lauantai 21. lokakuuta 2023

Egypti - Giza

Egyptin matkan jälkimmäisellä puoliskolla ollaan Gizassa johon palasimme Luxorista lentäen takaisin Kairoon. Gizassa sijaitsevat ehkäpä Egyptin kuuluisimmat nähtävyydet - Gizan pyramidit, jotka ovat säilyneet ainoana antiikin ajan seitsemästä ihmeestä: Maailman seitsemän ihmettä. Gizan pyramidista suurin, Khufun pyramidi - toiselta nimeltään Kheopsin pyramidi, oli myös maailman korkein rakennus 3800 vuoden ajan. Pyramiidit ovat 4500 vuotta vanhoja.

Gizan pyramidit nähtynä hotellin terassilta

Torstai 12.10.2023

Lensimme Luxorista aamupäivällä Nile Air yhtiöllä takaisin Kairoon. Lentoaika 45 minuuttia ja tällä kertaa saavuimme aikataulussa Kairon kansainväliselle lentoasemalle, tosin kotimaan terminaaliin 1. Olin sopinut majoituksen kanssa kuljetuksesta Gizaan mutta muutamien WhatApp viestien jälkeen selvisi että kuljettaja olikin Terminaalissa 3 joten jouduimme odottamaan 20 minuuttia kuljetusta lisää.

Matka Kairon lentoasemalta Gizaan kesti tällä kertaa vajaan tunnin, koska lentoasema sijaitsee Kairon ja Niillin itäpuolella noin 35km päästä Gizasta. Matka meni suhteellisen nopeasti Kairon ruuhkassa koska lukuisat 8-10 kaistaiset moottoritiet ja ns. fly-overtiet nopeuttavat matkaa huomattavasti. Liikenne oli kuitenkin Luxorin verrattuna aikamoista.

Olin varannut majoituksen yhdestä Gizan pienistä hotelleista, joita siellä on paljon ja yleensä sijaitsevat korkea kerrostalon ylimmässä kerroksissa joista, kuten tästäkin, on upeat näkymät Gizan pyramideille. Majoituksien nimissä toistuvat sanan "pyramids","Giza","view","crowne","inn","hotel","sphinx","great" joissain järjestyksessä -- tämän majoituksen nimi oli Crowne Pyramids View Inn, joka sijaitsi Gizan lähiön korkean kerrostalon 12. kerroksesta. Hotellissa, vai pitäisikö sanoa enemminkin, huoneistohotellissa oli vain viisi huonetta ja saimme niistä parhaimman josta oli suora pääsy isolle terassille josta tosiaan oli esteetön näkymä Gizan pyramiideille. Vaikka pyramidit ovat "lähellä" niin niihin kuitenkin on muutaman kilometrin matka. Päätimme pysytellä majoituksessa loppupäivän koska ns. "faarao kirous" oli iskenyt meihin matkalla Gizaan -- eli pientä kuumeilua ja turistiripulia. Sovin kuitenkin seuraavaksi päiväksi kokopäivän retken Gizan pyramideille, Memphikseen sekä Sakkaran alueen nähtävyyksiin joista kaksi sijaitsevat noin 25km päässä etelään Gizasta - hinta 80 USD/henkilö sisältäen "kaiken", myös lounaan. Kävimme illalla kävelemässä Gizan ruuhkaisilla kaduilla vaikka tarkoituksena oli käydä Uberilla läheisessä Marriot hotellissa - Uber kuski teki temput eikä tullut 30 minuutin ajon jälkeen paikalle vaan kääntyi ihan toiseen suuntaan.

Auringonlasku Gizassa hotellin terassilta nähtynä

Värivaloshow Gizan pyramideilla

Perjantai 13.10.2023

Lähdimme aamusta klo 9 kuljettajan ja oppaan kanssa ensiksi Gizan pyramideille, joissa sanojensa mukaan egyptologian opettaja kertoi Kheopsin pyramidin juurella historiaa ja miten pyramidit oli aikoinaan rakennettu. Mielenkiintoinen huomio että egyptiläiset kutsuivat "pyramidia" sanalla "mr" - ja vasta kreikkalaiset nimesivät ne pyramideiksi koska heillä oli leivos jotka oli samanmuotoinen nimeltään "pyramis". Ja olihan se Kheopsin pyramidi todellakin iso kun sen juurella oli - 2.5 miljoonaa keskimäärin kahden kuution kokoista kiveä kasattuna 146 (nykyään enää 138.5m) metriä korkeaksi "keoksi". Tarkemmin tarkasteltuna näki että jokainen kivi oli erikseen muotoiltu paikoilleen siten, että ne "lukittavat" toisensa tiukasti yhteen. Aiemmin pyramidit oli vielä päällystettynä valkoisella kalkkikivellä, jolloin ne hohtivat upeasti. Kalkkikiveä on vielä hieman nähtävissä toisessa, Khafren, huipulla.

