maanantai 1. elokuuta 2022

Georgia - Kutaisi

Road-trip matkan ensimmäisenä varsinaisena kohteena Georgiassa oli Kutaisin kaupunki, joka sijaitsee 230km päässä maan pääkaupunki Tbililistä.

Colchis suihkulähde Kutaisin keskustassa

Perjantai 15.7.2022

Aamusta viestiteltiin kovasti autovuokraamon kanssa, joka lupasi autoa ensi kello 12 ja yhtäkkiä että auto tuleekin klo 10, mutta välillä piti sitä käydä kuulemma pesemässä kunnes sitten klo 11 aikoihin tuli soitto että auto tulee hotellille. Ja että millainen se sitten olikaan -- todella iso, eli leveä ja korkea Toyotan FJ Cruiser maasturi jossa oli maavaraa enemmän kuin tarpeeksi. Videoin auton ulkopuolelta ja aikalailla se olikin jo saanut kolhuja itseensä, mutta autossa oli kuulemma "täysvakuutus". Maksu piti suorittaa käteisellä (450€) eikä kuittia saanut enkä myöskään allekirjoittanut mitään sopimusta että olin saanut auton käyttöön eikä mitään vakuuksia pitänyt maksaa. No ottivat sentään ajokortista kuvan ja antoivat avaimet käteen. Sovittiin että soitan sitten viikon päästä mihin auton palautan ja ei muuta kuin nelilitrainen V6 moottori käytiin ja navigaattoriin osoite - Kutaisin kaupunki.

Toyota FJ Cruiser 4x4 V6 bensakoneella (tilavuus neljä litraa), viisiportainen automaattivaihteisto H2, H4 ja L4 valinnoilla, tehoa 239hv

Kun olin onnistunut ajamaan auton ulos vanhan kaupungin kapeilta kujilta päästiin itse asiaan eli Tbilisin kaupungin ruuhkaan jossa jokaiselle kaistalle heidän mukaan mahtuu aina(kin) kaksi autoa rinnakkain eikä kaistan vaihdosta täydy mitenkään ilmoittaa vilkuilla. Pääsin kuitenkin pohjoiseen pois Tbilisistä johtavalle tielle, jonne lähes kaksi metriä leveä auto tuntui olevan aivan liian suuri, mutta onneksi ohjaamo oli sen verran korkealla että sieltä jotenkin pystyi näkemään paremmin eteensä. Satuin vilkaisemaan vielä kojetaulua ja siellä paloivat useat varoitusvalot: luistonesto, moottoriohjaus, polttoaine ja ties mitä -- mutta auto liikkui eteenpäin. Niinpä kävin tankkaamassa auton ensimmäisellä huoltamolla täyteen vain todetakseni että tankki näytti edelleen tyhjää ja niin se näytti koko matkan. Nyt vain piti pitää huolen että joka päivä kävi aamusta tankkaamassa auto jonka kulutus vaihteli matkan aikana 15-20 litran välillä sadalla kilometrillä.

Vasemmalla venäläinen UAZ auto (neliveto) ja oikealla meidän Toyota FJ Cruiser 4x4 - Kutaisissa hotellin katolta kuvattuna

Matka Kutaisiin kesti kaikkiaan neljä tuntia ilman pysähdyksiä ja erityisesti Suramin ja Zestaponin välinen matka kesti todella kauan koska koko tie oli yhtä työmaata. Kiinalaiset rakensivat isoja tunneleita vuorten läpi ja jokilaaksojen yli. Matkalla nähtiin myös erittäin "mielenkiintoisia" ohituksia suoraan ylämäkeen tai mutkaan lähes nolla näkyvyydellä ohittajan luottaessa siihen että pääsisi aina palaamaan jonoon jos joku tulee vastaan.

Iltapäivästä klo 15 aikoihin pääsimme vihdoin Kutaisin vanhan kaupungin keskustaan, joka oli huomattavasti avarampi ja mukavampi ajaa kuin Tbilisin keskustassa. Kutaisin kaupunki sijaitsee Rioni-joen varrella jokilaaksossa. Kutaisi on Georgian kolmanneksi suurin kaupunki ja sen väkiluku on noin 140000 asukasta. Olin varannut yhdeksi yöksi kaupungin parhaimmasta hotellista - Newport Hotel Kutaisi (96€), ja hieno hotelli se olikin upealla kattoterassilla josta näkyi Kutaisin keskusaukiolle jossa on iso Colchis niminen suihkulähde, jossa oli upeita isoja kultaisia georgialaisia perinne kulttuuriin liittyviä hahmoja ja esineitä.

Kutaisin keskusaukion iso suihkulähde

Kutaisin oopperatalo

Lähdimme heti katselemaan keskustan nähtävyyksiä käyden ensin lounaalla Baraqa ravintolassa ja sitten jatkoimme keskuspuiston kautta Rioni-joen toiselle puolelle. Täälläkin joen yli meni köysirata jolla olisi päässyt vierelle Besik Gabashvilli huvipuistoalueelle joka sijaitsee hieman keskustaa ylempänä.

Rioni-joki (huom. köysiradan vaijerit ja ala-asema)

Huvipuistoon emme menneet vaan olin sattumalta löytänyt maps.me sovelluksesta aikuisten huvipuiston - Saksalainen Hofbräu Munchen oluttupa ravintolan ja yllättäen kadun toisella puolella oli Hacker-Pschorrin oluttupa ravintola. No pitähän niissä molemmissa käydä oluet juomassa. Ruokana ei ollutkaan tarjolla sianpotkaa vaan georgialaista ruokaa erittäin edulliseen hintaan.

