sunnuntai 16. huhtikuuta 2023

Budapest, Szentendre ja Eger

Kävin pääsiäisenä 2023 tekemässä viiden päivän matkan Budapestiin ja sen lähialueille. Edeltävästä kerrasta olikin jo kulunut lähes 14 vuotta, ja tällöin myös edeltävän pandemian (sika-influenssa) jälkeisenä aikana. Ateenan matkan (lue tästä: Ateena) kävikin ilmi työvuoroista että yllätykseni pääsiäisenä olisi meillä kummallakin pitkästä aikaa vapaata töistä ja Suomessa oli Ateenasta paluun jälkeen taas tullut uutta lunta, jotenka alkoi kuumeisesti etsintä mihin pääsiäisenä. Viikko ennen matkaa toki lentojen hinnat olivat niin korkeat että lähes kaikkiin Euroopan kohteisiin hinnat olivat lähemmäs 500€. Hieman säätämällä lähtö lauantaille ja paluu keskiviikkoon Finnairin suorat lennot saatiin 350€ per henkilö. Majoituksen varasin Hotel Palazzo Zichy Budapest hotellista (540€/4 yötä), jossa olimme edeltävällä kerralla. Sijainti on mainio Pestin puolella juutalaisen kaupunginosan lähellä, hiljaisella Lorinc pap ter aukiolla. Koska olimme edeltävällä kerralla kiertäneet nähtävyydet Budapestissa, niin tällä kertaa teimme pari pientä päiväretkeä Budapestin ulkopuolelle.

Egerin aukio ja Egerin linna

Lauantai 8.4.2023

Aamupäivän lento Budapestiin meni nopeasti - kaksi tuntia, Finnarin vanhemmilla Airbus A319 koneella. Budapestin lentokentältä pääsee keskustaan taksilla tai bussilla. Bussi 100E hinta oli ollut ennen vuodenvaihdetta 900 HUF, sitten noussut 1500 HUF ja nyt juuri huhtikuun 2023 alusta 2200 HUF (noin 6 euroa). Taksien hinnat ovat sitten 10000-17000 HUF välillä. Matkan aikana totesimme että hinnat ovat nousseet todella kovasti Budapestissä. Paikka ei enää ole mikään halpa, varsinkin turistialueilla.

Jäimme pois Kalvin ter aukiolla ja kävelimme läheiseen ja hyvät arviot saaneeseen Getto Gulays ravintolaan syömään - tietysti gulassia. Unkarissa gulassia on joko keittoa, jossa on normaalisti meillä päin mielletään gulassikeitoksi tai pelkkää lihaa sisältäväksi tuhdiksi ateriaksi.

Lounaan jälkeen kävimme katsomassa "rauniobaareja" (Szimpla Kert on niistä "the" paikka) ennen kuin päädyimme hotellille. Tämän jälkeen oli tarkoitus mennä Cafe New Yorkiin ("maailman kaunein kahvila" - mainostetaan, on kyllä hieno!) mutta sinne oli lähes 70 metrin jono, jotenka jätettiin jonotus väliin ja lähdettiin katsomaan lähistöllä sijaitsevaa hieman erilaista ja legendaarista underground baaria nimeltä Vittula. Mutta voihan vit.., sehän olikin kiinni. Saimme muuten todeta että todella moni paikka oli Budapestissä kiinni pääsiäisenä - kuten esim. iso kauppahalli. Menimme siis purkamaan vit...sta erinomaiseen craft oluita tekevään Legfelsöbb Beerosagiin, joka lähellä isoja juutalaista synagoogaa ja tuosta edellä mainittua Getto Gulays ravintolaa. Varsinkin mainio olut ravintola olikin kyseessä, hinnat 4-6€ kun taas unkarilaisen "peruslöpön" eli Dreherin hintahan oli 2-3€ välillä.

