sunnuntai 22. syyskuuta 2019

Tyros ja Sidon

Sunnuntai - 15. syyskuuta, kolmas täysi päivä Libanonissa. Lähdimme tutustumaan Libanonin rannikkoon ja siellä sijaitseviin kohteisiin: Tyrokseen ja Sidoniin. Tyros sijaitsee 90km Beirutista etelään - matka-aika noin puolitoista tuntia nopeaa moottoritietä pitkin. Matkalla näimme jo enemmän UNIFIL joukkoja ja tarkistuspisteitä. Tyros on luokiteltu turistikaupungiksi jotenka sinne ei tarvitse mitään erityisempiä lupia, mutta jos haluaa jatkaa vielä etelämmäksi kohti Golanin kukkuloita ja Israelin rajaa tulee olla erityisen lupa-asiakirja. Hizbollah toimii alueella aktiivisesti ja on viimeaikoina myös tehnyt raketti-iskuja Israelin suuntaan alueelta.

Tyros - negropolisesta kohti Tyroksen vanhaa kaupunkia

Tyroksessa vierailimme kahdella eri historiallisella alueella (kaupunki on perustettu 2750 AD) sekä Tyroksen rannalla, joka on Libanonin yksi puhtaimmista rannoista (en tosin käynyt uimassa). Ensimmäinen kohde oli Tyroksen roomalaisten aikoinaan rakentama Hippodromi. Ennen sitä kuitenkin käveltiin aiemmin kaupungin ulkopuolella olevan negropoliksen ja hautausmaan läpi - jossa on ties minkälaista hautaa ja osissa oli vielä luitakin nähtävillä. Meillä on mukana paikallinen opas, joka osasi kertoa kaikkea mielenkiintoista itse negropoliksesta kuin roomalaisten tekemästä isosta akveduktista eli vesikanavasta, joka toi useamman kilometrin päästä vettä kaupunkiin. Itse pääkohde - Hippodromi oli todella vakuuttava, ja se on huomattavasti paremmin säilynyt kuin Roomassa oleva kohde. Osa katsomoista oli rakennettu uudestaan. Hippodromi on nykyään Unescon kohde -- mutta paikalla ei näkynyt muita turisteja.

Tyros - Negropolis, joka sijaitse aiemmin kaupungin ulkopuolella

Tyros - negropoliksen hautoja.

Tyroksen akveduktin jäänteitä - taustalla nykyinen kaupunki

Hippodrome - pituutta yli 500 metriä

Seuraavaksi siirryimme aiemmin saarella olevaan roomalaisten rakentamaan foorumiin, jossa oli nähtävissä vanhoja mosaiikkeja. Tämä ei ollut niin kiinnostava kohde - kiviä oli ympäriinsä. Meren rannalla oli kuitenkin kiva kävellä +30 asteen lämmössä.

Tyroksen rannalla

Tyroksesta palattiin takaisin Magdouchen kukkulan kautta Sidoniin. Itse Magdouchesta: siellä on vanhan kirkko, jossa Neitsyn Marian sanottiin odottaneen Jeesusta.... paikka on pyhiinvaeltajien suosiossa. Itse nautin enemmän näkymistä kohti Sidonin kaupunkia.

Sidonin edustalla on mielenkiintoisen näköinen linnoitus, jonka ristiretkiläiset oli rakentaneet 1200-luvulla - ja sinne johtaa vanha kivisilta. Linnan jälkeen suunnattiin kävelemään Sidonin souk eli basaarikujille, jossa oli "basaarimeininkiä". Löysin sattumalta sieltä myös vanhan turkkilaisen saunan, hamamin, joka oli muutettu jonkinlaiseksi galleriaksi. Aikamme kujilla kuljettuamme pysähdyimme lounaalle paikalliseen ravintolaan, jossa käytiin ensin valitsemassa kalat ja merenelävät tiskiltä, jonka jälkeen ravintola valmisti halutulla tavalla. Vatsat täynnä palasimme Beiruttiin alkuillasta, ja kävimme ostamassa paikallisesta marketista ruokaa ja juomaa, jotka nautimme samettisen pehmeässä illassa isolla hotellihuoneen parvekkeella. Sunnuntai-iltana Beirutin keskusta oli yllättävän hiljainen.

