Gilgistä matka jatkui yhä ylemmäs Pakistanin Karakorum vuoristoa ja Karakoram Highwayta pitkin. Matkalla maisemmat muuttuivat yhä jylhemmiksi ja välillä jopa karun kauniiksi.
|
Passu cones - vuoret kohoavat yli 6000 metrin korkeuteen |
|
Rakaposhi - 7788m ja sen upeat jäätiköt |
Gilgit - Karimabad
6.6.2023: Aamusta näimme enemmän Gilgitin katukuvaa: naisia ja tyttöjä katukuvassa. Selkeästi katukuva oli muuttuneet edeltävien päivien vanhoillisten alueesta enemmän "normaalimpaan" suuntaan. Kävimme kävelemässä Hunza-joen (Hunza-joki ja Giglit-joki yhdistyvät Gilgitin kaupungissa) ylittävällä riippusillalla ja näimme todella paljon nuoria yliopisto-opiskelijoita kävelemässä kännykät kädessä kohti yliopistoa - nuoria naisia ja miehiä länsimaisesti pukeutuneina. Gilgissä kävimme myös kiinalaisten hautausmaalla, johon on haudattu KKH rakennustöissä menehtyneitä kiinalaisia.
|
Lounaspaikka ja taustalla Rakaposhi vuori |
Ajoimme Hunza-jokilaaksoa pitkin ja nähtävillä oli myös vanhan Silkkitien jäänteitä vuorten seinämillä. Ennen Chalatin kylään pysähdyimme kohdassa jossa Intian mannerlaatta työntyy Euraasian mannerlaattaa ja näin ovat saaneet muotonsa maailman korkeimmat vuoret Himalajan ja Karakorum vuoristojen alueella. Oppaamme Sherbaz on kotoisin Chatlatin kylästä ja kävimme hänen kotonaan syömässä kirsikoita, kunnes pari tunnin jälkeen jatkoimme matkaa kohti lounaspaikkaa josta oli upeat näkymät Rakaposhi vuorelle joka kohoaa 7788 metrin korkeuteen. Kyseessä on eräs ehkäpä upeimmista vuorista jota olen nähnyt niin läheltä ja vuori oli koko matkan näkyvissä kuin ajoimme lounaan jälkeen Hunza laaksoa kohti Karimabadin kaupunkia. Ajokilometrejä 110km ja ajoaika ilman pysähdyksiä kolme tuntia.
|
Gilgit - Hunza joen ylittävä silta. Toisella puolella on Gilgitin yksi yliopisto |
|
KKH - Gilgitistä kohti Karimabadia |
|
Mannerlaattojen törmäyskohta!! Maa ei tällä kertaa tärissyt |
|
Oppaamme asui tässä talossa |
Karimabadissa kävimme ensin tutustumassa Baltit (vanhaan) linnoitukseen joka on perustettu 700 luvulla Hunzan kuningaskunnan hallitsijalle. Linnoituksesta tuli mieleen hieman tiibettiläinen Potalan luostari ja rakennuksen sisällä oli havaittavissa samanlaisia tyylejä kuin Pamirin alueelle taloissa. Linnoitus jäi tyhjilleen vuonna 1945 ja hallitsija siirtyi uudempaan linnaan asumaan ja siellä asuu nykyään Hunzan emiiri joka toimii myös alueen kuvernöörinä. Baltit linnoitus on nykyään Unescon maailmanperintökohde. Karimabad sijaitsee 2500 metrin korkeudessa ja linnalle ylämäkeen kävelyn aikana huomasi että ilman alkaa olevaan hieman "ohuempaa". Karimabad on selkeästi turistien suosima kaupunki, koska sieltä löytyy paljon majoitusta, ravintoloita ja kauppoja. Täällä vasta näimme turisteja "eniten" koko matkan aikana koska siellä moni pysähtyy osana KKH matkaa.
|
Baltit fort - Tiibettiläistä arkkitehtuuria osittain |
|
Tyypillinen Pamir house (talon) savu"piipun" rakenne
|
|
Baltit fort, Karimabad |
Paluumatkalla kävellen hotellille (Al Barakaat hotel) pysähdyimme erääseen mattokauppaan katselemaan mattoja ja lopulta vääntämään kauppoja kahdesta 40*150cm jakin villasta tehdystä matosta. Siinä sitä juotiin teet, oltiin jo lähdössä pois kaupoilta pari kertaa ja hinnasta väännettiin. Matot ovat nykyään kotona makuuhuoneessa sängyn molemmin puolin.
|
Karimabad. Näkymä hotellihuoneen parvekkeelta noin 5000 metriä korkeille vuorille |
Karimabad - Passu
7.6.2023: Kävimme vielä tutustumassa Karimabadin alakaupungista löytyvään lähes tuhat vuotta vanhaan Silkkitien aikaiseen asumustoon josta löytyi myös "caravanserai" eli Silkkitien aikainen majoituslaitos kamelikaravaanereille. Tämä kuten Baltit linnoitus ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia paikkoja Karimabadissa.