Khufun eli Keopsin pyramidin juurella

Kheopsin pyramiidilta ajoimme hieman kauemmas aavikolle kuvaamaan näitä kolmea isoa pyramidia: Khufun, Khafren ja Menkauren - sekä niiden edessä olevia pienempiä kuningattarien pyramiideja, josta sitten siirryimme katsomaan Sfinksiä - tuota isoa patsasta jolla on leijonan vartalo mutta ihmisen pää.

Vasemmalla Khufun ja oikealla Khafren pyramidi, jonka huipulla on vielä kalkkikiveä

Sfinksi ja Khafren pyramidi

Gizasta ajoimme noin puolen tunnin päähän Memphikseen, jossa sijaitsi aikoinaan vanhan kuningaskunnan pääkaupunki - Ramses II aikoihin. Kaupunki on perustettu 3100 BC, ja myöhemmin valtakunnan keskus siirtyi Thebaan eli nykyiseen Luxoriin - kuten koulussa historiantunneilla hereillä olevat varmaankin vielä muistavat.  Memphiksen päänähtävyys oli siis Ramses II aikainen temppelin rauniot ja erityisesti iso Ramses II patsas.

Ramses II patsas - Memphis

Memphiksen jälkeen ajoimme läheiselle Sakkaran alueelle, jossa sijaitsevat ensimmäiset Egyptin pyramidit - ns. kerrospyramidit jotka oltiin rakennettu kuin "kerroskakku" portaittain ylöspäin kohoaviksi. Kuuluisin näistä on Sakkaran pyramidi - samannimiset oluen etiketissä on myös Sakkaran (Sakara) pyramidin kuva. Sakkaran alueella kävimme kuitenkin viereisen Tetin pyramidin sisällä. Ulkoapäin pyramidi näytti vain isolta kummulta, koska eroosio ja aika olivat sitä ulkoapäin kuluttaneet. Laskeutuminen pyramiidiin oli jännittävä ja varsinkin jouduimme kulkemaan kymmeniä metrejä pientä ehkäpä 1.4 metriä korkeaa noin 1 metrin leveää tunnelia pitkin itse hautakammioon, josta löytyi upeasti koristellut seinät sekä mustasta graniitista tehtyä iso sarkofagi. Myös Gizan pyramideilla on mahdollista päästä pyramiidien (yleensä yksi kolmesta on auki) sisään, mutta niissä on kova ruuhka eivätkä ne ole niin upeasti koristeltuja kuin tämä Tetin hautakammio. Kävimme myös viereisessä kivestä tehdystä rakennuksessa, joka oli hauta. Egyptiläiset kun rakensivat kuolemanjälkeistä elämää varten olevat "talonsa" eli hautansa huomattavasti kestävimmin kuin maanpäällistä elämää varten - jotka olivat yleensä savitiilistä tehtyjä asumuksia. Koko Sakkaran alue oli yhtä hautausmaa-aluetta, eli joka suuntaan kuin katselin näki pyramideja ja hautoja - ja vasta pieni osa kaivettu esille.

Tetin pyramidiin meno

Tetin sarkofagi - mustaa graniittia

Tetin pyramidi - oli aikoinaan ollut iso, nyt muistutti isoa kukkulaa

Sakkaran kuuluisa porraspyramidi

Sakkarasta ajoimme takaisin Gizaan myöhäiselle lounaalle ja hotellille palasimme klo 16 aikoihin iltapäivästä. Suosittelen Gizassa käydessä ottamaan tälläisen kokopäivän retken. Kyselimme vielä kuljettajalta että mahtaisiko hän tietää mistä saisi olutta Gizan alueella, muista kuin länsimaalaisista hotelleista ja yllätyksenä majoituksen läheltä löytyi pieni olutkauppa!! Hotelli jossa olimme oli ns. "kuiva" eli siellä ei alkoholia myyty. Olutkauppa aukesi vasta "iltarukouksien" jälkeen klo 19.  Illalla kävimme ostamassa muutamat oluet kaupasta ja siellä olikin muutama muu turisti jo jonossa jotka ostivat oluet luukusta ,mutta minut myyjät päästivät jostain syystä sisään valitsemaan juomat. Hinta 40 EGP puolen litran olut - länsimaisten hotellien hinnat olivat 150-175 EGP.