Sidon - linnoitus. kuvassa näkyvät pyöreät kivet ovat graniittipylväistä sahattuja vahvisteita

Sidonin linnoitus, paikallisia perheitä viettämässä sunnuntaipäivää

Turkkilainen hamami oli muutettu taidegalleriaksi

Maanantaina yöllä klo 1 jälkeen lähdimme takaisin paluumatkalle Suomeen - paluuaikataulu ei ollut ihan optimaalinen: lähtö Beirutista klo 4, Belgradissa puolen tunnin vaihtoaika ja Helsingissä olimme ennen lounasaikaa. Tälläkin kertaa Air Serbian kone oli myöhässä, mutta niin oli jatkolento - jotenka hyvin ehdimme Helsingin koneeseen.

Ehdimme kolmen päivän aikana nähdä pienen vilauksen Libanonista, aikaa olisi pitänyt ehkäpä varata viikko jotta olisi ehtinyt näkemään ja erityisesti kokemaan enemmän upeaa Libanonia. Uskoisin että Libanoista ja erityisesti Beirutista tulee jatkossa olemaan yksi Välimeren alueelle "trendi kohteista".

Kustannukset

Seuraavassa matkan kustannukset kahdelle hengelle:

• Lennot (Air Serbia): 456€
  • Majoitus ( neljä yötä Q Hotel - Junior Suite, sis. erinomaisen aamiaisen): 313€
  • Lentokenttä-kuljetukset (meno-paluu): 45€
  • Retket (150 USD/retki): 300 USD - 280€
  • Pääsymaksut (Anjar, Baalbek, Tyros, Sidon), wine tasting (Chateau Ksara), ja oppaiden tipit: 40€
  • Ruokailut yms shoppailua: arviolta 200€
  • YHTEENSÄ: noin 1300€

Dar Bistro & Bar, Beirut, Libanon

1. Olen Libanonissa ollut vain Beirutissa, mutta Jordaniaa ja Syyriaa kierrellyt enemmän. Aika samanoloisia paikkoja näköjään Libanonissakin. Minusta tuo on niin kiehtovaa aluetta. Ja sen ajatteleminen saa melkein taas itkemään - koska Syyrian tilanne.

1. Moikka Annika! Syyriassa olisi pitänyt aiemmin käydä, kunnes se maa hajotettiin täysin... Damaskokseen olisi päässyt helposti Beirutista käsin. Näin paljon Syyrian pakolaisia ja leirejä erityisesti Bekaan laaksossa. Niissä en viitsinyt paljoa alkaa kuvaamaan, aika ankean näköiset olot - tosin rajan takan on vielä vakavampi tilanne.

2. Tuo olisi mielenkiintoista seutua lomailla ja kierrellä. Ei vaan taida olla tarjolla kuin omatoimimatkoja. Ei kyllä sinänsä pahat nuo kustannuksetkaan.

1. Hei Virpi! On mielenkiintoinen alue.Libanoniin järjestetään Suomesta matkoja - mm. Arial Travel tekee sinne vajaan viikon matkoja, mikäli ei halua tehdä omatoimimatkaa.

3. Libanonin pienuus kartalla hämää hiukan, sillä nämä kohteet, joissa niin te kuin mekin vähän aikaisemmin kiertelimme, ovat teoriassa vain lyhyen matkan päässä Beirutista, mutta se liikenne!
    Vähän edullisemmin kuin Arialin matkassa omatoimisesti tuolla näköjään selvisi - meillä tosin juuri sen matkan kustannukset vähän räjähtivät käsiin, kun jouduimme hylkäämään alkuperäisen paluulentomme ja ostamaan aikaisemman paluun Tukholman kautta Turkuun viikon matkan puolivälin jälkeen ehtiäksemme lähisukulaisen hautajaisiin, mutta nehän nyt ovat poikkeustilanteita, jos mitkä. Arial jousti kyllä hienosti sikäli, että järjesteli viikon ohjelman sellaiseksi, että me ehdimme kaikkiin mielestämme oleellisiin kohteisiin alkuviikosta ja loput pienestä ryhmästä kiersi loput kohteista sitten viimeisinä päivinä.

