maanantai 18. huhtikuuta 2022

Pitkin poikin Liettuaa - Kaunas

Vietin kolme päivää Liettuassa Kaunasissa ja lähialueita kiertäen Pääsiäisenä 2022. Ryanair oli aloittanut suorat lennot Helsingistä Kaunasiin loppuvuodesta 2021, jotenka se oli ensisijainen syy lähteä taas käymään Liettuassa, toinen syy vierailu Ristimäellä ja kolmas syy se, että sain käytyä Liettuassa "hakemassa" puuttuvat NomadMania sivun mukaan määritelmät pisteet eli alueet. Kaunas on Liettuan toiseksi suurin kaupunki ja toiminut aikoinaan myös Liettuan pääkaupunkina.

House of Perkunas - Kaunasin vanhin goottilainen rakennus

Perjantai 15.4.2022

Ryanairin lento Kaunasiin lähti ajallaan klo 9:15. Lento oli aivan täynnä jotenka moni on löytänyt edullisen halpalentoyhtiön joka lentää Kaunasiin muutaman kerran viikosta. Lento kesti noin tunnin, eli laskeuduimme noin pari kymmentä minuuttia etuajassa Kaunasin pienelle kentällä. Kyseessä sattui olemaan minun 350 lentoni, mutta kovin juhlavasti ei sitä lennetty ahtaassa Ryanairin (Buzzin opereroimana) Boeing 737-800 koneessa.

Olin varannut matkan ajaksi vuokra-auton kolmeksi päiväksi ja saimme sen pienen odottelun jälkeen käyttöön. Autoksi saatiin luokkaa isompi Toyota RAV4 citymaasturi. Matka kentältä Kaunasin keskustaan kestää noin 20 minuuttia, noin 16km. Hotelliksi olin varannut kahdeksi yöksi Moxy Kaunas hotellista huoneen. Hotelli sijaitsee heti Kaunasin noin 1.5km pitkän Laisves kävelykadun varrella noin puolessa välissä. Kaikki siis lähellä - vanhaan kaupunkiin käveli noin 20 minuutissa. Liettuassa ovat kaikki korona-rajoitukset poistuneet eli nykyään ei vaadita mitään PFL-lomakkeita eikä maskeja kukaan pidä enää missään.

Kaunas on valittu vuoden 2022 kulttuuripääkaupungiksi ja sitä ei ollut ihan uskoa kun kävelimme Vilnaus kadulla joka oli revitty auki koko matkalta ja laatoituksia oltiin vasta osittain asentamassa. Siinä kadulla pomppiessa kuoppien yli minua lähestyi paikallisen TV:n kuvausryhmä joka alkoi kyselemään ensin liettuaksi ja sitten englanniksi mitä mieltä olen katuremontista ja että oliko aikaisempi mukulakivikatu ollut parempi. Siinä annoin sitten oman (virallisen) lausuntoni asiasta englanniksi ja varmaankin illan uutisissa se sitten meni Liettuan TV:n lähetykseen. Joku ihmeen TV-haastattelu magneetti Liettuassa olen, koska viimeksi Vilnassa minua tultiin haastattelemaan aiheesta Rakkaus ja mitä se minulle merkitsee.

Kaunas on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2022 - kovin vähän siitä näkyi vielä katukuvassa poislukien auki revityt kadut

Kaunasin vanhan kaupungin aukio ei ole yhtä mahtipontinen kuin muut Baltian maiden pääkohteet - Vilna, Riika tai Tallinna, ja muutenkin vanhan kaupungin koko on hyvin pieni rajoittuen kahden joen yhtymäkohtaan (Niemen ja Neris joet). Lounasta kävimme syömässä hyvässä riistaruokaravintolassa,

Medžiotojų užeiga ravintolassa. Hieman kalliimpi paikka, mutta suosittelen.

Pitkän lounaan jälkeen kiersimme katsomassa Kaunasin linnan raunion jäänteet - ja suuntasimme vesisateessa takaisin kävelykadulle käyden muutamissa pubeissa pitämässä sadetta. Illalla kävelimme taas edes-takaisin kävelykatua pitkin käyden mm. Akropolis kauppakeskuksessa joka oli aivan täysi - jotenka palasimme keskustaan ja kävimme vielä Fortas ravintolassa syömässä illallista. Ukrainan tilanne (sota) näkyi muuten kaupunkikuvassa varsin vahvasti - Ukrainan lippuja oli joka puolella, ja ravintolassa kun tilasi ukrainalaisia ruokia niin siitä 20% maksettiin suoraan pakollisille. Niinpä tilattiin menusta hyvää ukrainalaista ruokaa, mm. borssikeittoa.