Illalla kävimme vielä syömässä tsekkiläisessä ravintolassa Jaromir a Templohoz ravintolassa, jossa kävimme useamman kerran syömässä "kevyttä" illallista (possun polvea, tsekkiläisiä makkaroita,..).

Sunnuntai 9.4.2023

Aamulla uusinta yritys Cafe New Yorkin aamiaiselle, mutta ei.. 20 metrin jono. Niinpä ostimme läheiseltä metroasemalta Budapestin 72 tunnin liput (5500 HUF), jotka ovat muuten huomattavasti helpompi tapa matkustaa Budapestin joukkoliikenteessä kuin yksittäiset liput, koska jos vaihdat metrolinjaa tulee aina ostaa uusi jatkolippu. Budapestissä ei myöskään kannata matkustaa pummilla, koska lipuntarkastajia on todella paljon. Niinpä päädyimme raitiovaunu 6 ja metro M1 linjan kautta Vörösmatry ter aukiolle, jossa sijaitsee toinen legendaarinen kahvila - Cafe Gerbeaud joka toiminut vuodesta 1858. Siellä ei ollutkaan ketään aamulla klo 9 aikoihin jotenka tilasimme aamiaiset upeassa kahvilassa. Kun lähdimme pois kahvilasta se oli jo täynnä.

Cafe Gerbeaud

Sunnuntaipäivä meni muuten Pestin katuja tallessa ja joukkoliikenteellä välillä paikasta toiseen liikkuen. Kylpylöihin oli näin pääsiäisenä pitkät jonot, tai olivat ns. myyty täyteen, eikä niihin voinut ostaa lippuja enää netistä, mutta kävimme kuitenkin kävelemässä kaupungin isoimmassa puistossa, jossa myös sijaitsee kuuluisa Szechenyin kylpylä. Iltapäivästä päädyttiin lopulta lounaalle Macesz bistroon, wiener snitzeliä, paikka jota voin myös suositella.

Budan linna, Ketjusilta ja Tonava - Budapest

Maanantai 10.4.2023

Maanantaina lähdimme käymään budapestiläisten "Porvoossa" eli Szentendressä, joka sijaitsee noin 27km päässä Budapestistä pohjoiseen Tonavan varrella. Sinne(kin) kannattaa mennä heti aamusta, koska paikka on todellakin suosittu varsinkin viikonloppuisin. Helpoiten sinne pääsee paikallisjunalla H5, joka lähtee Budan puolelta Batthyany ter aukion alla olevalta juna-asemalta. Muista kuitenkin ostaa lippuautomaatista "extra" lippu (310 HUF, 0.9€ per suunta),  koska Budapestin joukkoliikenteen lipulla ei pääse kuin puoleen väliin. Junamatka Szentendreen kestää noin puolisen tuntia, ja juna-asemalta on noin kilometrin matka kaupungin vanhaan keskustaan joka on täynnä värikkäitä taloja, ravintoloita, gallerioita ja (turisti) kauppoja. Kannattaa kierrellä pitkin pieniä kujia, käydä Tonavan rannassa ja nousta ylös Fö ter aukiolta Templor ter aukiolle jossa on iso kirkko - sieltä avautuu upeat näkymät kaupunkiin ja Tonavalle.

Szentendren Fö ter aukio

Korona ravintola

Szentendree tutustumiseen riittää puolisen päivää ja palasimme junalla takaisin Batthyany ter aukiolle. Alkoi sataa vettä jotenka siirryimme gulassi lounaalle Polo Pub Angol Sörözöhön. "Keittolounaan" jälkeen jatkoimme kävellen (rappusia riittää!) kohti Buda linnan kukkulaa, jossa olikin sitten täynnä turisteja varsinkin "Kalastaja-linnakkeen" luona. Parin tunnin kävelyn jälkeen palasimme alas Batthyany ter aukiolle, ja kävimme syömässä toisen gulassi-keittolounaan Vidago Etterem es Sörözö ravintolassa, josta sitten palasimme takaisin Pestin puolelle vatsat täynnä gulassia.

