Kesäkuun loppupuolella lähdimme käymään Välimerellä sijaitsevilla kahdella saarella - Sardiniassa ja Korsikalla, jotka voi hyvin yhdistää samaan matkaan siellä saarien välillä on lyhyt merimatka. Samalla tulisi kerättyä myös kaksi TCC pistettä ja NM kohdetta. Matka oli pituudeltaan kahdeksan päivää.Lähdimme matkaan (jo heti) pari päivää Pakistanin matkan jälkeen juuri ennen Juhannusta 2023. Halusimme Pakistan matkan jälkeen lähteä "rentoutumaan" Välimerelle vaikkakin road-tripin merkeissä.
Algheron vanhan kaupungin muureja, Sardinia |
Lennot olivat Lufthansalla (Munchenin kautta) ja Air Dolomiti lentoyhtiöillä Sardiniaan Olbian kaupunkiin, josta oli myös vuokrannut auton seitsemän päivän ajaksi. Sain autoksi luokkaa isomman VW Golf 1.6 dieselin automaattivaihteistolla. Onneksi auto oli hieman isompi mitä olin alunperin varannut, sillä Sardinian vuoristotiet ovat yllättävän haastavia ja vaativat autolta hieman enemmän tehoa ja vääntöä. Vaikka olin varannut auton jo hyvissä niin vuokra-autojen hinta sesonkina on kova ja lentokentällä oli isot ruuhkat autovuokraamoissa.
Santa Teresa Gallura, Sardinia
Matkan ensimmäinen kohde oli Sardinian saaren pohjoiskärjessä sijaitseva pieni Santa Terasa Galluran kauupunki johon oli matkaa noin puolitoista tuntia vaikka kilometrejä oli vain 70km. Tiet saarella kun ovat huomattavan mutkaisia vaikka saarella on myös isoja moottoritietä. Majoituimme yhdeksi yöksi pieneen Da Cecco hotelliin, joka sijaitsi rannan välittömässä läheisyydessä. Paikka on hyvin pieni vaikka sieltä löytyykin paljon ravintoloita ja matkamuistomyymälöitä koska kaupungin satamasta pääsee vajaassa tunnissa autolautalla Korsikan saarelle Bonifacion kaupunkiin ja tästä syystä se sopii erinomaisesti kohteeksi matkalla Korsikaan. Olin varannut lauttaliput Korsikalle Moby nimiseltä yhtiöltä joka kulkee saarien väliä useita kertoja päivässä.
Bonifacio, Korsika
Jätimme auton hotellin parkkiin päiväksi, koska en sitä tarvinnut yhden päivän ja yön vierailulla Bonifacion kaupunkiin. Lauttamatka saaren välillä voi olla myrskyisä mutta tällä kertaa Välimeren allot keinuttivat pientä auto-lauttaa vähän ja vietimme koko matkan aurinkokannella. Liput lauttaan kannattaa ainakin kesäaikaa ostaa hyvissä ajoin ja varsinkin jos meinaa autolla kulkea saarten väliä.
Bonifacion kaupunki on rakennettu kahteen eri osaa - korkealla kallion päällä on ns. vanha kaupunki joka sijaitsee muurien ja linnoituksen sisällä ja alhaalla suojaisessa poukamassa on sataman ympärillä uudempi kaupunki. Autolautat saapuvat sataman länsipäähän, josta on lyhyt kävelymatka alakaupunkiin, mutta vanhaan kaupunkiin pitää sitten nousta useampi kymmenen metriä ylöspäin suhteellisen jyrkkää nousua pitkin ja edelleen linnoituksen porteista sisään. Satamassa oli parkissa vähän isompia veneitä ja niistä pisin taisi olla jopa 80 metrinen jahti.
Bonifacion satamaa ja linnoitus, jossa on vanha kaupunki |
Bonifacion satamaa |
Suosittelen majoitusta vanhassa kaupungissa jossa suurin osa kapeista kaduista on varattu vain jalankulkijoille. Linnoituksen muureilta on upeat näkymät Välimerelle ja vesi siellä, kuten koko alueella, on hyvinkin kirkasta. Bonifaciossa majoituimme pienessä Colomba hotellissa, joka on rakennettu 1500-luvun kivitaloon ja sen yhteydessä kolmessa erillisessä paikassa on hyvä U Castille ravintola. Päivä meni mukavasti pienen kaupungin kaduilla kävellessä ja kannattaa myös käydä katsomassa niemekkeen länsipäässä olevia vanhoja kasemaatteja ja löytyy sieltä myös isohko hautausmaa. Iltaisin vanha kaupunki hiljenee mukavasti kun suurin osa turisteista, jotka ovat päiväreissuilla, lähtevät kaupungista ja osa siirtyy ruokailemaan sataman ympäristössä oleviin kymmeniin eri ravintoloihin.
