lauantai 6. heinäkuuta 2024

Peru - Lima

Kesäkuussa 2024 tein pitkästä aikaa hieman pidemmän reissun kun suuntaisin Etelä-Amerikkaan, minulle uudelle mantereelle, kuukauden ajaksi. Edeltävä pidempi reissu oli ollut ennen pandemiaa vuonna 2019 kun tein matkan Venäjän Siperian läpi Mongoliaan ja Etelä-Koreaan. Etelä-Amerikkaan minun oli ollut aikomus matkustaa jo aiemmin ja viimeisin suunnitelma olisi ollut viettää siellä kolmesta kuuteen kuukautta tänä vuonna mutta tämä suunnitelma ei töistä johtuen koskaan alkanut realisoitumaan. Niinpä päätin keväällä 2024 että teen nopean ja vuosilomaan sopivan kuukauden reissun eniten minua kiinnostaviin kohteisiin ja maihin: Peruun, Boliviaan ja Chileen keskittyen erityisesti Andien ylänköalueisiin (3500-5000 metrin korkeudella merenpinnasta).

Lima : Plaza Mayor

Matkasuunnitelma ja ohjelma

Normaalisti suunnittelen ja toteutan matkan omatoimisesti, mutta tällä kertaa otin yhteyttä Aventura matkatoimistoon, jolle esitin listan kohteista ja sainkin muutamassa viikossa sovittua heidän kanssaan "räätälöidyn" matkaohjelman siten, että Chilen Patagonian sijaan matkustaisin vielä Argentiinan pohjoisosiin (Jujuyn ja Saltan alueelle).

Matkaohjelmaan sisältyi seuraavia kohteita:

• Peru: Lima, Pyhä laakso (Sacret Valley), Machu Picchu, Cusco, Puno, Titicaca ( 7 vuorokautta )
  • Bolivia: Copacabana, La Paz, Uyuni ( 7 vuorokautta )
  • Chile: San Pedro de Atacama ( 3 vuorokautta )
  • Argentiina: Tilcara, Salta, Cafayate, Buenos Aires ( 8 vuorokautta )
Matkaan sisältyi myös useampia lentoja siten, että kaukolennot (Premium Confirm luokassa) olivat Amsterdamin kautta Limaan ja paluu Buenos Airesista sekä kolme ns. kotimaan lentoa yhteensä Perussa (Lima - Cusco), Boliviassa (La Paz - Uyuni) ja Argentiinassa (Salta - Buenos Aires). Matka muodostui siten, että Perussa ja Boliviassa oli ns. opastettua matkaa joko yksityisesti tai kansainvälisessä ryhmässä sisältäen kuljetuksia, kun taas Chilessä ja Argentiinassa oltiin omatoimisesti kuitenkin sisältäen maiden väliset kuljetukset. Chilessä tultaisiin viettämään ns. "lomaa lomasta" eli toisin sanoen palautumaan Andien ylänköalueiden parin viikon reissusta ennen kuin siirryttäisiin Argentiinan puolelle jossa käytössä olisi Jujuyn alueella vuokra-auto viiden päivän ajan ennen siirtymistä Buenos Airesiin. Majoitukset 3-4* hotellista ja majataloista sisältäen aamiaisen. Uyunissa, missä tehtiin neljän vuorokauden matka 4x4 maasturilla suola-aavikoilla ja ylängöillä sisältyi matkaan kaikki ateriat.

Matkatavaroita tuli tällä matkalla hieman normaalia enemmän mukaan, koska Andeilla oli kesäkuussa talvi ja lämpötilat tulisivat ennusteiden mukaan laskemaan alle 10 asteeseen ja niinpä matkaan piti ottaa lämmintä vaatetta (mm. kevyt untuvatakkit, villasta aluskerrastoa jne) jotenka käsimatkatavaroiden lisäksi mukaan lähti isompi "retkikuntakassi". Varsinkin Boliviassa lämpötilat tippuivat reilusti alle 10 asteeseen kun olimme yli 4500 metrin korkeudessa.

Ensimmäinen kohde: Lima

Matkan ensimmäinen kohde oli Perun pääkaupunki Lima. Lähdimme matkaan ns. hyvissä ajoin Helsingistä KLM lennolla Amsterdamiin (KLM Boeing 737-800 kone), jossa vietimme yhden yön lähellä Schipholin (AMS) lentokenttää NH Amsterdam Schiphol Aiport nimisessä hotellissa johon yllättäen kuului ilmainen shuttle kuljetus lentokentältä hotelliin ja takasin ja vasta seuraavana aamuna lähdimme Liman lennolle. Halusin tämän siksi että ehdin varmasti Liman lennolle vaikka kenties 1h 20min vaihtoaika olisi ollut riittävä, mutta näin matkan alkuun ns. mitigoin riskejä että jatkolennolta olisi myöhästynyt johon syyn takia joka olisi kenties vaikuttanut matkan aikatauluihin.

