lauantai 5. helmikuuta 2022

Tansania - Sansibar: Pongwe

Vuoden 2022 ensimmäisen matkan, ns. talvilomamatka, teimme Sansibarin saarelle Intian valtamerelle, joka kuuluu Tansaniaan. Matkan kesto oli 10 päivää, joista Sansibarilla vietimme kahdeksan päivää. Sansibarilla vietimme aikaa kolmessa paikassa - kolme ensimmäistä päivää itärannikolla Pongwen kylässä kolme päivää ja seuraavat kolme päivää muutamia kymmeniä kilometrejä etelään olevassa Pingwen kylässä. Kaksi viimeistä päivää olimme saaren historiallisessa pääkaupungissa Stonetownissa, joka sijaitsee saaren länsirannikolla. Toisin kuin edeltävällä Namibian matkalla, tämä matka oli "rantalomaa ja lepäilyä" eikä jatkuvaa paikasta toiseen siirtymistä. Päiväohjelmassa oli merkitty :"älä tee mitään".

Kun aurinko paistoi vesikin oli ihan turkoosia, tästä sai kävellä vielä pitkälle kunnes pääsi oikeasti uimaan.

Matkaa varten piti lentolippujen ja hotellivarausten lisäksi tehdä hieman lisätöitä, joita olivat mm. negatiivinen PCR testi (96h vanha), ns. Passenger Location Form (PLF), jossa ilmoitettiin matkan kohteet ja ajankohdat ja tuloksena oli QR-koodilla varustettu todistus. Lisäksi hankimme etukäteen eVisan eli viisumin verkosta, joka maksoi 50 USD per henkilö. Viisumi kannattaa hankkia etukäteen, jolloin kentällä ei täydy erikseen jonottaa eri paikoissa viisumin vuoksi. eVisan toimitusajan sanottiin olevan noin viikko, mutta saimme ne jo samana päivänä. Näiden lisäksi tietysti matkaan piti ottaa vakuutustodistukset.

Lennot Sansibarille teimme Qatar Airwaysilla Dohan kautta, joka on oikeastaan nopein ja suorin tapa matkustaa Tansaniaan. Lennot HEL-DOH ja DOH-ZNZ kestävät noin kuusi tuntia, mutta vaihtoaikoineen matkaan menee noin 15-19 tuntia vaihtoajoista riippuen. Olin varannut economy-luokan liput, mutta tälläkin kertaa Qatar Airways tarjosi noin viikkoa ennen lähtöä upgradea business-luokkaan hintaan 500€ henkilö ja niinpä otimme ne koska varasinkin DOH-ZNZ oli yölento ja tällöin oli mukavampi matkustaa BC:ssa kunnolla nukkuen.

Lauantai 22.1.2022

Lauantaina ajoimme Helsingin lentoasemalle puolen päivän jälkeen ja kävimme checkinssa, jossa tarkistettiin kaikki tarvittavat asiakirjat matkalle. Matkustimme pelkästään käsimatkatavaroilla, koska kyse oli vain viikon matkasta lämpöön (25-30 astetta) jossa ei paljoa vaatetusta ja tavaroita tarvittu. Helsingin lentoasema oli taas yksi autiotalo - ei ketään missään. Lento Dohaan lähti ajallaan ja koneena oli jälleen pieni Airbus A320 mutta onneksi sen BC oli sentään kunnon säädettävät isot istuimet ja iso viihdejärjestelmä. BC tuli ihan täyteen (12 paikkaa) ja myös economyyn näytti menevän paljon väkeä. Kiristyneen tilanteen takia (Venäjä-Ukraina) kone lensi tällä kertaa Puolan, Romanian ja Turkin yli kohti Qataria, jonne laskeuduttiin lähes aikataulussa. Jatkolento Sansibarille lähti klo 2 ja koneena oli Airbusin A330-200 kone, jonka BC oli ehkäpä puolet paikoista täytetty. Lento Sansibarille meni nukkuessa ja aamusta söimme aamupalaa, joka piti "valita" illallismenusta - aika outoa että aamupalaa ei nyt ollut tarjolla toisin kuin DOH-HEL aamulennoilla joissa on sekä brunssia että päivällistä/lounasta tarjolla.