Alghero, Sardinia
Aamulla kävelimme vielä hetken ympäri Bonifacion kaupunki ennen kuin palasimme puolen päivän jälkeen takaisin Sardinian saarelle Moby yhtiön autolautalla Santa Terara Galluran kaupunkiin. Jatkoimme matkaa kohti Algheron kaupunkia johon oli matkaa 140km - matka-aika lähes kolme ja puolituntia. Algherossa majoituimme kahdeksi yöksi Sant'Anna nimiseen pieneen Bed&Breakfast majoitukseen joka sijaitsee noin viiden kilometrin päässä isosta Algheron kaupungista (noin 40000 asukasta).
Algheron tunnetuin nähtävyys on vanha kaupunki joka sijaitsee meren rannalla, jota ympäröivät vielä osittain säilyneet isot muurit ja vartiotornit ja itse kaupungissa kulkee pieniä kapeita katuja joiden varrella on joko paikallista asutusta, pieniä kauppoja sekä tietysti ravintoloita. Täällä söin myös paikallista erikoisuutta pastaa lobsterilla (hummeria), mutta muutenkin ruokalistalta löytyy muitakin meren herkkuja. Pidin huomattavasti Algheron kaupungista ja kävelystä sen muureilla ja pienillä kujilla verrattuna esim. Olbian kaupunkiin joten tätä paikkaa voin suositella. Algheroon pääsee myös lentäen koska siellä sijaitsee yksi kolmesta Sardinian saaren lentokentistä.
Algheron kaupunki - Torre di Sant' Elmo |
Värikkäitä talojen seinustoja ja ovia Algheron vanhassa kaupungissa |
Sorgono, Sardinia
Parin päivän Algheron vierailun jälkeen jatkoimme matkaa kohti Sardinian keskiosan vuoristoja. Ajoimme ensin rantatietä pitkin Bosoon (Bosossa kävimme kahvilla) jossa on paljon pastellin värisiä taloja joen varrella ja sieltä pienten kylien läpi kohti Sorgonon kylää. Juuri ennen Sorgonon kylää kävimme vielä tutustumassa megaliitteihin ja muihin kivi- ja pronssikauden nähtävyyksiin Menhir di Biru 'e Concas nimisessä paikassa, johon pääsi ilmaiseksi kunhan tajusi kiivetä kiviaidan yli ja lähteä kävelemään pitkässä heinikossa pientä kukkulaa jossa megaliitit olivat. Paikalla oli pieni kylttejä mutta muuten paikka näytti kuin sitä ei olisi hetkeen hoidettu. Sardinian saarelta löytyy myös muita (maksullisia) Nuraghe asukkaiden asuinpaikkoja joita on kunnostettu.
Boson kaupungin värikkäät talot ja linnoitus kaupungin yllä |
Kumpulevaa maastoa Sardinian keskiosissa |
Megaliittejä metsän keskellä |
Sorgonossa majoituimme pienessä 1400-luvulta olevassa kivitalossa - majoitus Cuccimiao, joka omistaja, Paola, otti meidät lämpimästi vastaan ja puhua pulputti sekä tarjosi kylmät oluet. Jos vaan Sorgnossa päätät joskus käydä niin voin suositella lämpimästi tätä paikkaa. Itse Sorgnon kylä on hyvin pieni eikä jostain syystä sen ainut (?) ravintola ollut auki jotenka söimme sitten majapaikan terassilla kaupasta haettua ruokaa ja juomaa. Lähistöltä löytyy myös isompi supermarket.
