maanantai 31. lokakuuta 2022

Oman - Muscat

Lokakuun lopulla tein kymmenen päivän matkan Arabian niemimaalla sijaitsevaan Omanin sulttanikuntaan eli lyhyesti Omaniin. Matka jakautui neljään eri osaan : pääkaupunkiin Muscattin, Al Hajar vuoristoon (Al Hamra, Nizwa), Wahiba Sands aavikkoon sekä Ras al Haddin rannikkoalueeseen.  Vietin aluksi päivän Muscatissa jonka lähdin kiertämään Omania vuokra neliveto SUVilla kuudeksi päiväksi ja lopulta olin vielä kolme päivää Muscatissa. Kilometrejä autoon tuli noin 1200km kuuden päivän aikana. Tämän Omanin juttu sarjan ensimmäisessä osassa ollaan Muscatissa, Omanin pääkaupungissa. 

Omaniin vaaditaan etukäteen netissä haettu viisumi, jonka saa haettua netissä suhteellisen helposti. Hinta on tällä hetkellä 20 Omanin rialiia eli noin 53 euroa. 

Muscatin tunnus - jättimäinen suitsukkeen poltin


Perjantai 14.10.2022

Lensin Omaniin mahdollisimman suoraa reittiä eli tässä tapauksessa Dohan kautta Qatar Airwaysin Boeing 787-8 koneella, joka olikin aivan täynnä koska Suomessa olivat koulujen syyslomat juuri alkamassa. Kuuden tunnin lento economyssa meni suhteellisen helposti, mutta Dohassa sai juosta turvatarkistuksen jälkeen seuraavan lennon lähtöportille. Kone Dohaan saapui juuri ennen puolta yötä. 

Lauantai 15.10.2022

Dohasta Muscattiin lentoyhtiönä Oman Air ja koneena minullekin uusi, se MCAS järjestelmän vioista kärsinyt, Boeing 737 Max 8. Lentoaika on lyhyt eli noin vajaa tunti ja Muscatin lentokentällä immigration oli suhteellisen nopeasti läpi. Siirryin hotelliin (Al Falaj) nopeasti etukäteen tilatulla kuljetuksella ja hämmästelin puolen tunnin matkalla Muscatin moottoritietä ja useita fly-overeita eli moottoritien siltoja jotka ylittivät kaupunkien risteysalueita. Selvästi maassa on rahaa (öljyä ja kaasu) rakentaa huippukuntoiset moottoritiet keskelle kaupunkia. Muscatin kaupunki on jännästi levittäytynyt pitkin rannikkoa, josta johtuen kaupunki on useita kymmeniä kilometrejä pitkä eikä selkeää keskustaa ole missään. Saavuin hotelliin vähän vajaa kello viisi aamulla.

Oman Airin Boeing 737 Max 8 lentokone Dohassa


Muutaman tunnin nukkumisen jälkeen kävi aamiaisella ja pääsin ihmettelemään hotellia valoisaan aikaan. Hotelli oli 3-4* tasoa, jossa oli kolme ravintolaa ja pari baaria (!!). Omanissa alkoholin myynti on kiellettyä pois lukien hotellit. Ulkona olevista ravintoloista ei alkoholia saa. Hotellilta löytyi myös uima-allas ja urheilualue. 

Al Falaj hotelli, Muscat


Kun hotelli oli tarkistettu lähdin käymään Muscatin soukissa eli basaarissa, Muttrah jonne oli noin neljän kilometrin matka. Koska Muscattia ei ole rakennettu jalankulkijoille ja aamun lämpötilakin oli jo yli 30 astetta, ainoa järkevä tapa liikkua kaupungissa on taksilla. Kaupungissa on jonkilainen bussilinjasto mutta helpointa oli nyt vaan ottaa taksi. Sovimme meno-paluusta - ja hinta oli 8 OMR. Sovin että tulevat iltapäivästä parin tunnin päästä hakemaan soukin sisäänkäynnin edestä.

