maanantai 6. joulukuuta 2021

Namibia - Etosha

Namibian ehkäpä kuuluisin paikka on Namibin aavikon ohella on Etoshan kansallispuisto, joka sijaitsee Namibian pohjoisosassa joka on kuuluisa ns. suolapannusta tai suola järvestä joka on kooltaan 160km pitkä ja 50km leveä. Kansallispuisto on kooltaan 22000 neliökilometriä ja se oli aikoinaan Afrikan suurin kansallispuisto kun se perustettiin vuonna 1905. Suuntasimme alueelle kolmeksi yöksi, joista kaksi kokonaista päivää vietimme Etoshan alueella.

Etoshan ja sen seeprat - niitä oli satoja

Etosha Safari Camp

Mowanista lähdettiin ajamaan kohti Etoshaa, jonne oli matkaa 320km, josta ensin 120km soratietä kunnes se vaihtui Khoriaksen kaupungin jälkeen päällystettyyn tiehen jatkuen aina Etoshan eteläisen Andersonin portin luo. Matkalla pysähdyimme kuitenkin ostoksilla, kahvilla ja tankkaamassa Outjon kaupungissa. Oli kiva nähdä enemmän elämää parin savannilla vietetyn päivän jälkeen. Outjoista ajoimme vieä 80km Etosha Safari Campille, jossa vietimme yhden yön. Leiripaikasta olisi ollut vielä matkaa 20km itse Etoshan portille, mutta päätimme viettää pitkän ajopäivän jälkeen hieman taukoa leirintäalueelta joka oli erittäin vehreä edeltäviin paikkoihin verrattuna. Myös eläinten bongaus virkeämpänä oli parempi vaihtoehto.

Ruokahetki camping alueella - Hyvää namibialaista punaviiniä, pihvit ja salaattia

Söimme myöhäisen lounaan leirissä - pihvit ja erittäin hyvää namibialaista punaviiniä (!!) jota onnistuin löytämään Outjon kaupungista. Lounaan jälkeen siirryimme leirintäalueen lodgen alueella, joka oli rakennettu hauskasti muistuttamaan townshipin muotoja ja värejä - sisustuksessa oli käytetty paljon aaltopeltiä ja värejä. Paikasta löytyi myös Namibian itsenäisyyttä (UN - resolution 435) esittävä näyttely jossa myös presidentti Ahtisaaren roolista oltiin kerrottu paljon. Henkilökunta ihmetteli hieman kun luin tarkkaan esitykset, ja kerroin olevani Suomesta. Myöhemmin alkuillasta paikalle iski kova ukkoskuuro ja vettä tuli aivan saavista kaatamalla, ensimmäistä kertaa tällä matkalla, mutta baarissa oli kiva istua ja nauttia muutama Tafel olut ja kuunnella illan bändin harjoituksia, jotka olivat tulleet esiintymään isolle turistijoukolle jotka yöpyvät lodgen mökkialueella.

Värikäs Etosha Safari Campin lodgen baari

Etosha Safari Camp lodgen baarialue

Paikallinen bändi harjoittelee - huom. auton rengaista tehdyt istuimet taustalla

Sadekuuro oli aika kova

Etosha - päivä 1

Aamusta lähdimme aikaisin klo 6 liikenteeseen, koska Etoshan portit aukesivat aikataulun mukaisesti klo 6:20 (auringon nousun aikaan), ja halusimme olla ensimmäisten joukossa. Alueelle pitää rekisteröityä ja rekisteröityminen piti maksaa jossain kolmesta kylästä, jotka nekin ovat auki vain aamusta iltaan ja ne suljetaan yöksi Ajoimme suoraan Okaukejon kylään ja kävin maksamassa kansallispuiston pääsymaksun kahdeksi vuorokaudeksi - vuorokausi maksoi noin pari kymmentä euroa (kaksi aikuista ja auto).

Etosha Anderson gate, jossa piti rekisteröityä

Keihäsantiloopit (oryx) juomassa sekä yksi springbok

Vaippashakaali

Kiertelimme aluksi Okaukejosta pohjoiseen tehden noin 50km lenkin, ja sieltä sitten kohti Halalia etelän kautta (Etoshan Panin eteläpuolella). Täällä tosiaan eläimiä oli paljon nähtävissä - kirahveja, antilooppeja, gaselleita, gnuita, seeproja, kuduja, paljon erilaisia lintuja. Kiersimme erinäisiä eläimiä juomapaikkoja, mutta elefantteja emme nähneet. Mutta muuten savanni näytti olevan täynnä elämää. Autosta ei saanut poistua missään vaiheessa, mutta paikalta löytyi muutama wc/rest alue, jossa oli erilliset portit ja suoja-alueet.