Cala Gonone
Sardinian vuoristosta ajoimme saaren itärannikolle Cala Gononen (rantaloma) kaupunkiin, joka sijaitsee jyrkkien kallioseinämien välisessä poukamassa. Matka sinne kesti kolmisen tuntia ensin serpentiiniteitä pitkin alemmas tasangolle ja sieltä edelleen kohti itärannikkoa. Saimmekin heti huoneen La Playa nimisestä hotellissa kun saavuimme paikalle. Hotelli sijaitsi noin 10 minuutin kävelymatkan päästä meren rannalta. Cala Gononessa on useita eri rantoja muutaman kilometrin matkalla ja rantaa reunustavat useat pienet hotellit ja ravintolat. Kävelimme rantaa edestakaisin käyden lounaalla Ristorante Snoopy (?) nimisessä ravintolassa ja muutamassa baarissa juomassa kylmää. Loppuiltapäivän vietimme hotellin uima-altaalla ja myöhemmin söimme vielä illallisen hotellissa.
Cala Gononen rantoja |
Olbia
Matkan kaksi viimeistä täyttä päivää vietimme Olbian kaupungissa. Matkalla sinne kävimme katsomassa Nuraghe asukkaiden paikkaa jonka ohi olimme ajaneet edeltävänä päivänä koska mitään isompaa tien viittaa tai opastusta sinne ei ollut. Paikka on nimeltään "Villagio Nuragico di Serra Orrios" ja siellä vierähti lähes tunti kun kävelimme isoa aluetta ympäri ja ihmettelimme kivisiä asuinrakennuksia. Pääsymaksualueelle 5 euroa. Seuraava kohde oli iso hauta-alue ja monoliitti nimeltään S'Ena'e Thomes johon pääsi ilmaiseksi. Ajoimme lopuksi suhteellisen tylsää moottoritietä Olbian lentokentälle johon palautimme auton. Ajoimme Sardinian saarella 600km matkan seitsemän päivän aikana, josta tosin yksi meni täysin Korsikalla ilman autoa.
Villagio Nuragico di Serra Orrios |
Muinaisia asuntojen rakenteita |
Hautamonoliitti S'Ena'e Thomes |
Olbian keskustasssa olevaan hotellin (Hotel Cavour) otimme taksin - 20 euroa viiden kilometrin matkalta. Olbia ei ensi silmäyksellä vaikuttanut mitenkään kiinnostavalta kaupungilta, koska siellä ei ole mitään isompaa tai kuuluisaa muistomerkkiä eivätkä rakennuksetkaan olleet mitenkään niin upeita niin kuin esimerkiksi Algherossa. Huomaisin myöhemmin kotona että en ollut ottanut kameralla yhtään kuvaa edes kaupungista.
Onneksi kaupungissa on kuitenkin hyviä, eikä niin turistisia, ravintoloita. Heti hotellin vieressä olikin Ristorante da Paolo jossa kävimme kahtena päivänä pitkällä lounaalla syöden mm. erinomaista grillattua mustekalaa. Toinen suositeltava (ilta) ravintola oli Ristoranta de Francesco jossa päivän kalat tultiin esittämään pöytää tarjoilukärryssä ja josta sitten sai valita mitä halusi tai sitten erikseen listalta. Olbiassa emme törmänneet tosiaan törmänneet turisteihin, koska suurin osa turisteista tulee Sardianiaan majoittuen rannikon lomaresorteissa. Sama pätee myös vuoriston ja niiden pieniä kyliä - näet ja koet paikallista elämää ilman turistien massavirtoja ja ravintoloihin sisäänheittäjiä. Itse viihdyimme parhaiten näissä kohteissa emmekä kaivanneet -- vaikkakin niitä sanotaan Euroopan upeimmaksi, hiekkarannoille, joihin osiin pitää ostaa jopa etukäteen pääsyliput (esim. Spiaggia di Stagno di Pilon rannoille).
Sardinian saari oli erittäin kiva kohde ja sinne pääsee helposti yhdellä vaihdolla esim. Munchenin tai Riikan kautta. Suomesta ei tällä hetkellä ole suoria (loma) lentoja saarelle. Korsikan saaresta näimme vain sen eteläisen kärjen, ja ehkäpä joskus olisi kiva viettää siellä hieman pidempi aika.