Sunnuntai 23.1.2022

Laskeuduimme aamulla klo 8 aikoihin sateiseen Sansibariin. Vettä satoi kaatamalla kun pienen "bussimatkan" jälkeen kävelimme vanhan terminaalin tuloaulaan. Ensimmäisenä nopeasti pyydettiin näyttämään PLF, mutta kukaan ei tarkistanut PCR testien tuloksia eikä kuumeita mittailtu. Seuraavaksi piti täyttää immigration lomake, jonka jälkeen siirryimme suoraan passin ja eVisan tarkistukseen. Tässä kohtaa kentällä oli täysi "härdelli" päällä kun ihmiset alkoivat jonottaa eri paikkoihin. Onneksi pääsimme ensimmäisten joukossa jonoon ja passiin saatiin nopeasti 90 päivän viisumileimat, jonka jälkeen siirryimme suoraan pois lentokentältä kohti kuljettajien armeijaan joka yritti tarjota taksikyytejä. Meillä oli varattuna hotellilta suoraan kuljetus ja löysin nimeni erään kuljettajan luota. Mielenkiintoinen havainto että lentokentän jälkeen ei maskeja sitten enää näkynyt missään eikä kenellekään - ikäänkuin pandemiaa ei koskaan olisi saarelle tullutkaan.

Pongwe Beach hotellin ranta-aluetta - hyvin on tilaa

Pongween oli matkaa noin tunti ja matkan aikana juttelimme kuljettajan kanssa kaikenlaista ja samalla tuli jätettyä omakin maski pois. Olin valinnut kolmeksi ensimmäiseksi yöksi majoituksen Pongwe Beach hotellista, joka sijaitsee saman nimisessä Pongwen kylässä. Majoitus oli hyvin pieni - vain 17 bungalowia eikä kyse ollut mistään isomman luokan all-inclusive hotellista, joita saarelta myös löytyy. Tämä hotelli olikin erinomainen valinta: henkilökunta erittäin ystävällistä, oppivat hyvin tuntemaan meidät, paikka oli erittäin siisti ja bunglow oli kooltaan todella iso josta näkyi suoraan Intian valtamerelle ja Pongwen rannalle, jossa sai kävellä ihan rauhassa eivätkä kaupustelijat häirinneet. Majoituksesta ehkäpä puoli oli varattuja eli hyvin vähän oli turisteja ainakin Pongwen suunnalla. Pienehkö kömmähdys sattui heti saapumisen yhteydessä kun minun päälle kaadettiin vahingossa tervetulodrinkit. Totesin vain "Hakuna matata!" ja henkilökunta räjähti nauramaan -- (suomeksi: No problem!, ja tätä hokemaa kaikki vähän käyttivät). Onneksi tilanne hoidettiin hyvin sain puhtaat pestyt vaatteet seuraavana päivänä takaisin.

Pongwe Beach hotellin majoitus

Bungalow jossa majoituimme - riittävän iso

Olimme varanneet majoituksen aamiaisella, mutta hotellista sai myös lounasta ja illallista sekä niiden välissä pientä syötävää. Baari oli kokoajan auki, ja happy hour oli iltaisin klo 17-19. Ruuan hinta oli ihan eurooppalaisella tasolla (alkuruoka: 7 USD, pääruoka: 14-22 USD), juomat olivat halvempia: olut 3 USD ja drinkit 5-7 USD. Hotellin alueella ei tarvinnut rahaa heti vaan kaikki kirjattiin huoneen laskuun ja aamulla aamiaisen aikana tuotiin edeltävän päivän lasku tarkistettavaksi.

