tiistai 3. joulukuuta 2019

Mauritius

Tämän vuoden talvilomamatkan kohteena oli Mauritiuksen ja Reunion saaret eteläisellä Intian valtamerellä - noin 10000km päässä Suomesta. Matkasuunnitelman ja varusteet löydät täältä Kohti Mauritiusta. Tervetuloa mukaan seuraamaan parin viikon matkakertomusta.

Oma hiekkaranta - Mauritiuksella voit löytää sellaisen

Perjantai 15.11.2019

Lensimme Turkish Airlinesin iltalennolla Helsingistä Istanbuliin ja samalla päästiin tutustumaan uuteen ja todella isoon Istanbulin lentokenttään. Lento itsessään oli nopea - kolme tuntia ja tarjoilut economy-luokassa hyvät. Aiempi lentokenttä oli todella ahdas ja tunkkainen, mutta uusi oli todella moderni, ilmava ja vielä ehkäpä keskeneräinen. Se mikä pitää huomioida ovat mahdolliset pitkät siirtymiset, jotenka koneen vaihtoon on syytä varata aikaa tunti.

Lauantai 16.11.2019

Jatkolento Mauritiukselle lähti tuntia myöhemmin, vasta klo 03:30 - ja se alkoi taas täydellä aterialla. Lento Istanbulista Mauritiukselle on todella pitkä - noin 10 tuntia. Jotenkin sain välillä nukuttua vaikka turbulenssia oli matkan aikana lähes viisi tuntia -- tämä johtui sekä normaalisti päiväntasaajan ilmavirtauksista että parhaillaan käynnissä olevassa Intia valtameren dipoli-ilmiöistä mistä lämmintä merivettä on kertynyt lähelle itäistä Afrikkaan. Lopulta klo 13:30 laskeuduttiin Mauritiukselle. Tullessa pitää täyttää kaksi erillistä immigration lomaketta, toinen jää passin tarkistukseen ja toinen on terveysviranomaisia varten.

Mauritiuksen saari on aika pieni (noin 2000 neliökilometriä), mutta ihmisiä on lähes 1.3 miljoonaa  eli kyseessä on yksi tiuhemmin asutuista paikoista - pääsääntöisesti ihmiset on sekoitus itä-afrikkalaisia, intialaisia, kiinalaisia, ranskalaisia ja englantilaisia. Ranskan kieli tuntuu olevan puhuttu eniten yhdessä kreolin kielien kanssa, mutta virallinen kieli on englanti, jolla pärjäsi hyvin.

Olin varannut kahden yön majoituksen (Gite des Acacias,  kahden yön majoitus aamiaisella 81€) läheltä lentokenttään, jonne siirryttiin taksilla noin vartissa (maksoi 6€).  Majoitus oli ns. perhemajoitus, ja olin varannut myös illallisen (11€/hlö) molemmille illoille, koska lähistöllä ei ollut paljoakaan ravintoloita -- majoitus sijaitsee keskellä sokeriruokoviljelmiä, joita saarella on lähes joka puolella. Ensimmäisenä päivänä ei oikeastaan muuta tehty kuin levättiin lennon jälkeen majoituksen terassilla, vähän käveltiin ympäri peltoja ja illalla keskusteltiin omistajien ja erään toisen pariskunnan kanssa Mauritiuksesta sekä syötiin todella hyvin. Ruuat olivat todella hyviä - kotiruokaa kreolilaisittain. Suosittelen mikäli mahdollista maistamaan kotiruokaa.. paljon parempaa mitä ravintoloissa tarjotaan.

Gite des Acacias majoitus

Kaakkois-Maurituksella on myös jyrkkiä rantoja, Pont Natural

Leppoisaa kävelyä rannoilla

Sunnuntai 17.11.2019

Aamusta lähettiin majapaikan pitäjän ehdotuksesta käymään läheisellä Pont Natural nähtävyydellä, missä rannikon laavakentälle meren rajaan on muodostunut iso allas johon merivesi pääsee iskemään voimalla - kannattaa kävellä laava/kivisillan yli, jos uskaltaa. Kävimme. Silta on leveämpi mitä kuvissa antaa näyttää.

Pont Natural - kivisilta

Loppupäivän päätimme viettää rannalla - ja lähdimme kävelemään aluksi läheiselle Le Bouchon rannalle, jossa ei ollut paljon väkeä ja siitä suuntasimme mukavaa rantareittiä kohti La Cambusen rantaa - matkaa oli 3km. Tässä välissä on paljon rantoja - nyt voin suositella yhtä. Noin 500 metriä ennen La Cambusen rantaa löysimme rannan - jonka pituus oli noin 300 metriä eikä ketään missään!! Ranta on omassa laguunissaan, ja taustalla koralliriutat pysäyttävät isot meren aallot. Tämä paikka oli kuin mistä tahansa paratiisisaaren kuvista. Pysähdyimme uimaan lämpimään meriveteen.

Le Bouchon ranta

Tyhjiä rantoja Kaakkois-Mauritiuksella

La Cambusen rannalla olikin sitten jo paljon väkeä, ja siitä suuntasimme ökyhotellialueelle - Ile Des Deux Coconot alueelle. Kun tuossa meidän majapaikassa olut maksoi 60Rs (1.5€), niin täällä samasta oluesta joutui maksamaan 400Rs (10€)!! Ruokien hinnat olivat aivan samassa suhteessa. Illalla suuntasimme auringon laskiessa takaisin samaa reittiä -- kävelyä pitkin rantoja oli tullut noin 10 km.  Illallisen jälkeen pakkasimme tavarat valmiiksi, koska seuraavana päivänä lentäisimme kuudeksi päiväksi Reunion saarelle, jonka jälkeen palaisimme vielä viikoksi Mauritiukselle.

Kirkasta vetää riittää

Vinkkinä: Kaakkois-Mauritiuksen rannat olivat vieläkin upeampia kuin itse "turistikohteissa" (Flic-en-Flac, Le Morne yms)- todella puhtaat rannat, paikallisia pieniä kyliä siellä täällä ja jos hyvä tuuri käy voit saada täysin oman rannan käyttöösi - niinkuin meillä kävi.

1. Toki hinnallakin joskus on väliä, mutta täytyy myöntää, että kyllä meille jossain Port Louisin ykköshotellin terassin upottavilla sohvilla ne luultavasti 10 euronkin drinkit maistuivat hyvältä. Taisimmepa vielä silloin tavata jonkun Maailmanmatkaaja-kolleegamme kyseisellä terassilla :-)
    Istanbulin uusi kenttä tulee meille tutuksi vasta Pakistaniin lennettäessä - vanha kenttä olikin sellainen kokemus, että aikoinaan sen innoittamina hommattiin Diners (nyttemmin Amex) jolla pääsi loungeen, sillä vanhalla Istanbulin kentällä ei tuntia enempää ilman lounge accessia vaan kestänyt!

1. Kiitos kommentista Pirkko! Joskus drinksun hinnalla ei ole niin väliä -- Kallein olut on ollut Jordanian Ammanin lentokentällä: 12€. Viiden päivän Ramadanin jälkeen hinnalla "ei ollut enää niin väliä". Janotti niin vietävästi se aavikolla olo :)

Istanbulin uudella kentällä ei ole enää tai ei ole vielä näitä loungeja joihin pääsisi Priority Pass tai Lounge Pass kortilla. Nyt siellä on oli business lipulla lentävien lounge. Toivottavasti muuttuu jatkossa -- tosin kenttä on niin iso, että sieltä löytyy rauhallisia paikkoja istua.