|
Caravanserai ja taustalla vartiotorni |
|
Shia moskeija - satoja vuosia vanha |
Tämänkin päivä oli ajokilometrien osalta lyhyt, koska Passuun oli matkaa vain 60km, mutta päivään mahtui kaikenlaista mielenkiintoista ja ehkäpä reissun parhaimmat valokuvaukselliset kohteet. Päivän toisena kohteena oli Attabad järvi, joka on muodostunut Hunza-joesta maanvyörymän seurauksena joka tapahtui vuonna 2010 jolloin lukusia kyliä tuhoutui ja silloin Karakoram Highway "hautautui" järven alle kunnes myöhemmin paikalle rakennettiin uusi 24km pitkä tie sisältäen viisi tunnelia yhteispituudeltaan seitsemän kilometriä. Nyt tätä kutsutaan nimellä Pakistan-China Friendship Tunnels nimellä. Kävimme Attabad järvellä veneilemässä puolen tunnin ajan pienellä moottoriveneellä. Aiemmin autot ja rekat kuljettiin 21km pitkää järveä pitkin isoimmilla "veneillä". Esimerkiksi "Pakettiautolla Nepaliin" elokuvassa jossa kolme suomalaista nuorta miestä kulkee järvellä veneellä johon heidän pakettiauton lastattuna.
|
Attabad järvi |
|
Jäätelöauto - oli hiljaa ja kiinni |
|
Attabad järvellä |
Kolmas kohde oi Ghulkinin kylä, jossa kävimme katsomassa paikallista mattojen tekoa. Se mikä kiinnitti huomiota oli lukuisat Pamir kyltit (Pamir Pizza, Pamir Lodge) vaikka itse Pamir on täältä satakilometriä pohjoiseen. Tämä selittyi sillä että Pamirin alueelta on alueelle muuttanut aikoinaan väkeä ja myös Hunzan kuningaskunta oli aiemmin ulottunut Pamirille asti.
|
Ghulkinin kylä |
Seuraavaksi ennen lounasta kävin vielä kävelemässä Hussainin riippusiltaa pitkin Hunzan joen yli toiselle rannalle. Sillalla piti kävellä todella varovasti koska lankkujen välissä oli oikeasti raot ja vuorilta tuleva tuuli keinutti siltaa puolelta toiselle. Lounasta kävimme syömässä Borith järven rannalla, josta kautta jatkoimme lepotauon jälkeen Passun jäätikölle (Passu Glacier). Täälläkin jäätikkö on vetäytynyt ilmastomuutoksen johdosta 20 vuodessa noin 2.5 kilometriä, mutta on vielä kuitenkin 21km pitkä. Jäätikkö on keskimäärin 3800 metrin korkeudella.
|
Hussainin riippusilta |
|
Ylöspäin kohti Passun jäätikköä, alhaalla harmaa kohta jossa jäätikkö on aiemmin ollut. |
|
Passun jäätikkö |
|
Passu glacier alkoi hohkaamaan valkoisena kun aurinko alkoi paistaa |
Jäätikön jälkeen ajoimme vielä Passun kylän ohi muutamia kilometrejä katsomaan Passun katedraalivuoria (Passu cones tai Tupopdan) jotka kohoavat KKH tien yläpuolelle upeasti yli kuuden kilometrin korkeuteen (6106 mpy). Majoitus oli mukavassa Passu Tourist Lodgessa josta oli myös upeat näkymät Passu conelle.
|
Passun kylä ja alhaalla oleva Hunza joki |
|
Passu cones ja Karakoram Highway |
|
Passu cones |
Illalla kävimme kävelemässä lenkin Passun hiljaisessa kylässä ja syömässä jakin hampurilaiset Yak Grillissä. Yöllä ja aamulla lämpötila Passun kylässä laski 15 asteen tuntumaan - paikka on 2600 metrin korkeudella. Yöllä pientä päänsärkyä, murra se helpotti kun aamulla käveli ulos majoituksen pihalle ja katseli aamuauringossa näkyvää Passu conesia.
|
Passu Tourist Lodgen huoneiston pihalta aamun näkymä Passu Conesille |
Seuraavana päivänä matka jatkui Pakistanin ja Kiinan rajalle lähes viiden kilometrin korkeuteen ja sieltä palattiin KKH tietä Rakaposhi vuoren läheisyyteen.
Itse tykkään vuorimaisemista erittäin paljon, eivätkä nämä tee sen suhteen lainkaan poikkeusta. Todella hienolta näyttäviä maisemia! Kiinnostavaa, että katukuva muuttuu paikkojen välillä noinkin paljon ja esimerkiksi nyt näkyi naisia ja tyttöjäkin. Kauniin näköinen tuo Attabad-järvi ja mukavan monipuolista maisemaa muutenkin, kun jäätikkömaisemaakin oli näkyvissä.
VastaaPoistaPakistanissa naisten näkyminen katukuvassa oli hyvin vaihtelevaa. Islamabadissa katukuva oli kuin mistä tahansa länsimaalaisesta kaupungista ja pariskunnat kävelivät käsi kädessä, kun taas Swatin laaksossa jos naisia näki niin he olivat burkat päällä.
Poista