keskiviikko 3. elokuuta 2022

Georgia - Svaneti

Georgian matkan pääkohteena oli Svanetin alue, joka sijaitsee Georgian luoteisosassa. Alueella on 3000-5000 metriin kohoavia vuoria ja siellä asutaan Euroopan korkeimmilla olevissa kylissä. Svanetin alue on kuuluisa puolustustorneistaan, joka on kivistä rakennettuja korkeita torneja joissa asuttiin ja tarvittaessa oltiin suojassa vihollisilta. Torneja on vielä jäljellä noin pari sataa. Näitä torneja ja vuoristoja oli tarkoitus lähteä pariksi päiväksi katselemaan.

Svanetin alue voidaan jakaa ala Svanetiin ja ylä Svanetiin, ja tällä kertaa olimme matkalla ylä Svanetiin Mestia nimiseen kylään, jonne Kutaisista oli 240 kilometriä, mutta matka kestikin lähes kuusi tuntia - ei pelkästään haastavan ja hieman mutkaisen tien asioista vaan myös maisemien joita piti välillä pysähtyä katselemaan. Mestia sijaitsee noin 1500 metrin korkeudella.

Mestia ja sen linnoitustorneja

Lauantai 16.7.2022

Lähimme aamusta puoli yhdeksän jälkeen ajamaan kohti Svanetin aluetta aluksi kohti Zugdidin kaupunkia, joka sijaitsee hyvin lähellä Abhasian rajaa - maata jota oikeasti ei ole, mutta joka on enemmän tai vähemmän venäläisten kontrollissa aivan samalla tavalla kuin Etelä-Ossetia. Matka Zugdidiin oli hyvin tasaista, ja vasta Jvarin kaupungin jälkeen tie alkaa kohoamaan kohti syviä rotkolaaksoja ja isoja vuoria. Jvarissa navigaattori näytti matkaksi "enää" 108km, mutta matka-ajaksi kolme ja puoli tuntia. Lehmiä oli yllättävän paljon tiellä pitkin ja poikin - ja niiden suhteen piti ajaa mutkaan ja muutenkin aika varovaisesti.

Taukopaikalla kohti Mestiaa - ylämäkiä riitti menomatkalla

Upeita maisemia ja lehmät laitumella

Pitkä ja mielenkiintoinen olikin tämä Jvarin ja Mestian välinen reitti, jossa ajettiin Enguri joen vartta pitkin aina vaan ylemmäs ja ylemmäs välillä joen toisella rannalla ja välillä toisella - toki siltoja pitkin ylitettiin joki. Välillä tie oli niin kapea että vain yksi auto mahtui kerrallaan ja välillä isot maanvyörymät olivat muuttaneet tien todella mutaiseksi pätkäksi, mutta muuten tie oli asfaltoitua suhteellisen hyväkuntoista tietä. Hitaita mutkia toki riitti ja välillä pystyi ajamaan jopa 70km/h. Noin puoli tuntia ennen Mestiaa - Kartvanin kylässä aukesi upea näkymä alueen ja ehkäpä Georgian kuuluisammalle vuorelle - Ushballe (4710m), joka tunnetaan myös nimellä "Kaukasian Matternhorn" koska sen muoto todella oli samanlainen ja vuori on erittäin haastava kiipeilykohde. Emme lähteneet vuorta kiipeämään vaan ajoimme Mestian kylään missä majoituimme Suntower hotellissa kaksi yötä (hinta: 109€).

Sun tower hotel - hotellin katolla oli todella iso terassi

Kuuden tunnin ajomatka tuntui aika pitkältä, mutta kylän ympärillä olevat vuoret ja kylässä olevat puolustustornit saivat meidät lähtemään heti Mestian keskustaan - kävellen. Autolla oltiin jo ajettu tarpeeksi.

Ushba vuori - 4710m

Mestia kylän keskusta on pienehkö - Alppi-tyylinen, joka puolella on toki majoituksia ja keskusaukion tuntumasta löytyikin hyvä Cafe Laila niminen ravintola - paikka jota todellakin suosittelen. Henkilökunta puhui hyvää englantia, ruoka hyvää ja edullista. Tarjoilijoiden paidat kiinnittivät huomion. Niissä oli iso Georgian kartta ja teksti, jossa sanottiin englanniksi että Venäjä miehittää 20% Georgiasta. Toki joka puolella oli myös Ukrainan lippuja. Moni turisti näytti pulputtavan venäjää. Tiedä sitten mitä ajattelivat mutta mielestäni loistava veto ravintolalta.