Rapuja rannalla

Maanantai 24.1.2022

Puolipilvinen päivä, ei sadetta. Ohjelmassa: Älä tee mitään. No kuitenkin aamupäivän aikana kävelimme läheiselle "The Island Pongwe Lodge" hotelli-ravintolaan, joka sijaitsee ison korallista muodostuneen kallion päällä, johon pääsee kävelemään laskuveden aikaan helposti. Sansibarilla muuten vuorovesi-ilmiö on aika kova, ja laskuveden aikana vesi pakenee jopa kilometrin päähän rannasta. "The Islandissa" kävimme "chillailemassa" parin tunnin ajan maaten vaan tuoleilla, aurinkoa ottaen ja maisemia katsellen. Paikka oli toki kalliimpi kuin Pongwe Beach hotelli, mutta tulipahan käytyä ja samalla kahlattua myös pitkin Intian valtameren pohjaa hitaasti eteenpäin (Pole,pole!). Iltapäivästä päästiin takaisin hotelliin ja siellä sitten uima-altaalle uimaan ja samalla aurinko tulikin esiin ja alkoi kuumottaa kovasti.  Illasta nousi mereltä kova tuuli, joka sitten heitti hiekkaa joka suuntaan - kaiketi olivat Madagaskarilla olleen hirmumyrskyn rippeitä.

The Island laskuveden aikaan

The Island ja sen ravintola

Näkymä Intian valtamerelle The Island ravintolasta, laskuvesi

Tiistaina 25.1.2022

Aurinkoa. Ohjelmassa: Älä tee tänäänkään mitään. Lähdimme kuitenkin kävelemään Pongwe rantaan pohjoiseen ehkäpä noin 1.5 kilometrin päähän eikä ketään tullut vastaan. Ihmettelimme vaan upeita hiekkarantoja ja korallikivien muodostelmia. Vinkkinä että kannattaa laittaa kunnon sandaalit jalkaan, koska kivet ovat erittäin teräviä ja taas vedessä voi olla paljonkin merisiilejä, joiden päälle ei kannata astua. Palasimme saa reittiä ja kävimme viereisessä Tulia Zanzibar Beach Resortissa, joka ei hulppeiden uima-altaiden yms loistokkuuden myötäkään vaikuttanut niin rennolta paikalta kuin Pongwe Beach hotel. Lisäksi hinnatkin olivat 1.5 kertaa isommat (juomissa) ja pokkurointia oli ihan liikaa. No näimme kuitenkin Omanin viimeisimmän sulttaanin auton (Oman hallitsi Sansibaria aina 1960 luvulle asti), joka oli omassa ilmastoidussa hallissa sekä upeita keltaisia kutoja lintuja.

Tulian uima-altaat

Sansibarin viimeisen Omanin sulttaanin auto - ja ilmastoitu halli

Keltainen kutoja lintu

Iltapäivästä taas kahlasimme meressä, kävimme uimassakin ja ilta meni hitaasti drinkkejä juoden baarissa, syöttäen "bush babyja" eli galagotteja eli korvamakeja sekä illallista nauttien hotellin ravintolassa. Todellakin älä tee mitään päivä.

Laskuveden aikaan

Korallikiveä

Onnistuimme olemaan tekemättä mitään kolmena ensimmäisenä päivänä ja vain nauttimaan 30 asteen lämmöstä ja Intian valtamereltä puhaltavan virkistävän tuulen vilvoituksesta. Seuraavaksi matka jatkui Pingwen kylään.

1. Kun itse yhtenä päivinä pyörin Pongwessa, oli rannat törkyisen näköiset. Oli laskuvesi ja löysimme niin yksittäisiä vaatekappaleita kuin risuja, leväkasoja, lehtiä ja muuta luonnollista. Löydettiin Santa Maria Corall park -hotelli, jonka allasalueella viihdyimme pitkään ennen kuin jatkettiin matkaa. Mutta se ranta ei houkutellut uimaan. Kai tuollakin on eroja riippuen missä kohtaa Pongwea on.

1. Kävin samalla "Pongwe" keskustan rannalla eikä se todellakaan ollut uimakelpoinen, ja todella paljon levää ja muuta roskaa. Pongwe Beach hotelli on tuosta Santa Maria hotellista noin kilometrin pohjoiseen, ja siellä hiekkarannat olivat upeat.

