Paikalla oli myös erittäin paljon saksanhirven laitumia ja todella iso "NZ meat factory" - eli nyt tiedetään mistä ne K-kaupan Pirkka "käristelihat" tulevat. Samassa yhteydessä oli myös lampaiden käsittelylaitos, jonne rekat rahtasivat niitä kolmikerroksisilla perävaunuilla, ja pienistä ikkunoista pilkisti aina lampaan pään. Niitä lampaitahan täällä riittää jokaiselle pienellekin pellolle muutama sata. Bää!!
Bluffin keskustasta jatkettiin vielä pari kilometri etelään kohti Stirling Pointtia. Tämä paikka on sitten tämän matkan käännekohta, koska tästä etelämmäksi autolla ei sitten NZ "mantereella" pääsekään. Koordinaatit: Latitudi 46 ast, 36min, 54 sek South ja Longitudi 168 astetta, 21 min, 26 sek East. Oikea eteläinen piste olisi ollut Invercargillistä itään noin 40km, jonkun lammaspellon reunassa. Muutamia saaria on vielä etelämmässä (mm. Steward Island) ja etelänavalle on matkaa vajaat 5000km. Eli seuraavaksi matka suuntautuu kohti pohjoista (ja kotia..) - tosin ei nyt ihan suoraan ja heti, mutta kuitenkin kohti pohjolaa kohti ollaan tulossa.
Totesin rannalla itsekseen - "Jani, eiköhän lähdetä nyt kotiin päin!"
Laskurin mukaan Helsinkiin on matkaa 17200km, eli aikalailla ollaan maapallon toisella puolella.
Etäisyyksiä |
Näkymä Stirligh Pointista etelään |
Palasimme yöksi Invercargillin kaupunkiin, joka oli aika tylsä paikka - paitsi että sieltä löytyi Invercargill Breweri jossa sai maistaa (ja ostaa) erillisia hyviä oluita.
Tänään aamulla jatkoimme kohti pohjoista, ja ajoimme Southern Scenic Routea pitkin Te Anau kaupunkiin, jossa ollaan yötä ennen Milford Soundin vuonomatkaa. Matkalla nähtiin paljon lampaita, ja taas lampaita - sekä hienoja rantoja ja loppumatkasta maisemat vaan muuttuivat jylhemmiksi kun saavuttiin Uuden-Seelannin "Fjordlandiin" eli vuonomaisemiin.
Alla kuvia Invercargill - Te Anau matkalta.
Monkey Island beach |
Monkey Island näkymä rannalle |
Clifdenin puinen (pl. tukiosat) riippusilta vuodelta 1899 |
Lake Manapouri |
Lake Manapouri |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti