lauantai 27. marraskuuta 2021

Namibia - Kalahari

Vuoden 2021 pisin, noin kolmen viikon matka, suuntautui eteläiseen Afrikkaan Namibiaan omatoimimatkana jossain liikuimme nelivetoisella maasturilla noin 3000 km reitin Namibiassa käsittäen seuraavat alueet: Windhoek, Kalahari, Sossusvlein, Solitaire, Swakopmund, Spitzkoppe, Damaraland, Etoshan kansallispuiston sekä Waterbergin kansallispuisto. Tässä jutussa kerron kuinka matkaan oikein päästiin ja ensimmäisestä kohteesta Kalaharin autiomaasta.

Kalaharin autiomaan punaiset dyynit


Taustaa

Alunperin meidän piti lähteä Namibiaan jo syksyllä 2020. Olin tavannut Matkamessuilla tammikuussa 2020 Explorer Namibia nimisen firman edustajat Helsingissä ja muutamien neuvotteluiden jälkeen tilasin heiltä paketin, joka sisälsi omatoimisesti tehtävän matkan ajaksi nelivetoisen maasturin ja majoitukset leirintäalueilla ja osittain myös B&B - Windhoekissa ja Swakopmundin kaupungeissa. Keväällä 2020 iski sitten iso K-myrsky, ja jouduin siinä samalla perumaan Qatarin lennot Iraniin jonne olimme lähdössä kesällä 2020 ja samalla ilmoitin että katsotaan loppuvuoden matkaa myöhemmin. Syksy tuli, ja tilanne paheni -- ja niinpä siirsin matkaa kesälle 2021. Kevättalvella 2021 alkoi näyttää siltä että matkustaminen kesällä 2021 olisi vielä haastavaa puuttuvien rokotteiden takia, ja siirsin matkaa edelleen marraskuulle 2021. Samassa yhteydessä vaihdoin Qatarin perutut lennot Iraniin (voucherilla) Namibian lentoihin, Keväällä 2021 Qatar kuitenkin perui suorat lennot Dohasta Windhoekiin, mutta sain vaihdettua ne lentoihin Johannesburgin (Etelä-Afrikan) kautta. Syksyllä K-tilanne Namibiassa meni "parempaan" suuntaan, ja päätimme tosiaan lähteä matkaan koska meillä oli jo kahdet rokotteet ja tilanne näytti hyvältä. Viime hetkellä Qatar Airways taas peruikin paluulennon, mutta sain uudet korvaavat tilalle. 

Menomatka

Torstaina 4.11.2021 lähdimme matkaan Helsingistä Qatar Airwaysin lennolla Dohaan. Aamusta olin vielä ostanut päivitykset (upgrade) business-luokkaan ja vaikka konetyyppi olikin pieni Airbus A320 niin olihan business luokassa mukavampi matkustaa kun istuimet olivat oikeasti samanlaiset kuin laajarunkokoneiden vastaavat business-luokan istuimet. Lento Dohaan kesti noin kuusi tuntia, ja Dohassa vaihdoimme isompaan Boeing 777-300ER koneeseen, jonka business luokka oli tällä kertaa QSuite ("first class"), jossa vierekkäiset "suitet" saa omaksi tilaksi suljettavilla ovilla. Koska kyse oli yölennosta meni matka nukkuessa ja pari tuntia ennen laskeutumista Johannesburgiin tarjoiltiin a la carten listan tilauksen mukainen aamiainen. Upgraden hinta oli muutama sata euroa per henkilö ja matkustusmukavuus on huomattavasti parempi kuin economyssa ainakin Qatarilla. 

Qatar Airways QSuite - Shampanjaa ennen nousua


Johannesburgissa vaihtoaikaa oli reilut viisi tuntia ja pääsimme iltapäivästä jatkamaan matkaa SA Linkin Emppu-190 koneella kohti Namibian pääkaupunkia Windhoekia. Pomppuinen (turbulenssia) lento saapui iltapäivästä klo 17 aikoihin Windhoekin lentoasemalle, josta siirryimme kuljetuksella Windhoekiin Capbon Guesthouseen kahdeksi yöksi. Matka-aika Helsingistä Windhoekiin 25 tuntia. 

Lauantaina 6.11.2021 tapasimme aamusta Explorer Namibian edustajat, joiden kanssa kävimme vielä läpi ehdotetun ajoreitin ja saimme voucherit eri majoituksiin. Teimme muutaman tunnin kävelyn Windhoekissa ja sen maisemat eivät viehättäneet - asunnot ovat isojen muurien takana, piikkilankaa ja sähköaitaa ympärillä - jossain oli vielä vartijat aseineen. Majapaikan pitäjä varoitteli myös liikkumista kaduilla, ja kauhistui kovasti kun kuuli myöhemmin että olimme pimeällä kävelleet läheiseen ravintolaan - olisi pitänyt ottaa taksi "... because this is Africa".. Itse en kokenut oloa missään vaiheessa turvattomaksi. 