Supramonte - Sardinian korkein vuorijono |
Kustannuksia (kaksi henkilöä):
- Lennot - Lufthansa (HEL-MUC-HEL, Airbus A320neo), Air Dolomiti (MUC-OLB-MUC, Embraer 190) : 884 euroa
- Auton vuokraus. Only Sardinia Autonoleggio firmasta (Eco Automatic, mutta sain Compact Automatic luokan auton - Golf 1.6 diesel automaatti): 446€, polttoaine 50€
- Lautta St. Teresa Gallura - Bonifacio menopaluu 134€
- Majoitukset yhteensä 813€
- Hotel De Cecco, St. Teresa Gallura - 105€
- Hotel Colomba, Bonifacio - 167€
- San't Anna B&B, Alghero - 164€ (2 yötä)
- Cuccimiao, Sorgono - 60€
- Hotel La Playa, Cala Gonone - 105€
- Hotel Cavour, Olbia - 212€ (2 yötä)
- Ruokailut - ehkäpä noin 100-130€ päivä.
Satamat on aina jotenkin puoleensa vetäviä. Tuo kustannus osio on loistava
VastaaPoistaJoo - Satamat on ihan kivoja ja varsin tuolla Bonifaciossa näki millaisia veneitä saa kuin on "liitua millä piirtää".
PoistaMeillä asui joskus vaihto-oppilas Sardiniasta, joten tiedän miten upeita maailmaluokan beachejä on Sardiniassa. Kumpa pääsisin sinne jossakin vaiheessa!!
VastaaPoistaKuvien mukaan rannat ovat kuin Malediiveillä tai Karibialla.
PoistaMahtavaa että teit budjettierittelyn! Juuri sitä nimittäin tulin tänne kärkkymään. Olemme pitkään miettineet Sardinia-Korsika -reissua, mutta majoitusten kalleuden vuoksi on tullut valittua aina jokin muu kohde. Varsinkin Korsikan kalleuden, mutta juuri se on omalla bucket listallani korkealla, kun jo lapsena tuli seurattua Korsikan ralleja telkkarista ja onhan sieltä suomalaisille surullinen muistokin Henkka Toivosen kautta.
VastaaPoistaToki halvemmalla olisi majoituksen suhteen päässyt, mutta päädyttiin ottamaan noin 3* majoitukset aamiaisella. Korsikan puolella tuntui olevan hinnat 30% kalliimmat kuin Sardiniassa. Toki Bonifacio on erittäin suosittu paikka koska ranta- ja satamakohde.
PoistaNoinkin pienet (?) paikat näyttäytyvät selvästikin kovin erilaisina eri tavalla saarille matkustettaessa. Sardiniassa olen käynyt kahdesti, mutta kummallakin kerralla vain Cagliarissa ja sen lähiympäristössä. Toisella kertaa konferenssimatkalla (talven tyhjillään ollut hotelli, vaikka olikin hieno, oli aika viileä ja kostea vielä huhtikuussa, taisi olla avattu juuri tuota konferenssia varten!), toisen kerran Välimeren risteilyllä. Korsikalla olimme samaisella risteilyllä, joka parkkeerasi Ajaccion satamaan. Teimme kyllä jonkun maaseuturetkenkin, josta muistan erityisesti oikeasti pelottavat vuoristotiet! Korkean bussin etupenkki tuntui ajoittain olevan ihan ilmassa. Mutta omat muistoni vs. teidän reissunne on taas hyvä osoitus siitä, että paikassa kuin paikassa olisi vaikka miten paljon nähtävää!
VastaaPoistaNämä saarethan ovat todella isoja jotenka nähtävää ja koettavaa riittää kaikille. Cagliariaan asti en viitsinyt alkaa ajamaan koska olisi mennyt päivät ajaessa vaikka moottoritietä pitkin sinne olisi päässyt.
PoistaHistorian hulluna alkoi heti kiinnostaa nuo megaliitit. Harmi, ettei ollut kunnollista opastusta. Mikäköhän siinä lie, kun ei myöskään Kroatiassa Hvarissa ja Bracissa noille tosi vanhoihin paikkoihin ei kunnon opastusta ole. Eikö niitä arvosteta vai halutaanko suojella?
VastaaPoistaOsassa paikoissa tosiaan oli hyvät opastetaulut ja jopa QR-koodeja, mutta varsinkin Sorgonon lähellä oleva paikka näytti olevan täysin metsittynyt eikä tien reunassa ollut mitään viittoja megaliittien luokse. Sitten vaan lähdin kävelemään ja google mapsin ohjaamana löysin suunnan ja kohteet. Ehkäpä rahan puute on syynä siihen että näitä ei mainosteta, kun ei ole henkilökuntaa - kyllähän ne megaliitit selvästi suojeltuja kuitenkin olivat.