Muttrah basaarin eräs kattokoriste

Omanilainen perinteinen tikari hopeisessa suojassa

Pronssista tehty jonkilainen planetaari. Paino varmaankin kolme kiloa

Suitsuke käryää


Muttrah soukki on hyvin kompakti kooltaan ja se sijaitsee upeasti Omanin lahden rannalla. En oikeastaan päässyt montaakaan metriä taksista ulos kun ensimmäiset kauppiaat jo olivat "kimpussa", ja pääsin osaksi basaarielämää. Vanhan shemagh huivin tilalle ostinkin uuden ja kestävämmän puna-harmaan shemaghin, ja tämän jälkeen pääsin varsinaisesti kiertämään soukkia enemmän. Siellä myytiin erityisesti suitsukkeita sekä kuma päähineitä joka on lähes jokaisella omanilaisella miehellä päässä, ja niinpä lähes kaikki yrittivät myydä sellaista minulle. Myös "arvokelloja" oli tarjolla ja toki tiesin niiden kaikkien olevan väärennöksiä, mutta kovasti yrittivät niitä minulle tarjota varsinkin kun näkivät mikä kello minulla oli ranteessa. Pari tunnin kiertämisen jälkeen ja rantakadulla kävelyn jälkeen lähdin takaisin hotellille viilentymään kylmän oluen äärelle koska baarissa sattui olevaan happy hour - Colt 45 0.5l olut hintaa 5€. Tämä oli jopa suomalaiseen hintatasoon nähden naurettavan halpaa. Muuten Coltin hinta oli 8 euroa ja Stellan iso tuoppi 16€. 

Muscatin rantakatua soukin alueelta. Taustalla yksi Muscatin linnoista


Loppupäivä menikin hotellissa myöhäisen lounaan merkeissä syöden Sri Lankalaista ruokaa. Tässä hotellissa työntekijät olivat joko Sri Lankasta tai Filippiineiltä, niin kuin varmaankin suurin osa maan "työvoimasta". 

Sunnuntai 16.10.2022

Hyvin nukutun yön jälkeen minulle toimitettiin aamusta Avikselta auto, mutta tarkistuksessa huomaisin että yksi rengas olikin jo valmiiksi tyhjä -- ja pyysin uutta autoa tilalla. Niinpä lähdimme vuokraamolle hakemaan uutta vastaavaa autoa: MG:n RX8 seitsemän hengen neliveto "maasturi" tai SUV pienellä kahden litran bensakoneella. Autossa oli ns. kaikki herkut mukana ja se oli tarpeeksi iso kahdelle hengelle.  

Näkymän hotellin ikkunasta


Juttusarjan seuraavissa osissa kerron matkasta Omanin muihin osiin. Seuraavassa jatkan Muscatin matkaosuuksista.

Perjantai 21.10.2022 

Palaisin Omanin kierrokselta takaisin Muscattiin ja seuraavat kolme yötä oli jälleen varattu Al Falaj hotellissa. Ennen hotelliin ajoa ajoi iltapäivällä muutamaksi tunniksi Mall of Oman ostohelvettiin eli ostokeskukseen joka todella iso paikka täynnä ties-ja-mitä 300 eri liikettä sisältäen myös 14000 neliömetrin "snow park" alueen, joka tosin ei vielä ollutkaan auki. Lumipuisto tulee olemaan samantyylinen mikä on esim. Dubaissa. No harmi, en päässyt sinne viilentymään. 

Ajoin illaksi hotelliin ja kävin tällä kertaa syömässä japanilaisessa ravintolassa Tokyo Taro jossa kokki valmisti ruoan silmien edessä kuumalla grillillä. Kävin vielä illalla kuuntelemassa hotellin yläbaarissa ollut bändiä - Filippiineiltä sekin ja olimmekin aiot länkkärit baarissa muiden ollessa vapaalla olevia filippiiniläisiä siirtotyöläisiä.