Tiistai 11.4.2023

Tiistain ohjelmassa oli käynti Egerin kaupungissa, joka sijaitsee noin 120km koilliseen Budapestista parin tunnin junamatkan päässä. Eger on kuuluisa ainakin kahdesta seikasta - Egerin linnasta (1400-luvulta) sekä viineistään. Erityisesti Egri Bikaver ("Egerin häränveri") punaviinistä, jotka jotkin mahdollisesti muistavat 80-luvulta Suomesta - Erkin Pikakivääri lempinimen saaneesta (hirveän makuisesta) punaviinistä jota Alkon tiskiltä ostettiin ("Nuorisolle" tiedoksi että ennen wanhaan alkoholia sai ostettua vain tiskin takana eikä pulloja saanut vertailla tai muutenkaan kysellä suosituksia. Ei. Alko oli silloin vakava paikka käydä ostoksilla ja asiakkaita arvioitiin tarkasti kenelle myydään ja myyntihetkellä piti tosiaan tietää mitä haluaa. No eipä niitä viinejäkään ollut tarjolla kuin muutama kymmenkunta ja halvempia olevia juurikin mm. Erkin Pikakivääri).

Juna Egeriin lähti Keletin rautatieasemalta, joka on Budapestin yksi useista rautatieasemista. Toisin kuin paikallisjuna H5, niin tämä Egeriin menevä juna oli moderni ja siisti. Liput meno-paluu 2. luokassa 12€ per henkilö, matka-aika 1h 50min aikataulun mukaisesti. Egerin rautatieasemalta on noin puolentoista kilometrin matka itse Egerin keskustaan, jonka takana kukkulalla sijaitsee Egerin upeasta kunnostettu linna. Paikkahan on tullut kuuluisaksi ottomaanien (turkkilaisten) valloituksesta ja edelleen vuonna 1552 unkarilaisten takaisin valtauksesta piirityksen jälkeen ja silloisesta komentajasta Istavan Dobosta, jonka patsas seisoo nykyisin Egerin aukiolla. Egerissä sijaitsee myös Euroopan ja ehkäpä koko maailman pohjoisin minareetti.

Egerin linnaa

Egerin linnasta näkymät Egerin vanhaan kaupunkiin

Kävimme aluksi katsomassa tunnin ajan Egerin linnaa, jota on kunnostettu ja kunnostetaan edelleen aikalailla. Linnan muurilta on upea näkymät Egerin kaupunkiin ja läheisille kukkuloille ja laaksoihin, jossa myös sijaitsee "Kauniin Rouvan laakso", jossa on paljon viinikellareita ja ravintoloita. Liput Egerin linnan maksoivat 2400 HUF henkilö.

Iltapäivästä kävimme syömässä "paikallisessa" HBH eli "Hofbrauhausissa", jossa on saatavilla paikallista ja tietysti hyviä ruokia ja loppuiltapäivä meni pienen kaupungin katuja kävellessä ja muutamissa kahviloissa käydessä. Juna Budapestiin lähti klo 17. Egeriä voin hyvin suositella päiväkohteeksi ja ehkäpä siellä kannattaisi viettää ainakin yksi tai kaksi täyttä päivää jolloin olisi ehditty käymään myös viinikellareissa.

Keskiviikko 12.4.2023

Matkapäivä Suomeen. Ainoa hämmennys tuli lentokentällä kun emme pystyneet ensin tekemään check-in Finnarin sovelluksella eikä check-in automaatilla. Lähtöselvityksessä ihmettelivät että lippuja ei enää löydy järjestelmästä. Onneksi mukana oli alkuperäiset varaukset ja kuitti maksetuista lennoista, jotenka 20 minuutin selvittelyn jälkeen saivat liput uudestaan aktivoitua ja pääsimme Finnarin lennolla takaisin Helsinkiin. Syy selvisi myöhemmin - aiemmin tarjottu ja tehty business upgrade (69€) oli sotkenut jotenkin ATK:n rikki ja liput eivät olleet kirjautuneet järjestelmään oikein.