PoistaMainiot säät näyttävät olleen! Nämä voisivat olla kiinnostavia kohteita oikeastaan kummatkin, vaikka varsin vieraita itselleni ovatkin. Auto lienee järkevintä vuokrata, jos alueeseen haluaa tutustua kunnolla. Vaikutti siltä, että Sardinia kokonaisuutena oli varsin miellyttävä kohde. Voisi ajatella, että mitään mahdotonta määrää turisteja ei siellä (tai Korsikallakaan) suuressa osassa saarta näy, mikä yleensä on positiivista.
VastaaPoistaOmalla vuokra-autolla Sardiniassa pääsi toki helpommin liikkumaan kuin busseilla tai junilla. Kovin paljon tosiaan ei ollut turisteja ainakaan vuoristokylissä, mutta tietysti esim. Algherossa ja Cala Gononessa turisteja näytti olevan myös kesäkuussa. Voisin kuvitella että elokuussa nuokin paikat ja erityisesti rantakohteet ovat ihan täynnä väkeä, jotenka saarelle kannattaa matkustaa sesongin ulkopuolella.
PoistaOn varmasti ollut kiva matka! Autolla kulkiessa kyllä näkee enemmän ja voi yleensä pysähdellä miten haluaa. Ja tosiaan, kustannusosio oli hyödyllinen.
VastaaPoistaKiitos. Autolla oli kiva liikkua ja pysähdellä siellä missä haluaa ja pystyi oman aikataulun mukaan kulkemaan.
PoistaSardinia, Korsika ja ylipäätänsä Italian saappaan kärki ja Sisilia ovat käymättömiä alueita. Olisi kyllä hienoa nekin käydä katsomassa. Italian saappaankorossa olen käynyt ja se oli hieno reissu.
VastaaPoistaSisiliakin on todella iso saari että sielläkin riittäisi tutkittavaa useiksi viikoksi. Olen käynyt vain saaren itärannikolla. Italian saappaankorossa ei ole tullut käytyä, ja ne kivestä tehdyt pyöreät talot olisi kiva nähdä.
PoistaSardinia on tuttu, mutta Korsika on käymättä. Kuulosti yllättävän helpolta lauttamatkalta ja hieman olen ollut siinä luulossa ettei Korsikalla ole paljon turisteja. Taisin taas olla väärässä.
VastaaPoistaLauttamatka oli helppo ja niitä kulkee tosiaan useita päivässä. Korsikalla olimme vain yhdessä paikassa ja koska paikka on kuuluisa ja sinne pääsee veneellä niin turisteja oli paljon paikalla. Ehkäpä muualla saaressa on vähemmän väkeä kuten oli Sardinian vuoristossa.
PoistaMolemmat saaret ovat erittäin kiinnostavia, ainakin Korsikassa elelee endeeminen lintulaji. Sardiniassa puhutaan hyvin vanhaa murretta, mikä ei ole lainkaan ihmeteltävää, kun lukee siitä, kuinka vaikeaa saarella liikkuminen on. Sardiniassa oli myös Operaatio Gladion leiri, Korsikassa taas muistaakseni Muukalaislegioonan. Pakko sanoa, että outoja asioita muistan.
VastaaPoistaSardiniasta tosiaan löytyi pieniä kyliä vuorten ympäröimistä laaksoista, niin oman kielen tai murteen kehittyminen on ihan järkeen käypää.
PoistaKuulostaa hienolta reissulta, sitä jäin pohtimaan että miten pitkään tuo Sardinia - Korsika lauttamatka kesti?
VastaaPoistaLauttamatka saarten välillä Moby yhtiön lautalla kesti 50 minuuttia.
PoistaKerrassaan upeita noi rantakalliot ja niiden pienet kylät ja kaupungit. Silmä lepää venesatamia katsellessa ja huh heijaa mikä jahti siellä tosiaan kuvissa näkyi! ;)
VastaaPoistaIso jahti on nimeltään Titania - 73 metriä pitkä. Sen saisi viikoksi vuokralle noin 600000 eurolla.
Poista