2. Olemme kahdesti käyneet Tansaniassa, mutta emme vielä tuolla. Sansibar voisi olla kuitenkin mukavan rento vierailukohde ja ajattelisin, että seuraavalla Tansaniaan suuntautuvalla matkalla kohteena meillä on myös Sansibar. Tuo turkoosi vesi näyttää todella hienolta, ja oikeastaan muutenkin nuo rannat sellaisilta, että kyllä kelpaisi olla. Jotenkin niistä tulee vähän mieleen Seychellit.

Hauska tuo maksihavainto. Olen myös pistänyt merkille, että kovin loogista niiden käyttö ei useinkaan näytä olevan... :)

1. Sansibar sopii hyvin rennoksi kohteeksi Tansanian safarin tai Kilimanjaro vuoren jälkeen - 4-5 päivää kannattaisi vähintään olla saarella parissa eri kohteessa.

3. Näyttää ja kuulostaa rennolta! Kolme päivää olisi varmasti juuri sopiva aika rentoutua noissa hienoissa maisemissa. Luulen, että sen jälkeen meikäläistä alkaisi ehkä vähän puuduttaa ja olisi just hyvä hetki siirtyä seuraavaan paikkaan, kuten te teittekin. Tiedätkö muuten oliko tuolla snorklausmahdollisuuksia?

1. Snorklausta voi harrastaa tuolla lähes joka paikassa, myös Pongwesta olisi päässyt läheiselle riutalle mutta nyt merenkäynti oli niin kovaa että eivät lähteneet viemään turisteja ulos riutalle. Pongwesta pohjoiseen on hyviä kohteita mm. Matemwessa ja mm. Mnemban saarella. Myös saaren lounaisosassa on hyviä paikkoja snorklailla. Eli siis löytyy kohteita ympäri saarta.

2. Ai että, kuulostaa ihan mahtavalta!

4. Olisin kysynyt samaa kuin Jenni, snorklaus kiinnostaa kovasti. Pongwe on itselle jo nimenäkin ihan vieraskohde, joten taas tänäänkin oppi jotain uutta. :) Kiitos hyvistä vinkeistä ja kuvauksesta!

1. Ole hyvä. Snorklausreissuja tarjotaan (samoja!) lähes kaikkialla ja samoihin kohteisiin, mutta toki pääsee myös ei-niin-turre-kohteisiin kun vaan pyytää. Myös sukelluksia oli tarjolla aina syvän meren sukelluksiin.

5. Selkeästi hyvä kohde olla tekemättä mitään. Meri on paljon kuvauksellisempi kuin toisella puolen Afrikkaa (Gambia), missä jatkuvalla pauhulla Atlantti tyrskysi sen viikon, kun siellä olimme.

1. Sansibarilla aallot olivat hyvin maltilliset kun saarta ympäröi osaltaan riuttaa, joka estää isompien maininkien iskeytymiset rantaan. Toki myös rannan mataluus ei nostanut aaltoja isoksi, mutta kun siellä tuuli sen hirmumyrskyn jäljiltä niin se oli ihan mahdotonta ja hiekkaa lensi maalla vaakatasossa.

6. Näyttää rennolta paikalta ottaa iisisti. Onnistuisi ainakin minulta. ;D
    Hurja toi laskuveden ero, mikä sen tietoisuudesta huolimatta ihmetyttää silti jokainen kerta.

1. Laskuveden ero oli todellakin aika huima, mutta tähän aikaan vuodesta se ei ole niin kovaa kuin muulloin kun hieman tutkin tarkemmin mihin asti vesi korkeimmillaan nousee. Joka tapauksessa vesi pakeni myös nyt kauas rannasta pari kertaa vuorokaudessa.

7. Joskus parasta tekemistä on nimenomaan olla tekemättä juuri mitään, ja tuo todella näyttää varsin oivalta paikalta muutaman päivän rentoiluun. Itse en ole käynyt Tansaniassa koskaan, tai tuolla päivän Afrikkaa muutenkaan, mutta joskus vielä senkin aika toivottavasti koittaa ja Sansibarkin varmaankin on silloin listalla.