Kaunasin linna

Pyhän arkkienkeli Mikaelin kirkko

Lauantai 16.4.2022

Aamusta lähdettiin ajamaan kohti Siualian kaupunkia, joka on Liettuan neljänneksi suurin kaupunki. Itse kaupunki ei ole kovinkaan viehättävä "neukkutyylisten" lähiöiden vuoksi ja ajoimme kaupungin ohi pohjoiseen kohti Ristimäkeä joka sijaitsee muutaman kilometrin päästä kaupungista. Ristimäki on kenties Liettuan oudoin nähtävyys: kukkula jossa on tuhansia erilaisia ja erikokoisia ristejä. Neuvostoaikana paikka lanattiin monta kertaa maan tasalle, mutta ristejä tuotiin paikalle jatkuvasti. Vaikka olikin Pääsiäinen ei paikalla ollut kuin muutama henkilö, jotenka ristien keskellä sai kuljeksia ihan rauhassa.

Ristimäki - Hill of Crosses

Ristämäeltä matka jatkui etelään kohti Venäjän rajaa (Kalingradin suuntaan) Jurbaskasin kylään ja sieltä kohti Kaunasia Niemen jokea seuraten. Pysähdyimme Panemunesin linnalla jossa kävimme katselemassa linnaa ja juomassa kahvit. Linnalla on pitkä historia 1600 luvulta asti, ja nykyään linnassa voi myös majoittua ja siellä on myös museo.

Panemunesin linna

Panemunesta matka jatkui Kaunasin laitamille Fortes IX (9. linnoitus) alueelle, jossa sijaitsee järkyttävän kokoinen neuvostoaikana betonista tehty muistomerkki natsien uhreille. Kaikki linnoituksen näyttelyt olivat kiinni, jotenka ajoimme takaisin hotellille. Päivän aikana ajoa kertyi noin 400km.

Betonibrutalaismia "kauneimmillaan" - Neuvostoliiton aikainen muistomerkki natsien urheille

Illallal kävimme syömässä georgialaisessa Mtevani nimisessä ravintolassa. Erittäin hyvä hinta-laatusuhde ja paikasta löytyy ihan kohtuu hyviä georgialaisia punaviinejä.

Sunnuntai 17.4.2022

Pääsiäissuunnuntaina kävilemme taas 10km matkan ympäri Kaunasia käyden myös funikularii ajelulla vanhan kaupungin lähellä. Kukkulalta näkyi hyvin miten Kaunasin kaupunki sijoittuu kahden joen risteykseen. Sunnuntaina kaupunki oli hyvin hiljainen - ihmiset kävivät aamusta kirkossa, muuten kadut olivat aivan autiot. Kaunasissa ei todellakaan täytynyt kulkea turistien keskellä.

Funikulaari vuodelta 1934 - menopaluu 2€

Näkymät Kaunasin vanhaan kaupunkiin

Iltapäivästä suuntasimme takaisin Kaunasin lentoasemalle. Täysi Ryanarin lento Helsinkiin lähti ajallaan ja saapui Helsingiin etuajassa. Helsingissä vastassa olivatkin koronarokotusten kyselijät ja tällä kertaa kaikkien piti näyttää joko koronapassia tai ottaa tikku nenään. Saas nähdä kuinka kauan Suomessa vielä lentokentillä kysellään koronapassien perään kun muualta Euroopasta ne ovat jo pääsääntöisesti poistuneet.

Kustannukset:
  • Lennot HEL-KUN-HEL (Ryanair/Buzz): 211€ kaksi henkilöä - priority liput. Halvimmillaan lentoja saa noin 10€/hlö/suunta.
  • Majoitus: Moxy Kaunas Center : 163€ kaksi yötä ja aamiainen
  • Auto: Admita 106€ Toyota RAV4 A/T - SCDW:lla (nollaomavastuu)
  • Polttoaine: 60€ - mutta maksoin vain 55€, koska Liettuassa (yleensä koko Euroopassa, muttei Suomessa) polttoaineesta saa alennusta korkean hinnan vuoksi. Normihinta: 1,66€ litra - alennuksen jälkeen 1,52€ litra
  • Olut 3-4€, lounas 15-20€, illallinen 20-30€

Tämä oli minun viides reissu Liettuaan. Mikäli olet jo nähnyt Vilnan niin Kaunasta voin varauksella suositella, kunhan saavat kävelykadut valmiiksi - toivottavasti ennen kesää 2022. Aikaisempia juttuja pääset lukemaan seuraavista linkistä:

1. Ristimäki on näyttävä paikka ja tarina sen takana vaikuttava. Tuolla haluaisin vierailla itsekin. Itseltäni oli mennyt ohi Ryanairin uusi reitti, varsin edullisia ovat nuo liput.

