torstai 13. helmikuuta 2020

Hammamet ja El Jem

Tunisian matkan jälkimmäinen osa.  Nyt jälkimmäisellä osuudella kävimme parissa Unescon kohteessa ja olimme yötä yhdessä Tunisian parhaimmassa luksus-hotellissa. Edeltävän osan pääset lukemaan Tunis jutun kautta. Tämän jutun lopussa on myös kustannukset Tunisian matkasta.

El Jem amfiteatteri

Sunnuntai 2.2.2020

Jatkoimme siis Tunisista autolla kohti Cape Bonin niemimaata, ja olimme varanneet hotellin Hammametin kaupungissa olevasta La Badira luksus-hotellista... mutta ennen sitä pääsin ajamaan ja kokemaan tunisialaista maantiekulttuuria: autoilla ajellaan kyllä oikeaan suuntaan (pääsääntöisesti), mutta kaistoja vaihdellaan miten huvittaa (ei vilkkuja) ja normitapa on ajaa keskellä ajokaistojen viivoja - kyllä! Keskellä kaistoja. Moottoritiellä nopeusrajoitus on 110km/h, mutta siellä ajettiin joko 70km/h tai 130 km/h -- harvemmin mitään siltä väliltä. Tietulleihin ajettaessa pitää olla tarkkana, koska autoja kiilaa oikealta ja vasemmalta ohi röyhkeästi -- kunnes betoniesteet pakottavat auton jonoon. Maksu tulleissa oli muutamia kymmeniä senttejä. Paluumatkalla pari päivää myöhemmin Tunisin keskustan ohi ajettaessa kolmikaistaisella moottoritiellä autoja oli 5-6 rinnakkain.

Kerkouanen rauniot

Kerkouane - huomaa vasemmassa laidassa oleva punainen kylpyamme

Kun pääsimme Hammametiin suunnattiin itse Cape Bon päässä olevalle Unescon maailmanperintökohteeseen - Kerkouaneen jossa on puunilaisten vanhan kaupungin rauniot nähtävillä upealla paikalla lähes niemen päässä. Matka tänne oli aika pitkä -- noin 80km, ja siihen meni yli puolitoista tuntia Hammametista - koska välillä on isompia taajamia kuten Korba jonka läpiajo kesti tovin. Itse puunialaisen kaupungin raunioilla  ei turisteja paljoakaan näkynyt alueella. Kaupunki autioitu vuonna 250 BC - ensimmäisen puunialaissodan jälkeen. Paikalla on myös nekropolis, eli hautamaa heti kaupungin muurien ulkopuolella. Kiertelimme aluetta ehkäpä tunnin ajan- jonka jälkeen ajoimme takaisin samaa reittiä Hammametiiin ja La Badira hotelliin.

La Badira hotellin uima-allas

Kun saavuimme La Badiran hotellin edustalle vartijat kyselivät nimet ja varmistavat meillä oli varaus hotelliin - ja pääsimme ajamaan portista sisään. Tämän jälkeen hotelliin kirjautuminen oli erittäin jouhevaa - laukkuja kannettiin, minttuteetä tarjoiltiin, hotellin tilat esiteltiin ja saatettiin sviittiin joka oli erittäin upea ja näkymät olivat merelle.

La Badira hotelli - näkymä huoneesta

Auringonlasku Hammametissa

Tarkoitus oli lähteä vielä kävelemään Hammametin kaupunkiin, mutta hotelli piti meidät sisällään -- ja söimme myöhäisen lounaan ulkoterassilla nauttien yli 20 asteen lämmöstä ja auringon paisteesta. Illalla aurinko laski upeasti länteen meren yli ja takkatulen ääressä oli mukava nauttia viiniä --- ei oikein voinut kuvitella että ollaan Tunisiassa. Niin kova ero oli Tunisin Medinan keskustaan ja majoitukseen siellä.

Maanantai 3.2.2020

Mahtavan aamupalan jälkeen suuntasimme autolla yli 150km päähän Hammametista etelään moottoritietä pitkin kohti El Jemin kaupunkia. Liikennettä ei ollut paljoakaan -- jotenka matka sujui joutuisasti. El Jem sijaitsi myös Unescon kohde -- maailman toiseksi suurin roomalaisten rakentama amfiteatteri, joka rakennettiin Rooman valtakunnan viimeisinä vuosisatoina - 240 luvulla. Vain Rooman Colosseum on isompi, mutta tämä on upeampi paikka: Paremmin säilynyt eikä turisteja. Muutama paikallinen taisi alueella olla, mutta saatiin ihan rauhassa katsella ja kiipeillä upeassa amfiteatterissa. Myös maan alla oleviin tiloihin pääsee tutustumaan.

Mitään muuta kiinnostavaa kaupungissa ei ollut nähtävillä jollei lasketa paikallisia teurastamoita, jotka toimivat tien varalle. Siellä lampaat ja vuohet katselivat kun "kaverilta" viilletään kurkku auki, lasketaan veret pois, talja talteen ja lihat leikataan... vieressä oli myös ns. grillit huurussa eli olisi saanut varmaan hyvin tuoretta lammasta syödäkseen... päätimme jättää nämä "kebab-kioskit" väliin ja ajoimme takaisin Hammametiin 150km -- ja ehdimme hyvin iltapäivän lounaalle. Tarkoitus oli käydä paluumatkalla Soussessa, mutta en viitsinyt alkaa ajamaan autolla Medinan lähelle ja säätämään sen enempää -- hotellin luksus-elämä vei voiton ja aurinko lämmitti jo +25 asteen verran täysin pilvetttömältä taivaalta... eli iltapäivä ja ilta vietettiin vaan hotellien alueella rennosti ollen.