1. Kannattaa sitten yhdistää Tansanian safarit ja Sansibar siihen päälle muutamaksi päiväksi.

8. Sansibar näyttää rennolta paikalta. Tuolla voisi lomailla kyllä.
    Varmaan melko hiljaista näinä aikoina. Siitäkin saa nyt matkoilla nauttia.

1. Hyvin hiljaista oli Pongwessa, jossa muutenkaan ei ole paljoa hotelleita. Nungwissa tai Pajessa on paljon mm. all-inclusive resortteja, ja niissä ainakin Pajessa näkyi (kun ohi ajettiin) paljonkin turisteja kaduilla.

9. Näyttää ja kuulostaa ihanan rennolta! Kunpa itsekin osaisin välillä vaan olla - taito, joka on ollut tässä jo useamman vuoden harjoittelussa ;)

1. Monesti sitä matkoilla varmaankin yrittää "suorittaa" ja "tehdä" listojen tai kohteiden mukaisesti päiväohjelmia, mutta välillä on hyvä olla tekemättä mitään. Pidemmillä matkoilla olen välillä pitänyt "lomaa lomasta", esim. kolmen viikon road-tripilla on hyvä pitää välillä pari huoltopäivää tai "ole tekemättä mitään" päivää.

10. Aikoinaan kun kävimme Tansaniassa mukana matkassamme oli sisarentyttäreni, jonka hiihtolomaa oli jo venytetty viikolla, joten emme voineet enää jatkaa safarien jälkeen Sansibarille, vaikka mieli olisi vähän tehnyt - koulu kutsui. Viime vuonna miettiessäni, että saisiko jostain sen 200:n TCC-pisteen harkitsin Sansibariakin, mutta Dominikaaninen + Kolumbia -reissun jälkeen saarella ei enää ollut sellaista arvoa. Tosi ankeaa, tavallaan, jos kukaan ei ole sitten kiinnostunut niistä PCR-testeistä, jotka kuitenkin on pitänyt ottaa!

1. Kiitos Pirkko! Tämä oli kiva tieto että Sansibarista tuli myös TCC piste. PCR-testien osalta ne toki tarkistettiin ennen kuin Qatarin lennolle pääse, mutta tosiaan ei kohteessa mitään tarkempaa tarkistusta.

11. Lomailin itse Sansibarissa kaksi vuotta sitten, juuri ennen koronapandemiaa. Tai olihan se jo alkanut, mutta eipähän siitä vielä laajalti tiedetty - kuviteltiin taudin jäävän Kiinaan. Meilläkin meininki oli Älä tee mitään ja hyvin onnistuimme. Vietimme viikon Matemwessa, jossa on kenties parhain koskaan näkemäni ranta. Nautimme suuresti, vaikka elämä rajoittui rantaan, mereen, hotelliin (Sansibar House, ihana paikka!) ja lähiravintoloihin, joita oli kolme. Ajatuksissani olen monesti palannut sinne - todellinen happy place. Tykkäsimme myös Stone Townissa, jossa olimme matkan päätteeksi muutaman yön. Juuri sopivaa vastapainoa Matemwen rauhalle.

1. Matemwen rantoja on moni kehunut. Itse en siellä asti "jaksanut" alkaa käymään. Todella hyvin meni aika yhdellä rannalla ja lähi hotellien tarjontaan tukeutuen. Hotellialueen ulkopuolella on toinen todellisuus ja elävä afrikkalainen meno.

12. Nää kuvathan näytti hyvältä! Oon nähny viime aikoina postauksia Sansibarilta ja monissa on näkyny just Sininkin mainitsemia rumia rantoja. Mietin sillon, että haluanko sittenkään koskaan tuonne :D No, pitänee tehdä vaan kunnon taustaselvitys sitten kun tuonne joskus suuntaa. Ja harmi että sait juomat päälles. Jäikö yhtään juotavaks asti? :D

1. Taustaselvitykst kannattaa tehdä - löytyy siis upeita rantoja ja hieman vähemmän upeita rantoja. Laskuveden vaikutus on syytä myös huomioida jos haluaa meressä kunnolla uida. Kaatuneesta juomasta ei paljoakaan jäänyt. No se oli alkoholiton vesimelonimehua ja sokeria :)