1. Ristimäki on aika erikoinen, vaikkakin huomattavasti pienempi mitä kuvittelin. Matka-aika Kaunasista autolla pari tuntia ruuhkista riippuen.

2. Kaunas on ihana! En oikeastaan odottanut kaupungilta mitään, kun siellä roadtripillämme poikkeaminen, mutta niin vaan kaupunki vei mukanaan :) Ja tuolla Ristimäellä on oma, erikoinen tunnelmansa!

1. Ristimäki oli aika erikoinen paikka, ja toivottovasti ennen kesää saadaan Kaunasin kadut kuntoon.

3. Olen käynyt Kaunasissa lentopalloturnauksessa. Tuolta reissulta on hämyisiä muistikuvia yöllisistä aktiviteeteista. Lähdettiin taksilla jonnekin kaupungin ulkopuolelle Mäkkärin autokaistalle. Ootettiin siellä varmaan tunti, että saatiin ruokaa. Meille sanottiin, että älkää nousko autosta, kun siellä oli jotain paikallisia äijiä.

Samalla reissulla nähtiin baarissa Granlundin ilmaveivi!

1. Matkamuistohan se tuokin on. Itse olin Gdanskissa kun Granlund teki ilmaveivit.

4. Olisi mukava käydä Liettuassa ja Latviassa. Minulla on 1990-luvulla ollut kummallekkin monikertaviisumi, koska neuvostoliiton aikoihin näihin maihin sai viisumit helpommin ja ne kelpasivat myös Viroon.

1. Oli niitä aikoja jos viisumilla vielä tuolla matkustelit. Paljon ovat paikat siitä ajasta muuttuneeet - parempaan suuntaan.

5. Näitä edullisten lentojen "nostamia" kohteita on nyt selvästikin itäisemmässä Euroopassa useampia, ilmeisesti Puolassakin parikin kaupunkia Wizz Airin siivillä. Vierastan vielä, hetken ainakin, matkailua lentojen hintojen ohjaamana, mutta aluepisteet ovatkin sitten jo eri juttu :-) - eli pitänee pitää tämäkin mielessä, joskin kesäkin alkaa jo näyttää aika täydeltä ...

1. Ajattelin tällä matkalla käydä ne NM pisteet sitten hakemassa - S. Vilenin sanoin "kun halvalla sai". Samoin oli viime vuonna kun Latvian NM pisteet kävin hakemassa ja samalla yllätyin kuin monimuotoinen paikka Latviakin on.

6. Liettua kiinnostaa kovasti, en ole siellä aikaisemmin käynyt, tosin tässä tilanteessa minua ei houkuttele matkustaa Vilnaan tai Kaunakseen. Tulevaisuutta ajatellen, onko mahdollista yhdistää nuo kohteet? Lähinnä mietin onko niissä paljon nähtävää.

1. Vilnan ja Kaunasin voi hyvin yhdistää vaikkakin Vilna on huomattavasti suurempi ja ehkäpä kiinnostavampi kuin Kaunas. Matkaa kaupunkien välillä on vain sata kilometriä.

7. Baltian maat on vielä itselle tosi tuntemattomia, sinne täytyy kyllä joskus päästä kunnolla tutustumaan. Kaunasin vanhakaupunki näyttää tosi kauniilta. Mielenkiintoinen nähtävyys tuo Ristimäki!

1. Baltian maat ovat mielestäni aika mielenkiintoisia ja niissä jokaisessa on oma tunnelma. Nähtävää ja koettavaa riittää.

8. Kaunas on muutamaan otteeseen sattunut Euroopan road tripien varrelle, ja on varsin kiva pysähtymispaikka! Viimeksi itse asiassa ajettiin kaupungin ohi viime viikonloppuna, mutta edellisestä varsinaisesta vierailusta kaupunkiin on jo jokunen vuosi. Silloin kierreltiin vanhassa kaupungissa nähtävyyksiä ihastellen ja hyvin syöden. Ristimäki on jäänyt väliin, mutta on kyllä kiinnostava paikka.

1. Hauska kuulla että olet sattunut Kaunasissa pysähtymään myös pidempien road trippien aikana.