torstai 11. heinäkuuta 2019

Ulaanbaatar

Ulanbaatar, Ulan Bator tai lyhesti UBi on Mongolian pääkaupunki ja tarkoittaa Punaista Sankaria (nimetty Neuvostoliiton vaikutuksen alaisena) - ja siellä asuu yli kolmannes (1.3miljoona) Mongolia 3.3 miljoonasta asukkaasta. UB on maailman kylmin pääkaupunki - ja kun taas Bangkok on maailman kuumin pääkaupunki. Tällä kertaa aurinko paistoi lämpimästi ja lämpötila oli +23 astetta.

Paikalliset kansallispukuiset parlamenttitalon edessä - taustalla Tsingis-kaanin patsas

Sukhbaatar Square

Paikallisia - upeissa kansallispuvuissaan

The Beatler patsas - Peace Avenue ja Seoul Street välissä

Maanantai 18.6.2019

Aamusta lähdettiin bussilla Ulan Udesta, ja matka Venäjän ja Mongolia rajalle kesti noin kolme ja puolituntia, jonka jälkeen rajan ylitykseen meni noin tunti eli suhteellisen nopeasti. Hämmästystä herätti se, että viisi kilometriä ennen rajaa Venäjän puolella tarkistettiin passit ja länsimaisten passit otettiin tarkempaan tarkasteluun (noin 10 minuutin ajaksi) - meitä oli kaksi suomalaista ja yksi ranskalainen, muut Mongolian ja Venäjän kansalaisia. Myöhemmin Venäjän rajalla tapahtui taas -- kun passin tarkistaja näki passimme hän soitti jonnekin, ja hetken päästä kun olimme jo kävelemässä bussiin tulivat "yliopiston opintojen suorittaja tekemään haastattelua" (tai näin hän kertoi huonolla englannilla) rajaylityksestä. Kysymykset olivat aika tarkkoja, ja viimeistään kun kysyttiin ammattia, työpaikan osoitetta ja että onko suoritettu asepalvelus, missä ja milloin alkoi hieman epäilyttämään. Mahdollisesti tiedot kerätään suoraan FSB:lle - eikä "opinnäytetyöhön".

Mongolian puolella maasto alkoi muuttumaan vihreäksi kumpuilevaksi maastoksi sekä karjaa ja jurttia (Mongoliaksi ger) alkoi näkymään enemmän ja enemmän, kunnes pääsimme lähes kuuden tunnin ajon jälkeen UB:n esikaupunkialueelle ja ruuhkaa alkoi näkymään. Lähes 70% autokannasta oli vanhoja Toyota Prius autoja, joissa oli ratti oikealla puolella - Japanista tuotuja käytettyjä autoja. Liikenne näytti pysähtyvän täysin. Bussi jätti matkustajat Dragon Bus terminal nimiseen paikkaan, josta on vielä lähes 8km matka yhtä Peace Avenue katua pitkin UB:n keskustaan jossa hotelli sijaitsi. Ilman laatu oli (ja on) todella huono UB:ssa, koska tuulet eivät pääse puhaltamaan pakokaasuja pois kaupungista. Voi vain kuvitella mitä se on talvella kun pakkastakin on useita kymmeniä asteita.

Yritin etsiä taksia -- tuloksetta, ja niinpä lähdettiin kävellen kohti keskustaa. Ehdittiin kävellä varmaan ensimmäiset sata metriä kun paikallinen juopunut tai huumeissa oleva henkilö yrittää tulla päälle.. ehkäpä vain yksittäis tapaus, ajattelin. Hetken päästä erittäin juopunut nainen yrittää käydä kimppuun -- väistöliike, ja isku estetty. Nähtävästi oltiin sen verran eri näköisiä että jotkin ärsyyntyivät siitä ja yrittävät saada pikavoittoja (rahat). Käveltiin sitten ehkäpä kilometri tai puolitoista ja huomattiin motelli, josta yritettiin saada respaa soittamaan taksia. Soitti kylläkin, mutta ei saanut ketään kiinni. Takaisin kadulle. Sitten muistin... kävelin tien reunaan ja käsi alaviistoon, noin 15 sekuntia niin Toyota Prius pysähtyi ja hetken "neuvottelun" jälkeen kohde ja hinta oli sovittuna. Eli UB:ssa takseja on joka puolella - ja kunhan hieman viittoo sellainen pysähtyy.

Hotelli oli UB keskustassa Sukhbaatar (Mongolia sankari joka onnistui karkoittamaan Mantsuurian joukot pois - puna-armeijan avustuksella) aukion lähellä olevassa hulppeassa Khuvsgul Lake hotellissa, joka on 26. kerrosta korkea. Ihmettelin tovin UB keskustan korkeita rakennuksia - en olisi uskonut että niin paljon tännekin on rakennettu.