Nopeusrajoitus alueella on 60km/h, mutta oikeastaan sitä ajoi maksimissaan 30km/h jotta ehti näkemään eläimiä ja välillä tiet olivat aika huonossa kunnossa ja edeltävän yön sateiden jälkeen täynnä vettä. Päivän päätteeksi ajoimme vielä "Etosha lookout" paikkaan, jossa pääsi ajamaan hetken itse kuivuneen suolajärven pohjaa pitkin.

Etosha Pan johon pääsi ajamaan autolla

Etosha Pan - 160km pitkä ja 50km leveä suola"järvi"

Iltapäivällä noin seitsemän tunnin Etoshan safariajon jälkeen ajoimme Halalin leirialueelle, joka oli aika pettymys verrattuna matkan muihin leiripaikkoihin. Alue tuli illaksi lähes täyteen, koska se sijaitsee oikeastaan Etoshan keskellä, niin molemmista suunnista tulevat turistit yleensä yhden yön täällä viettävät. Kävimme vielä katsomassa läheistä "water-holea" eli vesijuomapaikkaa mutta siellä oli hirveä meteli kun ranskalaiset huusivat punaviinin kanssa ja hollantilaiset oluen kanssa. Muutamia elämiä toki nähtiin - lähinnä helmikanoja ja springbokeja juomassa. Yöllä satoi taas hetken ja ukkonen oli kovaa.

Helmikanat juoksivat juomaan vettä

Etosha - päivä 2

Aamusta lähdimme klo 06:30 ajamaan porttien auettua kohti länttä Namutomia, jonne oli matkaa noin 70km, mutta emme toki suoraan ja kierrellen taas ympäri-ämpäri aluetta Etoshan kartan avulla. Merkinnät reiteistä ja risteyksissä olivat hyvät ja selkeät. Kun kiersimme Fisherman's pania näimme matkan ensimmäiset pahkasiat, ja myöhemmin näitä näkyi aika paljon myös Etoshan ulkopuolella.

Jatkoimme Namutonista kohti pohjoista ja eräässä kohdassa bongasimme ison joukon korppikotkia syömässä seepran raatoa. Lisää ja lisää korppikotkia laskeutui taivaalta kunnes yhtäkkiä paikalle ilmestyi mustatäplä hyeena, joka varasti koko shown itselleen kuten myös seepran raadon. Sitä oli todella mielenkiintoista seurata -- todellinen live "Avara Luonto" ohjelmasta. Seitsemän tunnin Etoshan ajon jälkeen poistuimme alueelta von Lindequistin portista pois ja samalla tarkistettiin kansallispuiston maksu sekä kyseltiin onko lihatuotteita autossa, niiden vienti alueelta pois on ehdottomasti kielletty.

Punainen hartebeest eli kaama-antilooppi

Mustatäplä hyeena vilvoittelee keskipäivän kuumuudessa

Etoshan suolajärveä

Joku pienempi gaselli varjossa

Pahkasika

Mustatäplä hyeena varastaa seepran raadon korppikotkilta

Kirahvit juomassa

Onguma Camp site

Käännyimme heti portin jälkeen kohti Onguman Camp sitea joka on myös Game reserve eli siellä oli omia elämiä "tarhattuna" ja alueelta löytyy muutama luksus lodge jonka yhteydessä on myös leiripaikkoja. Ja minkälaisia lodgeja!! Aikamoinen luksus-paikka näytti olevan kyseessä kun ajoimme alueelle, ja päätimme samalla varata pöydä paikan ravintolasta illaksi. Itse leirintäalue sijaitse noin 500 metrin päässä lodgesta. Teimme lounasta leirissä ja virkistävän suihkun jälkeen palasimme lodgen alueelle nauttimaan sen palveluista. Ruokailuun kuului kolmen ruokalajin illallinen, jota nautimme valaistun vesialtaan äärellä, johon monet eläimet tulivat illalla juomaan. Oli muuten aika edullista: kahden hengen illallinen, pullo viiniä, alkudrinkit (mojitot ja pullo olutta) ja vedet - yhteensä tippien kanssa 80€.