Saksalaista tunnelmaa Hofbräussa

Palasimme muutaman tunnin jälkeen Rioni-joen yli White Bridge pitkin joka oli vain jalankulkijoita varten tehty silta ja kävimme kuvaamassa oopperataloa kunnes lähdimme kohti hotellia kunnes huomasimme rähjäisen kerrostalon alakerrassa olevan Winery Khareban -- sinne siis. Paikassa oli vanhempi mieshenkilö ja meiltä puuttui yhteinen kieli, mutta eipä aikaakaan kun saatiin maistella erinäisiä punaviinejä joita hän eri säiliöistä meille laski.  Kovasti mies oli kiinnostunut mistä ollaan ja sain hänelle jotenkin selitettyä että mistä ollaan ja mitä tehdään Georgiassa. Kun hän kuuli sanan Finland, niin heti tuli vastauksena NATO, NATO -- ja samalla haukkui Venäjän ja Putinin -- lisää viiniä tarjottiin ja sitten hän aivan spontaanisti halasi minua ja ihmetteli ääneen että Suomesta asti ollaan tultu. Juttua ja ilmaista viiniä olisi varmaan riittänyt aamuun asti, varsinkin jos olisin vielä Google translaattorin ottanut käyttöön. Päätimme kuitenkin ostimme yhden (muovi)pullollisen punaviiniä mukaan ja lähteä takaisin hotelliin, koska seuraavana päivänä olisi tiedossa pitkä ajomatka isoille Kaukasvuorille. Myöhemmin kävi ilmi että tällä firmalla on useita vastaavia paikkoja ja Kakhetin laaksossa pääpaikka.

Bagratin katedraali iltavalaistuksessa kuvattuna hotellin katolta

Kutaisi, vaikkakin kävimme siellä hyvin pikaisesti, vaikutti ihan kivalta paikalta ja todellakaan täällä ei törmätty muihin turisteihin kuin vasta aamulla kun pakattiin autoa hotellin edessä. Yön aikana parkkipaikalle oli tullut neljä UAZia. Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Mestia kylää ylä-Svanetin alueelle lähelle Venäjän rajaa ja Georgian isoja vuoria.

1. Ihan tuollaista autovuokrauskokemusta ei itselläni kyllä ole, vaikka todella monessa maassa on auto tullut vuokrattua.Bensamittarin kanssa on joskus ollut sama juttu ja ihan hyvin siitä tosiaan tuli selvittyä.

1. Autoja olen vuokrannut noin 50 eri maassa ja tämän kertainen oli hieman erilainen kokemus -- kuten myös auton palautus myöhemmin Tbilisissä. Sen verran hektinen tuo vuokraustapahtuma oli että olisi pitänyt nuo mittarit tarkistaa etukäteen, mutta auton tuonut henkilö heitti vaan avaimet käteen ennen kuin ehdin tarkistamaan varoitusvalot eikä hän niistä mitään kertonut. Annoin myöhemmin toki heille palautetta mutta tuntui että heillä oli asenne että "ei nyt muutama varoitusvalo vielä mitään".

2. Massiivinen, vähän erilainen suihkulähde. Spontaanit kohtaamiset paikallisten kanssa parasta - tätä voi kutsua spontaaniksi vaikka menittekin itse ravitsemusliikkeeseen. Sen verran aidolta kohtaaminen vaikutti

1. Matkailussa kaikki yllättävät ja positiiviset kohtaamiset jäävät hyvin mieleen. Eikä välttämättä tarvita yhteistä kieltä.

3. Aika herran haltuun toi auton vuokraus ja liikenne, huh :D En tiedä kestäisikö omat hermot ihan noin hyvin. Kuvaan ja videoin autot myös aina etukäteen, mutta jotenkin se Avis/Hertz + Amex antaa ihmeen hyvän lisäturvan tunteen.

1. Olihan se hieman erilainen vuokraus tällä kertaa. Kreikassa myös tullut vuokrattua paikalliselta firmalta auto, jossa maksettiin käteisellä, ei mitään vakuuksia, autossa oli "täysi-kasko" ja avaimet jätettiin hotellin respaan kun eivät ehtineet autoa hakemaan.

4. Heh, aika erikoinen tuo auton vuokraus ja itse autokin :D Onneks merkkivaloista ja villistä liikenteestä huolimatta pääsitte jatkamaan matkaa. Oon kiinnostunut matkaamaan joku päivä Georgiaan, joten nää eri kohteet ja niiden kuvaukset kiinnostaa.

1. Kiitos. Toivottavasti saat vinkkejä tulevaan matkaan. Toki pienemmälläkin autolla pääsee hyvin liikkumaan ja oikeastaan se liikenne on "kaoottinen" vain Tbilisin alueella ja noin 15km päästä sitten jo "normaalia" georgialaista liikennettä.

2. Eiköhän tuoltakin liikenteestä selviäisi, jos on selvinnyt Tiranasta, Pristinasta ja San Josésta :)

5. Apua, en tiedä, olisiko itsellä jäänyt autonvuokraus tuohon, että pitää maksaa käteisellä ilman kuittia. Tämän mennessä olen vuokrannut auton vain netistä ja tunnetulta välittäjältä.

Jopa Italian kaltaisessa maassa äidilläni tuli ongelmia vuokra-auton kanssa. En muista yksityiskohtia, mutta kusetuksen maku jäi hänelle.

1. Autovuokraus tosiaan poikkesi hieman mitä isojen ketjujen (Hertz, Sixt, Avis, Europcar,...) kanssa on kokemusta. Kusetusta voi toki kaikilla olla riippumatta kuinka iso tai tunnettu firma on kyseessä, ja siksi kannattaa aina esim. valokuvata tai videoida auto luvutushetkellä ja pyytää merkkaamaan kaikki vauriot paperiin jos sellaista tarjotaan.