torstai 27. joulukuuta 2018

Matkailuvuosi 2018

On taas perinteisen vuosikatsauksen aika - eli Matkailuvuosi 2018 lähestyy loppuaan, ja tässä artikkelissa luon katsauksen mitä kaikkea on vuonna 2018 tapahtunut matkailun osalta ja mitä uusi matkailuvuosi 2019 tuo tullessaan.

Bodhnathin stupa, Kathmandu, Nepal


Tilastot


Tilastonikkarina vuodesta 2018 voidaan todeta:
  • Uusia maita viisi (5): Etelä-Afrikka, Uzbekistan, Turkmenistan, Nepal ja Bhutan. Tällä hetkellä olen käynyt 81 eri maassa. 
  • "Vanhoja maita": 
    • Liettua: Uuden vuoden matka Vilnaan 
    • Tsekki: Praha ja Olomouc (vara-praha)
    • Ranska (työmatka): Pariisi
    • Kreikka (Korfun saari): Kerkyra (Täältä yksi uusi TCC alue: Ionian Islands - eli Joonian meren saaret)
    • Albania (Sarande): Albania
    • Saksa: Viikonloppumatka ex-DDR puolelle: Jena sekä Quedlinburg 
    • Puola: Viikonloppu matka Krakovaan sis. Auschwitz-Birkenaun keskitysleirit ja Wieliczkan upeat suolakaivokset - kävin näissä toista kertaa. 
    • Tanska (työmatka): Kööpenhamina 
    • Ruotsi (työmatka): Helsingborg
    • Turkki: Layover Istanbulissa Nepalin matkan jälkeen
  • Matkailuvuorokausia: 71 vrk 
  • Lentomatkoja: 32 kpl, kilometrejä noin 69000km - 106 tuntia (4.4 päivää) lentokoneessa istumista. Linkki: Vuoden 2018 lennot
  • Uusia "lentokonetyyppejä", joissa on tullut matkustettua vuonna 2018 oli yksi: Boeing 787-9 (se keskikokoinen Dreamliner) ja seuraavat lentoyhtiöt olivat uusia: Ethiopian Airlines, Uzbekistan Airways, Turkmenistan Airlines ja Druk Air, joista ensimmäinen osoittautui vallan erinomaiseksi lentoyhtiöksi Afrikan matkalla ja varsinkin Dreamlinerit hyviksi. Turkish Airlinesilla tuli lennettyä useampia lentoja, ja kerran jopa kaukolento business luokassa Kathmandusta Istanbuliin. 


Matkat

Kuvauksia matkoista löytyy blogista maa-kohtaisista linkeistä, tai  Matkailun sadonkorjuu 2018 artikkelista. Vuoden 2018 upeinta reissua on tänä vuonna nimetä, koska kaikki kolme kaukomatkaa olivat sellaisia. Ehkäpä Etelä-Afrikka oli kuitenkin huippukohde, jonka monimuotoisuus yllätti täysin ja tähän maahan olisi joskus kiva palata pidemmäksi aikaa. Vinkkejä Etelä-Afrikkaan: vinkit-etela-afrikkaan jutusta. 

Toinen kaukomatka suuntautui kahteen Stan-maahan, Uzbekistaniin ja Turkmenistaniin, joissa kohokohtina olivat upeat Silkkitien kaupungit, kuivunut Aral-järvi, Darwazan kaasukraateri Turkmenistanissa sekä lähes käsittämätön kuumuus Kyzylkumin aavikolla - 54 astetta ( muutenkin keskilämpötila oli yli 40 astetta matkan aikana). Samarkand ja matkan yhteenveto jutusta löydät lisää. Jäljellä olisi vielä kaksi Stan-maata, Pakistan ja Afganistan, joihin matkustaminen on ainakin toistaiseksi jäässä. Ensimmäiseen voisin matkustaa, koska haluaisin kokea Karakoram Highwayn. 

Kolmas kaukomatka suuntautui marras-joulukuussa Nepaliin ja Bhutaniin. Erityisesti Bhutanin luonto ja maisemat hämmästyttivät kovasti. Nepalissa maisemat olivat myös upeita, mutta syy miksi ihmiset palaavat Nepaliin on varmaankin paikallisten ihmisten ystävällisyys - tämän voin itsekin allekirjoittaa. 

Vuodelle 2019 olen varannut jo seuraavat matkat:
  • Tammikuun alussa viikonloppumatka Baleaarien pääsaarelle Mallorcaan.
  • Toukokuussa Jordania - Petra ja Wadi Rumin aavikko.
Kesän 2019 kohteena on mielessä ollut Mongolia - jonne matkustan ehkäpä osittain Trans-Siberian junalla ja sieltä edelleen Kiinaan ja/tai Etelä-Koreaan. Loppuvuoden perinteinen "talviloma" ei ole vielä tiedossa, mutta ehkäpä tällä kertaa matkustaisin hieman lämpimämpään maahan - kuten Filippiineille tai Meksikoon. Talven Matkamessuilta voi myös löytyä kohde, kun pääsen keskustelemaan kohdemaan edustajan kanssa.  

Pitkän ajan suunnitelmat - ns. Bucket listaa löydät täältä: Bucket list


Mount Everest - lennolla Parosta Kathmanduun





Phewa Lake, Pokhara, Nepal

Phewa Lake, Pokhara, Nepal - taustalla Annapurna I vuori






5 kommenttia:

  1. Aikamoinen vuosi sulla! Tuo Kyzylkumin aavikon yli 40 astetta, peräti yli 50, olisi jo liikaa mulle, vaikka lämmöstä tykkäänkin. :D Kokemus toki sekin! Mietin, että pitäisikö mielenkiinnosta itsekin pistää vuonna 2019 ylös, monta tuntia tulee vietettyä aikaa lentokoneessa + kilometrit. Automatkoilta olen aina kilsat tsekannutkin, mutta voisi pistää ylös myös tunnit, koska teemme yleensä ainakin yhden pitkän autoreissun vuodessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuumuuteen lähes tottui aavikolla, ja onneksi ilma oli kuiva jolloin se ei ollut niin paha kuin esim. viidakossa, jossa kosteus lisää tuskaa. my.flightradar24.com sivustolle voi kirjata lennot ja se laskee puolestasi kaikkea kiinnostavia tunnuslukuja - kuten CO2 ja aikamäärät sekä tietysti konetyypit ja lentokentät.

      Poista
    2. Kiitos vinkistä, pitääpä tutkia tuota saittia!

      Poista
  2. Kerääkö mille yhtiöille pisteitä? Oletko huomannut että tietyistä lennoista saisi paljon enemmän pisteitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska lennän niin monella eri yhtiöllä niin olen valinnut jokaisesta allianssista yhtiön: OneWorld: AY (Finnair), StarAllience: TK (Turkish Airlines), SkyTeam: AF (Air France). Sen olen havainnut että pisteiden kertymisessä on eroja -- lensin esim. Ethiopian Airlinesilla Arlandasta - Cape Townin ja takaisin, ja näistä economy-luokan pisteillä sain Turkish Airlinesille niin paljon pisteitä että sain business luokkaan upgraden vaatimat pisteet. TK:n vastaavan pituisilla lennoilla tuli vain kolmasosa pisteitä.

      Poista