Lauantai 22.10.2022

Aamusta auton palautuksen jälkeen lähdin tutustumaan Muscatin luksusrantahotelleihin ja Qurum beachiin. Otin hotellista taksin rannan toiseen päähän (7 OMR) ja kävelin (!!) tyhjää rantaviivaa pitkin rannan toiseen päähän Grand Hyatt hotelliin, joka olikin sitten ihan toisesta maailmasta kuin mitä olin kuvitellut. Aika upea. Hotellista jatkoin takaisin samaa reittiä pysähtyen Water-front Muscat alueella, josta jatkoin Intercontinental hotellin (ei mikään erikoinen) kautta viereiseen tajunnat räjäyttävällä Muscat W hotelliin. Jos Hyatt oli upea, niin tämä oli tuplasti upeampi paikka ja päädyin lounaalle hotellin kuudennessa kerroksessa sijaitsevaan Buddha Bariin. Harkitsin jo vaihtavani hotelliin pariksi yöksi, mutta halvin huonehinta olisi 700 euroa yö. Niinpä auringonlaskiessa tilasin taksin hotelliin ja ajoin takaisin omaan hotelliin. 

Grand Hyatt hotellin edessä myynnissä Aston Martin Vantage

Ei ketään liikenteessä Qurum Beachilla päivällä - paitsi turisti

"Katselen autiota hiekkarantaa" - Qurum Beach, Muscat, Oman


Sunnuntai 23.10.2022

Viimeisenä päivänä lähdin käymään Bait Al Zubarin museossa joka ns. vanhan Muscatin alueella noin viiden kilometrin päässä hotellista. Vieressä olisi ollut myös kansallismuseo, mutta tämä yksityinen Bait Al Zubair osoittaui huomattavan mielenkiintoiseksi museoksi jossa oli eri osa-alueita, niin Omanin historiaa, uutta taidetta kuin itse aiemmin palatsissa asuneen Al Zubairin kotimuseo. Museossa vierähti pari tuntia ja sen jälkeen kävelin rantoja pitkin kohti Muttrah soukkia. 

Bait Al Zubarin  yksi museo : Bait Al Bagh


Matkan varrelle osui myös Muscatin ehkäpä tunnetuin maamerkki: jättimäinen suitsukkeen poltin tai polttoastia, joka kaukaa katsottuna näytti minusta enemmänkin E.T. alukselta. Valitettavasti polttimeen ei päässyt käymään.

Muita kuuluisia nähtävyyksiä Muscatissa on iso moskeija, jossa en käynyt - ajoin paikan ohi pari kertaa. En myöskään käynyt oopperatalon sisällä mutta ohi kävelin kun menin Muscat W hotelliin. 

Illalla kävin hotellissa syömässä "Kebab on Wheels" ravintolassa, joka olisi pitänyt jättää väliin. Kyseessä on entiseen "discoon" tai baarin rakennettu ravintola, jossa tarjotaan erilaisia kebab-vartaita buffet-tyylisesti. Ruokahalua ei lisännyt se, että isolta screeniltä näytettiin intialaista vatsalääkemainosta ja saman aikaisesti tarjoilija toi puoliraakoja kanavartaita pöytään. Mahassakin alkoi jo kiertämään. Kebabit olivat aika heikko esitys - jos ei ollut raakaa, niin jauhetusta lihasta pyöritettyjä pötköjä. 

Maanantai 24.10.2022

Aamuyöstä lähdin taksilla Muscatin kansainväliselle lentoasemalle ja aamulla klo 6 lensin Qatar Airwaysin lennolla ensin Dohaan josta jatkoin päivälennolla edelleen Helsinkiin business-luokassa. Edeltävän illan kebabit eivät alkaneet mahassa porisemaan vaikka Immodiumit olikin valmiiksi taskussa, jos tilanne olisi sitä vaatinut.  