KLM World Business Class uudistettu istuin

Liman lennolle saimme neljä tuntia ennen lähtöä yllätykseksi tarjoukset business luokasta lähes naurettavan halvalla (285€ upgrade hinta 12.5 tunnin lennosta !!) jonka ehdimme käymään vielä KLM Crown loungessa ennen pitkää lentoa. KLM:n Boeing 777-300ER koneessa oli muuten uudistettu World Business luokka, jossa on suljettava "ovet" vähän samaan tapaan kuin Qatarilla on QSuite. Kivana yllätyksenä BC luokassa sai vielä lennon lopuksi valita yhden Blue Delft tekemän keraamisen talon, jota KLM on teettänyt tähän mennessä 104 eri mallia - yksi per KLM toimintavuosi, ja jokainen malli on omalla numerollaan. Talon sisällä on BOLSin giniä. Onnistuimme kuljettamaan kaksi pientä keraamista taloa lopulta ehjänä Suomeen asti. Samoja isompia taloa on muuten esillä KLM loungessa!

Talot numero 15 ja 22

Saavuimme Liman lentoasemalle maanantain 3.6.2024 iltapäivästä, josta siirryimme Mirafloresin alueelle yhdeksi yöksi Hotel Antigue Miraflores nimiseen hotelliin. Alue on kenties Liman turvallisempia ja siisteimpiä alueita, mutta ehdimme vain käydä illallisella ja kävellä hieman lähistöllä ennen pimeän tuloa. Joimme myös matkan ensimmäiset Pisco Sourit hotellilla. Tämähän on perulainen ja chileläinen "kansallisdrinkki", joka on tehty brandyyn tai muuhun tiukkaan rypäleistä tislattuun viinaan ja happamaan sitrusmehuun eri tavalla varioiden. Ei noussut minun suosioon.

Pisco Sour - Perun "kansallisdrinkki"

Hotel Antigue Miraflores aula

Tiistai 4.6.2024 Lima ja lento Cuscoon

Aamulla lähdimme hotellilta puolen päivän Liman kierrokselle oppaan kanssa. Ensimmäinen kohde oli hotellin lähellä sijainnut Huaca Pucllana, joka on todella iso savitiilistä rakennettu seitsemän tasoinen pyramidi (rakennettu vuosina 200-700). Valitettavasti alue oli kiinni, jotenka pääsimme näkemään sen vain ulkoa käsin, mutta olihan siinäkin sitä ihmettelyä että se on niin hyvinkin säilynyt ottaen huomioon että alueella on säännöllisesti maanjärjistyksiä. Tiilet eivät olleet ihan toisissaan kiinni, jotenka se selittää miksi se on kestää järistyksiä niin hyvin.

Huaca Pucllana

Seuraavaksi ajoimme ruuhkassa kohti Liman vanhaa keskustaa ja St Martin aukioita, jossa erehdyin oppaan "kauhuksi" kysymään että onko aukion keskellä Francisco Pizarron patsas (espanjalainen konkistadori, joka ryösti ja valloitti uutta mannerta aikalailla)! No eipä ollut, vaan kyseessä olikin Etelä-Amerikan iso sankari Jose Francisco de San Martin, argentiinalainen joka osallistui vapaussotiin ja vallankumouksiin Espanjaa vastaan Argentiinassa, Chilessä ja Perussa 1800-luvun aluss. Vähän sama kuin Suomessa olisi Mannerheimin patsasta luullut Leninin patsaaksi. No olisi pitänyt kerrata hieman maanosan historiaa ennen matkaa, mutta opas antoi minulle anteeksi ja hän kertoi ("opasti") minulle tarkkaan maiden historian.

Päädyimme lopulta Plaza Mayorille, jonka ympärillä löytyy niin presidentin palatsia, kaupungintaloa, pankkia kuin myös Liman pääkatedraali sekä ostos- ja kävelykatuja joihin jalkauduimme. Tämä sama malli näytti toistuvan muissakin kaupungeissa eli pääaukion reunoilta löytyi aina hallintoon, rahaan ja uskontoon liittyviä rakennuksia. Kävelimme lähistöllä sijaitsee Basilica and Convent of San Francisco luostariin ja kirkkoon, jossa kävimme katsomassa maanalaisia katakombeja sekä tietysti kirkkoa.

Katakombeissa oli paljon pääkalloja ja luita nähtävillä

Perun lippu - ja Plaza Mayorin taloja

Liman pääkatedraali

Iltapäivästä suuntasimme takaisin Liman lentoasemalle, josta lähdimme kotimaan lennolla kohti Cuscoa. Limasta vielä pitää todeta, että kaupunki ei ruuhkineen, sokkeloisine katuineen ja kenties pilvisen päivän vuoksi (oli matkan ainut pilvinen päivä!) näyttänyt mitenkään erityisen kiinnostavalta paikalta, vaikka vanhan keskustan ympärillä muutama kiinnostava kohde käyntiin katsomassa.

