keskiviikko 17. heinäkuuta 2019

Karakorum ja Khugnu Tarna National Park

Eräässä suomalaisen junttidiskon biisissä todetaan: "Hän Karakorumista ajoi Pekingiin orillaan, Kiinalainen väki joutui paniikkiin torillaan, Ja erämaassa Gobin hän totesi vain - Tän tappamisen jobin, kun lahjaksi sain. Ja sitten, pojat, mennään Persiaan" -- Frederickin 'hieno versio' alkuperäisestä saksalaisesta biisistä.. No, niinpä olin aina halunnut käydä Karakorumissa, josta Tsingis Khaan aikoinaan lähti Pekingiin vuonna 1215.

Erdene Zuu alueen muuria - 108 stupaa

Maanantai 24.6.2019

Niinpä matka jatkui kohti pohjoista Karakorumin kaupunkiin, jossa aiemmin itse Tsingis Khan oli pitänyt majaa ja toimi myös silloisen "Mongolian imperiumin pääkaupunkina".  Matka oli taas pitkä edeltävästä paikasta - kesti kolmisen tuntia kunnes saavuttiin paikalle.  Kovin paljoa aiemmasta kaupungista ei ole jäljellä paitsi myöhemmin rakennettu Erdene Zuu luostari, jossa on varmanakin kilometri kertaa kilometrin kokoinen alue - muurin ympäröimänä missä on 108 stupaa muurissa. Sisäpihalla on sitten vanha temppelialue (1500-luvulta), jossa on upeita koristeellisia tiibetin-buddhalaisuuden patsaita (valokuvaus kiellettyä) sekä toimiva luostarilaitos. Tässäkin paikassa oli ollut useita kymmeniä temppeleitä ja ehkäpä tuhat munkkia asustanut siellä -- mutta paikka oltiin tuhottu ja munkit tapettu 1930-luvun Stalinin vainoissa.

Erdene Zuu isot temppelit kaatosateen jälkeen

Matkalla Karakorumiin - UAZ ja Toyota Land Cruiser

Lähistöllä on myös Penis kivi (Kharkhorin_Rock), jonka tarkoitus oli muistuttaa munkeille selibaatista että samanaikaisesti olla hedelmällisyyden symbooli. Kyseinen monumentti on myös Unescon maailmanperintökohteiden listalla. Että näin...

Penis kivi - jota piti käydä ihan katsomassa (Unescon maailmanperintökohde!!)

Karakorumista matkaa jatkettiin Khungu Tarna kansallispuistoon, joka kutsutaan myös mini-Gobiksi, koska siellä myös pieniä hiekkadyynejä ja muistuttaa ehkäpä jotenkin Gobia. Tämä on myös suosittu alue niille, jotka eivät viitsi Gobin asti ajaa. Paikka sijaitsee 350km Ulaanbaatarista länteen. Ilta oli aika sateinen, ja kuvaukset jäivät vähiin - joten vietimme aikaa jurtassa.

Viimeinen jurtta-majoitus Khugnu Tarna kansallispuistossa

Tiistai 25.6.2019

Aamulla oli ohjelmassa ratsastustuokio hevosella. En ollut aiemmin hevosella ratsastanut, jotenka mentiin hevosmiehen ohjauksessa - myös ravia. Mutta ennen ratsastusta piti vielä pukea Mongolian kansallisasut päälle -- ja ne päällä sitten tehtiin puolentoista tunnin ratsastuslenkki lähistöllä.

Ratsastajat perinneasuissaan ja hienot hevoset
Khugnu Tarna kansallispuisto - ratsastusmaisemat

Ennen Ulaabaataarin paluuta käytiin vielä yhdellä tiibetin-buddhalaisessa luostarissa - joka oli hyvin pieni, ja tämäkin oli kokenut saman kohtalon kuin niin moni muu Mongolian luostarialue.

Pieni temppeli

Khugnu Tarna national park - Mini-Gobi

Puolenpäivän jälkeen ajettiin takaisin Ulaanbaatariin, johon saavuttiin alkuillasta. Heitimme kiitokset ja hyvästit oppaalle ja kuljettajalle - ennen majoitusta Khuvsgul Lake hotellissa, josta olin varannut huoneen.

Keskiviikko 26.5.2019

Päivä Ulaanbaatarissa. Käveltiin ympäri kaupunkia, ja tällä kertaa kukaan ei yrittänyt tulla päälle tai ryöstää. Tästä oli aiemmin juttua Ulaanbaatar jutussa. Illaksi siirryttiin lentokentälle, josta lähdettiin yölennolle kohti Etelä-Korean pääkaupunkia Soulia (Seoul).