on todennäköisimmin edessä, onhan nuo maailmankuulut paikat Ateenassa omin silmin nähtävä. 🙂

1. Katsos! Ilmankos blogisi nimi on juurikin tuo mikä on :) Kreikka on laaja maa, ja kohteita siellä riittää. Ehkäpä Ateena kuuluu vähän samaan kastiin kuin Rooma. Siellä olisi hyvä päästä käymään edes kerran elämässä, ja samalla voi verestää koulun historiantunneilla opittuja asioita.

11. No ei ollut tosiaan hinnalla pilattu matka. Onneksi ei ollut mitään vakavampaa meneillään vaan päinvastoin itsenäisuuspäivä, vähän juhlavampi ajankohta. Meillä oli Ateena jo yhdessä Välimeren matkasuunnitelmassa, mutta sitten tuli mutkia matkaan ja Ateena jäi käymättä sillä kertaa. Olisi kyllä hauskaa päästä näkemään nuo kaikki historialliset kohteet.

1. Lennot olivat todellakin yllättävän halvat. Mikälie tarjouskampanja heillä on ollut kun nuo hinnat bongasin. Ateenan historialliset kohteet oli kiva nähdä kun niistä niin paljon aikoinaan koulussa opiskeltiin - demokratia yms.

12. Aika äskettäin tuli itsekin kerrattua Ateenaa ja taisimmekin käyttää kaupungissa jokseenkin saman verran päiviä. Kyllä se perusjuttuihin kivasti riittää. Tuolloin lisäsimme Ateenaan niin retket Meteoraan kuin Peloponnesokselle, mutta ehtiihän noita, jos ne ovat vielä näkemättä - Ateenahan on kuitenkin suhteellisen lähellä ja sellaisena helppo kohde.

1. Kiitos Pirkko. Teidän blogin kautta bongasin kohteita ja suunnittelin oman Ateenan matkan. Varsin tuo Lycabettus olisi voinut jäädä käymättä ilman vinkkejä. Meteorassa haluaisin käydä, ja tällöin ehkäpä viettäisin kohteessa muutamia päiviä. Tällä reissuilla oltiin vain "paikoillaan" Ateenassa, jossa sieltäkin toki jäi moni kohde katsomatta kuten museoita, kun ilmat olivat niin kivat että ulkona vietti mielummin aikaa.