Basilica and Convent of San Francisco kirkko

Lento Cuscoon (Latam Perun lento, Airbus A320) kesti vähän päälle tunnin ja laskeutuminen Cuscoon toi mieleen hieman Bhutanin Paroon laskeutumisen, koska lentokenttä sijaitsee täälläkin laaksossa  kukkuloiden (kolmesta suunnasta ison kukkulat, jotenka lentoja voidaan operoida vain yhdestä suunnasta) keskellä 3600 metrin korkeudella. Cuscon lentoasemalla korkeuden huomasi ensimmäistä kertaa että ilma oli ohuempaa ja aivan kuin olisi ollut ns. "seitin ohut" päiväkänni päällä. Onneksi tällä kertaa ei ensimmäisen päivän jälkeen tullut isompia ongelmia korkeuden suhteen, toista oli vuosi sitten Pakistanissa Karakorum highwaylla. Cuscosta siirryimme kuljetuksella vielä pari tuntia Yucay nimiseen kylään ja La Casono De Yucay Hotel majoitukseen, joka sijaitsee ns. Inkojen Pyhässä Laaksossa (Sacret Valley). Vietimme Pyhässä laaksossa pari päivää, mutta siitä enemmän seuraavassa jutussa.

Tervetuloa vielä mukaan kuukauden reissulle Etelä-Amerikkaan.

1. Tämä kuulostaa todella hienolta reissulta! Paljon omia suosikkipaikkoja, ja muutenkin tykkään maanosassa kovasti. Mielenkiinnolla tulen lukemaan millaisia fiiliksiä nuo seudut sinussa herättivät.

1. Kiitos! Kävin teidänkin blogin juttuja läpi kun suunnittelin matkaa ja sain sieltä hyviä vinkkejä myös.

2. "Basilica and Convent of San Francisco kirkko". Nykyäänkö käytetään Perussa turisteja varten englantia?

1. Kyllä englantiakin siellä käytettiin ja puhuttiin, mutta pääsääntöisesti kaikki oli vielä espanjaksi.

3. Huaca Pucllana on hienoimpia näkemiäni monumentteja Etelä-Amerikassa ja se tulee ihan puskista kas kun siitä ei ole paljoa edes kirjoitettu missään. Miraflores on hienosti korkean kallion päällä ja meren ja kaupungin väliin jää kapea kaistale rantaa, missä ei saa oleilla maanjäristyksen aikana. Suomen Pizarroa vastaava voisi olla Pietari I.

1. Olin juuri nähnyt National Geography kanavalta dokumentin Huaca Pucllnasta ja tosiaan oli vaikuttava ilmestys keskellä Liman asuinalueita. Osahan siitä ehdittiin jo tuhoamaan kun kaupunki laajentui mutta onneksi tuo nykyinen paikka on nyt suojeltua aluetta.

4. Mielenkiintoista, että tekin sitten päädyitte käyttämään Aventuraa! Kyllähän tuo matkatoimisto pitemmillä ja kauemmas suuntautuvilla reissuilla on ihan kiva taustatuki, vaikka siitä vähän extraa saakin maksaa - ei kuitenkaan ylettömästi, minun mielestä ainakaan. Joskus olen laskeskellut paketteja auki ja todennut, että eri saattaa olla niinkin pieni kuin 10-15 prosenttia.
    Mitä, jäikö Limasta, Mirafloresin suutelupatsas (https://meriharakka.net/2013/10/31/lima/) näkemättä :-) Vai onkohan 10 vuotta vienyt sen jo pois ... Olimme tuolla osana Aventuran maailmanympärimatkaa ryhmän kanssa ja ryhmän painostuksessa Lassekin suostui siellä suutelemaan julkisesti :-)

1. Kiitos Pirkko. Niinhän siinä kävi että aikataulujen puitteissa matkatoimisto otettiin avuksi, mutta se mitä koettiin ja nähtiin oli mielestäni sen arvoista myös rahassa mitattuna. Ehkäpä tosiaan ero itse tehtyyn oli jotain tuota luokkaa 10-20 prosenttia. En muista nähneeni suutelupatsasta vaikka ajettiin Mirafloresin puistoalueen läpi.

5. Tuollainen Etelä-Amerikan reissu ja varsinkin Mayojen maat ja Inkojen ihmeet olisi hieno päästä joskus kokemaan.

6. Olipa mielenkiintoista lukea maasta ja maanosastakin, jotka ovat toistaiseksi meillä jääneet dokumenttielokuvien ja koulun maantiedon ja historian tuntien varaan. Houkuttelevaa materiaalia näyttää olevan, sillä kiinnostuksemme kohteet liittyvät luontoon, vanhoihin kaupunkien keskustoihin ja niiden säilyneisiin rakennuksiin. Minulla lisäksi historiaan. Kiitos!
    Juha

1. Kiitos! Koulussa sitä tuli itsekin opiskeltua inkojen historiaa ja sittemmin National Geographylta katsottua monet dokumentit, jolloin esim. kuulin ensimmäistä kertaa Huaca Pucllanasta