Mestian kylänraittia

Lehmät olivat erittäin tuttavallisia Mestiassa

Illaksi palasimme hotelliin ja sen isolle kattoterassille kuvaamaan Mestiaa, valaistuja puolustustorneja ja upeita vuoristomaisemaa.

Iltanäkymä hotellin terassilta kohti valaistuja puolustustorneja - Mestia

Sunnuntai 17.7.2022

Alunperin olin suunniteltu ajavani "läheiseen" Ushgulin kylään johon olisi ollut matkaa vain 50km, mutta matka-aika oli ollut puolitoista tuntia koska osa reitistä on vain 4x4 autoille tarkoitettu. Runsaan aamiaisen jälkeen päätimme kuitenkin jäädä päiväksi Mestiaan ja kiertää kylällä katsomassa puolustustorneja. Tornit olivat todella upean näköisiä ja samalla pääsimme kurkistamaan tavallisten georgialaisten puutarhoihin.

Aamulla hotellihuoneen alapuolella olevalla ruohikolla tamma ja varsa

Kävelimme aamulla noin 7km lenkin ja päädyimme lounaalle taas Cafe Lailaan syöden hyvin pitkän lounaan - salaattia, sashlikia, mausteista kanapataa, hatsapuria yms.  Aurinkoisen loppupäivän vietettiin samoin hotellin terassilla istuen ja nauttien georgialaista viiniä. Rento sunnuntaipäivä -- lomaa lomasta, koska seuraavana päivänä vuorossa oli vieläkin pidempi ajomatka Mustanmeren rannalle Batumin kaupunkiin.

1. On kyllä upeita vuoristomaisemia, tuollaisissa kelpaisi kyllä olla. Seuraava vuoristo, johon on tarkoitus lähteä, on Himalaja, mutta sen jälkeen Kaukasus on kyllä aika korkealla listalla. Täytyy ilman muuta lukea tulevatkin jutut.

1. Kiitos. Vuoristot ovat tällä helpommin lähestyttävissä kuin Himalajalla, ainakin mitä olen Nepalissa ja Bhutanissa ollut, ja Kaukasusvuoret eivät ole niin "armottomia" kuin Himalaja.

2. Onpa upeita maisemia ja mielenkiintoisen näköisiä puolustustorneja, jollaisia en ole vielä missään nähnyt.

1. Kiitos. Pohjois-Italiassa ja Toscanassa on samantyylisiä torneja - esim.San Gimignanossa.

3. Olipa kiva lukea Georgiasta ja palata Mestian maisemiin kuvien myötä! Me vietettiin pari kuukautta Georgiassa loppukesästä / alkusyksystä 2018 ja varmasti palataan vielä uudestaan, se nousi ihan suosikkimaiden joukkoon monestakin syystä. Mestia ja vaellus sieltä Ushguliin oli yksi reissun kohokohtia, noihin vuoristomaisemiin ei varmaan ihan heti kyllästyisi!

1. Kiitos. Olisi mahtavaa päästä viettämään pari kuukautta Georgiassa jolloin tosiaan jäisi enemmän aikaa vaikkapa pieniin vaelluksiin.

4. Upeita maisemia Svanetissa on! Georgiassa ollaan käyty joskus 30v sitten, ja se oli varsin mielenpainuva kokemus. Olimme tosin vain vuoristossa lähellä Venäjän rajaa, Abhasian alueella. Niihin maisemiin ei enää kovin helposti pääse, mutta olisi kyllä kiva joskus tehdä samantapainen reissu uudestaan.

1. Kiitos. Abhasiaan pääsee vielä jotenkin Georgiasta mutta takaisin ei sitten enää pääsee tai saa ainakin todella isot sakot, jopa siis ei-georgialaiset. Abhasiaan taitaa olla helpointa matkustaa Venäjältä - Sotsista käsin.