Lauantai 14.10.2023

Alkuperin ajatuksena oli käydä Egyptin uudessa historiallisessa museossa, mutta se oli vielä rakennusvaiheessa. Se aukeaa ehkäpä tänä vuonna tai ensi vuonna lähelle Gizan pyramideja joiden välille tehdään myös junayhteys. Alkuperäinen museo sijaitsee Kairon keskustassa, mutta kuulemma siellä ei ole ilmastointia eikä "faaraon kirouksessa" viitsinyt sinne lähteä päiväksi kärvistelemään. Joten otimme Plan B käyttöön. Myöhäisen aamiaisen jälkeen otimme taksin takaisin lentokentälle ja siellä siirryimme Le Meridien Cairo Airport hotelliin, johon pääsee katettua kävelysiltaa pitkin suoraan kentältä, viettämään aikaa. Hotellissa on pari ravintolaa ja iso uima-allasalue jossa vietimme aikaa sekä kävimme syömässä pitkän myöhäisen buffet-lounaan. Kukaan ei tosin kysellyt että ollaanko hotellin asiakkaita, eli vinkkinä tämä jos Kairon kentällä on pidempi vaihtoaika.

Lento Ateenaan lähti klo 20, ja onnistuimme saamaan paluulennoille myös business upgradet alimpaan hintaan. Jälleen kerran Aegean airlines BC pisti parastaan - erittäin hyvät kolmen ruokalaji illallinen hyvine viineineen (neljä eri vaihtoehtoa tarjolla), jotenka parin tunnin lento Ateenaan meni nopeasti. Koska paluulento Suomeen lähti vasta seuraavana päivänä klo 09:20 olin varannut läheisestä (15 minuutin ajomatka) Macropoulon kylästä majoituksen - Atheon Airport Project (hauska nimi!) nimisestä majoituksesta johon kuului menopaluu kuljetukset kentälle ja takaisin. Majoitus oli todella hyvä ihan uudessa rakennuksessa ja vieressä olisi ollut vielä taverna auki, jos olisi ollut nälkä.

Sunnuntai 15.10.2023

Lähdimme aamusta klo 6 hotellilta takaisin Ateenan lentokentälle ja edelleen Aegean Airliness business loungeen syömään aamiaista, joka olikin samalla tavalla kuin "non-schegen" puolen lounge, erittäin hyvä vaikkakin hieman ruuhkainen näin aamusta. Lento Helsinkiin kesti kolme ja puolituntia -- ja se meni mukavasti "toisen" aamiaisen / brunssin merkeissä, ja saavuimme Helsinkiin puolituntia etuajassa. Helsingissä meitä odotti kylmä pohjoisvirtaus ja +3 asteen lämpötila.

Yhteenveto ja kustannukset

Matka Egyptiin oli pienistä vastoinkäymisistä ("faaraon kiroukset" ja Luxorin "huutelijat") erittäin mielenkiintoinen juurikin historiallisten kohteiden vuoksi. Kairon ja Gizan olisi hyvinkin voinut jättää välistä, näin jälkeenpäin ajateltuna, koska Luxorissa ovat ne tärkeimmät nähtävyydet mutta oli kiva nähdä myös Gizan kuuluisat pyramidit. Mikäli aikaa olisi ollut enemmän niin matkaa olisi voinut yhdistää Niilin risteilyn Aswanista Luxoriin.

Kustannukset (kaksi henkilöä):

• Lennot - yhteensä 1780€
    • Aegean airlines: HEL-ATH-CAI -ATH-HEL (Aegean airlines): 850€
    • Aegean airlines business upgrade neljälle lennolle kahdelta: 570€
    • Nile Air: CAI-LXR-CAI: 360€
  • Majoitukset: 630€
    • Pavillion Winter Luxor: 400€ (3 yötä)
    • Crowne Pyradmis View Inn: 135€ (2 yötä)
    • Aethen Airport Project: 95€ (1 yö)
  • Nähtävyydet ja kierrokset noin 350€. Kuninkaiden laaksossa liput ovat erittäin hintavia - mm. Seti I hautaan maksoi 45€ henkilö.
  • Taksit ja kuljetukset: 50€
  • Viisumit: 45€ - Viisumit kannattaa hakea ja ostaa etukäteen netistä. Tosin kukaan ei niitä kysellyt missään vaiheessa jotenka ehkäpä näkivät ne suoraan passin tietojen perusteella. Lentokentällä pystyi myös ostamaan viisumin.
  • Ruokailut - noin 500€
  • Ostoksia: 100€
  • Yhteensä : 3500€

Khufun eli Kheopsin pyramidi

1. Vaikka tavallaan Luxorissa ne merkittävimmät nähtävyydet olisivatkin, en kyllä itsekään Gizaa kokonaan malttaisi jättää väliin. Lukeutuuhan nuo Gizan pyramidit ja sfinksi ilman muuta sellaisiin asioihin, jotka joskus olisi pakko päästä henkilökohtaisesti näkemään. Millaista tarjolla ollut ruoka noilla alueilla muuten oli noin yleisesti?