BlueSky hotelli UBn yössä

Tiistai 18.6.2019 - 25.6.2019  - Tehtiin kahdeksan päivän reissu Gobin autiomaahan, tästä myöhemmin.

Keskiviikko 26.6.2019

Palattiin kahdeksan päivän Gobin reissulta takaisin UB:iin, ja samaan hotelliin edeltävänä päivänä (25.6.2019), ja tämä keskiviikko oli ns. huoltopäivä ja käytiin tarkemmin tutustumassa UB keskustaan. Missään museossa ei jaksettu käydä, vaan enemmänkin käveltiin kuuluisaan Seoul Streetiä pitkin ja ihmeteltiin muutamia puistoja ja käytiin BlueSky nimisen pilvenpiirtäjän huipulla. Löydettiin myös paikallinen olutpanimo, josta sai hyvää mutta suhteellisen kallista olutta (mm. IPA:aa). Mielestäni Mongoliaan ei kannata matkustaa UB vuoksi vaan enemmänkin Mongolian luonnon takia. UB hirveät ruuhkat ja ilmansaasteet eivät tee siellä oloa mukavaksi.

Illalla suunnattiin (järkyttävässä ruuhkassa) UB kansainväliselle lentoasemalle odottelemaan yölentoa Seouliin, Etelä-Koreaan. Saatiin vielä kokea nykyinen vanha kenttä -- uuden kentän pitäisi avautua "lähitulevaisuudessa" 40km päähän UB:sta keskelle Mongolian aroa! Jos nykyinen matka kesti (17km) tunnin, niin uudelle kentällä saa varata aikaa ehkäpä 2-3 tuntia pelkkään siirtymiseen. Näimme itseasiassa uuden kentän kuin ajoimme Gobin autiomaahan -- se on todella kaukana keskustasta.

Gorkhi-Terelj National Park - jonne mentiin UB jälkeen

1. Nuo Ulan Batorin ruuhkat yllättivät kyllä meidät ainakin! Matka juna-asemalta hotellille, joka ei kuitenkaan ollut kovin pitkä, kesti varmaan yli tunnin, kun kaikki kadut olivat täynnä autoja ja liikenne ei käytännössä liikkunut lainkaan.
    Mekin liikuimme jonkin verran kaupungilla kahdestaan, mutta ilman matkatavaroita ja ehkä sitten riittävän resuisen näköisinä, ettei kukaan käynyt käsiksi. Tai ehkä seniori-ikäisyys suojasi meitä :-)

1. Kiitos Pirkko! Tosiaan ruuhkat olivat aika moiset - kun lähdettiin hotellilta kohti lentokenttää, kesti puolituntia että oltiin päästy kierrettyä keskustan aukion toiselle laidalle. Liikennevalot toimivat aivan oudosti, ja poliisit ohjaamassa liikennettä. Tuosta välikohtauksesta, että ehkäpä syynä oli bussiasemalla ylipäätänsä liikkuneet epämääräiset laitapuolen kulkijat. Valitettavasti tämä toi hieman epämukavan olon Mongolian matkan alkuun. Itse keskustassa oli ihan turvallista liikkua myös pimeällä. Mongolialaiset olivat muutenkin todella ystävällisiä - ja kiinnostuneita mistä ollaan tulossa ja mihin menossa. Varsinkin siellä Gobin autiomaassa. Menisin kyllä uudestaan Mongoliaan - mutta Ulaanbaatariin pyrkisin jättämään väliin.

2. Itse tykkäsin UB:sta, vaikka siellä olikin tosi saasteinen ilma (oltiin talven loppuvaiheilla, jolloin ilma on vielä tunkkaisempaa). Harmi että jouduitte sekopäiden hyökkäysten kohteeksi.
    Mongolian luonto on kyllä todella kaunista. Mekin käytiin Tereljissä ja toinen päiväretki tehtiin Khustain Nuruun kansallispuistoon, missä näimme Mongolian villihevosia.
    Osallistuimme 10 päivän matkan lopuksi yhteen seminaariin ja se järjestettiin nimenomaan tuolla Khuvsgul Lake -hotellissa. Oli kyllä hieno paikka, vaikka en niin välitäkään mistään "luksuselämästä" muuten :)

1. Kiitos Cilla! Ilma UBissa oli todella saasteinen - ja ehkäpä talvella vielä enemmän. Parasta Mongoliassa on kaikki UBin ulkopuolella oleva.