keskiviikko 8. heinäkuuta 2020

Lepolomaa Levillä

Hailuodosta matka jatkui kohti Kittilä ja Levi tunturia, joka enemmän kuuluisa talvikeskus kuin kesäloma kohde. Ajoin tylsää nelostietä eteenpäin ja päätin ajaa Tornion-joen vartta pitkin Kolariin ja sieltä edelleen Ylläksen kautta Leville. Tornio-joen vedet olivat todella korkealla johtuen ennätys lumisesta talvesta -- ja osittain joki näytti järveltä. Ensimmäinen pysähdys oli Aavasaksalla, josta löytyi harvinaisuus Gulf huoltoasema jonka katolla oli hauska kyltti (Route 21).. Toisella puolella jokea näkyi Ruotsi, jonne ei ollut menemistä -- rajalla oli valvonta päällä.

Näkymiä Levi tunturilta kohti Levi järveä
Route 21 Aavasaka - Gulf huoltoaseman kyltti

Kohti Levi tunturin huippua

Rakkaa riittää -- kuvattu polulta

Toinen pysähdys oli Ylläsjärvellä, josta löytyi yksi auki oleva ravintola -- eikä sitten ketään/mitään muuta. Lounaan jälkeen nopea ajo Levin keskukseen -- ja yllätys, ei täälläkään ketään tai missään. Alppikylä oli ihan tyhjä -- ja näimme yhdet yrittäjät jotka olivat lähdössä Etelä-Suomeen. Heidän kanssa keskustellessa tajusi kuinka nopeasti ja pahasti kevään lockdown oli vaikuttanut erityisesti matkailualaan. Onneksi olin saanut erittäin edullisesti ison kelohonkamökin vuokralle kolmeksi päiväksi ja Levi keskuksen kaupat olivat auki. Kotiruokaa tiedossa siis...
Jääkausi polun varrella oli nähtävissä paljon rakkaa

Olin edeltävän kerran käynyt Levillä vuonna 2013 - huhtikuussa jolloin paikka tietysti näytti ihan toiselta ja matka sinne ei ollut suoraviivaisin (*).

Seuraavana päivänä lähdettiin tekemään pieni kävely/päivävaellus Levi tunturin ympäri - ns. Jääkausi reittiä pitkin. Reitti kiertää puuttoman osuuden yläpuolella, jotenka Levi keskuksesta joutuu hieman kävelemään ylämäkeen kunnes pääsee reitin aloituspisteelle tai sitten voi autolla esim. Levi Panoraama hotellien luo, josta pääsee myös reitille. Reitillä on pituutta 9km. Muuten homma meni ihan hyvin, mutta ensimmäisen rakka-kivikon jälkeen minun vaelluskenkien pohjat irtosivat -- sadan metrien välein. Matkaa oli jäljellä vielä 8km, mutta päätimme jatkaa matkaa ilman kenkien pohjia - oli hieman liukasta menoa ja niillä "monoilla" olisi kyllä Vinkkarin tanssilattialla voinut hyvin pyörähdellä.

Vaelluskengän pohja tuli polkunsa päähän Levi tunturilla

Toisena päivänä piti suunnitelmien mukaan olla Pallastunturien kierros, mutta päätin nyt jättää sen väliin kun kunnon vaelluskenkiä ei enää ollut -- ja päädyimme "vain" lomailemaan mökillä leppoisasti. Muina vaihtoehtoina olisi ollut Kätkätunturin kierros tai Särkitunturilla käynti.
Onneksi mukana oli toisen lyhytvartiset vaelluskengät joiden avulla sitten Inarissa ja Utsjoella pääsi hyvällä säällä tekemään päivävaelluksia.

Levillä riittää tekemistä kesäisin - löytyy golfia ja fatbikea jotka niitä kaipaavat. Itselleni riitti tällä kertaa puhdas tunturi-ilma ja avarat näkymät sekä lepoa.

Kelomökki Levillä

(*) Vuonna 2013 matkustin Leville seuraavaa reittiä: Kolkata - Delhi - Helsinki - Kittilä, matka-aika kun lähdin Kolkatan toimistolta oli yli 30 tuntia. Olin matkustanut Kolkataan vain kolme päivää aiemmin työmatkalle, ja sieltä palasin firman kutsutilaisuuteen Leville -- ja vielä päivää myöhässä ja perjantaina iltana Hullu Poro areenalle kuuntelemaan Trio Niskalaukausta vai olisiko ollut Klamydiaa. Helsingin lentoasemalla oli toinen matkalaukku odottamassa, kun vaihdoin Kittilän koneeseen ("iltaa.. jaa että vaihtolennolla Delhistä tulossa ja Kittilään..."). Kolkatan ja Delhin +40 asteen lämpö vaihtui -20 asteeseen Kittilässä. Oli siinä työkaverit ihmeissään kun kerroin mistä olin tulossa, miksi olin vähän myöhässä -- ja hieman väsynyt. Seuraavana vuonna, 2014 - olin jälleen Intian Kolkatassa nyt kolmen viikon työmatkalla. Tällöinkin huhtikuussa olisi pitänyt matkustaa Leville ("hauskan pitoon") mutta jätin Kolkata-Levi-Kolkata viikonloppureissun tekemättä ja nautin Kolkatan ilmansaasteista sen viikonlopun ja Hyatt hotellin uima-altaasta.

Tunturin alarinteillä alkoivat suot (ja lakkaa on tulossa paljon!)

1. Näyttääpä Levi hienolta myös kesällä. Itse olen käynyt vain talvella, mutta toivottavasti syksyn lappireissu onnistuu, on nuo maisemat niin upeita!

1. Syksyn ruskakelit värjäävät Lapin luonnon aivan toisen väriseksi - suosittelen!

2. Mun mielestä Levi on parhaimmillaan juuri kesäaikaan :) Edullista majoitusta, vähän ihmisiä ja riittävästi palveluita. Jotenkin Levin kesäinen "aavekaupunkifiilis"on aika hupaisaa.

1. Kyllä se Levi on hieno kesälläkin, kunhan ei katsele paljaisiin rinteisiin missä vesitykit yms ovat luontoa "rumentamassa". Levin keskusta oli tosiaan kuin aavekaupunki - toivottavasti sielläkin alkaisi toimintaa kohta olemaan.