perjantai 6. joulukuuta 2019

Reunion: Tulivuorella

Reunionin saari tuliperäinen eli siellä on aktiivinen tulivuori - Piton de la Fournaise, joka on viimeksi purkautunut vuonna 2018 katkaisten mm. saaren ympäri kulkevan tien saaren eteläosassa. Lähdimme seuraavaksi käymään tulivuoren kraaterissa.
Piton de la Fournaise ja pieni Formican Leo

Tiistai 19.11.2019

Lähdimme aamulla ajamaan kohti Reunionin suurinta ja kuuluisinta nähtävyyttä - Piton de la Fournaise tulivuorta tai lyhyesti kutsuttuna Vulcano. Saint-Annesta matka jatkui N3 tietä kohti saaren keskiosaa jatkuvasti nousten ylemmästä hyväkuntoista serpentiinitietä pitkin. Matkalla on pieni kyliä, jossa näytti olevan paljon taide- ja keramiikkamyymälöitä, mutta jatkoimme ylöspäin Bourg Murat kylään, josta lähti pieni ja kapea RF5 tie kohti Vulcanoa.

Alkumatkasta maisemat olivat todella vihreitä - taustalla Cirque de Salazie

Maisemat muuttuivat kokoajan karummiksi tällä tiellä, jota pitkin pääsee (n.25km) Pas de Bellecombe-Jacobiin joka sijaitsee 2354 metrin korkeudella aivan Vulcanon reunan vieressä. Viimeiset viisi kilometri, kun tie laskeutuu edeltävän kraaterin pohjalle maisemat muuttuivat täysin ja tie oli soratietä. Vaikka olimme liikkeellä heti aamusta, niin tiellä oli todella paljon liikennettä - jätimme auton noin puolen kilometrin päähän, koska varsinainen pysäköintipaikka oli jo täynnä.

Maisemat muuttuivat - tässä ollaan jo yli 2000 metrin korkeudessa

Kraaterin reunalta lähdimme laskeutumaan alas itse kraateriin, johon johtaa suhteellisen jyrkkä polku - laskua tuli noin 100 metriä ja aikaa meni 15-20 minuuttia väistelen ylöstulevia henkilöitä. Kraaterin pohja on laavakenttää, ja siellä on useampia reittejä merkitty itse päätulivuoren ympäristöön. Päädyimme kävelemään muutamia satoja metrejä laavakentällä ja tietyisti kiertäen pienen hauskan näköisen Formican Leon sekä syöden eväitä. Pilvisyys alkoi hieman lisääntymään ja lähdimme ylös kraaterista - matka kesti 25 minuuttia, ja ajoimme takaisin samaa reittiä tällä kertaa enemmän pysähdellen kuvaamaan muita jännän näköisiä kohteita.

Formican Leo

Laavakentällä - polku ylös näkyy kuvan keskellä
Iso räjähdys kraateri - 300 metriä syvä ja leveä

Kun pääsimme takaisin Bourg Muratin kylään iski aivan hirveä sumu ja sade - oikeasti olimme siis pilven sisällä ja lähdimme ajamaan kohti Mont-Vert les Hautsin kylään. Välillä näkyvyys katosi täysin ja liikenne lähes pysähtyi. Iltapäivästä pääsimme majoitukseen -- ja millaiseen! Majapaikan nimi on Le Bulle Verte joka sijaitsee upean vehreän kasvillisuuden keskellä ja siellä on vain kolme huoneistoa -- jotka ovat todella upeasti rakennettuja, isot seinästä seinään olevat ikkunat, upea terassi ja vieraiden käytössä on poreamme. Kävimme vielä hakemassa kaupasta viiniä ja leipomosta herkkuja, joita nautimme huoneiston terassilla. Majoituksen hinta oli 80€/yö sisältäen aamiaisen. Tämä majoitus osoittautui koko matkan parhaaksi eli tätä voin todellakin suositella.

Le Bulle Verte majoitus- yksi kolmesta talosta

Näkymät huoneiston terassilta

Viiniä terassiila

Huoneisto sisältä - paras majoitus Reunonilla

Keskiviikko 20.11.2019

Jatkoimme matkaa kohti Cirque de Cilaosia, mutta ennen sitä suuntasimme eteläisen saaren ainoalla uimarannalle - Plage Grand Anse, hiekkarannalle jossa hiekka on tummaa johtuen vulkanisesta tuhkasta - ja sieltä matka jatkui upeille vesiputouksille - Cascade de Grand Galetiin. Tie oli välillä todella kapea ja jyrkkä. Putoukset olivat todella upeat, mutta mikä "pilasi" tunnelman olivat lukuisat turistit jotka märkäpuvuissaan laskeutuivat köysien varassa putouksia pitkin huutaen ja möykäten. Tyydyimme seuraamaan sivusta tätä kakofoniaa..

Cascade de Grand Galet

Vesiputouksen jälkeen palattiin taas rannikkotielle ja lähdimme ajamaan N5 tietä kohti Cilaos nimistä kylää. Tämä tiet on Reunionin "haastavin" ja samalla upein - matkalla on 700 mutkaa 40 kilometrin matkalla ja pari tunnelia, joihin mahtuu vain yksi auto kerrallaan. Ajoajaksi navigaattori näytti tuntia, mutta oikeasti - ilman pysähdyksiä siihen meni 1.5 tuntia ja pysähdykset päälle yli kaksi tuntia. Välillä tiet olivat niin kapeita ja näkyvyys huonoa että piti peruuttaa taaksepäin kun isompia autoja (bussi tai rekka) tuli vastaan ja osassa kohtaa vuoren rinteessä olevalle tielle mahtui vain yksi auto kerrallaan. Kerran jouduttiin myös peruuttamaan pimeässä tunnelissa, kun vastaan tuli upeampia autoja ja niitä ei oltu havaittu tunneliin ajattaessa.

Kohti Cirque de Cilaosia

Yksikaistainen silta

Kohti Cilaosin kylää

Majoitimme Cilaosin kylässä kahden päiväksi La Villa Kazuera nimiseen paikkaan - hinta 169€/ 2 yötä - ei aamiaista. Seuraavassa jutussa enemmän Cilaosista.

1. Tulivuoret ovat todella kiinnostavia, mutta myös pelottavia kohteita. Me käytiin juuri Erta Alella Etiopiassa, jossa onnistuttiin jopa näkemään laavaa. Kuvan vesiputous on todella kaunis. Tykkään tuollaisista putouksista, jossa vesi putoaa tuolla tavalla kalliota pitkin.

1. Kiitos Mikko! Juoksevaa laavaa en ole vielä nähnyt - olen kuullut tuosta Etiopian tulivuoresta. Islannista löytyy myös hienoja tulivuorikohteita ja niissä aktiivisuus on selvästi havaittavissa, kuten Kraflalla.