maanantai 7. marraskuuta 2022

Oman - Ras Al Jinz

Omanin matkan viimeisenä kohteena Arabian niemimaan itäisin piste Ras Al Hadd Arabianmeren rannalla, josta myös aukeaa Omanin lahti, sekä Ras Al Jinz. Lähdin aamusta Wahiba Sandista kohti Bidyahin kylää. jossa lisäsin auton renkaisiin lisää ilmaa aavikon off-road ajon jälkeen. Matka jatkui moottoritietä pitkin Al Kamil Al Wafin kaupunkiin, ja sieltä edelleen Al Ashkarahan kylään Arabianmeren rannalla sekä edelleen pienien hiljaisen merenranta kylien läpi kohti Ras Al Haddia.

Liemikilpikonnien poikaset kuoriutuvat pesästä ja kohti Arabianmerta

Ras Al Hadd oli myöskin hyvin hiljainen, pölyinen ja autio "kyläpahanen". Hetken aikaa siellä pyörittiin kunnes ajoin iltapäivästä matkan varsinaiseen kohteeseen Ras Al Jinziin, joka on kuuluisa merikilpkonnien suojelualue. Majoitus oli Ras Al Jinz Turtle Reserve nimisessä hotelli-kompeksissa, jossa oli myös näyttelytilat merikilpikonnista. Sisäänkirjautumisen yhteydessä oli mahdollista valita ilmainen opastettu retki suojelualueelle joko klo 20:30 tai aamusta klo 04:30. Varattiin aika ensimmäiseen kierrokseen.

Hetken aikaa hotellihuoneessa lepäilyn jälkeen päädyimme lähtemään kävelemään itse rannalle noin 20 minuutin kävelymatkan päähän. Paikka oli sama johon myös opastettu retki suuntautuisi, mutta olihan se kiva nähdä paikka valoisaan aikaan. Ja toden totta - paikalla oli täynnä isoja merikilpikonnien kaivamia pesiä sekä pienten poikasten jälkiä jotka olivat pesästä varmaankin edeltävä yönä nousseet ja lähteneet kohti merta. Palasimme auringon laskun aikaan hotelliin, jossa oli tarjolla buffet-illallinen ja ravintola tulikin aivan täyteen - selvästi paikka oli suosittu.  Nyt ei enää ollut merikilpikonnien sesonkiaikaa, jotenka odotukset illalle eivät olleet niin suotuisat.

Ras Al Jinz Turtle reserve hotelli. Autoilla oma katos

Merikilpikonnien kaivamia pesiä ja pienten kilpikonnien jälkiä hiekassa

Illasta kokoonnuimme hotellin aulaan jossa meidät jaettiin kolmeen eri ryhmään - noin 30 henkeä per ryhmä, ja lähdimme pimeässä kävelemään kohti rantaa. Odottelimme pimeässä ensin parikymmentä minuuttia, kunnes oppaat olivat löytäneet yhden merikilpikonnan joka oli saanut pesän kaivettua ja munimisen aloitettua. Paikalla oli piti olla hiljaa ja ryhmästä aina 4-5 henkeä pääsi noin pari metrin päähän seuraamaan munintaa. Kyseessä oli vihreä liemikilpikonna, joka oli noin metrin pituinen kilpikonna joka voi painaa jopa 200kg. Siirryimme hieman toiseen kohtaa ja näimme ensin yhden pienen kilpikonnan poikasen kulkevan hiekalla kunnes yhtäkkiä huomaisin jalkojeni juuressa paljon liikettä taskulampun valossa. Olin juuri lähes astumaisillaan yhden pesän pohjalle kun sieltä alkoi kuoriutumaan kymmeniä pieniä noin 10cm pituisia kilpikonnia. Niitä tuli ja tuli jatkuvasti esille ja vaistonsa varaisesti suuntasivat kohti merta. Oppaat pyysivät kaikkia pysymään paikoillaan ja sammuttamaan muut valot jotta he saisivat "opastettua" pienet kilpikonnat kohti merta. Näky oli todella hämmästyttävä ja ihmeellinen. Näistäkin pienistä poikasista ehkäpä joku vielä palaa kymmenien vuosien päästä tälle samalla rannalle munimaan. Tuhannesta poikasesta aikuiseksi asti kehittyy vain kolme, suurinosa tulee syödyksi ensimmäisen viikkojen aikana ja myös merissä olevat saasteet ja erityisesti muovi tappavat monia merikilpikonnia. Onneksi tällä alueella kilpikonnia suojellaan ja heillä on vielä olemassa ranta johon palata munimaan uutta sukupolvea. Parin tunnin jälkeen kävelimme takaisin hotelliin. Aamuiselle kierrokselle emme jaksaneet lähteä.