Myöhemmin iltapäivästä kävimme hakemassa Asco Car Hiresta maasturin, jossa kaikki toiminnot selitettiin selvästi noin tunnin ajan. Autoksi valikoitui Toyota Hilux 2.4 litrainen diesel automaattivaiheilla ja nelivedolla sisältäen alennusvaiheet ja taustapyörästön lukot haastavampaa ajoa varten. Polttoainetankki oli yhteensä 160 litraa. Auton katolla oli itse teltta, jonka kasaaminen oli erittäin nopeaa - viisi minuuttia. Autosta löytyi myös täydellinen keittiövarustus kaasukeittimillä ja jääkaapilla sekä 40 litran vesisäiliö. Ennen paluuta majapaikkaan kävimme vielä ostamassa ruokatarvikkeita seuraavaksi neljäksi päiväksi jonka viettäisimme teltassa majoittuen. 

Vuokra-auto - Toyota Hilux - teltta on katolla olevassa paketissa



Kohti Kalaharia ja soratietä

Sunnuntaina 7.11.2021 lähdimme ajamaan Windhoekista kohti Kalaharia, joka sijaitsee Namibian keskiosassa jatkuen itään Botswanan puolelle. Suuntasimme B1 tietä etelään aina Rehobothiin asti, josta käännyimme kaakkoon suuntautuvalle tielle soratielle C25/C15, jota ennen laskin renkaiden ilmanpainetta pienemmäksi ja kytkin Hiluxin nelivedolle. Matkanopeus sorateillä piti pitää alle 80km/h, koska muuten autoon asennettu tunnistin (soratien paikka GPS plus auton asetukset) hälyttivät kovaäänisesti. Pääsääntöisesti ajoimme ehkäpä 80% sorateitä pitkin ja loput asfaltoitua tietä pitkin. Namibiassa soratiet olivat yllättävän leveät -ja hyvä niin, koska välillä tiet olivat aikamoisessa "nimismiehen kiharoissa", jolloin nopeutta piti todellakin laskea tai sitten ajaa tien vieressä. Onneksi autossa oli erittäin isot ja hyväkuntoiset maastorenkaat jotka tasoittivat menoa. Vinkkinä se että matkanopeus on todellisuudessa alle 60km/h, eli noin 300 km matkaan voi hyvinkin mennä 5-7 tuntia riippuen pysähdyksien määrästä. Vastaantulijoita ei sorateillä ollut kuin muutama auto yleensä per päivä. Lisäksi kannattaa huomioida se, että matkapuhelin verkko ei todellakaan toimi näiden siirtymien välillä vaan vain isompien asutuskeskuksien läheisyydessä. Havaitsin myös että Telian liittymällä ei voinut soittaa - Saunalahden liittymä toimi. 

Tässä kohtaa vielä hyväkuntoinen ja leveä soratie matkalla kohti Bagatellea (tie C25)

Bagatelle

Saavuimme lopulta Bagatelle Kalahari Game Lodge nimiseen paikkaan, jossa majoituimme kahdeksi yöksi. Koska kyseessä oli Lodge, niin paikalta löytyi myös ravintolat ja uima-altaat sekä paljon erilaista aktiviteettia. Kyseessä on 10000 hehtaarin alue, jonne on tuotu paljon eläimiä erikoisuutena (orvoksi jääneitä) gepardeja joihin tutustuimme myöhemmin samana päivänä ns. ilta-safariajelulla jonka olimme varanneet. Eläimiä oli siis rajallinen määrä - Etoshan kansallispuistoissa näimme sitten todella paljon enemmän eläimiä. 

Ensimmäinen leiripaikka - ja teltta on nostettu ylös


Telttapaikkoja käytössä on viisi kappaletta, ja muuten majoitukset ovat "luksus" luokan mökeissä. Jokainen telttapaikka sisälsi oman alueen ja rakennuksen, jossa oli yllättäen WC ja suihkutilat sekä ulkokeittiön. Ajoimme auton parkkiin (noin 1.5km lodgesta), ja teimme nopeasti lounaan ennen kuin lähdimme iltasafarille, jossa nähtiin mm. sarvikuonoja, hyppyantilooppeja (springbok), keihäsantilooppeja (oryx), kirahveja, gnu-antilooppeja yms. Noin parin tunnin ajelun jälkeen (oppaan johdolla) kävimme vielä katsomassa gepardeja ennen siirtymistä sundownerille läheisille hiekkadyyneille. 

Kirahvi

Nelivuotias gepardi tuli hakemaan ruokaa (olimme auton kyydissä istumassa)

Sarvikuonot tulivat tervehtimään



Gnut iltakävelyllä



Seuraavana aamuna teimme vielä aamusafarin, joka kiersi hieman eri reittiä kuin edeltävän päivän ajelu. Ajelu alkoi klo 6 aamulla jonka heräsimme aamusta klo 4 jälkeen pimeässä tekemään pikaista aamiaista. Tämä muodostui myöhemmin tavaksi että heräsimme tunnin tai kaksi ennen auringonnousua ja lähdimme liikenteeseen auringonnousun aikaan siten, että seuraavassa majapaikassa olimme hyvissä ajoin iltapäivästä. 