Yleistä Muscatista

  • Muscatin/Masqatin nimi tulee muskottipähkinästä jota tällä on myyty pitkään. Omanin sulttaani hallitsi aikoinaan itäisen Afrikan maustemarkkinoita ja esim. Zanzibar kuului vielä 1900-luvun alussa Omanin hallintaan. 
  • Omanissa ovat aikoinaan pyrkineet hallitsemaan niin Portugal kuin Englanti. 
  • Kaksi päivää riittää mielestäni Muscatiin jollei sitten halua viettää aikaa hotellin uima-altaalla tai ostoskeskuksissa
  • Erittäin turvallinen kaupunki liikkua alueilla kävellen 
  • Toisaalta - liikkuminen paikasta toiseen taksilla tai autolla. Julkista liikennettä ei ole. Taksit suhteellisen edullisia mutta hinnasta pitää aina tinkiä ja neuvotella etukäteen. 
  • Kaupunkialue on erittäin laaja eikä selkeää keskustaa ole paitsi ehkäpä Muttrah soukki ja Qurum beach.
  • Rakennuskanta matalaa eli Dubain tai Dohan tyylisiä korkeita rakennuksia ei ole. 
  • Ilmasto: aina aurinkoa ja lämpötila 30-40 asteen välillä. Kesällä tietysti kuumempi aika jotenka suosittelen loka-maaliskuuta.  
  • Luottokortit VISA ja MC käyvät lähes kaikkialla, jopa huoltoasemilla pystyi maksamaan ostot. Käteistä tarvitsee oikeastaan taksien ja basaarien maksuissa. Rahaa voi vaihtaa perinteisesti rahanvaihtopisteissä tai nostaa automaateista - molemmat toimivat mutta vain VISAlla onnistuin nostamaan rahaa. 
  • Varsinaiset kiinnostavat ja upeat Omanin kohteen ovat Muscatin ulkopuolella - niistä seuraavissa jutuissa. 

Seuraavassa osassa päästään vasta oikeasti Omanin mielenkiintoisempiin kohteisiin - ensiksi Al Hajar vuoristoon, jonka ylitin off-road/4x4 reitillä joka kulki niin vanhoja joen pohjia kuin vuoren rinteitä pitkin kaipeilla sorateillä ja jossa muutaman kerran eksyttiin.  Al Hajarin vuoriston toiselta puolelta löytyvät ehkäpä Omanin kuuluisimmat nähtävyydet - Wadit ja keskiaikaiset linnat sekä tietysti upeat vuoriston laaksot. 

7 kommenttia:

  1. Oman olisi kiinnostava paikka joskus käydä. Muutama tuttu on paikkaa kehunut, vaikka taisivat viettää aikansa lähinnä pääkaupungissa. Itseäni kiinnostaisi erityisesti aavikko- ja vuoristoalueet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääkaupungista en oikeastaan pitänyt paljoakaan vaikka ei onneksi ollut Dubain kaltainen vaikka tämäkin on pitkä ja sekava kaupunki meren rannalla.

      Poista
  2. Melko autiolta näyttää niin hiekkaranta kuin muutenkin. Missä kaikki ovat? Onko niin kuuma päivällä, että ovat sisätiloissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paikalliset mitä nähtiin olivat istumassa sisätiloissa kahviloissa. Iltaisin rannalle oli enemmän väkeä koontumassa. Ei tuolla päivällä liikkunut kuin turisti tai kaksi.

      Poista
  3. Aika hintava maa Oman on! Esim. Maltalla Hyattin huoneen saa itselleen 130-150 euron hinnalla. Kalja maksaa täällä 1.5-2 € (turistialueen ulkopuolella tosin).
    Mutta hyvin mielenkiintoinen maa sinänsä. Epäilen, ettei budjettini olisi venynyt ostoskeskukseen asti, joten varmaan pari päivä kaupungin katsastukseen olisin riittänyt täälläkin.
    Seuraavat osat tästä matkasta näyttävät huomattavasti mielenkiintoisimmilta, mutta en kerennyt vielä lukea loppuun (ensi viikoksi jää).

    VastaaPoista
  4. Olipa mielenkiintoista lukea paikasta, joka on itselle aivan vieras. On näiden matkablogien plussa.

    VastaaPoista
  5. Olipa mielenkiintoista lukea kokemuksia Omanista, kun melkein sinne talvella päädyttiin Dubaista.

    VastaaPoista