1. Ruokana tarjolla lähi-idästä tyypillisistä ruokaa eli meze-tyylisiä alkupaloja (hummusta, dolmaa, salaatteja) sekä grillattuja vartaita (kanaa, nautaa tai lammasta) ja aina oli ns. pita-leipää tarjolla, mutta toki paikasta löytyi perus pitsaa ja pastaa niitä kaipaaville.

2. Mua jotenkin rasittaa ihan hirveästi jo etukäteen tää meidän sama reissu tammikuussa. Suurin osa kommenteista mitä oon lukenu Egyptistä, on ollu negatiivisia. Pakko koettaa ottaa se niin, että se on se hinta minkä joutuu maksamaan, jos haluaa nähdä pyramidit ja temppelit. Mua kiinnostais myös vanha Kairo, mutta en tiiä kestääkö hermot lähteä sinne kiertelemään ilman paikallista seuraa. Entä mistä luulet tuon Faaraon kirouksen iskeneen? Epäilen jo etukäteen, etten uskalla syödä mitään..

1. Näin vanhan Kairon autosta kun matkasin Kairon läpi. Vaikutti erittäin laajalta alueelta täynnä moskeijoita ja matalia savi/tiilirakennuksia. Faaraon kirous on varmaankin peräisin ruuasta tai sitten "saastuneista" seteleistä.

3. Faaraon kirous tulee lähes kaikille, bakteerikanta on niin erilainen. Ei niinkään ruuasta!
    Olin vuosia sitten Hurghadassa oppaana teimme retkiä kairoon ka luxoriin. Kyllä minusta kannattaa käydä Gizan pyramideilla.Onhan kairossa paljon muutakin nähtävää kuin pyramidit.

1. Me ollaan menossa Gizan pyramideille, ehkä myös Sakkaraan ja sen lisäks kiinnostaa vanha Kairo islamilaisine kortteleineen. Kairosta lento Luxoriin, kuten Janilla.

2. Ja mikä siitä Egyptistä tekee niin erilaisen verrattuna muihin ns. kehittyviin maihin? Oon syöny myös Meksikossa, El Salvadorissa yms. katukeittiöstä ilman mitään ongelmia, ja just tulin Tunisiastakin terveenä. Janikin reissannu ympäri maailmaa, niin luulis erilaiset bakteerikannat tulleen jo tutuks. Vai onko Egypti tosiaan joku oikea poikkeus (Intian lisäks)?

3. Tämä on totta. Se on voinut tulla vaikka seteleistä joita on käsitellyt.

4. Saas nähdä miten normaalistikin nirsolle ruokailijalle käy tuon faaraon kirouksen kanssa ... Albatrosin reissulla, jonne siis tammikuussa olisimme menossa jos se ei peruunnu, nuo retket ja pääsymaksut sitten jo sisältyvät, eli ei tarvitse niiden kalleutta ihmetellä eikä enää siinä vaiheessa tehdä valintoja. Mutta toki sitten toisin päin, ei pääse itse tekemään valintoja :-)

1. Kiitos Pirkko! Katselin Albatrossin ohjelmaa ja varsin kattavasti siellä näyttää ohjelmaa olevan. Ehkäpä Kuninkaiden laaksossa kannattaa pohtia jos käy lisämaksullisessa haudassa - Seti I suosittelen, en niinkään Tutakhamonia.

5. Samoja mietteitä kuin Cillalla. En muista koskaan lukeneeni Egyptistä mitään varsinaisia ylistyspuheita :D Myös faaraon kirous tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Näistä huolimatta Egypti kiinnostaa, ja olisi joskus mahtavaa päästä itse päättämään, mitä mieltä paikasta oikein on!

1. Avoimin mielin pitää matkustaa ja itsekin toivoin että helpommalla olisi päässyt - ei kuitenkaan mikään "paska reissu" koska nähtävää oli sen verran ja kohteet olivat todella upeita.

6. Kylläpä on hieno, vaikka maailma on pyramideja pullollaan. Tietysti Egyptin pyramidit ovat vanhimpia. Pyramideja on rakennettu käsittämättömän pitkänä ajanjaksona. No, onhan Louvrenkin edustalla pyramidi. Olen nähnyt niitä myös Perussa ja Intiassa. Näyttää siltä, että tässäpä turistirysä, joka täyttää kaikki odotukset, ainakin jos on yhtään kiinnostunut historiasta.