Ruuat ja juomat ehdimme juuri nauttia kunnes alueelle tuli valtava ukkoskuuro ja kävelimme lämpimässä kaatosateessa takaisin leiripaikalle, jossa sitten seurasimme kun isot hämähäkit tulivat myös etsimään suojaa sateelta samaan tilaan missä olimme... päätimme sitten pimeässä salamoiden välkkyessä siirtyä telttaan jossa niitä hämähäkkejä toivottavasti olisi vähemmän.

Onguma camp site

Onguma lodge ja sen ravintola-alue oikealla

Kudut tulivat juomaa vettä iltapäivästä

Vaikka emme nyt leijonia ja elefantteja valitettavasti nähtykään niin silti muita elämiä nähtiin todella paljon ja niiden seuraaminen autosta käsin oli ihan kiinnostavaa. Vinkkinä Etoshaan meneville että kannattaa hankkia kunnon kaukotele-objektiivi kameraan (minulla oli 150mm tele), kiikarit ja opus eläimien tunnistamiseen (meillä oli Etoshan yleisopas, jossa esitettiin paljon alueen eläimiä ja se helpotti tunnistamista),

1. Etosha on kiva paikka, me tykättiin kovasti. Tuo Etoshan yleisopas on hyvä, ja siinä on hyvin kaikki Etoshan yleisimmät eläimet. Meillä on aina erikseen myös kirja, mutta tuolla Etoshan läpyskällä pääsee kyllä pitkälle.

Oliko majapaikat muuten täynnä?

1. Halali on todella täynnä, lähes jokainen autopaikka oli varattuna ja näkyi siellä myös perinteisiä telttoja. Etosha Safari Campissa oli yksi toinen meidän lisäksi, mutta Onguma camp site (vain kuusi telttapaikkaa) oli täynnä.

2. Tafel näytti Koffilta äkkiseltään pikkukuvasta katsottuna. Hieman ensin ihmettelin, kunnes klikkasin kuvan auki. ☺️

1. Heh.. Hauska havainto. Koffia ei ollut mukana tällä kertaa (enkä siitä oluesta niin välitä), mutta lonkeroa oli 6-packin verran mukana. Suomesta ostettuna toki.

3. Ai että, tässähän tulee ihan matkakuumetta Afrikkaan! Tosi kiinnostavia nämä Namibia-postaukset, kuulostaa reissulta jota kannatti odottaa ja kuvat ovat hienoja! Kiva yksityiskohta muuten tuo paikallinen viini, jotenkin en ole ajatellut että namibiassa ylipäätään olisi viinitiloja, mutta toisaalta, miksi ihmeessä ei.

1. Kiitos kommentista. Olin itsekin hieman epäilevä että Namibiasta löytyy viiniä, mutta ajattelin että pakkohan siellä on sitä tehdä kun osalla asukkaista on eurooppalaiset sukujuuret, mutta maaston ja ilmaston osalta oli hämmentävää löytää sitä viiniä. Olisi ollut jälkeenpäin kiva käydä katsomassa sitä paikkaa missä viinejä tehdään.

4. Kiitos mielenkiintoisesta kertomuksesta. Itselleni uusi manner on kyllä kiehtonut pitkään (vaimo on jo ollutkin Keniassa). Euroopassa olemme omatoimisia matkaajia, mutta muualla ihankaksistaan matkustaminen vielä hirvittää. Ehkä jossain ryhmässä uskaltaisi safarillekin lähteä.
    Juha

1. Kiitos Juha! Afrikka on luonnoltaan todella upea kohde. Suosittelen sitten että Afrikassa menee ryhmämatkalle, jolla on kuljettajat ja oppaat niin ei voi täysin keskittyä luonnon ja maisemien seuraamiseen eikä ajamiseen. Kävimme itse parilla safarilla oppaan kanssa Namibiassa heti alkumatkasta joka oli oikeastaan todella hyvä, koska tällöin hän näytti ja kertoi mistä eläimestä on kyse niin myöhemmin matkalla osasi jo hieman enemmän tunnistaa eläimiä. Myös Etoshan oppaassa oli kuvat ja nimet eri eläimistä mitä matkalla voi nähdä, ja siitä sitten bongasimme niitä.