1. Kovasti tuntuu olevan hinnat Budapestissa tosiaan ainakin osittain nousseet. Helppoa allekirjoittaa tuo seikka, että tarkastajia tosiaan on julkisissa runsaasti, en varmaan ole missään nähnyt niitä yhtä paljoa. Kylpylässä emme Budapestissä ole vielä kuitenkaan käyneet, vaikka muuten kaupunkia on tullut tutkittua varsin perusteellisesti. No, siinä yksi hyvä syy palata kaupunkiin.

1. Kiitos Mikko! Hinnat olivat nousseet yllättävän paljonkin. Kylpylöihin olisi kiva tutustua mutta se vaatisi sesongin ulkopuolella käyntiä jollei sitten jaksa jonottaa 30-90 minuuttia mikä tuolla nyt oli aika. Liput kannattaa mahdollisuuksien mukaan ostaa netistä etukäteen - olivat luokkaa 35€ henkilö!

2. Pääsiäinen kyllä aika ongelmallinen aika matkustaa monessa maassa. Toisaalta muutoinkin aina osuu jotain eri maiden yllättäviä pyhäpäiviä - shoppailu tyypillisedti mahdotonta. No onneksi ei yleensä rafloihim vaikuta

1. Pääsiäinen on katollisissa maissa aika hiljaista aikaa - ainakin Unkarissa ja Puolassa on näin. Unkarissa myös moni ravintola oli kiinni, ja tosiaan ihmettelin että iso turistinähtävyys eli kauppahalli oli kiinni pe, su ja ma ja la vain aamupäivästä.

3. Cafe New Yorkin suhteen meillä ilmeisesti oli - toki jo vuosia sitten - parempi tuuri, sillä taisimme onnistua joku iltapäivä vaan kävelemään sisään.
    Muuten Budapestistä on jäänyt mieleen kylpylät, kauniit sillat ja se, että hotellien hintataso oli sen verran matala, että olisi kannattanut vaan ottaa hyvä hotelli keskeltä kaupunkia, sillä hintaero kolmen ja viiden tähden välillä oli kuitenkin niin pieni.

1. Kiitos Pirkko. Vuonna 2009 kävimme jo Cafe New Yorkissa ja tällöin ei ollut myöskään jonoja eikä paljon väkeä kahvilassa. Hinnat olivat tällöin huomattavasti halvemmat kuin nykyisellään.

4. Olisi itselläkin aika verestää Budapestin muistoja, edellisestä reissusta taitaa olla 11 vuotta. Szentendren voisi ottaa myös käyntikohteeksi, vaikuttaa viehättävältä ja helposti lähestyttävältä kaupungilta.

1. Szentendre oli ihan kiva tutustumisen arvoinen paikka, ja kesäisin sieltä pääsee hitaammin takaisin Tonavaa pitkin laivalla.

5. Hinnat nousee ilmeisesti kaikkialla. Kiva nimi baarilla😄.
    Harmillista, että juuri matka sesongin aikaan kaikki paikat ovat kiinni!

6. Äkkipäätä sanoisin, ilman olematta asiantuntija, että Kazanissa on Euroopan pohjoisin minareetti, tai ehkäpä se on Kööpenhaminassa. Tuntuu kyllä, että inflaatio on tehnyt köyhästä yhä köyhemmän myös matkailijanakin. Pitäisikö minun ottaa Unkari ohjelmaan ennen kuin kallistuu vielä enemmän.

7. Just juteltiin, että olisi kiva päästä fiilistelemään keväistä (tai kesäistä Budapestiä)! Kiitos siis tästä matkakuumeen nostatuksesta ;)