La Badira hotelli auringonlaskun aikaan

Tiistai 4.2.2020

Lähdimme aamiaisen jälkeen ajamaan kohti Tunisia ja lentokenttään, jossa oli noin puolentoista tunnin ajomatka - jonne palautimme vuokra-auton. Mittarin mukaan kilometrejä oli kertynyt lähes 600km. Pääsimme oikeastaan heti kentällä Lufthansa checkin kautta siirtymään hitaan immigration kautta kentälle - josta puolen päivän aikaa lähti lento Frankfurtiin (parin tunnin lento). Frankfurtissa poliisi oli vastassa ja syynäsi kaikkien passit -- meiltä riitti kun näki vaan passin kannet, mutta aika monelta niitä syynättiin pitkään ja kyseltiin matkan tarkoitusta. Frankfurtissa oli pitkä kuuden tunnin vaihtoaika -- pitkä lounas ja muutamia oluita, kunnes illalla lennettiin Helsinkiin.

Vihreät ovet johtavat moskeijaan

Yhteenveto ja kustannukset

Päällimmäinen tunne matkasta oli se, että kerta vierailu maassa riitti. Liikenne on vähän kaaosta mutta kun tarkkana niin pärjää. Olimme kahdessa eri majoituksessa -- ja oli ihan mielenkiintoista kokea kahden tyyppistä majoitusta. Ehkäpä se riad Tunisin keskustassa oli aidompi. Vähän samat fiilikset jäivät myös Marokon matkasta että välillä joutuu hieman säätämään, tarkkaan pitää olla ettei turistia huijata, mutta myös se että medinoissa on "tunnelmaa" ja ruoka oli ihan hyvää. Turisteja ei näkynyt oikeastaan missään -- tosin olihan nyt talvi eikä turistikausi edes alkanut.

Kustannukset kahdelta hengeltä:
  • Lennot (Lufthansa): 410€ (205€/hlö/menopaluu)
  • Majoitus:
    • Tunis: Dar Zyne la Medina (205€/5 yötä -- olimme vain 3 yötä)
    • Hammamet: La Badira (150€/2 yötä - tämä oli super halpa hinta 5* hotellista)
  • Auton vuokraus: 157€ -- polttoaine: 40€ -- yhteensä: 197€
  • Nähtävyydet (Kerkeuane, El Jem, Bardo): 22€
  • Taksit: 20€
  • Paikallisjuna (meno-paluu Tunis-Sidi Bou Said): 1€/2 hlöä
  • Ruokailut noin 60€/päivä (lounaat, illalliset, juomat): 240€
  • Yhteensä noin 1250€

1. Todella vaikuttavan näköinen tuo amfiteatteri ja erityisen hienoa on se, kun paikalla ei ole hirveää tungosta, sillä tungos latistaa aina tunnelmaa. Edulliset lennot onnistuitte löytämään eikä tuo muutenkaan pahan hintainen ollut, päinvastoin!

1. Kiitos Mikko! Hieno tuo paikka on ja sai tosiaan kulkea yksin eikä ruuhkassa niin kuin Roomassa. Lennot olivat todella edulliset - ja tästä syystä matkaan oikeastaan lähettiin. Löysin lennot lentodiilit.fi sivustolta. Myös aiempi Marokon matka lennettiin LH halvoilla lennoilla.

2. No ei ollut kallis matka! Tunisia kiinnostaisi kyllä. Täytyykin ottaa se matkalistalla vähän korkeammalle. Olin melkein unohtanut koko maan olemassaolon. Nämä lähikohteet kun on niin helppoja lyhyemmällekin matkalle.

1. En olisi ehkäpä edes matkustanut hetkeen Tunisiaan, mutta lennon hinta oli niin edullinen. Lisäksi off-season aikaa hotellien hinnat olivat myös todella edulliset -- varsinkin tuo La Badira, joka normaalisti matkaa monta kertaa enemmän.

3. Mukava että piditte hotellista ;-)

Mullekin on jäänyt elävästi mieleen ne lampaat jotka katseli, kun kaverilta lähti henki. Ja liikenne. Se oli aika villiä välillä. Toisaalta maantiellä sai sitten ajella liki yksin.

1. Hotelli oli tosi hyvä. Kiitos vinkistä. Lampaiden lisäksi tien varrelta löytyi nautojen ja kamelin teurastamointa / BBQ grillejä -- ei herkemmille.

4. Tunisia on kyllä ihan tuntematonta maaperää. Muistan että kummitäti kävi siellä joskus 90-luvun alussa, mutta taisi olla ihan vaan jossain perus rantakohteessa. Haluaisin käydä näitä maita läpi, etenkin Marokossa, mutta arveluttaa juuri se turistien huijaaminen ja säätäminen.

1. Rantakohteina Tuniasiassa on Sousse ja Hammamet, joista jälkimmäisessä kävin. Maat ovat tällä hetkellä turvallisia turisteille ja kun vaan tietää ne pahimmat "ukotukset" tai huijausyritykset niin eikun matkaan vaan.

5. Varsin kohtuulliset kustannukset näin monipuoliselta reissulta! Mielenkiintoisia kohteita, joista osa tuttuja sikäli, että olen noita pohtinut alustavasti Tunisian reissua suunnitellessa. Kiehtova maa kyllä.