Springbokkeja eli hyppyantilooppeja hännät pystyssä

Kirahvilauma aamulla syömässä



Bagatelle Kalahari Game Lodgea


Aamusafarin jälkeen teimme "brunssia" ja saimme ensin seuraksi turhankin uteliaat strutsit ja myöhemmin aasilauman. Päivällä kävimme lounaalla lodgessa (hintataso Namibiassa on edullinen ravintoloissa - esim. beef filee: 14€, viinipullo: 10-15€, olut: 1.6€) ja loppupäivä vietettiin sitten leirielämää upeasta auringonlaskusta nauttien. Seuraavana aamuna matka jatkui kohti Namibin aavikkoa ja Sesreimiä, jonne oli matkaa noin 350km.  

Kalaharin dyyneillä

 


9 kommenttia:

  1. Ihania eläinkuvia. Mitä ne strutsit ja aasit häiritsivät brunssin tekoa? Yrittivät pölliä ruuat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meinasivat tosiaan tulla "pannusta" syömään ja kaikkea tavaroita pöydältä hakemaan. Oli auton avaimet pöydällä niin tuli kiirus ne hakemaan pois. Olisi ollut aika noloa soittaa vuokra-autofirmaan että saisiko uudet avaimet tänne Kalahariin kun strutsi vei ne pöydältä. Aasit avasivat roskakorin kannen ja levittivät ne pitkin pihaa. Lisäksi oli hauskempi pieni murmeli tai siiseli joka seurasi hyvin läheltä mitä tein. Myös linnut tekivät seuraa. Selvästi olivat tottuneet turisteihin.

      Poista
  2. Hienoa, että viimein pääsitte tuonne reissuun. Omasta Namibian reissusta on jäänyt hyvät fiilikset, ja mikä ettei, voisi mennä uudestaankin. Tosin taas kiitos uuden variantin, sinne nyt ei ihan hetkeen taida taas Euroopasta olla asiaa. Mukava lukea kokemuksiasi tutuista paikoista. Oliko sadekausi jo alkamassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sadekausi oli alkamaisillaan, mutta alkumatkasta oli täysin aurinkoista. Vasta Etoshassa tuli pari kertaa iltapäivästä / illasta kunnon sateet ja ukkoset, jotka tosin loppuivat muutaman tunnin jälkeen. Upean kuuloista oli ukkonen savannilla. Sateen jälkeen oli kiva ihmetellä kun mm. hämähäkit tulivat esille etsimään kuivempaa yösijaa. Aamulla tiet olivat hieman märkinä ja auton väritys muuttui hieman kun kuravettä lensi.

      Poista
  3. Kiitos lämpimän tuulahduksen tuoneista kuvista ja jännittävästä kertomuksesta. Vaimo ja useat tuttavanikin ovat olleet Afrikan eri maissa, mutta kukaan ei ole vielä tuolta alueelta kertonut mitään. Pitäisikö seniorinkin lähteä vielä seikkailemaan?
    Juha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Senioreita tuolla näkyi olevan liikenteessä, emmekä itsekään enää mitään nuoria ole. Mikäli teltassa majoitus ei kiinnosta, niin tämäkin matka on mahdollisista tehdä ihan normaalien majoituksiin tai luksus-tason lodgeihin tukeutuen.Käytimme välillä niiden tarjoamia ruokapalveluita kun halusimme vaihtelua "retkiruualle".

      Poista
  4. Aikoinaan Botswanan Gaboronessa ja sen ympäristössä teimme oppaan kanssa retken Mma Ramotswe -kirjasarjan jalanjäljissä ja kyseinen opas myi meille kovasti ajatusta, että seuraavalla kerralla kun tulette, niin lähdette sitten (hänen kanssaan) Kalaharin autiomaahan. Ajatus jäi kyllä itämään, mutta eipä ole vielä ainakaan tullut palattua tuolle seudulle. Ja tosiaan, tuskin telttaan enää taipuisimme, noin fyysisesti kuin henkisestikään :-) - mutta kuten sanoit, niin löytyisi kai tuoltakin seudulta lodgeja, joille raha kelpaisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalaharin ja muutenkin koko Namibian alueelta löytyy lodgeja joihin raha kyllä kelpaa ja voit vaan nauttia safari-henkisestä elämästä. Tuo auton päällä oleva teltta oli yllättävän mukava nukkua, tosin yöllä sieltä alastulo pimeässä vaati hieman tarkkuutta että osui alumiinitikkaille ja tämän jälkeen piti vähän taskulampulla "zuumilla ympärilleen" että onko lähistöllä eläimiä (niitä muuten oli äänistä päätellen) ja WC:ssa sitten toinen tarkistus hämähäkkien ja skorpionien vuoksi.

      Poista
  5. Voihan K. joka sekoitti teidän reissusuunnitelmia useampaan otteeseen. Onneks vihdoin ja viimein pääsitte, mutta olipahan mutkia matkassa lentojen suhteen. Ei tuo business class ollut kuitenkaan tuon enempää, pitäis kyllä joskus päästä kokeilemaan. Kivoja elukoita ootte nähny siellä, voi että! Ihanaa ku muut reissaa :) Ikimuistoinen reissu varmasti!

    VastaaPoista