Kilpikonnan poikasia kuoriutuu pesästä

Seuraavan aamuna matkaa jatkettiin kohti Muscattia pitkin rannikkoa Surin kaupungin kautta ja edelleen muutaman Wadin kautta Al Hajarin itäisen vuoriston yli josta laskeuduttiin Muscatin kaupunkiin, josta jutut löydät Oman Muscat jutusta.

Oman matkakohteena voi olla monelle aika tuntematon paikka, ja paikan nähtävyydet kun eivät vetoa niin paljon kun viereinen Emiraattien Dubai. Itsekin pohdin pitkään onko Omanissa oikeastaan mitään nähtävää ja kuvittelin sen yhdeksi "isoksi hiekkalaatikoksi" kuten esim. Qatar on. Ensimmäinen yllätys oli Muscat - aika sekava kaupunki, mutta korkea rakennukset puuttuivat kokonaan. Toinen yllätys oli Al Hajar vuoriston korkeat vuoret ja "mielenkiintoiset" 4x4 tai offroad reitit yli vuoriston. Kolmas oli upeat linnat, joita maasta löytyy todella paljon - kävin kolmessa : Bahlan, Jabreen ja Nirwan linnoissa. Neljäs kohde - Wahiba Sands yllätti myös ja siellä oli hauskaa ajaa autolla hiekassa ja dyynien yli. Viidentenä ja ehkäpä kaikista mieleenpainuvampana oli nähdä ja kokea pienten merikilpikonnan poikasten kuoriutuminen pesästä ja heidän ensimmäiset askeleet hiekkarannalla kohti merta. Voin suositella Omania matkakohteena ja kannattaakin lähteä Muscatista pois koska Omanin parhaimmat nähtävyydet ja kokemukset löydät pääkaupungin ulkopuolelta. Viikko tai puolitoista on sopiva aika matkan pituudelle. Oman on myös hyvin turvallinen matkakohde, ihmiset ystävällisiä ja englanninkielellä pärjää mainiosti joskin kannattaa opetella muutamat yleisimmät sanonnat arabiaksi.

White Sand Beach, Oman

1. Oho, yllättävä että, tutustuminen suojelualueelle oli ilmainen, yleensä lukemani perusteella niistä joutuu aina maksamaan. En ole ikinä nähnyt merikilpikonnien munimista tai poikasia, vaikka täysi-ikäisiä snorklatessa usein näkeekin.

1. Todennäköisesti pääsymaksu oli hotellihuoneen hinnassa. Paikka on niin syrjässä että kaikki siellä retkille lähtijät ovat hotellissa myös yötä.

2. Olen päässyt myös yölliselle seikkailulle katsomaan kilpikonnien munintaa Costa Ricassa. Mieleenpainuva kokemus. Itselläni ei ole kuvia, kun ei oikein riittänyt noiden punaisten taskulamppujen valovoima, mutta muisto säilyy tuosta yöstä. Minäkin olen mieltänyt Omanin isoksi hiekkalaatikoksi, mutta kiva lukea, että siellä on nähtävää. Kiitos tästä!

3. Oman vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, se pitää kyllä bucket listille laittaa

4. Kun itselleni Oman on täysin tuntematon paikka, oli varsin yllättävää lukea, että se on monipuolinen ja turvallinen matkakohde. Arvostan kohteessa nimenomaan mahdollisuuksia nähdä luontoa, jota vaikkapa Dubaissa on aika vaikeaa havaita. Erityisesti kilpikonnien suojelualueilla olisin halunnut käydä. Olisi mahtavaa nähdä kuorimishetken.

5. Emilia/Merkintöjä maailmasta17. marraskuuta 2022 klo 19.52

Kiinnostuin Omanista vuosia sitten, kun yksi kaveri kävi siellä ja sun kokemukset vaan lisäsi mielenkiintoa! Vitsit, varmasti ikimuistoinen tuo yö ja kilpikonnat. Tuommoiset hyvin, eläinten ehdoilla toteutetut luontoretket ovat parasta.

6. Kiva, että pääsitte tuonkin kokemaan! Me osallistuimme moiseen näytökseen joskus Borneolla lähellä Sandakania sijaitsevaa pienellä saarella. Omanissa poikkesimme aikonaan vaan risteillen, mutta selvästikin maassa olisi tarjolla yhtä jos toista!

7. En ole koskaan nähnyt merikilpikonnan poikasten kuoriutumista pesästä, mutta olisi varmasti hieno kokemus. Onneksi niitä nykyisin suojellaan, kun niin pieni osa selviytyy muuten hengissä.

8. Meillä on suunnitteilla jo toinenkin reissu Omaniin. Haluan ehdottomasti käydä siellä "monsuunin" aikaan, kun eteläinen Salalah on äärimmäisen vehreä vesiputouksineen. Sillon varmaan tulee samalla käytyä myös Saudi-Arabiassa.