1. Kiitos Pirkko. Beirutin ympäristön liikenne oli välillä aika ruuhkaista - ja kaupungista pois pääseminen / saapuminen kesti. Libanonissa on myös saman verran asukkaita kuin Suomessa, ja autojakin riittää. Tästä johtuen asutusta on paljon, ja lukuunottamatta rannikon moottoritietä muut tiet olivat kaksikaistaisia ja hyvin usein menivät asutusten läpi.

Arialin hintaa verrattuna omatoimimatkan kustannus oli noin puolet tai 60% - toki heidän matka on päivän pidempi ja suomalainen opastus, mutta itse tykkään enemmän omatoimimatkoista, koska niiden ohjelman ja "vauhdin" pystyn itse määrittämään. Tämän matkan suunnitteluun ei mennyt kovin paljon aikaa, koska kohde tietoa ja paikallisten yritysten järjestelmiä retkiä löytyi helposti netistä. Hieman haastavampiin kohteisiin pakettimatka voi olla hyvä. Molemmissa matkustustavoissa on puolensa.

Toistaiseksi "ainoalta" pakettimatkalta: Pamirin matkalla - jäi vaan mieleen se, että olimme yllättäen nuorimpia matkalla, ja osittain tästä syystä johtuen jotkut eivät halunneet lähteä vierailemaan tietyissä paikoissa ja sitten istuivat vaan autossa odottamassa meitä kun käytiin katsomassa matkaan kuuluvia paikkoja, ja myös opas välillä hoputti kuvaustaukojen tai pysähdysten jälkeen kiiruhtamaan. Myös istumajärjestyksestä autoissa eräät koettivat vääntää ihan outoja. Koska matkustin vaimoni kanssa ja meitä oli toinenkin pariskunta matkassa, totesimme vaan että puolison kanssa parasta olla samassa autossa eikä alkaa mitään sen ihmeellisempään kiertojärjestystä tekemään. Tällöin mietin että tällaistako vääntöä se ryhmämatkailu on... Oli vaan "kiva seurata" miten tässäkin pieni ryhmä alkaa muotoutua ja millaista roolia kukin alkaa vetämään ja yrittää ottaa. Parin viikon aikana ihmisten luonteen piirteet ja tavat tuli jotenkin selville.. vaikka en olekaan psykologi.

4. Moni muukin on jo sanonut, mutta toistan, että harvinaisen mukavaa ja mielenkiintoista on ollut seurata tätä reissua. Libanon kiinnostaisi kiertomatkana, mutta Teppo ei ole lainkaan innostunut ajatuksesta : D Jos tekisi vain sellaisen ruokamatkan Beirutiin. Siihen voisin saada miehenkin mukaan...

1. Kiitos Tämä matka/Anna kommenteista! Kiertomatkoja tuonne järjestetään matkapakettina, mutta myös omatoimisesti pärjää tai omatoimi+opas, niin kuin mä tein. Moni ystäväni ihmetteli että miksi matkustan "sota ja terroristi" alueelle ja "siellä voi joutua kidnapatuksi" yms ihmettelyä. Itse en kokenut tällaista pelkoa, en edes Bekaan laaksossa joka on hizbollahin kontrollissa. Libanon on historiallisesti paikkana vaan niin kiinnostava että halusin sinne matkustaa -- ja hyvä että matkustin: todella kiinnostavia kohteita erityisesti Beirutin ulkopuolella - ja ruoka! Ah! Niin hyvää! Suosittelen Libanonissa käymään edes Bekaan laaksossa. Ksaran viinitila oli ihan kiva paikka - vaikkakin pieni, mutta viinit hyviä. Baalbekissa kannattaa myös käydä.